Någon som är kristen?

Norde fotointresserad
29 oktober 2007 · 2 307 Inlägg

jag har en kristen tro..

blacken
29 oktober 2007 ·

OE skrev:

blacken skrev:

evilaudio skrev:
i mina ögon e religion för "svaga" människor som inte har fötterna på jorden.. e man stark i sig själv så behöver man inte "tro på tomten"...

Mycket kan man kalla mig för, men aldrig "svag", Tvärt om min tro ger mig styrka . Ej heller så tror jag på "tomten" för jag måste köpa mina egna julklappar. smile

Tror att det är just det som är meningen, -behöver tro för att känna sig stark... inget ont menat men det är precis den uppfattningen jag skaffat om troende och klarar mig rätt bra utan att tro på något över huvudtaget...

Du ska inte tro att mitt liv har varit ett ständigt glidande på en räkmacka.

jonesono Personal- och beteendevetare
29 oktober 2007 · 1 082 Inlägg

Cloudsurfer skrev:
Kristendomen är dock den religion som ÄR vettigast

Antagligen pga att du är uppvuxen enligt västerländskt (läs kristen) tradition ja.
Ställ samma fråga till en indier och du lär få höra att hans/hennes religion ÄR vettigast, osv. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
blacken
29 oktober 2007 ·

jonesono skrev:

Cloudsurfer skrev:
Kristendomen är dock den religion som ÄR vettigast

Antagligen pga att du är uppvuxen enligt västerländskt (läs kristen) tradition ja.
Ställ samma fråga till en indier och du lär få höra att hans/hennes religion ÄR vettigast, osv. smile

Njaa, den kristna läran skiljer sig "lite" ifrån dom andra.

Overmann
29 oktober 2007 · 167 Inlägg

Lanjin skrev:
Sen att man sparar om man går ur kyrkan tror jag är fel med. du betalar lika mycket skatt fast den % som skulle gå till kyrkan går till annat ist

Det stämmer inte. Kyrkoskatten ligger på mellan 1 och 1,8%. Det du betalar när du går ur kallas begravningsavgift och är bara 0,13-0,4%. Så visst finns det kulor att spara!

Hade gärna sett att man slapp betala den med btw. Inte för att jag egentligen vill ha mer pengar i plånboken, men det skulle göra att kyrkan inte hade monopol på döden och jag kunde donera min kropp till medicinsk forskning varefter sjukhusen kan slänga det som blir över tillsammans med resten av sitt biologiska avfall! Till tippen med skiten och använd inte bästa plats inom stadsplanerat område till otympliga kyrkogårdar!

Senast redigerat av Overmann (29 oktober 2007)

BMW 635 CSi (1987)
Bobo
30 oktober 2007 ·

Är inte medlem i svenska kyrkan, gick ur för ett par år sedan, men för mig får gärna folk tro på gud för kristna människor brukar inte gå och slå ner folk på stan i alla fall och brukar vara rätt lugna av sig om de inte är en sekt som Knutby

Germax
30 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Jag tycker många visar dålig respekt mot kristendommen. Att man inte tror på den är en sak, att man betonar det på olika sätt kan oxå va okej. Men att stå o hävda o härja om att kristendommen är skit och att de bara är problem mm mm är inte rätt ..tycker jag.

Åter igen, jag är inte troende, men jag har erfarenhet av kristen/kyrklig verksamhet.
Tro och kyrkor är ganska vackra och lugnande element om man bara tar sig lite tid till det.
Jag går inte till kyrkan särskilt ofta, men råkar jag hämna där njuter jag fkt av tillvaron.

spj MED[liten]LEM
30 oktober 2007 · 226 Inlägg

För min del så får man tro på precis vad man vill, bara man låter andra få vara ifred. Respekt åt båda håll liksom. Har själv gått ur sv kyrkan för många år sedan, och kan bara hålla med Overmann ovan... begravningsavgiften kommer man inte undan (än iaf), och man kan faktiskt göra annat med biologiskt avfall än att ha det liggande under jord på många av de bästa stadstomterna... Går säkert att lösa på vettigare sätt, utan att för den skull bete sig hädiskt och kränkande mot ngn. Typ minneslunder på lugna, vackra platser etc.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!
Trendsetter
30 oktober 2007 ·

Ja jag är kristen, dock inte så troende

bazooka_
30 oktober 2007 · 406 Inlägg

Är inte med i kyrkan och tror väl inte så mycket på allt det där med jesus osv, tror mer på sunt förnuft istället,smile

:DPlattan i mattan:D
-Jonten- Hopplare
30 oktober 2007 · 104 Inlägg

Nej jag är inte ens döpt! Har däremot läst de 40 första diorna av gideons bible på ett hotell när jag inte hade något annat för mej wink.

Lika lyckat som Melle mels comeback
Squadron
30 oktober 2007 · 1 833 Inlägg

Icke troende och Icke med i Svenska Kyrkan.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
jonesono Personal- och beteendevetare
30 oktober 2007 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

Cloudsurfer skrev:
Kristendomen är dock den religion som ÄR vettigast

Antagligen pga att du är uppvuxen enligt västerländskt (läs kristen) tradition ja.
Ställ samma fråga till en indier och du lär få höra att hans/hennes religion ÄR vettigast, osv. smile

Njaa, den kristna läran skiljer sig "lite" ifrån dom andra.

Klart den gör.. men det är nog fler religioner än bara den som gör det.
Men om du syftar på vilken som är "vettigast" (om det nu kan diskuteras utifrån vårt perspektiv - nej, det hävdar jag att det inte går), så måste jag säga att du inte har mycket objektivt att komma med. wink

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Hagelind
30 oktober 2007 · 177 Inlägg

Försök inte stt förstå, Huvet är inte gjort för att rymma mer än nödvändigt. (Citat ur Pistvakt) Nee men är döpt o ska konfirmeras  nästa år men inte springer jag i kyrkan varje söndag men vid begravningar, Dop, Bröllop och dylikt.

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
30 oktober 2007 · 355 Inlägg

tänk så här: hade Gud funnits så borde väll han sett till att det inte fanns några andra religioner mer än Judendom? för det var väll det Jesus var? och om nu Jesus tillhörde Judendommen, borde inte det betyda att Gud också tillhör judendommen? jag menar visst alla religioner sägs baseras på samma sak efter vad jag har hört. men jag har då aldrig hört något om att Gud skulle ha  tvåhövdade elefanter och noshörningar med kvinnokropp brevid sig som vissa gudar sägs ha inom religioner som finns i bland annat asien? (inget illa menat om era gudar, och inte exakt så som vissa gudar beskrivs, men ni fattar pinket), och jag har då aldrig varit med om att en präst står och berättar om Muhammed (stavning?) eller dessa personer som finns i andra religioner? och Buddah och alla dem där? Det är svårt att försöka vara djupt troende när vetenskapen alltid ligger ett steg före med allting och när det finns mer än en religion. missförstå mig rätt är ni snälla, men om alla tänker efter riktigt jävla hårt så förstår ni vad jag försöker säga. alla har rätt att tro vad dem vill, men i det hela stora så har alla fel, hur man än vänder på det. tyvärr.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Rushman Evolution Garage
30 oktober 2007 · 1 299 Inlägg

Är stark-ateist (INTE agnostiker). Att köpa snacket om Gud, Adam och Eva och att Jesus gick på vatten ser jag som ren okunskap inom fysik, kemi och biologi. Bibeln är en (måste jag erkänna) grymt klyftig konspiration, som lyckats lura en stor del av världens befolkning (litegrann som Hitler?) Ojsan! Kalla mig cynisk, men Bibeln har alldeles för många "missar" om man är insatt.

Ett simpelt exempel:

Som bekant hette första människan Adam, inte sant?
Nej inte alls sant! Det står att Guds första varelse VAR "adam" Vilket är hebreiska för människa. Första varelsen på Jorden var alltså människa, det står inte nånstans att den människan hette Adam, eller att det ens var en man! (Tjoho för feminister!)

"Belief is when someone else does the thinking."  // Richard Buckminster

Sky´s the limit...
Hee-Maan
30 oktober 2007 · 3 113 Inlägg

äsch jag är 100% ren/neutral... jag tror på guden "Supra" istället.. wink

Semper Fi
CarCass CarCass
30 oktober 2007 · 627 Inlägg

Hakan_J skrev:
Är inte det minsta kristen å kommer aldrig å bli,å ang att gå ur kyrkan så har man tänkt tanket i flera år men "inte fått tummen ur" men tack vare den här tråden så ska ja fanimej ta tag i dä nu  smile

haha, jag fick ut tummen idag big_smile

Join the Evolution
Fredrik.Gustavsson
30 oktober 2007 · 2 123 Inlägg

blacken skrev:
"religion borde förbjudas på grund av alla dessa krig som i grund och botten är religionsbaserade."

Det är inte många krig som är eller varit baserat på religion. Dom vanligaste orsakerna är högst profana typ "jag kan pissa högst", "jag vill ha det som är ditt",  "jag ska bestämma", osv,osv.  Men däremot så är religion perfekt att ha som svepskäl för legitimera en väpnad konflikt av valfri sort.

Iraq, världskrigen, vietnamkriget och (kalla kriget) har självklart inget med religion att göra utan är mer som du säger, "jag vill ha det som är ditt bara för att jag kan".
Men nu ska vi inte glömma alla småkrig nere i Europa, jugoslaver, bosnier, palestiner och muslimer som krigar med varandra endast pga religion.
Inbördeskriget i Irland också till exempel.
Det är alla dessa mindre krig och självmordsattentat jag riktade in mig på som man sällan kan läsa speciellt mkt i media om.
Jag står fast vid att religion borde förbjudas om det ska fortsätta vara som det vart och är.
MVH Fredrik

CarCass CarCass
30 oktober 2007 · 627 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Jag står fast vid att religion borde förbjudas om det ska fortsätta vara som det vart och är.
MVH Fredrik

ORGANISERAD religion borde förbjudas.

Join the Evolution
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang