HeWeK89 skrev:
Danne_1977 skrev:
HeWeK89 skrev:
Har en liten fundering på och byta motor i min Volvo 244 -82 från den nuvarande B23A motorn till en Bmw 525/325tds 1991–1996 motor alltså M51D25 med 142 hk och 260 nm.
Den borde hamna inom ramarna för effektgränser? Eller skulle det kunna bli problem med reg om man nu har vent skivor fram och 1031 axel?
Spelar det någon roll om "donatormotorn" är från en importbil?
Mvh Johan
Har du kollat upp hur mycket du måste bygga om oljetråget och flytta oljepumpen osv osv för att TDS motorn ska passa ? Vilken låda har du tänkt använda ?
Tanken var att använda lådan från donatorbil och bygga nya fästen för v-låda och motor.
Givetvis även passa in kardan osv.
Hur mycket som behöver byggas om har jag inte kollat på ännu håller fortfarande på med lite reseach

En polare till mig satte i en 525 TDS motor i en 740 och tråget fick byggas om rejält för att passa med framvagnsbalken, detta i sin tur gjorde ju även att oljepumpen fick byggas om och flyttas, det var även hyffsat mixter att få kardanrören att passa ihop och få det bra, han körde med BMW orginal automat och fick även bygga en adapter/utväxlare för att få lägena på Volvos orginala spakställ att stämma med lägena på lådan. Vidare så var det väldigt trångt med kylare osv så det var bara nån millimeter kvar till kylaren har jag för mig, självklart bygga nya motorfästen till motor och låda. Det var bra med jobb men blev faktiskt rätt så bra när det väl var färdigt.

Det värsta var nog att bygga om oljetråget om jag inte minns fel, det ska ju provtryckas åxå efter att man byggt om det samtidigt som det verkligen ska passa åxå... osv osv
Just det och så fick han köpa en Mekanisk pump åxå för att avsevärt underlätta elektroniken till motorn, TDS har ju elektrisk pump.
Senast redigerat av Danne_1977 (6 april 2012)
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **