Fartkamera blixt avstånd?

Vallås Locos
8 juli 2007 · 407 Inlägg

Haha....fin bild

E30Tompa Rörpulare
9 juli 2007 · 1 453 Inlägg

Ingen nr plåt på den bilen väl?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Martelius
11 juli 2007 · 5 Inlägg

Hej

Jag har en fråga.

Om man kör på en 90 väg och sedan en 70 tabell dyker upp och efter 15 meter så kommer fartkameran. Registrerar kameran den som bara  kör för fort på 70 vägen eller tar den bilder på den som körde fort på 90 vägen?

Hoppas ni förstår min fråga.

90 vägen innan kameran var en rak sträcka medan kameran ligger i en sväng.

Senast redigerat av Martelius (11 juli 2007)

T5pimpen
11 juli 2007 · 32 Inlägg

Tonkpils skrev:
jag har hört att dom inte hinner reagera om man kör fortare än 170km/h kan detta stämma?

Såg ett sådant reportage från något engelsk program för en tid sedan och dom låg snarare uppemot 250+ innan kameran missade.

FireTraXX DFFL
11 juli 2007 · 9 020 Inlägg

T5pimpen skrev:

Tonkpils skrev:
jag har hört att dom inte hinner reagera om man kör fortare än 170km/h kan detta stämma?

Såg ett sådant reportage från något engelsk program för en tid sedan och dom låg snarare uppemot 250+ innan kameran missade.

Top Gear, och de låg en bit över 250km/h tror jag.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
T5pimpen
11 juli 2007 · 32 Inlägg

_Erre_ skrev:

Tonkpils skrev:
jag har hört att dom inte hinner reagera om man kör fortare än 170km/h kan detta stämma?

Nej ja tror att det var 170 mph!!!

kolla länken nedan

http://www.kossan.se/vaegkamera_test.htm

hur funkar det med att kameran tar bakifrån det går på den som äger bilen där bara eller är bara exemplet bakifrån ?

FireTraXX DFFL
11 juli 2007 · 9 020 Inlägg

Det är nog ägaren som får böterna i england.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
T5pimpen
11 juli 2007 · 32 Inlägg

FireTraXX skrev:
Det är nog ägaren som får böterna i england.

Okej.
Skönt att vi inte har så i Sverige tycker jag i alla fall då skulle man inte vara så sugen på att låna ut kärran nångång smile

Martelius
11 juli 2007 · 5 Inlägg

Är blixten tillräckligt kraftig för att man ska märka den även på dagen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2007 · 13 746 Inlägg

ids inte läsa hela tråden

men åkte förbi en kamera för lite mer än ett halvår sen mitt på dagen gick 120 på 90väg
enligt mina passagerar blinkade det till fin fint

själv ser jag alltid till att fälla solskyddet innan kameran
förövrigt tog den kortet rejält nära och med blixt

har inte hört något ännu  kör alltid med solskyddet när jag närmar mig det kvittar om det är laglig fart eller ej

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tau
12 juli 2007 · 196 Inlägg

Warcry skrev:
Kolla bilden tongue  http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_147.jpg

Haha, kul att snuten står i bakgrunden..

Fast tycker inte direkt att man ser vem det är som kör.. och skulle man ha lite tonade rutor skulle det ju vara ganska värdelöst..

One life, Live it!
Bostrom RS
15 juli 2007 · 886 Inlägg

Kamerorna får väl inte mäta hastigheten före "varningskylten" för kamera va?

Focus RS
Marmak
16 juli 2007 · 56 Inlägg

Minge1 skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,718677,00.html

Otroligt nödvändigt. smile

Jag hoppas jag inte blev fottad här om dagen, körde i 130 på en 70väg, körde om en annan bil som sölade fram i dryga 65km/h. Jag såg ingen blixt dock, men det var ju iofs på dagen också, då kanske man inte ser den?

Blev lite halvt knäckt när jag körde om slökärringen och plötsligt såg kameran när jag låg i andra filen.. hmm

darkwizard Fordonstekniker
16 juli 2007 · 1 740 Inlägg

Har läst allt detta och ingen har kommit med en lösning på hur man lurar en kamera. Jo, man sätter en bit flastfilm runt kameran, så får man en svart alt grumlig bild. Detta tips gavs ut av den Elaka kocken. Ett annat från Top Gear; Byggskum, expanderar så fint och skåpet förstörs.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
PeppeVectra Peppe Vectra
16 juli 2007 · 1 076 Inlägg

Tau skrev:

Warcry skrev:
Kolla bilden tongue  http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_147.jpg

Haha, kul att snuten står i bakgrunden..

Fast tycker inte direkt att man ser vem det är som kör.. och skulle man ha lite tonade rutor skulle det ju vara ganska värdelöst..

deras nya system ta ju bilder i råformat, ser direkt om föraren har spenat på tänderna.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
nattregn
16 juli 2007 · 11 Inlägg

Har en polare som köpt en protector/protektor på osynlig.org som har prismor som gör att reg skylten blir suddig på bilderna från kameran.

Martelius
18 juli 2007 · 5 Inlägg

ÄR det alltid sista hastighetsskylten(70)som gäller innan kameran eller kan den ta bilder på de som körde snabbt sträckan innan(90)?

Och de 75 meterna varierar skulle jag tro.
Visa kameror ställs in på mycket kortare distans tex i byar när man måste bromsa (50km) då är det oftast 15 meter .

Eller när det plötsligt en 90 sträcka skyltas 70 och en kamera dyker upp 15 meter efter.

fredda_king Fotograf
5 oktober 2007 · 1 319 Inlägg

i dom nya kamerorna så är det bara 20st som är aktiva åt gången. för huvud datorn orkar inte driva allihopa så därför växlar den mellan alla kameror helatiden. så kamerorna kan vara aktiva i ca5min åt gången eller nå sen byts den.. pappa var och pratade med en som servade sånna skåp och enligt han var det så.. skulle dröja ca 2år till innan alla kameror är aktiva helatiden..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Andreas79
9 oktober 2007 · 3 968 Inlägg

En idiot körde om mig i 90-100 på en 70-väg häromdagen,
och om det blixtrar på dagen? ja tusan det vill jag lova!

Precis när idioten körde om mig så blixtrade det till rejält vill jag lova,
klockan var halv åtta på dagen och helt ljust ute..

Jag bara tänkte "han får f-n skylla sig själv och hoppas den blixtrar till" och det
gjorde kameran också... rätt åt honom smile

Senast redigerat av Andreas79 (9 oktober 2007)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
-wot-
9 januari 2008 · 7 Inlägg

Som någon skrev innan...
Kan kameran mäta hastigheten INNAN själva skylten för kamern???

Jag höll själv 110 INNAN skylten. Saktade ner till lagliga 90 precis innan skylten men fick ändå en blixt i huvudet precis vid kameraskåpet.

Lär snart få reda på svaret antar jag om ingen annan kan svara på det...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang