Fartkamera blixt avstånd?

Rock-Star
9 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

ingen gissningsvis..

V- Titulerad
9 augusti 2009 · 71 Inlägg

Har bara läst de två sista inläggen.. Men är det inte en lagändring på G att om föraren inte kan identifieras kommer ägaren av fordonet att få boten? Någon som vet?

Chevrolet Corvette C5 "Maya" (1999)
E-son
9 augusti 2009 · 245 Inlägg

V- skrev:
Har bara läst de två sista inläggen.. Men är det inte en lagändring på G att om föraren inte kan identifieras kommer ägaren av fordonet att få boten? Någon som vet?

Det har varit på G väldigt länge. Det lär nog dröja länge innan vi får nån sån lag.

thelundgren
15 oktober 2009 · 166 Inlägg

onej84 skrev:
jag pallade inte o läsa alla svar, men inte fan tar kameran på 5-20meters håll det kan ju vem som hellst räkna ut....

Och hur kan man torska på en fart kamera???
det står klart o tydligt FARTKAMERA långt innan man passerar den..

Inte om dom är utställda på en vagn

bmx
15 oktober 2009 · 7 100 Inlägg

Christofer_Lundgren skrev:

onej84 skrev:
jag pallade inte o läsa alla svar, men inte fan tar kameran på 5-20meters håll det kan ju vem som hellst räkna ut....

Och hur kan man torska på en fart kamera???
det står klart o tydligt FARTKAMERA långt innan man passerar den..

Inte om dom är utställda på en vagn

joo,då sätter dom ochså ut skylt

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Snke Herr Klåfinger
15 oktober 2009 · 214 Inlägg

Svärfar jobbar som brandmästare och svärmor är ambulansförare.. De säger att det blixtrar ganska nära, inom 5 meter iaf

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."
ichibon mmm, blåbärssoppa.
15 oktober 2009 · 616 Inlägg

Flera har ju svarat redan men dom tar bilden på rätt nära avstånd, och kameran blixtrar alltid, även om det är ljust. Och jo, man märker blixten och blir rejält bländad...

Det är inte ägaren till bilen som åker på boten och man har ingen skyldighet som bilägare att ange vem man lånat ut den till.

/ichi
Fellow
15 oktober 2009 · 1 581 Inlägg

Tycker dem kan sätta upp en skyltjävel istället vad hastighetsgränsen är. Jag blev av med kortet pga att jag missade 70 skylt, var 90 väg hela sträckan men kom in på en 70 sträcka och missade skylten så blev klockad 108 km/h på 70 väg. 2 månader indraget kort nu så det är kul. Positivt är att man får råd att spara pengar o fixa med bilen.

Bossni
15 oktober 2009 · 274 Inlägg

Fellow skrev:
Tycker dem kan sätta upp en skyltjävel istället vad hastighetsgränsen är. Jag blev av med kortet pga att jag missade 70 skylt, var 90 väg hela sträckan men kom in på en 70 sträcka och missade skylten så blev klockad 108 km/h på 70 väg. 2 månader indraget kort nu så det är kul. Positivt är att man får råd att spara pengar o fixa med bilen.

Haha klant, Vad ska du med en skylt till om du ändå inte kollar på den?

Du säger att du trodde att det var 90. Varför körde du då 108 för ????

Man har bara sig själv att skylla på smile

Fellow
16 oktober 2009 · 1 581 Inlägg

Bossni skrev:

Fellow skrev:
Tycker dem kan sätta upp en skyltjävel istället vad hastighetsgränsen är. Jag blev av med kortet pga att jag missade 70 skylt, var 90 väg hela sträckan men kom in på en 70 sträcka och missade skylten så blev klockad 108 km/h på 70 väg. 2 månader indraget kort nu så det är kul. Positivt är att man får råd att spara pengar o fixa med bilen.

Haha klant, Vad ska du med en skylt till om du ändå inte kollar på den?

Du säger att du trodde att det var 90. Varför körde du då 108 för ????

Man har bara sig själv att skylla på smile

För att jag är en precis som de flesta här snittar runt 10 över hastighetsbegränsningen.

Sen vad vet du om omständigheterna? Jag blev tagen för en mobil kamerajävel utan markering i en omärkt skåpbil LÄNGST ner i en LÅNG BRANT nedförsbacke så att då i tron om att man ligger på en 90 väg snitta ca 100-105 km/h och komma till en backe där farten ökar lite till och blir tagen med 38 km/h över hastigheten istället för 18 som jag trodde?

Var en RIKTIG överraskning kan jag säga när nästa skylt jag ser står det 90 km/h hastighetsbegränsning och lappen jag får hem så låg jag på en 70 väg 500 meter innan.
Det var alltså 90 sträckor hela vägen och tydligen lade dem in en KORT 70 sträcka som jag missade skylten för. SÅ 4000 kr i böter iställe för ca 2000 som det varit om jag vetat vad hastighetsbegränsningen var och indraget kort i 2 månader

Senast redigerat av Fellow (16 oktober 2009)

Wiechert tysk.
16 oktober 2009 · 592 Inlägg

Fortfarande så har man ingen annan att skylla på att man kör for fort. Det hade väl varit en annan sak om du nu hade kört 90.

"SÅ 4000 kr i böter iställe för ca 2000 som det varit om jag vetat vad hastighetsbegränsningen var och indraget kort i 2 månader"

Om du hade kört lagligt som du trodde så hade det ändå varit 2000kr i böter.

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Fellow
16 oktober 2009 · 1 581 Inlägg

Jag skyller inte på någon och jag vet att jag körde för fort, problemet är och jag är övertygad om att jag inte är den enda som sitter med fler folk i bilen och kör på en 90 sträcka, missar att jag kör förbi en 70 skylt och så kommer en kamera.

Så det handlar inte om att jag skyller ifrån mig. Däremot bör en skyllt sitta under kamerorna för att hänvisa till gällande hastighet.

Försök o förstå sammanhanget istället för att sitta o låtsas som att ni själva är änglar och aldrig kör över 2 km/h över hastigheten

gamlingen
17 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Vad hade skylten UNDER kameran hjälpt ? då du redan körde för fort och ändå inte hade hunnit sakta ner från 108 till 70. Det är upp till dej jsom förare att hålla reda på hastighet och andra regler i trafiken.. det du gör i pricip nu är ju att skylla i från dej *Jag visste inte*

plankan
17 oktober 2009 ·

Det finns en regel om just detta med osäkerheten kring hastigheten på vägen man kör på.
Om det finns dårlig med info,eller om man råkat missat info om gällande hastighet,så håller man 70 km/t till nästa skyllt/info.Så stod det iallafall i mina teoriböcker wink

Nisse_R Maskinförare
17 oktober 2009 · 287 Inlägg

det va då ett jäkla bråk om hastigheten.. kan ju dock inte säga att jag följer hastigheten till punkt å pricka å missa en skyllt är ganska lätt om man har fler i bilen å man inte är konsentrerad.. å nu har det ju börjat bli så jäkla många skylltar om allt möjligt så nu tycker man det är ett under om man lyckas hålla rätt hastighet å inte ligga 10km/h fel..

gamlingen
17 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Jag följer heller inte hastigheten till 100% men inte fan kan man skylla på att man missar skyltarna om man åker dit på fortkörning. Det är ju i princip att erkänna att man är ouppmärksam i trafiken, vilket i sej kan orsaka mer än en hastighetsöverträdelse.

FireTraXX DFFL
17 oktober 2009 · 9 020 Inlägg

En hastighetsändring från 90 till 70 ser man även på strecken på vägen.
Så att missa en skylt är långt ifrån en godtagbar ursäkt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MilleN
17 oktober 2009 · 9 108 Inlägg

FireTraXX skrev:
En hastighetsändring från 90 till 70 ser man även på strecken på vägen.
Så att missa en skylt är långt ifrån en godtagbar ursäkt.

Näe på 70 och 90-vägar brukar strecken se likadana ut och sitta med samma mellanrum, mellan 50 och uppåt däremot skiljer det i avstånd emellan men mellan 70 och 90 kan man såvitt jag vet inte se skillnad, eller hur gör du? Vi har snackat rätt mycket om detta i skolan smile

FireTraXX DFFL
17 oktober 2009 · 9 020 Inlägg

MilleN skrev:

FireTraXX skrev:
En hastighetsändring från 90 till 70 ser man även på strecken på vägen.
Så att missa en skylt är långt ifrån en godtagbar ursäkt.

Näe på 70 och 90-vägar brukar strecken se likadana ut och sitta med samma mellanrum, mellan 50 och uppåt däremot skiljer det i avstånd emellan men mellan 70 och 90 kan man såvitt jag vet inte se skillnad, eller hur gör du? Vi har snackat rätt mycket om detta i skolan smile

Klart jag gör. tongue

Nej, jag hade nog fel.
En trafiklärare borde veta mer än mig så jag tänker inte säga emot. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Spethz_
17 oktober 2009 · 212 Inlägg

.."fartbotar får vi allihopa, allihopa, allihopa."... bara betala och se glad ut. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang