3940
Sök

Va för dämpmatrial ska jag ha och varför behövs de?(Ny Slutstegs fråga)

T5 beroende
345 Inlägg
5 november 2007
Glader...spara lite extra om du ska köpa slutsteg, för 1000:- kr får du ett bra beggat 4 kanalssteg, okej du får ingen garanti...men be säljaren att demonstrera slutsteget om du är osäker!

Angående STS slutsteg så är det i samma klass som biltemas ungefär...bottennapp!

956 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Okej, Men då får jag vänta tills typ augusti nästa år, då får jag pengar när jag sommar jobbat, förhoppningsvis!

Edit: Nån som kan ge lite tips på va för slutsteg jag ska kolla på?
Senast redigerat av Glader9991 (5 november 2007)

202 Inlägg
6 november 2007
Glader9991 skrev:
Kanske för den som jobba o tjänar pengar, men har man ingen inkomst märks 500kr på kontot ganska snabbt! Men får ju som sagt ingen garanti på blocket, då kanske sakerna inte funkar. Då är 500kr bortaslängda!

Köp på blocket och betala med deras giro, då får du ju grejerna innan säljaren får några pengar.

2 600 Inlägg
6 november 2007
Glader9991 skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Glader9991 skrev:
Kanske för den som jobba o tjänar pengar, men har man ingen inkomst märks 500kr på kontot ganska snabbt! Men får ju som sagt ingen garanti på blocket, då kanske sakerna inte funkar. Då är 500kr bortaslängda!

Njae det vet jag inte, är själv student, dock jobbar jag ju som ett svin och har därför råd : )
Men det med garanti på bilstereo grejor ska man heller inte alltid tro på. Dom vill se din installation så allt är rätt gjort osv, bättre att köpa från blocket och det ska mkt till för att nån säljer trasiga bilstereo produkter, finns inte så många sånna skojare. Men det är klart att dom finns. Be att få prova steget innan då, dra fram kablar som bara är att koppla in och sen ha en högtalare löst så du vet att det funkar. Funkar ju inte om du ska ha grejor skickade.

Bilen är iokötbart skick därför kan jag inte åka osch testa. Sen har jag inte an aning om hur man kopplar in sånnt!

108553 på http://www.netonnet.se/  , är de nått som kan driva min bas? Men brukar de har bra erbjudanden på slutsteg på elmia ipåsk? För dit ska jag!

Edit: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … Id=STS-500

det på netonnet ha jag det funka bra smile

gör som jag kör gubba racer=)

16 197 Inlägg
6 november 2007
en liten fråga bara.. hur många här har ens testat å byggt nåt seriöst me biltema prylar??   själv byggde ja en låda för typ 2 år sen me biltemas 8" å den spela nå helt galet me tanke på va dom kosta.. lådan har ja kvar än å basarna funkar kanon fortfarande. smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

202 Inlägg
6 november 2007
klimpan skrev:
Glader9991 skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:

Njae det vet jag inte, är själv student, dock jobbar jag ju som ett svin och har därför råd : )
Men det med garanti på bilstereo grejor ska man heller inte alltid tro på. Dom vill se din installation så allt är rätt gjort osv, bättre att köpa från blocket och det ska mkt till för att nån säljer trasiga bilstereo produkter, finns inte så många sånna skojare. Men det är klart att dom finns. Be att få prova steget innan då, dra fram kablar som bara är att koppla in och sen ha en högtalare löst så du vet att det funkar. Funkar ju inte om du ska ha grejor skickade.

Bilen är iokötbart skick därför kan jag inte åka osch testa. Sen har jag inte an aning om hur man kopplar in sånnt!

108553 på http://www.netonnet.se/  , är de nått som kan driva min bas? Men brukar de har bra erbjudanden på slutsteg på elmia ipåsk? För dit ska jag!

Edit: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … Id=STS-500

det på netonnet ha jag det funka bra smile

Har du lyssnat på något annat än det netonnet har ????

2 600 Inlägg
6 november 2007
om du mennar mig så ja det ha jag ha lyssnat på dyrare saker vet inte vilket märke det va men tycker fotfarande att mitt funka bra för det priset.

gör som jag kör gubba racer=)

956 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Håller med evilaudio helt. Alla verkar tro de är skit bara för man inte ha nått kännt. Men kasn ju vara likadant. Men de är ju en chans o köpa de då ingen testat de!

jaha de här var ju riktigt trevligt. De steget jag skulle köpa finns nu mera inte med i biltemas sortiment, Detta var ju en himmla rolig överraskning!
Senast redigerat av Glader9991 (6 november 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
6 november 2007
Julas steg funkar skitbra till att driva clas-ohlsoms basar! En polare har så, och det dunkar både högt och fint.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

956 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Vilket steg? Vad ligger steget på? boschmann e 500watt,165rms!

Jag hitta ett steg nu: 160046 på http://www.teknikmagasinet.se/
Senast redigerat av Glader9991 (6 november 2007)

202 Inlägg
6 november 2007
evilaudio skrev:
en liten fråga bara.. hur många här har ens testat å byggt nåt seriöst me biltema prylar??   själv byggde ja en låda för typ 2 år sen me biltemas 8" å den spela nå helt galet me tanke på va dom kosta.. lådan har ja kvar än å basarna funkar kanon fortfarande. smile

Det mesta kan någ spela högt, men hur fan låter det.......

956 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Okej nu vet jag två steg jag är intresserad av, dever steget som jag skrev om i förra inlägget, och detta: http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=19442306

Om ni klickar på bilden så ser ni de står 600w på steget:P

Smålänning
7 887 Inlägg
6 november 2007
Glader9991 skrev:
Vilket steg? Vad ligger steget på? boschmann e 500watt,165rms!

Jag hitta ett steg nu: 160046 på http://www.teknikmagasinet.se/

Artnr: 610036 på www.jula.se.

Kör det i bryggat läge, på två bochmann 12:or.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

956 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Okej, men denver steget kostar 499 och presterar lika mkt!

202 Inlägg
6 november 2007
Glader9991 skrev:
Okej nu vet jag två steg jag är intresserad av, dever steget som jag skrev om i förra inlägget, och detta: http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=19442306

Om ni klickar på bilden så ser ni de står 600w på steget:P

Jag har ett 5.1 system till datorn där det står 2500W och kostade ca 400 spänn. Men jag tror t.o.m. du begriper att det inte är så många watt.
Vad gäller ditt 600watts steg så sitter det en 20A säkring, rästen kan du kanske räkna ut själv.
Ha en glader dag.

956 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Förstog inget av de där du skrev nisse-h! Men tror jag ska köpa denver steget!

T5 beroende
345 Inlägg
6 november 2007
Glader9991 skrev:

Det nisse säger är mycket logiskt!!

Många tror att bara för att de står 600 watt på steget så är det bra grejjer!!

Ska du kolla watt så ska du kolla RMS watt, Watt säger ingenting om hur ett slutsteg låter eller hur bra det är....det ger oftast bara en hum om hur mkt effekt det ger och 20 A Säkring i ett steg betyder typ att det inte leverarar 600 watt med andra ord wink

Glader... jag har gett upp hoppet att ge dig tips om att inte köpa "skitprylar", du kommer förstå varför när du hört tex boshmann steg vs tex rockford fosgate steg!!

Exempel:

Du står i bilstereo butiken...på hyllan ligger ett rockford steg specat till 300 watt totalt och brevid ligger ett steg från claes olsson som är specat till 500 watt...i verkligheten ger rockford steget 500 watt totalt och claes olsson steget kanske 200 watt!! Och dom watten låter som en påse skit och dina högtalare spelar därefter.
Senast redigerat av ZZZADA (6 november 2007)

956 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
ZZZADA skrev:
Glader9991 skrev:

Det nisse säger är mycket logiskt!!

Många tror att bara för att de står 600 watt på steget så är det bra grejjer!!

Ska du kolla watt så ska du kolla RMS watt, Watt säger ingenting om hur ett slutsteg låter eller hur bra det är....det ger oftast bara en hum om hur mkt effekt det ger och 20 A Säkring i ett steg betyder typ att det inte leverarar 600 watt med andra ord wink

Glader... jag har gett upp hoppet att ge dig tips om att inte köpa "skitprylar", du kommer förstå varför när du hört tex boshmann steg vs tex rockford fosgate steg!!

Exempel:

Du står i bilstereo butiken...på hyllan ligger ett rockford steg specat till 300 watt totalt och brevid ligger ett steg från claes olsson som är specat till 500 watt...i verkligheten ger rockford steget 500 watt totalt och claes olsson steget kanske 200 watt!! Och dom watten låter som en påse skit och dina högtalare spelar därefter.

Men pengarna räcker inte till ett sånnt steg! Kolla detta då!

Denver CAP-4100 Slutsteg
Slutsteg som ger rejält med ljud i högtalare och subwoofer! 4x120W RMS, alt. 2x240W RMS bryggkopplat. LP/HP-filter. Frekvensomfång 20-40000 Hz. Impedans 4-8 Ohm. 12V drift. Hölje i aluminium. Mått 320x260x55 mm.
Pris: 499 kr

// Filip

1 631 Inlägg
7 november 2007
Glader9991 skrev:
[Men pengarna räcker inte till ett sånnt steg! Kolla detta då!

Denver CAP-4100 Slutsteg
Slutsteg som ger rejält med ljud i högtalare och subwoofer! 4x120W RMS, alt. 2x240W RMS bryggkopplat. LP/HP-filter. Frekvensomfång 20-40000 Hz. Impedans 4-8 Ohm. 12V drift. Hölje i aluminium. Mått 320x260x55 mm.
Pris: 499 kr

Du får vad du betalar för. Bry dig inte om specen, den lär ändå inte stämma. Steget är inte så tokigt ändå, du får fyra kanaler och kan använda två till några andra högtalare.

Och när du sen väl har råd till ett riktigt bas-steg så använder du detta till att driva fram och baksystem.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

8 156 Inlägg
7 november 2007
Mycket handlar ju om hur effektivt ett slutsteg kan använda watten och hur mycket som ljudet förändras. Med billigare komponenter så försvinner mer energi till värme (Dvs, man eldar för kråkorna)

När det gäller budgetmärken så misstänker jag att man mäter upp den maximala energiåtgången i watt, medan man mäter upp vilken effekt ett slutsteg kan leverera när det gäller bättre märken. Det är min teori iaf.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök