Det kostar inte många kronor att få bitarna utsågade, klart värt pengarna så man slipper spackla inuti lådan en massa för att få det tätt!
Spackla i en baslåda ? : / Jag tätar min med Pl400 jag, fast det kanske jag är ensam om ? Dessutom tätar jag oavsett om det är en helt 4kantig låda med räta vinklar som passar perfekt eftersom det iaf aldrig blir helt tätt. MVH Fredrik
Ah...syftade på typ pl400 då... Är ju som ett slags spackel/lim
PL400 e ett s.k sätlim... själv tycker ja att de e helt värdelöst å täta me.. bara jobbigt å få snygga fogar me den.. bättre me vanlig hederlig latexfog isf.
Spelar ju iofs inte så stor roll om tätningen blir snygg? Huvudsaken är att det håller tätt..
prova pl400 så får du se vilket j-vla klet de e.. fastnar ÖVERALLT där man inte vill ha de.. mycke jättare me latex.
sen behöver man ingen tätning om man sågar rakt..
Har hållt på med pl 400...och det är inge roligt att hålla på med det vet jag, men det fyller iallafall funktionen och har man inget annat så tar man det!
Har rekommenderat glader att lämna in måtten på lådan han vill ha utsågade såatt han slipper glipor såatt han måste täta och hålla på. Ganska svårt att såga rakt om man bara har tex en sticksåg ju.
sticksåg sågar man hål me.. elle hålen till basen fräser man..
rak sågar man man "klinga"..
Sorry för OT glader.
Alla har inte tillgång till dom verktygen, antingen sågar man med det man har och försöker få det bra...eller så lämnar man mått till firma för utsågning så man får raka prylar.
Tror inte många hushåll har tillgång till 3-4 maskiner som man typ enbart behöver när man skall såga ut bitar till baslådor/bafflar
Sorry för OT glader.
Alla har inte tillgång till dom verktygen, antingen sågar man med det man har och försöker få det bra...eller så lämnar man mått till firma för utsågning så man får raka prylar.
Tror inte många hushåll har tillgång till 3-4 maskiner som man typ enbart behöver när man skall såga ut bitar till baslådor/bafflar
Vadå 3-4 maskiner ? En sticksåg och en sågklinga finns väl i varje hushåll om ägaren inte har tummen mitt i handen. Är man skicklig med den vanliga sågen kan man ju använda den, inte så kul om man skulle råka såga snett bara : )
Sorry för OT glader.
Vadå 3-4 maskiner ? En sticksåg och en sågklinga finns väl i varje hushåll om ägaren inte har tummen mitt i handen. Är man skicklig med den vanliga sågen kan man ju använda den, inte så kul om man skulle råka såga snett bara : )
Jaja...nog diskuterat, jag tar mig inte besväret att såga bitarna själv till baslådor, kostnaden man betalar för att en firma ska såga ut perfekta bitar är värt det... tycker iallfall jag. Bara att hämta bitarna och sen snickra ihop utan krångel.
de flesta byggvaruhus tar ca 50 kr/"snitt" då blir de en dyyyr låda.. men men.
Jag betalar ca 300 kr för att dom ska såga ut bitarna till mina lådor, 20-40 liter. Kan vara värt det i längden...ibland måste man ju "kasta" stora bitar mdf om man sågar fel=dyrt
Men som sagt...det går att få det rakt med sticksåg om man är noga
Jaja...nog diskuterat, jag tar mig inte besväret att såga bitarna själv till baslådor, kostnaden man betalar för att en firma ska såga ut perfekta bitar är värt det... tycker iallfall jag. Bara att hämta bitarna och sen snickra ihop utan krångel.
Nej jag är i full gång. Alla gör väl på sitt sätt, alla verktyg nämnda borde finnas i ett garage förutom fräsen. Jag vet inte många ställen här omkring iaf som hade ställt sig och sågat ut en baslåda som ska ha minst en vinklad sida. Botten och locket måste snedkapas för att lådan ska bli tät med kanterna. Så har du ett sånt ställe i närheten så är du nog lyckligt lottad : )
tror inte de finns nåt byggvaruhus som "gerar" när dom sågar.. men men ja e väl fel person å yttra mig i de här eftersom Makita sponsrar oss me verkyg..
Finns 2 st snickeri firmor i min lilla by, så det borde inte vara några problem att få tag på folk som kan kapa snea träbitar?
Nej det är klart att dom gör det men du kan ge dig fan på att dom tar betelat för det också. Tror inte riktigt du förstår vad vi menar med en sida sne på en låda, gerar som evil säger. Är betydligt mer jobb än du verkar tro.