4471
Sök

bil stereo bygge.

1 631 Inlägg
5 november 2007
101CRX skrev:
sänker distrotionen .

Vi avvaktar ditt bygge med spänning. Än så länge känns det inte speciellt seriöst.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

8 156 Inlägg
5 november 2007
101CRX skrev:
nä inte alls...
http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm

smile

Kolla in den här länken istället.
http://www.svalander.se/anlag/bas.htm

Där står det ingenting om en disktrasa. Däremot om en bit filt...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

206 Inlägg
5 november 2007
101CRX skrev:
jag har ett par 9300 scanspeak diskanter  skall bli till framsystemet med en audax 130 co 5" dessa kommer att köras hel aktivt.
silver snokar rca i fram systemet. bas bak vet jag inte focal eller seas perlees mb guart. ja jag vet inte men vill ha mera hifi system än dunka dunka..
max 8"bas. klass d slutsteg till basen.

har ni förslag på en snabb krut torr bas =?max 8"

effekt har jag på 1000watt..

jag har ett problem audax och scanspeak har inte samma karaktär men focal och audax funkar kanon.. har  på gång ett par värsting focal skrikor för ca 10000:-
om ni hör scanspeak och audax så tycker ni säkert om dem men dem lirar inte 100procent homogent obs det lät riktigt riktigt bra men inte 100 procent homogent.. jag är grymt kräsen.

jag vill ha homogent ljud.
så det är viktigt med matchning.

Jag skulle köpa CDT basarna ...

238 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
101CRX skrev:
nä inte alls...

smile

ja det är nya trasor..

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 november 2007
101CRX skrev:
Phaetoon skrev:
101CRX skrev:
nä inte alls...

smile

ja det är nya trasor..

Om du tänker lite så sitter du knappast framför basen i en bil.
Därför behöver du inte dämpa bort mellanregister från basen på detta sätt.
Dessutom filtrerar man bort detta aktivt i dom flesta bilslutsteg som är gjorda för bil.
Så glöm dina hemhifi ambitioner och lyssa och lär av dom som kan bilstereo istället.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 911 Inlägg
6 november 2007
Nog för att man läser mycket trådar om folk som vill prova på billjud, men dom inser oftast när deras ideér kanske inte är så lyckade och lyssnar faktiskt när någon med erfarenhet talar.

Med dina senaste trådar har du i stort sett avsnoppat eliten inom bilstereokunskap på detta forum, du både vägrar lyssna och tar in en teknik i bilen som inte går att applicera ens i några promille.

15 grader off axis, det har du bestämt innan du ens vet vad du ska ha för element.

Grattis, en klockradio från Rusta kanske vore nåt istället (disktrasa finns i 10-pack för en tjuga)

8 156 Inlägg
6 november 2007
101CRX skrev:
Phaetoon skrev:
101CRX skrev:
nä inte alls...

smile

ja det är nya trasor..

Nya trasor? Jag undrar lite vad du använder för trasor.

Sen så förstår jag inte varför du vill skära bort diskant och mellanregister. Har du bra delningsfilter så förstör det nog mer än det ger finljud. Men om du hör någon skillnad i en bil så får du väl göra som du vill.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

238 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Nog för att man läser mycket trådar om folk som vill prova på billjud, men dom inser oftast när deras ideér kanske inte är så lyckade och lyssnar faktiskt när någon med erfarenhet talar.

Med dina senaste trådar har du i stort sett avsnoppat eliten inom bilstereokunskap på detta forum, du både vägrar lyssna och tar in en teknik i bilen som inte går att applicera ens i några promille.

15 grader off axis, det har du bestämt innan du ens vet vad du ska ha för element.

Grattis, en klockradio från Rusta kanske vore nåt istället (disktrasa finns i 10-pack för en tjuga)

scanspeak 9300 diskant och 8545mellan\bas som fram system..15grader lutande ..
diskant kommer att sitta nämre ena kanten mot baffeln..

varför skall jag lyssna på ditt skit snack..?

2 009 Inlägg
6 november 2007
För att han har erfarenhet kanske ...?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

238 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
101CRX skrev:
Phaetoon skrev:

ja det är nya trasor..

Nya trasor? Jag undrar lite vad du använder för trasor.

Sen så förstår jag inte varför du vill skära bort diskant och mellanregister. Har du bra delningsfilter så förstör det nog mer än det ger finljud. Men om du hör någon skillnad i en bil så får du väl göra som du vill.

jag gillar inte när det det blir vasst ock skrikigt..

vill värme och mjukt ljud.
och min målsättning att det är musikalisk..

1 631 Inlägg
6 november 2007
101CRX skrev:
Decibel skrev:

Du verkar ju veta bäst själv så varför frågar du om tips överhuvudtaget?

Gör oss alla en tjänst. Bygg din bil som du vill ha den och kom sen ut på tävlingsbanan så får vi se hur bra den egentligen låter.

Det är många som är bäst bakom tangentbordet.........

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

238 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
kommer inte att tävla utan vill bara lyssna på musik..

du kanske gillar focal ljudet och jag gillar scanspeak bättre..

alla gillar olika ljud ideal eller hur ?

2 009 Inlägg
6 november 2007
Du kan omöjligt höra skillnad för du verkar inte lyssna alls ... wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

210 Inlägg
6 november 2007
Om du gillar värme i ljudet så skulle du använda RÖR STEG !

MVH   B i M

1 631 Inlägg
6 november 2007
101CRX skrev:

Well, jag har lyssnat på fantastiska bilar med både Focal och Scanspeak i. Båda går att få till riktigt bra. Jag har också hört riktiga katastrofer med Focal och Scanspeak... Karaktären i slutändan beror mer på tweakning och akustiken i bilen än skillnader mellan märkena.

Men vi kan väl vara överens om att en bil som vinner på tävlingsbanan troligtvis låter rätt så bra? Dvs den funkar tonalt sett och har en stabil scen på rätt ställe.

// Gurra

6 851 Inlägg
6 november 2007
101CRX skrev:
[
vill värme och mjukt ljud.
och min målsättning att det är musikalisk..

Skall du använda rena silver kablar till högtalarna och signalkablarna?
Vad skall du använda för HU (CD spelare?)

Hur har du kommit fram till att du just skall ha 15graders vinkel på dina kickar?
Gäller detta både höger och vänster kanal? (samma vinkel)
Skall du inte ha några högtalare på instrumentbrädan?

2 911 Inlägg
6 november 2007
101CRX skrev:
Decibel skrev:

Vet mycket väl vad det är för element, har byggt flertalet lösningar baserat på scanspeak för inomhusbruk, återigen, inomhus.

Du behöver inte lyssna på mitt snack överhuvudtaget, jag har inte försökt få dig att ändra uppfattning, bara informera dig om hur jag ser på din attityt mot de som verkligen kan bilstereo, för som jag förstått det är det en bil du ska bygga i, inte ett vardagsrum på ~40 kvadrat.

Blir nog bra dedär... lol

238 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
101CRX skrev:

Well, jag har lyssnat på fantastiska bilar med både Focal och Scanspeak i. Båda går att få till riktigt bra. Jag har också hört riktiga katastrofer med Focal och Scanspeak... Karaktären i slutändan beror mer på tweakning och akustiken i bilen än skillnader mellan märkena.

Men vi kan väl vara överens om att en bil som vinner på tävlingsbanan troligtvis låter rätt så bra? Dvs den funkar tonalt sett och har en stabil scen på rätt ställe.

ja men då är en klåpare anser jag som man får scanspeak att låta dåligt...

16 197 Inlägg
6 november 2007
så kul å läsa sånt här.. haha

sluta snacka å göra nån nytta.wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

238 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
101CRX skrev:
Decibel skrev:

Vet mycket väl vad det är för element, har byggt flertalet lösningar baserat på scanspeak för inomhusbruk, återigen, inomhus.

Du behöver inte lyssna på mitt snack överhuvudtaget, jag har inte försökt få dig att ändra uppfattning, bara informera dig om hur jag ser på din attityt mot de som verkligen kan bilstereo, för som jag förstått det är det en bil du ska bygga i, inte ett vardagsrum på ~40 kvadrat.

Blir nog bra dedär... lol

du är helt ute och cyklar..

Sök