Brusar i högtalare när man varar?

Monstret
4 november 2007 · 2 Inlägg

Som rubriken lyder. Hur kommer det sig?
(Inte i min orginal stereo)

Senast redigerat av Monstret (4 november 2007)

volvoorginal
4 november 2007 · 127 Inlägg

har du slutsteg osv?

Monstret
4 november 2007 · 2 Inlägg

Aa jag har slutseg. 5-kanals steg fyra högtalare och en bas. har funkat klockrent med en annan stereo men har köpt en ny å med den brusar de.

ogge89
4 november 2007 · 644 Inlägg

är de inte generator brus då?.. ligger + kabeln å lågnivån långt ifrån varandra?

Volkswagen Golf LX "GRUUS Performance" (1983)
Volkswagen Jetta Mk1 "Diesel Traktorn" (1982)
Volvo 740 Turbo Intercooler "16v Turbo och Megasquirt" (1988)
M_D_M
4 november 2007 · 9 Inlägg

som ogge säger, ligger dom en bit ifrån varandra ?
om dem nu ligger väldigt nära så uppstår de så kallade "generator ljudet"

I am getting this dejavu feeling again for some reason..
Gote
4 november 2007 · 22 Inlägg

hur lånt ifrån måste de vara då? de ligger väl ganska när bakom stereon med de måste de ju.. och de e ju sånt där plast/gummi skydd på de..
(samma person som skicka innan)

Nån som har ett garage norr om sthlm att hyra ut?
ogge89
4 november 2007 · 644 Inlägg

De är väll bättre ju längre ifrån dom ligger varandra.. om du typ lägger lågnivån på ena sidan av bilen å + kabeln på den andra sidan

ekmarcus Egenföretagare
4 november 2007 · 40 Inlägg

regel nr1 ) man ska alltid ha + kabel och lågnivåkabel på olika sidor om bilen

regel nr2 ) steget ska alltid ha grymt bra jord, minst lika tjock som + kabeln, och hälst jordas i tex säkerhetsbältesinfästningen mittbältet bak, eller anna stor jordpungt, (minst M8)

om jorden är eller har varit dålig med steget du använder, kan du har (som är mkt vanligt) bränt någon signaljord i steget eller stereon, prova att extrajorda stereon och steget (alltså metall chassiet) till en bra extern jordpunkt, då kan jag till 99% garantera att alla störingar är borta.

MVH//Marcus

Volvo V70 II D5 "POLESTAR" (2008)
Gote
5 november 2007 · 22 Inlägg

Okey. Ska man extra jorda "ground"-kabeln från stereon?

Nån som har ett garage norr om sthlm att hyra ut?
TobbeTT
5 november 2007 · 948 Inlägg

Gote skrev:
Okey. Ska man extra jorda "ground"-kabeln från stereon?

har aldrig hört talas om nån som har extra jordat själva bilstereon.. men riktigt grov jord för steget är aldrig fel och testa annan jordpunkt med om det blir bättre Jag brukar även dra en extra jord för batteriet med är nog inte fel

Fredrik.Gustavsson
5 november 2007 · 2 123 Inlägg

TobbeTT skrev:

Gote skrev:
Okey. Ska man extra jorda "ground"-kabeln från stereon?

har aldrig hört talas om nån som har extra jordat själva bilstereon.. men riktigt grov jord för steget är aldrig fel och testa annan jordpunkt med om det blir bättre Jag brukar även dra en extra jord för batteriet med är nog inte fel

Då har du inte vart med länge, det gör man för att man vill ha hela systemet på samma jordpunkt och på så vis minska risken för störningar ännu mer.
Leta reda på en jordpunkt där du har noll motstånd och dra sedan lågnivåkablarna och strömkabeln på varsin sida om bilen.
Jinxs har en bra felsökningstabell i sitt galleri, följ den sen.
MVH Fredrik

TobbeTT
5 november 2007 · 948 Inlägg

o fan dom bilarna (gammal merca, golf 1, volvo 740, 940, 245 jag byggt ljud i har jag aldrig extra jordat bilstereon och aldrig haft nått problem med brus eller störningar..och som sagt varit noga med att ha isär lågnivå och + och rejäla kablar för ström och lågnivå av bra kvalité (biltema competition wink )

Fredrik.Gustavsson
5 november 2007 · 2 123 Inlägg

TobbeTT skrev:
o fan dom bilarna (gammal merca, golf 1, volvo 740, 940, 245 jag byggt ljud i har jag aldrig extra jordat bilstereon och aldrig haft nått problem med brus eller störningar..och som sagt varit noga med att ha isär lågnivå och + och rejäla kablar för ström och lågnivå av bra kvalité (biltema competition wink )

Bra det, 75% av ljudet beror på installationen så förmodligen har du installerat bra slutsteg och så har jordpunkter och generator samt batteri vart i fint skick på de bilar du hållt på med.

TobbeTT
5 november 2007 · 948 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

TobbeTT skrev:
o fan dom bilarna (gammal merca, golf 1, volvo 740, 940, 245 jag byggt ljud i har jag aldrig extra jordat bilstereon och aldrig haft nått problem med brus eller störningar..och som sagt varit noga med att ha isär lågnivå och + och rejäla kablar för ström och lågnivå av bra kvalité (biltema competition wink )

Bra det, 75% av ljudet beror på installationen så förmodligen har du installerat bra slutsteg och så har jordpunkter och generator samt batteri vart i fint skick på de bilar du hållt på med.

förlåt om man låt lite besser wisser var inte meningen sad

Fredrik.Gustavsson
5 november 2007 · 2 123 Inlägg

TobbeTT skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

TobbeTT skrev:
o fan dom bilarna (gammal merca, golf 1, volvo 740, 940, 245 jag byggt ljud i har jag aldrig extra jordat bilstereon och aldrig haft nått problem med brus eller störningar..och som sagt varit noga med att ha isär lågnivå och + och rejäla kablar för ström och lågnivå av bra kvalité (biltema competition wink )

Bra det, 75% av ljudet beror på installationen så förmodligen har du installerat bra slutsteg och så har jordpunkter och generator samt batteri vart i fint skick på de bilar du hållt på med.

förlåt om man låt lite besser wisser var inte meningen sad

Du det gör inget, men har man störningar är det en lösning att extra jorda bilstereon, lärde mig också för inte så länge sen att man även kan jorda lågnivå kabeln för att bli av med störningar. Tro det eller ej men det ska funka.

TobbeTT
5 november 2007 · 948 Inlägg

va väl wink o fan men det kan ju vara bra att veta smile men hur jordar man lågnivån? tänkte på en grej han kanske har lägre utsignal på lågnivån det kanske kan göra en del?

Fredrik.Gustavsson
5 november 2007 · 2 123 Inlägg

TobbeTT skrev:
va väl wink o fan men det kan ju vara bra att veta smile men hur jordar man lågnivån? tänkte på en grej han kanske har lägre utsignal på lågnivån det kanske kan göra en del?

Jo det kan vara bra att veta, man antingen trycker man in en 0.75mm2 sladd i en rca kontakt som har skruvkontakt, eller så löder man fast den på kontakten. Den kontakten som sitter närmast stereon.
Utsignal på lågnivån ? Menar du spänningen som går där igenom ?
Det har inget att göra med störningar iaf, kan vara signaljorden i stereon som gått, kommer inte ihåg om han provat andra spelare och fortfarande haft samma fenomen. Har han det kan man utesluta det.

Onee
5 november 2007 · 342 Inlägg

Kan vara att det är rost på jordkabeln eller att jordkabeln är kass eller har erjat (eller hur man stavar det)

Sa dom på BRL till mej å kollade upp de å det stämde

Fredrik.Gustavsson
5 november 2007 · 2 123 Inlägg

Lpc skrev:
Kan vara att det är rost på jordkabeln eller att jordkabeln är kass eller har erjat (eller hur man stavar det)

Sa dom på BRL till mej å kollade upp de å det stämde

Haha, nu vart det lite av en tolkningsfråga.
Har din jordkabel verkligen lossnat ?
För det tror inte jag, möjligen att jordpunkten eller kabelskon på sladden har rostat ; )

ekmarcus Egenföretagare
6 november 2007 · 40 Inlägg

TobbeTT skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

TobbeTT skrev:
o fan dom bilarna (gammal merca, golf 1, volvo 740, 940, 245 jag byggt ljud i har jag aldrig extra jordat bilstereon och aldrig haft nått problem med brus eller störningar..och som sagt varit noga med att ha isär lågnivå och + och rejäla kablar för ström och lågnivå av bra kvalité (biltema competition wink )

Bra det, 75% av ljudet beror på installationen så förmodligen har du installerat bra slutsteg och så har jordpunkter och generator samt batteri vart i fint skick på de bilar du hållt på med.

förlåt om man låt lite besser wisser var inte meningen sad

egentligen ska man inte behöva extrajorda chassiet på stereon och steget. men anledningen är att man har tex dålig jord och / eller brånt någon signaljord i stereon eller stget, coh enkelt och billigt avhjälpa felet. men har du inte behövt det har du som ovan står troligen haft bra grejer, och att det är ingen som tidigare slarvat med tex jordpukterna.

MVH//Marcus

Volvo V70 II D5 "POLESTAR" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang