Galad8 skrev:
Witte skrev:
Ser skitbra ut! det e så kul med dioder asså

en tanke bara; du behöver verkligen inte så tjocka sladdar tiil dioder, det går så minimal ström genom dem så det räcker med supersmå, professorwinther tipsade om att skala en lan kabel o sno dom pittesmå ledarna i den, själv hittade jag printerkabel i datorskroten på skolan som e perfekt då det är hela 25 ledare i den 2m långa sladden, 50m sladd helt gratis

(har redan gjort av med tre printerkablar btw hehe)
lycka till o keep it up!
mvh witte
Kan inte hålla me mer, de e grymt skoj.

De går ju 20mA genom varje diod ja löder nu, så nog vet ja att man inte behöver så grova... Men ja tycker de funka rätt bra me tjockleken på kablarna ja har. Ja vill gärna ha nåt att hålla i när ja löder också...

Får väl se om man ska testa nån annan metod sen, men än så länge är ja nöjd me den här.

(som svar även på det du skrev i min tråda att du bränner dig)
såhär gör jag:
jag tar ett motstånd o klipper av ett ben så 1cm e kvar, klipper +benet på dioden till 1 cm, sätter fast dem o line:ar upp benen mot varandra i min ställning jag byggt av två armar bultade i en träbit, med två krokodilkämmor i ändarna, krokodilklämmor finns o köpa på clas ohlosn vet jag, där finns även en färdig ställning oxå, men fick klämmorna från skolan så det va billigare o bygga...
![http://www.gatbilar.se/cars/323/3/4756ec1e32637.jpg]()
jaja, sen tar jag o klipper av andra änden på motståndet till 1cm som nu sitter på dioden och tar en sån pytteliten sladd och skalar av ca. 2cm av höljet och lindar sladden innifrån och ut runt benet på motståndet, sätter fast motståndet i en av klorna i ställningen och änden på sladden i den andra och löder fast.
trär på en pytteliten krympslang över motstånd, diodben och lödning för sladden, krympslang finns på biltema jättebilligt, är gula, man behöver endast krympslanga +benet för - e ju jord så det spelar ingen roll, låter -benet vara så långt det är, tar en ny tunn sladd o lindar på samma sätt -benet och löder fast. klart!
tänka på är att det är viktigt att lödningarna sitter genom att värma ordenkligt! lödningen ska vara lätt glänsande när det stelnat då e det bra, och inte för mycket lödtenn. men det tror jag du vet...
lödstationen är egentligen en stor burk med ett metallrör på sidan för att sätta pennan i och på burken är en display för att se inställd temperatur och nuvarande temperatur, en ratt för inställning av temp och en liten knapp för att växla mellan att se inställd eller nuvarande temp på displayen, exakt lika dan som den som finns på biltema för 700spänn har jag för mig, riktigt värt köp!
hoppas det hjälper dig att spara på skinnet på fingertopparna:)
mvh witte