4027
Sök

Projekt volvo 240 TIC -81

645 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#121
Fick hem nya pinnbultar och muttrar idag så jag bytte pinnbultarna (tog ett bra tag, började med att försöka låsa 2muttrar men det gick inge vidare så stor rörtång fick till slut lös dem) och sen på med nya packningar och hänga på turbo&grenrör men grenröret tar i pinnbultarna som puls-air röret ska sitta i (som just nu andvänds till pluggning av puls-air hålet) men går ju att slipa ner dem så ska göra det imorgon.
slipade även olje tillförselsröret så ja kan måla det imorgon och sätta dit sånt så förhoppningsvis ska motor och låda tillbaka i bilen imorgon.

//Marcus Saari

8 156 Inlägg
24 april 2008
#122
Här händer det saker! Trevligt wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

645 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#123
Phaetoon skrev:
Här händer det saker! Trevligt wink

jamen! man må ju bli klar nån gång tongue

//Marcus Saari

645 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#124
Har kapat pinnbultarna till puls-air röret alldeles vid muttarna och det var precis så att grenröret går fritt så nu sitter turbon på plats så far ska hjälpa mig imorgon att hänga dit motor&låda, ska bara leta reda på en ny växellådsbalk eller om ja int hittar nån svetsa den gamla...
Har även slipat och målat oljetillförselsröret, tryckrören, oljekylaren samt fästet för tändspole och tändboxen svarta så det fräscht när man ska dra dit det.

//Marcus Saari

645 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
#126
geir240 skrev:
grym 240 wink

Tackar!
Dagens jobb:

Det som blev målat igår:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/troretclkt.jpg
Jag bytte växellådskudden, gammal vs ny:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/gmlvsnyvxlkde.jpg
Tog trasa och avfettning och rengjorde all el och drog det dit det skulle vara samt maskerade och penslade på den röda rand som blev pga maskering vid lack av motorrummet:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/tvtel.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/mltrnd.jpg
Medans svetsade far svetsade och grundade växellådsbalken:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/vxlldsblk.jpg
Så blåste jag på färg på ovansidan dock tog det slut så fick det inte å täcka riktigt men det får duga, undersidan drar jag på med underredsmassa
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/vxlldsblk2.jpg
Bild på motorn, dock ska inte denna ventilkåpa andvändas...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/mtrovrsikt.jpg
Och motor och låda på plats!
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/mtrpoplats.jpg

//Marcus Saari

645 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#127
Har bara varit nere en snabb sväng...
Huvgångjärn före:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/hvgngjrn.jpg
Huvgångjärn efter:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/hvgngjrn2.jpg
Fjädertornsbrickor + justeringsstag till servo före:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/blndd.jpg
Fjädertornsbrickor + justeringsstag till servo efter:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/blndd2.jpg
Ditsatt:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/blndddplts.jpg
Är större nyansskillnad på bilden än vad jag såg i garaget iaf, dock taskig belysning men..
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/blndddplts2.jpg
Tänkte sätta dit elen som går vid motorn men det var inte så fin efter att jag fått bort lagret med smuts/eltejp som dem lappat ihop det med:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/elllll.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/elllll2.jpg
Den här är skarvad på 2 ställen och isoleringen bortnött på 4, alla kablar ser likadana ut..
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/elllll3.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/elllll4.jpg
Så måste handla lite elkabel och dra allt nytt.
Tyvärr är "gasvajerfästet" av och även lite lång så det blir en kraftig böj med där här insuget så frågan är ju om den inte skulle ha gått av ändå när man börjat andvänt den så man måste nog fixxa en kortare eller något, någon som har tips? måste ju liks bytas ut.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/gasvajer.jpg

//Marcus Saari

645 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#128
Då bultarna som höll fast downpipen såg ut såhär:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/gngningdwnppe2.jpg
så tyckte jag det var likabra att låna hem och gänga om där nu pinnbultar saknas.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/gngningdwnppe.jpg
Fick köra fram och tillbaka några gånger men nu är det iaf bra gäng där.
Slipade undersidan på övre frontplåten, han tjuvstarta på ovansidan också men kände inte för nå mer.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/ovrefrntplt.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/ovrefrntplt2.jpg

Ska beställa nya pinnbultar och diverse el-kabel såfort stuidebidraget dyker in, innan dess har jag tänkt att frontplåtarna ska vara slipade för lack så man kan lacka dem och sedan börja slå ihop motorrummet igen.
Senast redigerat av zajja (28 april 2008)

//Marcus Saari

645 Inlägg
2 maj 2008
Trådstartare
#129
Fälgarna är färdig slipade för lack tack vare far.
Själv har börjat fixxa fästen för givarna, svetsat mutter på röret där dumpen satt till lufttempen, kapat till ett rör och svetsat mutter på det som jag skarvar nedre kylar slangen med till vattentempen, ska bara se så att det är rätt längd på slangen innan jag sätter på andra halvan av den avkapade kylarslangen (inte allt för lätt att trä på slangen över röret, skulle haft ett litet mindre rör men med kokhett vatten och våld gick det till slut på så jag vill se att det är rätt längd innan jag trilskas med nästa tongue )
Har börjat skumma på adapter till gasspjällsgivaren.
Satt dit pinnbultarna i turbon och hängde dit downpipen och märkte upp vart lambdan ska sitta men hittade ingen mutter som passade så det ska inhandlas likväl några andra smådetaljer som är nödvändiga för ihopsättningen av motorn.
Har även letat fram el-kablar och kontakter etc och lagt fram så jag tror jag klarar mig ifrån att köpa vilket underlättar för plånkan.
Imorgon ska både jag och far ner och hålla på med skrället så något ska väl bli gjort...

//Marcus Saari

645 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
#130
Fanzy skrev:
ser mycket bra ut.
Ang gas wire så kan du ta från vilken 240 som helst så länge den har insprutning. då får du rätt längd med.

Bild på hur lufttemp och vattentemp kommer sitta..
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/lfttmpgiv.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/vtntmpgiv.jpg
Det far gjort i helgen:
Svetsat lambdamutter (205/65 -15 nokian däck som ska sitta på ronal fälgarna fram, blir 215/60 bak som jag ska hämta senare)
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/lmbdmtr.jpg
2 av fälgarna + centrumkåporna som han slipat och gjort så att vi inte behöver andvända nyckel för att få dit centrumkåporna, ska skickas på lack och sedan kränga på däcken och balansera då:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/flgcntrmkp.jpg

Jag var och köpte packningsmaterial och gjorde packning till oljetillförselröret till turbon men måste fixxa en ny kopparpackning till bulten vid blocket då jag lyckats slarva bort ena (ska sitta en emot blocket och en emot bulten) så men den är där den ska vara bara inte åtdragen iaf:P
Sen köpte jag även lödtenn för att börja löda på nya kablar och dra det men när jag skulle börja insåg jag att glömde köpa krympslang och då hade butiken naturligtvis stängt så får fixxa det imorgon ....
Beställde även oljetrycksgivare då den gamla var trasig och nytt oljefilter.
Sen har jag satt dit växelspaken och sen tänkte jag sätta dit kardan men då kom jag på att jag även glömde köpa nya bultar till den som jag skulle och dem gamla var runddragna och tråkiga så det får också vänta.
Såå jag började med adaptern för gasspjällsgivaren då den som ska dit inte hade samma infästningar + blev i en annan vinkel än mot den som satt där så...
Började med att borra hål där gamla skruvarna satt och sedan hål för "pinnen" som kommer ut vid gasspjället som vrider givaren då och sen räkna ut hur givaren skulle sitta för att det skulle gå att ha noll och fullgas utan att hamna i ändläge på givaren, sagt och gjort:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/tpsadap1.jpg
Baksidan, jag borrade större hål sen då jag såg att det första jag gjorde var för litet (dåligt ögonmått wink )
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/tpsadap2.jpg
Sen prövade jag på ett lös gasspjäll som jag hade från b230f motorn vilket underlättade det hela då jag inte tänkte på detta innan satte i motorn.. och då tog det ju i naturligtvis så blev att kapa ur lite (föresten är det 4 st 1.5mm alubitar ihopdragna då jag inte hade så tjockt material tongue )
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/tpsadap3.jpg
Såå då satte jag dit det men det tar i muttern som håller fast gasspjället (vilket inte fanns på det lösa^^) så jag ska kapa bort den inringade delen då den också är ivägen för, vad jag gissar, är en vakumgrejj som gör att gasspjället inte "slår igen" om man tvärsläpper gasen vid snabb växling + att jag ska göra en packning mellan adaptern och spjället då det egentligen sitter en oring på gasspjällsgivaren för att hålla tätt men nu håller ju den oringen bara tätt emot adaptern så, nu har jag ju packningsmaterial hemma så bara att göra och se glad ut, dock blir det att kapa och göra packningsmaterial imorgon, orkade inge mer idag...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/tpsadap4.jpg

//Marcus Saari

645 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
#131
Den där vakumgrejjen var bara till farthållare så den är kasserad, dock inte åtgärdat problemet att adaptern tar i vid muttern än.

Nya kopparbrickor fixxade så oljetillförselröret är åtdraget.
Nytt oljefilter på plats.
Kamremmen har hittat dit också:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwrt.jpg
Kåpa och remskiva på plats med:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwrt2.jpg
Lite småtjafs ditsatt:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwrt3.jpg
Sen tänkte jag göra hål för kablarna i handsfacket då boxen kommer vara där men det fanns redan där och är hål i torpedväggen precis bakom så big_smile
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwrt4.jpg
Får hem oljetryckskontakten imorgon så jag kan sätta dit den och sen dit med generatorn och nya drivremmar, får även hem ny servorem så man kan sätta dit den å.

//Marcus Saari

645 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#132
Här har dem skarvat fint till extralysen:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/blasdh.jpg
Löda, krympslang och sätta dit:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/blasdh2.jpg
Förlängde B+ kabeln på samma vis, stripade fast den i bromsröret och till startmotorn då, även satt dit kabelsko på och dragit kabel som ska gå till batteriet, bara dragit den in i kupén än så länge, ska gömma den under mattan och sen dra bak i skuffen då.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/mhmmmm.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/mhmmmm2.jpg
Skruvade dit bränslepumpsrelät, ska stripa fast i kablarna till lyse/blinkers, dem hänger över kanten nu bara...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/qwert.jpg

Hinner inte så mye när man kommer hem sen från skolan, ska man käka och sen må man lägga sig i tid så man komma iväg te skola igen, tur det finns helger!

//Marcus Saari

645 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#133
Har lött på förlängningar på kontakterna till vatten- och luftempgivarn samt lambdan, även tagit lös och slipat bort så " min fina adapter" (funktion före utséende) går fri och har lagt packning mellan varje bit och emot gasspjället.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/lodt.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/gasspjladpt.jpg

//Marcus Saari

645 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#134
Har slipat skärmkanten och nedre delarna plåtrena då det var lite ytrost på dem, den på passagerar sidan hade klarat sig ganska bra men förarsidan måste jag svetsa lite i t.om.
Även slipat plåtrent på kanten som man skruvar fast skärmarna i samt mattat ner emot dörrarna samt bakom blinkersna.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/hgrsrkmpltrntslp.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/vnstrsrkmpltrntslp.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/vnstrsrkmpltrntslp2.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/skrmrmslipd.jpg
Har även slipat ovansidan av den övre frontplåten, dock bara med 80 papper då det var mycket djupa märken etc så ska slipa den en gång till med 240 papper så det blir nå sliprepor i lacken, hade tagit mycket längre tid och mer slippapper om jag skulle med 240 från början...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/frntpltovnsda.jpg
Har även dragit lite el, satt dit ett relä men måste ha en säkringsdosa innan jag kan dra klart det, har även lämnat kontakten som ska in i boxen till en som ska löda på kablar på den då jag inte har sådan lödutrustning för det var väldigt små stift...

//Marcus Saari

645 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#135
Kom på att jag hade kvar skärmarna från 245an så gick och kollade på den på förarsidan och den var i bättre skick än den som satt på min så jag tog ner den och slipade ytrosten som var och svetsade igen listhålen och hålet för sidoblinkers då det blev lättare än att trixxa till hörnen som är på den ursprungliga skärmen.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/nyvnstrsrkm.jpg

//Marcus Saari

2 118 Inlägg
11 maj 2008
#136
läst hela tråden nu å måste bara säga att jag e sjukt impad på din energi !
Lycka till med TIC'en i fortsättningen big_smile
detta kommer att följas tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

645 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#137
NJ_ skrev:
läst hela tråden nu å måste bara säga att jag e sjukt impad på din energi !
Lycka till med TIC'en i fortsättningen big_smile
detta kommer att följas tongue

Tackar!

//Marcus Saari

Saabvilde!
1 708 Inlägg
11 maj 2008
#138
Tycker detta blir förjävla bra! Vet vad du gått igenom med rostlagningen om ja säger så då! wink

EDIT : Stavfel.
Senast redigerat av Larsson_Power (11 maj 2008)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

645 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#139
Larsson_Power skrev:
Tycker detta blir förjävla bra! Vet vad du gått igenom med rostlagningen om ja säger så då! wink

EDIT : Stavfel.

Tackar! ja rost är aldrig kul... roll

//Marcus Saari

645 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#140
Då det var lite ytrost inne i skärmen slipade jag det plåtrent + la på zinkspray över det även där jag svetsat igen listhålen la ja på, gjorde det på andra skärmen också då dem som svetsade igen listhålen på den inte gjort det.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/skrminnundrmsa.jpg
Sen smetade jag dit rikligt med underredsmassa.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/skrmundrmsa.jpg
Sen började jag slipa skärmen för lack och det var så illa som jag befarade med denna färg att den bara smetar ihop papperen, blir som klumpar på slippapperen nästan på en gång, har gått åt en hel del 80 papper bara på den här biten vilket tog ca 2h bara det här lilla, blir kul att slipa ner resten av bilen sen  :roll:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/skrmbrjdslip.jpg

//Marcus Saari


Sök