Köpa bil där säljaren har kredit på bilen

Vallås Locos
10 november 2007 · 407 Inlägg

Blir ett till inlägg tätt inpå här...

Hur som helst så undrar jag hur man praktiskt går tillväga om man ska köpa en bil privat där den nuvarande ägaren har den på kredit? Det borde egentligen inte vara några problem eftersom låntagaren är tvungen att lösa lånet när han säljer bilen? Blir bara lite paranoid över att lånet skall kunna gå över på köparen, dvs. mig, på något konstigt sätt...

JH
10 november 2007 · 165 Inlägg

Det lånet går över på köparen av bilen om jag inte har helt fel för mig.
dvs om bilen du ska köpa kostar 100 000:- och den är belånad för 45 000.
Så får ni gå till banken. Du ger honom 100 000:- och han löser lånet och får 55 000 själv.

Volvo s40 (2000)
Vallås Locos
10 november 2007 · 407 Inlägg

JH skrev:
Det lånet går över på köparen av bilen om jag inte har helt fel för mig.
dvs om bilen du ska köpa kostar 100 000:- och den är belånad för 45 000.
Så får ni gå till banken. Du ger honom 100 000:- och han löser lånet och får 55 000 själv.

Jo det är nog det ända man kan göra då eller så får man helt enkelt lite på att han betalar lånet efter man gett honom pengarna:) Fast kanske mindre troligt att en normal människa gör så. Dum som jag är kom jag just på att jag ska hjälpa polaren som jobbar på bank att flytta imorgon så kanske dumt av mig att fråga här då....

Losgard
10 november 2007 · 1 688 Inlägg

Resterande kredit på bilen kommer gå över till köparen.
Jag hade personligen undvikt att köpa en bil av en privatperson som har bilen på kredit.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Vallås Locos
10 november 2007 · 407 Inlägg

Losgard skrev:
Resterande kredit på bilen kommer gå över till köparen.
Jag hade personligen undvikt att köpa en bil av en privatperson som har bilen på kredit.

Jo det låter inte som någon höjdare att köpa när säljaren har kredit. Får nog helt enkelt se till att han löser den innan det blir dags för köp.

Wanegardh Asgammal medlem.
10 november 2007 · 2 246 Inlägg

nopp..

Losgard
10 november 2007 · 1 688 Inlägg

Vallås Locos skrev:

Losgard skrev:
Resterande kredit på bilen kommer gå över till köparen.
Jag hade personligen undvikt att köpa en bil av en privatperson som har bilen på kredit.

Jo det låter inte som någon höjdare att köpa när säljaren har kredit. Får nog helt enkelt se till att han löser den innan det blir dags för köp.

Ni kan ju skriva ägarbytes-pappret innan ni går till banken tillsammans där ägaren betalar av resterande skuld på bilen, och du som ny ägare postar därefter ägarbytes-pappret smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Fimpha
10 november 2007 · 557 Inlägg

När jag köpte min förra bil en Volvo S40 2.0T så hade ägaren kredit på bilen. Jag följde med han till baken så fick han betala av det han var skylldig.

//Jerry
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2007 · 13 754 Inlägg

det viktiga är att försöka ta reda på skuldens belopp så han inte säger att det är 10.000:- i skuld när det är 70.000:-

annars är det riskfritt att göra upp affären på banken där pengarna sätts in under din övervakning

om man köper en bil med kredit så kanske gamla ägaren först får krav att betala
men gör han inte det ska dom ha bilen eller pengarna från dig
har själv fått styrt upp ett bilköp som var med kredit och finnansbolaget krävde bilen tillbaka av nya ägaren    men jag skickade en bild på chassinummret löst och frågade om det var den grejen han ville ha smile då gav dom sig och tillbaka med nummret och problemet var löst smile)
enda sättet att inte gå bankrutt
var inte min egna bil så ingen mening att någon finnans nisse försöker forska ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Girlie Girl
12 mars 2008 ·

hur vet man om bilen är belånad?
Är den köpt på bilfirma med avbetalning brukar det ju stå när man beställer ägaruppgift men om ägaren till bilen lånat av sin egen bank står det oxå eller hur får man reda på det?????

gamlingen
12 mars 2008 · 5 198 Inlägg

Är det lånat på bank är det väl låntagarens problem inte köparens,, ?

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
12 mars 2008 · 1 300 Inlägg

Jag kan tänka mig att om den är på kredit så ska man göra som dem flesta här har skrivit alltså att den som man köper bilen av får gå in och betala det sista på lånet.


Men som tjejen ovan skriver då..? Om det är ett banklån då?

Alltså att personen som äger bilen har tagit ett lpn på banken och sen köpt bilen av en privat person då borde det ju inte spela någon roll? Alltså att jag kan åka och köpa bilen och sen får han som jag köpte bilen av fortsätta att betala av lånet på banken?

I do it my way
Jimm
12 mars 2008 · 1 661 Inlägg

BadGirl_854T5 skrev:
Jag kan tänka mig att om den är på kredit så ska man göra som dem flesta här har skrivit alltså att den som man köper bilen av får gå in och betala det sista på lånet.


Men som tjejen ovan skriver då..? Om det är ett banklån då?

Alltså att personen som äger bilen har tagit ett lpn på banken och sen köpt bilen av en privat person då borde det ju inte spela någon roll? Alltså att jag kan åka och köpa bilen och sen får han som jag köpte bilen av fortsätta att betala av lånet på banken?

Ja, många har ju privatlån som dem har köpt bilen för. Då har det ingensom helst knytning till bilen.

Edit: Om den är på kredit så står det när man söker ägaruppgifter på VV.

Senast redigerat av Hardjim (12 mars 2008)

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
12 mars 2008 · 1 300 Inlägg

Hardjim skrev:

BadGirl_854T5 skrev:
Jag kan tänka mig att om den är på kredit så ska man göra som dem flesta här har skrivit alltså att den som man köper bilen av får gå in och betala det sista på lånet.


Men som tjejen ovan skriver då..? Om det är ett banklån då?

Alltså att personen som äger bilen har tagit ett lpn på banken och sen köpt bilen av en privat person då borde det ju inte spela någon roll? Alltså att jag kan åka och köpa bilen och sen får han som jag köpte bilen av fortsätta att betala av lånet på banken?

Ja, många har ju privatlån som dem har köpt bilen för. Då har det ingensom helst knytning till bilen.

Edit: Om den är på kredit så står det när man söker ägaruppgifter på VV.

Som jag misstänkte då. Bara att sälja bråten då.


Ja, eller om man skickar ett sms på reg nummret så står det även där "kreditköp".

I do it my way
bushmyra
12 mars 2008 · 782 Inlägg

Varför inte köpa bil som är på kredit.. Faan halva sverige har sina bilar på avbetalning.. bara att gå till banken och lösa det,,

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang