Någon däck o fälgkunnig??

peter_1976 JDM
11 november 2007 · 2 201 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Masterworks skrev:

TBOC_Razor skrev:
Lånar tråden lite, kan man ha vad för bredd som helst (inom rimliga gränser såklart) på däck till en fälg med en viss bredd ??

Kan man tex sätta allt från 195-255 på en fälg med en bredd av 8" ??

Var går gränserna för vad som "passar ihop" och hur ska man se om det funkar eller inte ??

Behöver köpa både nya fälgar och däck till min 9-5:a men vet fan ingenting om sånt här hmm

Beror lite på profilen, ju högre profil du har desto större omfång!

Exempel ur autodata boken:

50 profil på 8" fälg:  225 - 295
35 profil på 8" fälg:  215 - 245

Så om jag skulle köpa ett par 18*8 fälgar, vad skulle jag ha för däck då om det ska passa på en 9-5 ?

Har redan fyra ASA Racing GT Black med sommarsulor på bilen men båda fälgarna på högersidan råkade ut för en liten olycka tack vare en idiot i en BMW så dom e inte så fina som dom borde vara, därför funderade jag på att köpa fyra nya och kränga över sommargummit på dom nya så man har fyra fina sommarfälgar och sen dom gamla som vinterfälgar.

Så vintersulor till fälgar på 18*8 som ska passa på en 9-5 Aero ??  står detta på vv.se:

"Däckdimension bak: 225/45 R17 91W

Tilläggsinformation:

FÄLGDIMENSION 7X17
ALT DÄCKDIMENSION 205/55 R16 91H 215/55 R16 93V
ALT FÄLGDIMENSION 6,5X16 6,5X16"

Hur ska man veta vad man ska som mest fram för att det inte ska ta emot ??

Vet iaf att jag måste ha *minst* 16" för att bromsarna inte ska ta i men hur stort jag kan ha vet jag inte och alla dom här siffrorna från vv blir jag inte mycket klokare av hmm

gissar på att du max får plats med 245 breda
om du då sätter på 245/30-20 så är det 3,2% för mycket, men fullt godkänt
ska du ha större så måste du gå ner i profil, vilket kommer se dumt ut. o otroligt svårt o dyrt att hitta däck

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 november 2007 · 6 170 Inlägg

peter_1976 skrev:
gissar på att du max får plats med 245 breda
om du då sätter på 245/30-20 så är det 3,2% för mycket, men fullt godkänt
ska du ha större så måste du gå ner i profil, vilket kommer se dumt ut. o otroligt svårt o dyrt att hitta däck

Har kollat på 235/40-18, det skulle bli 1,71% fel vilket ju är klart godkänt (enligt vv.se så är ju orginal bak 225/45-17)

Har även funderat på 225/40-18 vilket skulle bli 0,45% fel men vissa säger ju att det ser dumt ut, och vad fasen e "tyskstuk" ??

Blir nipprig på det här asså hmm

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
peter_1976 JDM
11 november 2007 · 2 201 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

peter_1976 skrev:
gissar på att du max får plats med 245 breda
om du då sätter på 245/30-20 så är det 3,2% för mycket, men fullt godkänt
ska du ha större så måste du gå ner i profil, vilket kommer se dumt ut. o otroligt svårt o dyrt att hitta däck

Har kollat på 235/40-18, det skulle bli 1,71% fel vilket ju är klart godkänt (enligt vv.se så är ju orginal bak 225/45-17)

Har även funderat på 225/40-18 vilket skulle bli 0,45% fel men vissa säger ju att det ser dumt ut, och vad fasen e "tyskstuk" ??

Blir nipprig på det här asså hmm

tyskstuk är närdäcket är alldeles för smalt för fälgen.
jag vet itne hur jag lägger in bilder så kolla länken för exempel
http://www.buscatuning.com/blog/905/vw- … twin-team/  eller kolla ovanstående bild (fast det finns extremare)

jag gav 20" som exempel eftersom du frågade efter om man fixk ha hur stora som helst
men vv tillåter inte det

Senast redigerat av peter_1976 (11 november 2007)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 november 2007 · 6 170 Inlägg

peter_1976 skrev:
tyskstuk är närdäcket är alldeles för smalt för fälgen.
jag vet itne hur jag lägger in bilder så kolla länken för exempel
http://www.buscatuning.com/blog/905/vw- … twin-team/  eller kolla ovanstående bild (fast det finns extremare)

jag gav 20" som exempel eftersom du frågade efter om man fixk ha hur stora som helst
men vv tillåter inte det

Så tyskstyk e när fälgkanten petar längre ut från bilen än däcksidan, k tongue

Och jag menade inte fälgdimensionen i diameter när jag frågade hur stort man kunde ha utan om bredden på däcket (praktiskt) kunde vara hur stor eller liten som helst, alltså om man kunde slänga på ett däck som var ända upp till 295mm brett på en fälg som bara är ca 200mm bred (8" = ~200mm enligt googles kalkylator, skriv bara in "8 inches in millimeter" så får ni svaret wink)

Min fråga handlade alltså mer om vad vi datornissar ofta kallar "kompatibilitet" (nej det heter *inte!* kompabilitet era latpåsar lol)

Aja, får som sagt nippran på detta men man kan iaf mitt i eländet se fram emot att lira crysis om ca 17 timmar, då lär man väl få något annat att tänka på smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
V8Rules
12 november 2007 · 76 Inlägg

Om bilen är heltypgodkänd får du inte ha några andra däckdimensioner än tillverkaren har godkänt. Sen kan man glömma allt om rullomkrets, bredder och dylikt... Vad tillverkaren har godkänt hittar man  reg. beviset...

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 november 2007 · 6 170 Inlägg

V8Rules skrev:
Om bilen är heltypgodkänd får du inte ha några andra däckdimensioner än tillverkaren har godkänt. Sen kan man glömma allt om rullomkrets, bredder och dylikt... Vad tillverkaren har godkänt hittar man  reg. beviset...

På vv.se står detta under tilläggsinformation om min bil:

"T14A EEG-TYPGODKÄNNANDENR: e11*96/27*0073*09"

Så jag förmodar att den e typad ja tongue

Och som sagt står det bara 225/45 R17 91W under däckdimension bak på reg.beviset men ska det automatisk vara samma fram eller ska det vara nå annat ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
12 november 2007 · 2 009 Inlägg

V8Rules skrev:
Om bilen är heltypgodkänd får du inte ha några andra däckdimensioner än tillverkaren har godkänt. Sen kan man glömma allt om rullomkrets, bredder och dylikt... Vad tillverkaren har godkänt hittar man  reg. beviset...

Det är ändrat uppdatera dig wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
jsupreame
22 november 2007 · 137 Inlägg

Westberg skrev:
Ja har köpt mig ett par 8x18 fälgar o det är snart dags för däck.
De ska sitta på en volvo 855.
Ja har hört att 215-40-18 ä bäst för fälgarna o det ska inte ta i så mkt med dem även om man sänker.
Men fader är skeptiskt till dessa då däcken är för smala o fälgarna ligget utom däcken.
Funderar även på 225-40-18 men det borde bli väldigt trångt i hjulhuset väl?
Det är en 855 som ska sänkas 40mm också.
Är det dumt med 215-40-18??

215 35 18 ska du ha för att de ska bli rätt enligt orginal..

iofs visar mätaren mera rätt om du kör med 40 profil=)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang