Automat VS Manuell, Vad gillar ni bäst??

Garic
15 november 2007 · 539 Inlägg

har automat på min merca... växlar snabbt o fint och bilen är lika snabb i acc som manuellväxlad, är mycket nöjd smile

men skulle jag ha en riktig sportbil som t.ex m3 eller nån vass amg så skulle jag gärna "leka" med kopplingen

Soubee
15 november 2007 ·

Manuell, personligen tycker jag det är roligast så!

mecamartin
15 november 2007 · 115 Inlägg

Kickdown är roligt:)

Aerodynamik ...
15 november 2007 · 7 120 Inlägg

Thorssa skrev:

beemern skrev:
automat är lite mesigt tycker ja, kan man inte växla ska man inte köra bil tongue fast har man en bil me massa effekt så är de ju bäst me automat då de kan va lite svårt att hinna me att växla big_smile...

Hinner man inte med att växla så kan man ju fråga sig vem det är som inte kan köra bil wink Det är ju i såna bilar man vill ha manuell! big_smile

Han menar ju "massa" effekt, ex dragrace bilar wink

rallycrosstjej22
15 november 2007 · 363 Inlägg

manuell e ju bara klart bäst

She Devil
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
15 november 2007 · 651 Inlägg

Har haft både och, men jag tycker det är mycket skönare med automat.. Nu har jag dock sekventiell låda så jag kan ju växla själv också om jag vill utan att koppla, bara att lägga den i det läget och peta växelspaken upp och ner (känns dock lite små-mongo) smile Så har man växel-begär en dag, bara att lägga den där wink

N_W V8 de bästa som finns!
15 november 2007 · 1 092 Inlägg

Allt beror på vilken bil det är, just nu har jag en manuell bil BMW 523(Bruksbilen, går snålt och bra) och automat i entusiastbilen(Pontiac trans am cab, ws6). Jag tycker det är kul med manuell om man ska köra sportigt det blir ju en annan respons och mer direkt drag utan momentomvandlare dessutom får man ju normalt sett fler växelsteg på en manuell, även om de börjar bli det omvända nu.

Jag hade manuell 6vxl i den förförra V8 cabben men efter 4 timmars kopplingstrampande på en cruising med tung koppling så mådde varken mitt vänsterben eller urtrampningslager speciellt bra. Nu blir de automat även om bilen blir lite segare, fast å andra sidan är den här 60hk starkare. Men det spelar ingen om om man ska glida fram då är automat överlägset smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
TIC-Karlsson Man Får Aldrig För Mycke
15 november 2007 · 42 Inlägg

Själv klart manuell men d e ju i bus bilen jag hade inte tackat nej till en fet merca kombi diesel med aut å 20 tum crome men d e väll bara dröm än så länge.. åker volvo 940 tdi me manuell nu hehe

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot
Volvo 740 Turbo "Busen" (1990)
TT-Avant
15 november 2007 · 6 851 Inlägg

Skulle gärna ha automat låda i bilen, igen. Men nu bidde det en bil med manuell låda,tyvärr.
Kan inte förstå varför folk säger att de vill ha automatpå långa sträckor..? där lägger man ju iaf. bara i högsta växel och kör..men korta sträckor är det skönare  med automat då man slipper hålla på och växla..
KAN man köra automat så är det inte tråkigt, går att busköra ganska så duktigt med det oxå.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Spethz_
15 november 2007 · 212 Inlägg

Jag skulle inte vilja ha någon bil med automatlåda som bruksbil, men det är rätt gött att köra automat om en åker runt i Oslo. wink Lördagnatt i Oslo är inget att rekomendera, trust me. ^^

Squadron
16 november 2007 · 1 833 Inlägg

Tycker Manuell är roligare att köra, men helt klart bekvämare med Automat. hade gärna haft automat i firmabilen.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
_Wallis_
16 november 2007 · 4 506 Inlägg

Automat är toppen om man bara ska glida runt, Crusa lite, eller köra långt.

Men leker man så är det helt klart Manuelt som gäller <3

Kan du andas kan du dö.
kohler
16 november 2007 · 671 Inlägg

Av gammal vana gillar jag att ha nått att hålla å dra i, men en modern rapp automat e det jag föredrar dock är det inte alla bilar som jag vill ha som finns med en sån låda å då blir det manuell !

Second is the first loser
BMW-328I
16 november 2007 ·

Manuell

FULLGAS Mångsysslare
16 november 2007 · 303 Inlägg

Har man möjligheten att ha fler bilar e de inte fel att ha en automatare stående om man typ ska till stan eller så , åker man långt är de inte fel att ha automat och fart hållare, Men bus bil på vintern är de manuell som gäller

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
Rojpen
16 november 2007 · 2 230 Inlägg

manuel själv klart som gälle,. men dock kan det vara skönt att ha en automat då man glider runt för annars får mitt ben spunk om jag ska koppla hela tiden:) då man är på crusing och sånna tillställningar.
så manuel busa å leka å vanlig körning.
Automat till crusing å glidar körning.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
MrTurbo Better than God \o/
16 november 2007 · 1 882 Inlägg

Automat ger bäst starter och är sååå bekvämt. Varför sitta och röra runt med spaken när det inte behövs?  smile  Rätt använd har man lika kul med en automat som med en manuell, det gäller bara att komma på tekniken. (och ha rätt utrustning så klart) :p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Acke88
16 november 2007 · 345 Inlägg

Manuell så klart, men ibland skulle det vara skönt med automat, t.ex. i morginrusningens bilköer.

Volvo 940 (1995)
Volvo XC70 (2005)
falloutboy
16 november 2007 · 1 723 Inlägg

automat. gillar inte manuell. känns hells menlöst att vispa med spaken. usch!

Greatsnyggo saabtok
16 november 2007 · 1 306 Inlägg

manuell bara slöt och inte orka växla lol

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang