Automat VS Manuell, Vad gillar ni bäst??

BBAD Utbildad hobbymekare
16 november 2007 · 1 125 Inlägg

beror på va de e för bil men mig spelar det ingen roll.

skönt me automat ibland

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
16 november 2007 · 3 804 Inlägg

Jag gillar inte automat.. även om det är "skönt" i en kö skulle jag inte kunna leva med automat i bruks/bus bil.. för det går ju fan inte att ha kul ( klart det går) men man kan ju ha mycket roligare med en kopplingoch manuell låda om man gemför.. och jag gillar att busa i alla bilar jag sätter mig i.. men sen när man blir gubbe o familj får de bli en s-klass med automat *skratt*


Bmw osv..
falloutboy
16 november 2007 · 1 723 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
man kan ju ha mycket roligare med en kopplingoch manuell låda om man gemför..

du har helt klart kört fel bilar wink

MrTurbo Better than God \o/
16 november 2007 · 1 882 Inlägg

falloutboy skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
man kan ju ha mycket roligare med en kopplingoch manuell låda om man gemför..

du har helt klart kört fel bilar wink

JA verkligen. Troligen en Volvo eller bmw...  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
tecman
16 november 2007 · 1 741 Inlägg

Har kört endel automat men då saknar jag växlandet. Så jag säger helt klart manuell. Eller ja.. beroende på vilken bil man pratar om. På en glidarbil (jänk) så ska det ju vara auto men inte annars. har kört i 6 år utan att lessna på manuell (Såg någon som skrev tidigare att man lessnar på manuell efter 1-2 år. Ville bara styrka att så inte är fallet.).

Växlingarna hör till körandet. Kan ju inte ta bort en sådan sak. Då har man ju bara gasa och rattvridningarna kvar.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
MrTurbo Better than God \o/
16 november 2007 · 1 882 Inlägg

tecman skrev:
Växlingarna hör till körandet. Kan ju inte ta bort en sådan sak. Då har man ju bara gasa och rattvridningarna kvar.

För en del kan det vara för mycket med. Helst de som inte vet att man måste BROMSA ibland med. :p

Någe som är läskigt är när man kört automat länge och sätter sig i en manuell bil, man glömmer ju växla! Hänt att man kommer svär över att bilen i växlar ner vid omkörningar...  he he

Senast redigerat av MrTurbo (16 november 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
v8rickard Gammelbilsnörd
16 november 2007 · 450 Inlägg

MrTurbo skrev:

tecman skrev:
Växlingarna hör till körandet. Kan ju inte ta bort en sådan sak. Då har man ju bara gasa och rattvridningarna kvar.

För en del kan det vara för mycket med. Helst de som inte vet att man måste BROMSA ibland med. :p

Någe som är läskigt är när man kört automat länge och sätter sig i en manuell bil, man glömmer ju växla! Hänt att man kommer svär över att bilen i växlar ner vid omkörningar...  he he

Det händer ju att man stampar hårt ner i golvet efter en pedal oxåtongue saknar mycket sällan att växla, men för att det skall vara kul o köra aut. måste man gärna ha några fler häst tycker jag samt en bra fräsch växellåda.

Opelmadness German cars, quality and beyond
16 november 2007 · 8 197 Inlägg

Gillar bägge! Är det en stor jänkare ska det vara automat. En muskeljänkare är skön med aut. Men det är grymt kul med manuell och MÅNGA hästar och vrid!
Men p.g.a min tråkiga sjukdom så har det fått bli en bruksbil med automat på heltid... Eftersom jag inte vet när jag blir sämre. sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
falloutboy
16 november 2007 · 1 723 Inlägg

tecman skrev:
Växlingarna hör till körandet. Kan ju inte ta bort en sådan sak. Då har man ju bara gasa och rattvridningarna kvar.

finns det inte fler sätt att kunna hantera en bil på än att kunna växla och koppla?

Men det är klart, manuell har sin charm med nedväxlingar på högre varv för att motorbromsa lite lätt och sen trycka plattan i botten.

Har man bara testat automat så kan det verka slött men lär man sig hur lådan uppför sig, och på vilka varv den växlar så kan man ha precis lika kul. Finns även möjligheten att växla manuellt om man vill dra mer på varje växel (iaf på min låda). Det finns ju helt klart värdelösa automater, Saab 9000 med automat måste ha varit det slöaste som gjorts. Skrikande motor vid kickdown, noll klös och bara allmänt slö.

Lars-P
16 november 2007 · 427 Inlägg

Automat om man gillar att åka bil, men om man gillar att köra är det manuell som gäller big_smile

Elmtoft
16 november 2007 · 3 Inlägg

Även om jag inte kör bil än så tror jag att jag hellre skulle vilja ha manuell , bli mer en utmaning. smile

Kan Det Bli Bättre?
Holiace
16 november 2007 · 1 754 Inlägg

Generaliserar:
Automat: För fotbollsfruar och folk som inte föddes till bilförare!
Manuell: För alla som kan köra.

Allvarligt:
Automat: För de som inte orkar lägga energi på att växla eller de som aldrig lyckats lära sig att växla manuell.
Manuell: Det är helt enkelt vad man ska ha om man vill ha kul, alla superbilar har manuella lådor (SLR Mclaren har auto men men...)!

Jag kan inget om allt.
snackcalahan
16 november 2007 · 482 Inlägg

Nästan alla jag känner som haft en mordern bil med automat föredrar det som bruks det är väldigt skönt om man kör mycket i stan:) men självklart är det roligare att spaka själv så i bus o sommarbilar så är det manuell som gäller.

just real power
no turbo shit
v8rickard Gammelbilsnörd
16 november 2007 · 450 Inlägg

känns som att det blir lättare o få grejorna o holla med automat, en manuell blir mer ryckig o dödar fler bakaxlar... Däremot trist med gammla bilar där lådorna ofta e skit o dyra att renovera...

ivo_25
16 november 2007 · 78 Inlägg

Jag har Automat i min bil...DSG låda...Skit skön e den och växlar fort gör den men om man vill leka lite så tycker jag att Manuell låda är roligare....

Det finns fördelar och nackdelar med Automat eller Manuell låda...

Burn Ruber Not Your Soul
ronne
16 november 2007 · 796 Inlägg

Så länge jag har bakhjulsdrivet så kör jag manuell låda. Sen när man skaffar fwd en vacker dag så känns det inte som nån större anledning att ha manuell låda. Det är jävligt bekvämt med automat speciellt inne i stan. men man blir jäkligt slö av det med, lättare att somna vid ratten osv

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
LoFET Almännt tokig
16 november 2007 · 481 Inlägg

automat har ju nackdelen att den inte motorbromsar = varmare bromsar vid inspererad körning.

kort sagt. köra= manuell. busköra = defenetivt  Manuell big_smile

Inline sixes ist sie scheisse.......
MrTobias
16 november 2007 · 1 297 Inlägg

CRX-vtec skrev:
Automat om man gillar att åka bil, men om man gillar att köra är det manuell som gäller big_smile

kan inte annat än att hålla med smile

Goven
16 november 2007 · 264 Inlägg

man ska ha två lika dana bilar, en med manuell och en med automat, så e de bara o välja. de tycker ja e bäst. men de blir nog e krann dyrt.

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.
Digital_Kicker
16 november 2007 · 3 721 Inlägg

Föredrar bara Automatare när man jobbar, annars ska det vara manuell,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang