Kass service från däckverkstad(hjulet var på väg av)

Rallyhalle
9 september 2008 · 4 299 Inlägg

epapower skrev:
120Nm på ALU stämmer bra,,men det är inga bilverstäder som drar hjulen för hand och sedan tar fram momentnyckeln, antingen muttersmacken med lite känsla eller momentstav till maskin, så är det!

Senast jag hade bilen inne på firma så skruva dom dit bultarna för hand o sen drog åt me momentnyckel.
Ingen muttersmackare där inte, bara när skiten skulle bort.

tkd_rille: Jag har nyss haft fälgarna inne på balansering, men kommer tyvärr inte ihåg hur mycke han tog hmm Hade de nyss på tungan, men nu kommer jag fan inte på de...

dalmasens
9 september 2008 ·

tkd_rille skrev:

gregolt skrev:
4-5mil är det som gäller för alufälgar. Det brukar stå i entrén på däckfirmorna, gör det hos oss på kanske 4 ställen.

Momentstav eller momentnyckel är inget krav, men helt klart en fördel för att få rätt åtdragningsmoment och killen som drog fast måste ha slarvat. Men det är helt upp till kunden om han vill efterdra eller ej.

okej, 4-5 mil är ju nästan knappt så man kommer hem ju.
Men ändå, har lämnat in hos en annan verkstad innan och har inte efterspänt på den bilen efter de och de var absolut inga problem då, åtminstone inte så de var så jäkla löst.

men de var ju ändå absolut sista gången han tog hand om min bil ändå, kommer göra jobbet själv till våren så man slipper sådana problem och kan bara skylla sig själv.

de fanns i princip ingen info någonstans i den lokalen, den ligger i ett gammalt träskjul, de enda han hade där inne var en lyft, däckkrängare och en stenålders balanseringsmaskin :S


förresten någon som vet vad en verkstad tar endast för att balansera hjul? då de blev uruselt även de.

Låter som om du fick vad du säkert betala för. Är man lite noga så kanske man ska åka till en liten mera seriös verkstad och inte en som ligger i ett träskjul.
Men de är bara vad jag skulle ha gjort.

Forshem
9 september 2008 · 231 Inlägg

man bör efterdra som sagt mellan 5-10 mil. Vi känner alltid på bultarna/muttrarna med momentnyckel
efter att vi kört dom med momentstav. 125nm drar vi med iaf.
Har han sagt att du ska efterdra så är det ju inte hans fel, har han inte sagt det så känns det lite oseriöst från hans sida.

Ang balansering så har jag för mej att vi tar 75kr hjulet men ska inte säga säkert.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang