2456
Sök

Spänning på mitt batteri?

120 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Jag har en Saab 9000 vars batteri jag inte vet spänningen på (hur många volt).

Jag ska hjälpa någon som har en Nissan Primera med hjälpstart då hans bil inte startar.

Jag har tittat på mitt batteri och i min instruktionsbok men får inte fram svaret.

Hjälp!

169 Inlägg
22 november 2007
12 volt ?? brukar det vara

//Jonas

4 554 Inlägg
22 november 2007
det är samma spänning på båda bilarna (12volt) se bara till att koppla rätt + på + och - på - annars blire inge bra

120 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Man skall aldrig koppla minus på minus. Blir det någon gnista kan vi säga adjöss till oss alla.

Man ska alltid koppla minus på den hjälpande bilen (min bil) till motorblocket långt ifrån batteriet på den bil som behöver hjälp

16 197 Inlägg
22 november 2007
Mussie skrev:
Man skall aldrig koppla minus på minus. Blir det någon gnista kan vi säga adjöss till oss alla.

Man ska alltid koppla minus på den hjälpande bilen (min bil) till motorblocket långt ifrån batteriet på den bil som behöver hjälp

har kört - till - på var enda bil ja startat me kablar...  inga problem alls.. 

varför gnistan va ett problem??   inte dirket så att de finns nån knallgas om du behöver starthjälp.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

120 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
Mussie skrev:

har kört - till - på var enda bil ja startat me kablar...  inga problem alls.. 

varför gnistan va ett problem??   inte dirket så att de finns nån knallgas om du behöver starthjälp.

Men man vet aldrig. Att vara på säkra sidan går alltid först i min bok.

4 554 Inlägg
22 november 2007
potensialskillnaden mellan batteri- och motorns gods är nog knappt nån ohm och de skulle nog inte göra någon skillnad mer än att de kan bli lite bättre kontakt då jordflätat på t ex äldre bilar kan va dåligt och gör en hjälpstart svårare

120 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
jag skulle starta min lastbil med startkablar för nåt år sen då tog jag + till+ och - till- men det gick inte så bra båda mina lastbilsbaterier sköt i luften det small bra pep i öronen bra långt efter det så på det sättet gör jag inte mer i allafall.

En kille i lumpen gjorde ungefär samma sak på en av våra lastbilar. Han fick saltsyra i ögonen

Han klarade synen men minns inte om han fick nedsatt syn eller inte, akuten bar det iväg till iaf.

120 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
Ovanpå cellerna bildar syran i ett oladdat batteri knallgas, därför ska man undvika gnistbildning

4 554 Inlägg
22 november 2007
Mussie skrev:
jag skulle starta min lastbil med startkablar för nåt år sen då tog jag + till+ och - till- men det gick inte så bra båda mina lastbilsbaterier sköt i luften det small bra pep i öronen bra långt efter det så på det sättet gör jag inte mer i allafall.

En kille i lumpen gjorde ungefär samma sak på en av våra lastbilar. Han fick saltsyra i ögonen

Han klarade synen men minns inte om han fick nedsatt syn eller inte, akuten bar det iväg till iaf.

de va inte så att de satt 2st seriekopplade batterier på lastbilen och han satte 24volt på ett 12volts batteri.. då lär de smälla

4 554 Inlägg
22 november 2007
Mussie skrev:
Ovanpå cellerna bildar syran i ett oladdat batteri knallgas, därför ska man undvika gnistbildning

jag har lärt mig att de bildas knallgas först när batteriet överladdar dvs när den får en högre spänning än 14.2volt men läromedel kan ha fel

9 Inlägg
22 november 2007
Mm kan nog stämma...Men är som farligast när det är nyladdat då finns de mycket knallgas i. Jag vet ,sprängde nämligen ett batteri rakt i ansiktet för 4 år sen. Skulle sätta i ett ny laddat batteri i bilen och när jag drog fast plus polen fasnade blocknyckeln mot torpedväggen och det  vart gnistbildning de small direkt.Fick också batterisyra i ögonen, men klarade som tur va synen,men hade ja komma 5 minuter senare till akuten har ja varit blind nu. Så man ska helt klart ha respekt för bilbatterier.

120 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
det är mkt möjligt, ska titta lite djupare på det där. Men tills dess tänker jag ta minus till motorblocket, står så i bilens instruktionsbok också.

Men det är intressant. Jag tror dock inte du har fel om du har läst det där i en lärobok.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 november 2007
alla våt cells batterier kan explodera, jag har själv fått ett lastbils batteri explodera 3dm från ansiktet då jag ladda det så nu har man tinnitus men klarade mig från att få nedsatt syn iaf.., oavsett när man laddar bildas de alltid lite knall gas men de kan räcka för att spränga ett batteri så, jag kör på säkra sidan om de går o jordar i gods en bit ifrån batteriet..
Senast redigerat av The_Mechanic (22 november 2007)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

120 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
man kanske kan skruva ur korkarna för att tillsätta batterivatten om man har låg nivå.
därefter på med skruvarna och starta bilen

21 761 Inlägg
23 november 2007
I alla instruktioner för starthjälp så står det att man ska koppla minusstartkabeln till tex motorblocket på den "dåliga" bilen, det är för att inte en gnista ska kunna få batteriet att explodera. Håller med om det.

Men jag har alltid, liksom evilaudio, kopplat direkt till batteriet på den dåliga bilen och aldrig råkat ut för explosion. Ett urladdat batteri ska inte bilda en massa knallgas tycker jag, spänningen måste upp i ca 14,4V för att det ska börja gasa märkbart.

Ska väl tillägga att jag har ett AGM batteri och de tillhör kategorin "slutna" batterier, då är det inte lika känsligt med knallgas.
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2007)

905 Inlägg
23 november 2007
varfrö chansa då det är lika lätt jorda bredvid batteriet som att jorda på batteriet.

Olika
907 Inlägg
23 november 2007
Den hjälpta bilens batteri börjar ju laddas så snart bilen startat, då bildas knallgas som lätt antänds från gnistan som kan bildas när man tar bort startkabeln från den hjälpande bilen.

Btw, när man skruvar i ett batteri i en bil är det smartast att böra med pluspolen, då kan man lägga blocknycklar odyl så mycket man vill mot karossen, det är ju först när minuspolen oxå är inkopplad det kan smälla.

Mvh
Fredrik

21 761 Inlägg
23 november 2007
Knallgas bildas normalt sett när spänningen inuti batteriet närmar sig 14,4V och det brukar också stå i olika litteratur om allmän batterikunskap, här är en av flera infoställen om batterier: www.tudor.se/Sv/start/images/pdf/Tudor_Teknisk_info.pdf

Den lilla tid som hjälpstartkablarna är kopplade på det dåliga batteriet är för kort tid för att knallgas ska bildas.

loffe007: Jag håller med dig, att chansa är onödigt. Men det är heller inte alltid så lätt att hitta en bra kopplingspunkt på en del bilar, ibland är det hopplöst att få bra kontakt med minusstartkabeln tex mot någon del av motorblocket.

Särskilt svårt kan det vara med en del modernare "säkrare" kabelklämmor, de som har ett heltäckande plasthölje runtom metallen. I vissa fall kan det nästan vara hopplöst att få kontakt på batteripolen också.

Sök