_Dalle_ skrev:
sirmiro skrev:
_Dalle_ skrev:
Tror både cyklister och bilister i örebro behöver skärpa sig!!! ingen är bättre än någon annan. tycker bara det är fjantigt att snacka sådär....tror till 99% av alla här cyklat onykter!! Tycker bara man ska respektera alla i trafiken!! alla har samma rätt att ta sig från a till b utan att behöva vara livrädd!! Har jag fel??
Ingen ska någonsin behöva vara livrädd i trafiken. Är någon så rädd utgör personen fara för sig själv och andra pga rädslan... Cyklister som håller sig på cykelbanor får väldigt sällan problem med bilar, förutom överfarter, och vid de situationerna rekommenderar jag samma tankesätt som min körskolelärare för MC lärde mig - "Kör som att du är osynlig, dvs att ingen vet att du kommer."
Så alla som nyttjar sunt förnuft behöver inte vara rädda, de som inte tänker kommer skadas, förr eller senare pga egen dumhet.
Sen är ett cykelkörkort något som behövs. En stor del av örebro har inte körkort men cyklar, och vet då inte de regler som gäller i trafiken. De flesta vet givetvis att man stannar vid rött, men jag har frågat folk vad en uppochned vänd triangel som är röd och gul betyder, och fått ett "ööööh" till svar. Visat dem skylten och fått ett "öööh" till svar och sen cyklar personen bara ut i korsningen senare... Så cykelkörkort behövs.
På samma sätt tycker jag att när körkortet förnyas var 10e år ska man göra teori och praktik igen (givetvis till samma summa som det idag är för att förnya kortet). Många skriker att jag är galen när jag säger det, MEN alla som haft kortet över 10 år borde väl kunna köra och inte vara rädda för det provet, eller hur? Och alla som haft kortet över 10år borde ju hållit sig uppdaterade med trafikregler och veta vad som gäller med vägskyltar och liknande, så det ska ju inte vara problem - Eller??
Kanske skulle vara någe men men tycker själv inte det är så svårt att kolla sig om lite och kolla så det inte kommer en cyklist. häldre det än att köra på någon och få laga bilen för till 99% så är det ju ändå bilisten som åker på det!! även fast cyklisten gör någe tokigt!!
Sen tycker jag det är skandal att man ska behöva åka så fort genom stan!! Jag kan väl inte säga att jag aldrig åkt för fort genom stan men tänk själva om något fylla snubblar till på trottoaren och ramlar ut eller vad som hälst! lika dant när man samlas på någe ställe och ska på någe event så är det ju fört dit som är tuffast. Fattar inte riktigt varför man ska samlas då. tycker att karavanen till vingåker och ånnaboda var bra för då gick det i lagom takt och ingen hannar efter. är inte det trevligare att ta det lite lugnare och glida fram??
Jag kör bil som att ingen sett mig heller, dvs räknar med att varje bil kör ut, varje cyklist svänger ut på vägen för att de känner för det och alla gående plockar pengar på övergångsställen. Men få saker gör mig så irriterad som cyklister. Och det du säger att bilisten åker på den gällde till för ca 1-3år sedan (minns ej exakt) då det vägledande fallet med en cyklist som bröt mot högerregeln och körde in i en bil kom upp i rätten och bilisten vann. Och då det dömts ut straff mot en "oskyddad trafikant" så blev det genast lättare för bilister att inte förlora...
30sträckor är heliga, där kör man inte fortare då det finns en anledning (i 99% av fallen, EJ vid net-on-net kl2 på natten, då finns inte anledningen det är bara missbruk av hastighetsbegränsning) oftast barn.
50sträckor respekterar man då det är vanligt med puckon som inte vet var de sätter fötterna...
70 och uppåt kör jag efter egen skalle då hastighetsbegränsningarna (trots ändringar) fortfarande inte hängt med bilarnas utveckling med bromsar, utväxling och väghållning. Många bilar drar idag mindre i 140 än 110 som exempel.
Och att ligga i en karavan som ligger under hastighetsbegränsningen på vägen gör bara mig stressad och irriterad, därför undviker jag dessa. Ska man åka tillsammans så är det hastighetsbegränsning till hastighetsbegränsning +10-20km/h så är det bekvämt. Annars börjar man pilla med stereo, eller annat. Se bara vad småbarnsföräldrar brukar rota efter nappar på golvet för det är ju rakt och de kör under hastighetsbegränsningen, så det inte är någon fara... Jag anser att den som kör 20km/h för fort och koncentrerar sig på det de gör är säkrare i trafiken än de som ligger 10km/h under och halvsover...
Men så tillhör jag de personer som argumenterat med NTF till de sa att "någon måste vi offra" angående motorcyklister, och inte ville diskutera hastighet mer när jag lagt fram all fakta att hastigheten spelar mindre roll. För ser vi hastighet, så är det den faktor som spelar MINST roll i en situations utgång...