7079
Sök

Angående: Örebro-Tråden, Träffar / m.m.

597 Inlägg
31 maj 2009
Johan-P skrev:
SchumiSRM skrev:
leksak skrev:
Någon som vet anledningen till varför jag mötte mer än halva örebros polisstyrka i full fart efter en svart liten bil tidigare under natten? tongue
Är det så enkelt att de kunde undvara så många bilar till att jaga en bil som busåkt lite eller låg det något allvarligare bakom?

Läs mer i NA, en liten svart bil som är utlandsreggad, någon här?

finns ju några skyline med utlandsplåtar

har svart skyline:) men inte med utlandsplåtar sen går han ju inte fortare än 180:)

#silence i kill you#

Unknown_Orebro
31 maj 2009
Vad säger ni om en Onsdagsträff igen? Utanför gamla Europris kl 20.00 eller nått?

157 Inlägg
31 maj 2009
Woodpecker skrev:
Vad säger ni om en Onsdagsträff igen? Utanför gamla Europris kl 20.00 eller nått?

INTRESSANT /PETER

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
31 maj 2009
_Dalle_ skrev:
JennyMicke skrev:
sirmiro skrev:

Man pratar skit med andra, vad klockan blir beror bara på samtalsämnet.

Cyklar repar lacken så ingen här vill köra på en cykel. Människor kan dessutom bli skadade. MEN vi i bilarna blir oftast inte skadade, så alla som cyklar på dessa vägar, speciellt mitt i natten kan ta och titta en två och tre gånger innan de cyklar över.

Jag tror jag kan tala för alla att vi tänker på hur vi kör (vissa tänker bara lite mindre bra) och ingen vill ha skador på människor eller bilar.

Dock tycker jag (bara jag) att örebros cyklister kan få lära sig lite regler, och har jag rätt att köra före (dvs cykel på gångbana, cykeln ska korsa på övergångsställe utan cykelöverfart, cykel har rött etc) så stampar jag på gasen så idiothelvetet kan lära sig regler den hårda vägen.

Sen kan ju alla som cyklar den tiden notera att det krävs belysning på cykeln även i skymning/gryning och att tidigare rättsfall i örebro där cyklister brutit trafikregler inneburit att de fått betala skadorna på bilen.

(Måste vara så skönt att skrapa upp hud, ha ont i hela kroppen, se cykeln vara skrot - och sen betala 30papp till den man krockade med, för att hans bil blev repad. lollollol)

Nöjd med svaret eller ska jag utveckla?

Fyyfan, där tog du orden ur våra käftar, de finns inget annat ställe än i örebro där man svär& vrålar så mycke på cyklister som bara kör rakt ut, utan lysen m,m. INFÖR CYKEL KÖRKORT!!!

Tror både cyklister och bilister i örebro behöver skärpa sig!!! ingen är bättre än någon annan. tycker bara det är fjantigt att snacka sådär....tror till 99% av alla här cyklat onykter!! Tycker bara man ska respektera alla i trafiken!! alla har samma rätt att ta sig från a till b utan att behöva vara livrädd!! Har jag fel??

Ingen ska någonsin behöva vara livrädd i trafiken. Är någon så rädd utgör personen fara för sig själv och andra pga rädslan... Cyklister som håller sig på cykelbanor får väldigt sällan problem med bilar, förutom överfarter, och vid de situationerna rekommenderar jag samma tankesätt som min körskolelärare för MC lärde mig - "Kör som att du är osynlig, dvs att ingen vet att du kommer."

Så alla som nyttjar sunt förnuft behöver inte vara rädda, de som inte tänker kommer skadas, förr eller senare pga egen dumhet.

Sen är ett cykelkörkort något som behövs. En stor del av örebro har inte körkort men cyklar, och vet då inte de regler som gäller i trafiken. De flesta vet givetvis att man stannar vid rött, men jag har frågat folk vad en uppochned vänd triangel som är röd och gul betyder, och fått ett "ööööh" till svar. Visat dem skylten och fått ett "öööh" till svar och sen cyklar personen bara ut i korsningen senare... Så cykelkörkort behövs.

På samma sätt tycker jag att när körkortet förnyas var 10e år ska man göra teori och praktik igen (givetvis till samma summa som det idag är för att förnya kortet). Många skriker att jag är galen när jag säger det, MEN alla som haft kortet över 10 år borde väl kunna köra och inte vara rädda för det provet, eller hur? Och alla som haft kortet över 10år borde ju hållit sig uppdaterade med trafikregler och veta vad som gäller med vägskyltar och liknande, så det ska ju inte vara problem - Eller??

Unknown Örebro
291 Inlägg
31 maj 2009
x40 skrev:
Woodpecker skrev:

INTRESSANT /PETER

jag är på:D

Unknown Örebro
291 Inlägg
31 maj 2009
sirmiro skrev:
_Dalle_ skrev:
JennyMicke skrev:

Fyyfan, där tog du orden ur våra käftar, de finns inget annat ställe än i örebro där man svär& vrålar så mycke på cyklister som bara kör rakt ut, utan lysen m,m. INFÖR CYKEL KÖRKORT!!!

Tror både cyklister och bilister i örebro behöver skärpa sig!!! ingen är bättre än någon annan. tycker bara det är fjantigt att snacka sådär....tror till 99% av alla här cyklat onykter!! Tycker bara man ska respektera alla i trafiken!! alla har samma rätt att ta sig från a till b utan att behöva vara livrädd!! Har jag fel??

Ingen ska någonsin behöva vara livrädd i trafiken. Är någon så rädd utgör personen fara för sig själv och andra pga rädslan... Cyklister som håller sig på cykelbanor får väldigt sällan problem med bilar, förutom överfarter, och vid de situationerna rekommenderar jag samma tankesätt som min körskolelärare för MC lärde mig - "Kör som att du är osynlig, dvs att ingen vet att du kommer."

Så alla som nyttjar sunt förnuft behöver inte vara rädda, de som inte tänker kommer skadas, förr eller senare pga egen dumhet.

Sen är ett cykelkörkort något som behövs. En stor del av örebro har inte körkort men cyklar, och vet då inte de regler som gäller i trafiken. De flesta vet givetvis att man stannar vid rött, men jag har frågat folk vad en uppochned vänd triangel som är röd och gul betyder, och fått ett "ööööh" till svar. Visat dem skylten och fått ett "öööh" till svar och sen cyklar personen bara ut i korsningen senare... Så cykelkörkort behövs.

På samma sätt tycker jag att när körkortet förnyas var 10e år ska man göra teori och praktik igen (givetvis till samma summa som det idag är för att förnya kortet). Många skriker att jag är galen när jag säger det, MEN alla som haft kortet över 10 år borde väl kunna köra och inte vara rädda för det provet, eller hur? Och alla som haft kortet över 10år borde ju hållit sig uppdaterade med trafikregler och veta vad som gäller med vägskyltar och liknande, så det ska ju inte vara problem - Eller??

Kanske skulle vara någe men men tycker själv inte det är så svårt att kolla sig om lite och kolla så det inte kommer en cyklist. häldre det än att köra på någon och få laga bilen för till 99% så är det ju ändå bilisten som åker på det!! även fast cyklisten gör någe tokigt!!
Sen tycker jag det är skandal att man ska behöva åka så fort genom stan!! Jag kan väl inte säga att jag aldrig åkt för fort genom stan men tänk själva om något fylla snubblar till på trottoaren och ramlar ut eller vad som hälst! lika dant när man samlas på någe ställe och ska på någe event så är det ju fört dit som är tuffast. Fattar inte riktigt varför man ska samlas då. tycker att karavanen till vingåker och ånnaboda var bra för då gick det i lagom takt och ingen hannar efter. är inte det trevligare att ta det lite lugnare och glida fram??

102 Inlägg
31 maj 2009
sirmiro skrev:
_Dalle_ skrev:
JennyMicke skrev:

Håller helt med där.

102 Inlägg
31 maj 2009
_Dalle_ skrev:
sirmiro skrev:
_Dalle_ skrev:

Kanske skulle vara någe men men tycker själv inte det är så svårt att kolla sig om lite och kolla så det inte kommer en cyklist. häldre det än att köra på någon och få laga bilen för till 99% så är det ju ändå bilisten som åker på det!! även fast cyklisten gör någe tokigt!!
Sen tycker jag det är skandal att man ska behöva åka så fort genom stan!! Jag kan väl inte säga att jag aldrig åkt för fort genom stan men tänk själva om något fylla snubblar till på trottoaren och ramlar ut eller vad som hälst! lika dant när man samlas på någe ställe och ska på någe event så är det ju fört dit som är tuffast. Fattar inte riktigt varför man ska samlas då. tycker att karavanen till vingåker och ånnaboda var bra för då gick det i lagom takt och ingen hannar efter. är inte det trevligare att ta det lite lugnare och glida fram??

Det gäller nog för alla (cykel, bil & gående) att ha sunt förnuft, köra lagligt, se sig för och omkring så går det nog bra. För jag antar att ingen vill bli påkörd eller köra på någon.  Men det ska alltid vara så hårt för oss bilister så jag tycker att stadscyklister utan bilkörkort iaf. ska ha en liten kurs i trafikregler. Men alla har vi olika åsikter och så kommer det alltid att vara, men tur är väl det, annars kan vi ju inte tjaffsa såhär. /Jenny
Senast redigerat av JennyMicke (31 maj 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
31 maj 2009
SchumiSRM skrev:
leksak skrev:
Någon som vet anledningen till varför jag mötte mer än halva örebros polisstyrka i full fart efter en svart liten bil tidigare under natten? tongue
Är det så enkelt att de kunde undvara så många bilar till att jaga en bil som busåkt lite eller låg det något allvarligare bakom?

Läs mer i NA, en liten svart bil som är utlandsreggad, någon här?

Stod mindre än jag redan visste där som vanligt..

102 Inlägg
31 maj 2009
Woodpecker skrev:

Låter bra , har nog inget annat för oss, men jag hörde ryktas om massa regn, men tur är har bilarna tak smile

39 Inlägg
31 maj 2009
sirmiro skrev:

Förlåt men vad är det för körskolelärare som lärde ut dig det? rökte han på innan eller? hur fan kan man lära ut att man ska köra som om man är osynlig och ingen vet att man kommer, det lär ju vara då du hamnar på frakturmottagningen på USÖ (om det går vägen)

Ja inför körkort för cyklister men det ändrar ju knappast eran syn på andra trafikanter iaf (nu gäller detta inte alla så ta inte åt er som vet att ni har trafikvett)... Vissa av dem som kör på olika ställen och absolut de som kör runt mässområdet kör ju som idioter och kommer det något så kommer den personen inte ha en chans..

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
31 maj 2009
_Dalle_ skrev:
sirmiro skrev:
_Dalle_ skrev:

Jag kör bil som att ingen sett mig heller, dvs räknar med att varje bil kör ut, varje cyklist svänger ut på vägen för att de känner för det och alla gående plockar pengar på övergångsställen. Men få saker gör mig så irriterad som cyklister. Och det du säger att bilisten åker på den gällde till för ca 1-3år sedan (minns ej exakt) då det vägledande fallet med en cyklist som bröt mot högerregeln och körde in i en bil kom upp i rätten och bilisten vann. Och då det dömts ut straff mot en "oskyddad trafikant" så blev det genast lättare för bilister att inte förlora...
30sträckor är heliga, där kör man inte fortare då det finns en anledning (i 99% av fallen, EJ vid net-on-net kl2 på natten, då finns inte anledningen det är bara missbruk av hastighetsbegränsning) oftast barn.
50sträckor respekterar man då det är vanligt med puckon som inte vet var de sätter fötterna...
70 och uppåt kör jag efter egen skalle då hastighetsbegränsningarna (trots ändringar) fortfarande inte hängt med bilarnas utveckling med bromsar, utväxling och väghållning. Många bilar drar idag mindre i 140 än 110 som exempel.
Och att ligga i en karavan som ligger under hastighetsbegränsningen på vägen gör bara mig stressad och irriterad, därför undviker jag dessa. Ska man åka tillsammans så är det hastighetsbegränsning till hastighetsbegränsning +10-20km/h så är det bekvämt. Annars börjar man pilla med stereo, eller annat. Se bara vad småbarnsföräldrar brukar rota efter nappar på golvet för det är ju rakt och de kör under hastighetsbegränsningen, så det inte är någon fara... Jag anser att den som kör 20km/h för fort och koncentrerar sig på det de gör är säkrare i trafiken än de som ligger 10km/h under och halvsover...
Men så tillhör jag de personer som argumenterat med NTF till de sa att "någon måste vi offra" angående motorcyklister, och inte ville diskutera hastighet mer när jag lagt fram all fakta att hastigheten spelar mindre roll. För ser vi hastighet, så är det den faktor som spelar MINST roll i en situations utgång...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
31 maj 2009
Miss_Sofia skrev:
sirmiro skrev:

Förlåt men vad är det för körskolelärare som lärde ut dig det? rökte han på innan eller? hur fan kan man lära ut att man ska köra som om man är osynlig och ingen vet att man kommer, det lär ju vara då du hamnar på frakturmottagningen på USÖ (om det går vägen)

Ja inför körkort för cyklister men det ändrar ju knappast eran syn på andra trafikanter iaf (nu gäller detta inte alla så ta inte åt er som vet att ni har trafikvett)... Vissa av dem som kör på olika ställen och absolut de som kör runt mässområdet kör ju som idioter och kommer det något så kommer den personen inte ha en chans..

Det var den bästa lärare jag haft. Sen har jag fått utskick med samma budskap från mc-klubbar. Läst det på forum medmera.
Anledningen att man ska se sig som osynlig är att oavsett vilka regler som gäller, om du ligger rätt hastighet gör allt rätt, eller bryter alla regler som finns - så ska du ALLTID räkna med att bilen kör ut. För räknar man alltid med att bilen kör ut så finns det i bakhuvet och man är beredd på det. Är man beredd på en händelse kan man parera för den och fortsätta utan olyckor... Samma sak så har inte barnen sett dig, inte bussarna, inte cyklisterna, ingen...
Dvs Kör som att du är osynlig och att ingen sett dig, dvs väldigt defensivt, så kommer du klara dig utan olyckor.

Vår syn på andra trafikanter? Hur är den då? Vi går ut i forum, vi tar tag i folk som kör som galningar på mässan, vi ställer oss själva och bilar som blockader för att stoppa att andra drabbas av olyckor. Vi går ut med all information vi kan hitta som påverkar trafiken. Vi vet skillnaden på gamla och nya däck. Vi testar bilens gränser när vi är på säkra ställen (tex bakom mässan)  så vi vet hur bilen uppför sig när vi hamnar i en farlig situation. Vi kontrollerar de nya trafikreglerna och synar i sömmarna för att veta mer än polisen om det när de stoppar oss, just för att det gör att vi får vara ifred för polisen. De vet var vi är och de vet att vi sköter oss, eller att någon av de som sköter sig ringer polisen och ber om hjälp när det går överstyr.

Så vad gör vi galet?

Halkkörning är krav för att få ta körkortet, men hur många har det i ryggraden hur man hanterar en sladd? Vi tränar, i den bil vi kör, av 2anledningar - Det är roligt & vi är förberedda när vi får oväntade kast. För hur mycket och hur bra jag än körde på halkbanan för 5år sedan så beter sig inte mina 1600kg med 4wd sig på samma sätt som en 1100kg jetta med fwd och en stålram som sänkte greppet sig på samma sätt, och de kan inte hanteras likadant...

Jag rullar med stil
344 Inlägg
31 maj 2009
_Dalle_ skrev:
x40 skrev:
Woodpecker skrev:

INTRESSANT /PETER

jag är på:D

jag är också på

3 390 Inlägg
31 maj 2009
Kanske... om jag slipper tvätta bilen

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

Unknown Örebro
291 Inlägg
31 maj 2009
WeDo skrev:
Kanske... om jag slipper tvätta bilen

det är inget krav:Ptongue

Unknown Örebro
291 Inlägg
31 maj 2009
Var ute på mässan idag och kollade. Såg ju fan ut som en soptipp. varför ska det slängas så mkt skräp och burkar där? snart kommer vi inte ha något ställe att vara på. kommer väl bli bommar eller liknande. tycker bara det är tråkigt att det ska se ut sådär:(
Men vi Örebroare kan ju ej köra bil eller vara städade.

Kan faktiskt säga att man inte någon gång slängt något där men nu försöker jag hålla rent och skulle vilja att alla andra skulle kunna anstränga sig så mässan fortfarande skulle kunna vara en samlingsplats.
Annars vill jag byta samlingsplats där det inte svinas ner så mkt för vill inte vara en av dom som skräpar ner.....även fast jag slängde någe igår känner man sig ju skyldig för alla får ju dela på straffet  hur som hällst!!

Jag rullar med stil
344 Inlägg
2 juni 2009
kolla in detta..
http://svtplay.se/v/1579926/hans_drombi … provningen

en polare till en jag högstdiet med

3 390 Inlägg
2 juni 2009
Hur blire imorrn nu då ?

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

157 Inlägg
2 juni 2009
WeDo skrev:
Hur blire imorrn nu då ?

Verkar bli skapligt väder i allafall /Peter

Sök