Laservarnar-dödare?

Martin 9-3 Fisketokig
24 november 2007 · 2 997 Inlägg

Blev lite fundersam när jag sprang på en produkt (ebay)som var avsedd för bilar / cigguttag och kabel till 12V och istället för att fungera som laservarnare så sände den ut och utlöste varningar till bilar runt om med just laservarnare.

Tänkte efterlysa om någon vet om det fungerar och om det ens är lagligt att använda.

som jag förstod så kunde man ha den i spoilern lite gömd och ta ström från dimljus så störde den ut alla närvarande laservarnare med falsklarm med motivering att det skulle hindra dig från att bli omkörd av dem som hade varnare = buskörning.

gick även att ha i instrumentbrädan och ciggpropp.

Måste erkänna att jag vart lite intresserad smile

någon som vet vart man hittar denna i sverige? smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
tecman
24 november 2007 · 1 741 Inlägg

haha vilken jävla sak! det vore ju nåt big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
MrTobias
25 november 2007 · 1 297 Inlägg

en sån vill man ju ha i julklapp smile dock rätt så farligt i trafiken... många som skulle ställa sig på bromsen utan att ha koll på bakomvarande trafik! (och dom bakom som är oskyldiga till denna leksak får betala för att dom ligger för nära den som bromsar "utan" anledning).

Squadron
25 november 2007 · 1 833 Inlägg

haha det låter inte så lagligt.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Phaetoon
25 november 2007 · 8 156 Inlägg

Det är nog lagligt. Det är ju samma typ av anordning som dom har i larmbågarna på varuhus, bara att den använder en annan frekvens (den som polisen har på sina mätare...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
BAE BilstereoNörd
25 november 2007 · 576 Inlägg

Tyvärr så står det i lagen att det inte är tillåtet att ha anordning som mottager eller sänder på den frekvensen som kan störa deras instrument..
Med en laser/radarvarnare har du ju chansen att inte bli stoppad ifall du reagerar i tid..
Med en laser/radarstörare så blir du stoppad direkt för de märker att något stör deras instrument, plus att att du får dryga böter och blir av med apparaten oavsett ifall du kört för fort eller inte..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Larsmalm
25 november 2007 · 70 Inlägg

Om du gömmer den så är det ju ingen fara att dom skulle veta att just du har den ;P Jobbigt för alla som har varnare då hehe

"Larsmalm"
Nu: Pontiac Trans Am -88
"Oldies": Honda crx -89, Opel Manta Gsi -87, Volvo 855 -95
index
25 november 2007 · 658 Inlägg

MrTobias skrev:
en sån vill man ju ha i julklapp smile dock rätt så farligt i trafiken... många som skulle ställa sig på bromsen utan att ha koll på bakomvarande trafik! (och dom bakom som är oskyldiga till denna leksak får betala för att dom ligger för nära den som bromsar "utan" anledning).

Man ska aldrig ligga närmre än att man hinner stanna. Och bromsar man "utan anledning" blir man själv vållande.
För övrigt, någon som ligger för nära någon som måste bromsa (alltså kör för fort) kan ju inte heller köra särskilt lagligt smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang