som du säkert vet så är ju opiater otroligt beroendeframkallande. När det gäller horse så behöver man inte basea speciellt många gånger för att torska dit. Så ett bruk av opiater är inte helt lätt. Ser man på tex kronisk medicinering med morfinpreparat mot smärta så är det ju faktiskt så att man måste hela tiden öka dosen för dom patienterna, man blir ressistent. sen så historiskt sett är det ju så att morfin togs fram som smärtstillare ur opium. redan på 1920-talet var morfin missbruket kraftigt utbrett i bla konstnärskretsar. första gången man tog fram heroin så gjorde man det ur morfin, tankaen var att moffarna skulle använda det som ett substitut till morfin. Vi vet ju alla hur det gick. Sen så tog man ur heroin fram matadon, och folk började misbruka d istället. Och nu för tiden så är det ju mest subutex som skrivs ut till heroinister som försöker lägga av.
Njea, det handlar inte att inte base'a för många gånger - det handlar om att ha styrka nog att inte base'a för ofta. Att röka jonket är väl dock kanske inte att rekommendera, nasalt intag av vitt heroin känns mer lämpligt - och IV är ju absolut inte att rekommendera (men JA, även IV bruk av diacetylmorfinet går att hålla i schack!).
Din övriga textharang har jag svårt att koppla till vad jag ursprungligen skrev, förutom att dosresistens är en naturlig del av behandlingen när det gäller långtidsbehandling av kroniska smärttillstånd. Oftast uppnås dock en steadystate av en medicin som klipper det värsta, och sedan kompletteras med snabbverkande akutmedicin vid kraftiga smärtepisoder.
Tråden är till för en grabb vars hjärta bultar för en tjej och det är det han vill ha svar på. Så nu låter vi tråden vara fri från OT snacket, Så att killen kan få lite goda råd som han sökte ist.
VH _Wallis_
ja och som jag har sagt tidigare i den här tråden......det kan ingen av oss här svara på..är ett beslut han måste fatta själv.Och kan han inte göra d just nu så var och är mitt råd att han ska ta det lugnt och chilla lite, d kan faktiskt lösa sig helt av sig själv. Hon hänger med honom..kommer bort från sina gamla polare, och sen så finns inte det sociala behovet utav att ta droger med i bilden längre. För glöm inte bort, det är långt ifrån alla haschrökare som blir tunga missbrukare....långt ifrån!
som du säkert vet så är ju opiater otroligt beroendeframkallande. När det gäller horse så behöver man inte basea speciellt många gånger för att torska dit. Så ett bruk av opiater är inte helt lätt. Ser man på tex kronisk medicinering med morfinpreparat mot smärta så är det ju faktiskt så att man måste hela tiden öka dosen för dom patienterna, man blir ressistent. sen så historiskt sett är det ju så att morfin togs fram som smärtstillare ur opium. redan på 1920-talet var morfin missbruket kraftigt utbrett i bla konstnärskretsar. första gången man tog fram heroin så gjorde man det ur morfin, tankaen var att moffarna skulle använda det som ett substitut till morfin. Vi vet ju alla hur det gick. Sen så tog man ur heroin fram matadon, och folk började misbruka d istället. Och nu för tiden så är det ju mest subutex som skrivs ut till heroinister som försöker lägga av.
Njea, det handlar inte att inte base'a för många gånger - det handlar om att ha styrka nog att inte base'a för ofta. Att röka jonket är väl dock kanske inte att rekommendera, nasalt intag av vitt heroin känns mer lämpligt - och IV är ju absolut inte att rekommendera (men JA, även IV bruk av diacetylmorfinet går att hålla i schack!).
Din övriga textharang har jag svårt att koppla till vad jag ursprungligen skrev, förutom att dosresistens är en naturlig del av behandlingen när det gäller långtidsbehandling av kroniska smärttillstånd. Oftast uppnås dock en steadystate av en medicin som klipper det värsta, och sedan kompletteras med snabbverkande akutmedicin vid kraftiga smärtepisoder.
om du hade orkat hänga med i hela reonongemanget så fattar du att " harrangen" hänger i hop med att Hålla ett opiatburk på eb vettig nivå, tyvärr så fungerar det sällan. Och varför jag tog upp infon om ersättingspreparat är för att belysa den problematiken. Om du inte nu förstår hur jag menar så iorkar jag inte förklara en gång till. det du skrev var väl nåt i stil med att opiater e bra om man kan hålla dom i schack, å dåd svarade jag med att exemplifiera dom ersättningpreps som har tagist fram, men du kanske inte känner till att folk missbrukar både met och sub.
Vad det gäller ditt snack om kronisk medicinering med morfin så är ditt snack bara jävla dravel! jag känner personligen 2 st människor som använder moffe på recept som kronisk smärtstillare. Dom häjer sina doser ungf en gång per år.
Hej, jag är väldigt förvirrad just nu. Men är kanske lättast att börja från början...
Jag träffade en tjej genom en annan tjejkompis och vi började snacka och så på en fest började vi strula. Efter de så pratade vi varje dag i tele och träffades och hade de mysigt och allt sånt. Personen i fråga tycker jag väldigt mycket om! Hon är söt, rolig och omtänksam, inte särskilt blyg och ett underbart leende och fantastiska ögon... Men för cirka e vecka sen fick jag reda på att hon röker på (av henne själv, ingen annan som sa de). För det första blev jag så grymt förvånad för jag skulle inte kunna tro de om henne, hon är omtyckt av nästa alla, har ett gott självförtroende m.m. Men sen blev jag bara helt tyst, visste inte riktigt vad jag skulle säga. Hon förklarade att hon provat på de första gången för 1,5 år, och provat på de några gånger sedan dess, sen nu i sommras rökte hon på nästan varje dag tills i början av sept, sen har hon rökt två gånger... Frågan till er nu är, hur hade ni gjort i samma situation? Det är en fråga om att se förbi att hon röker på eller att inte acceptera det, men då blir det inget mellan oss...
//Desperat i behov av tips och råd!
Det är ju helt upp till dig... Antingen accepterar du det, eller så ger du henne ett val som ja gjorde med en kille. ja sa helt enkelt att antingen slutar du med det du håller på med eller så blir de inget mellan oss, för ja vägrar dela mitt liv med en sådan.