Hur funkar en sådan här sak: beltronics G-mätare

Dann3
28 november 2007 ·

http://www.blocket.se/vi/14190236.htm?ca=21_s

Hur funkar det egentligen? Man kopplar in den till uttaget i bilen hur kan den känna av allt?

ironhead volvoraggare
28 november 2007 · 4 776 Inlägg

tror inte denna skulle funka alls

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
StiFf Wankel
28 november 2007 · 1 080 Inlägg

ironhead skrev:
tror inte denna skulle funka alls

som jag fattar det funkar den väl som vilken g-tech mätare som helst, så varför inte ?

MDS Västerås
ironhead volvoraggare
28 november 2007 · 4 776 Inlägg

StiFf skrev:

ironhead skrev:
tror inte denna skulle funka alls

som jag fattar det funkar den väl som vilken g-tech mätare som helst, så varför inte ?

jo men hur känner den av allt då inte fan kan den tala om hur lång bromssträckan blir osv osv

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
torpis Forummoderator
28 november 2007 · 10 572 Inlägg

ironhead skrev:
jo men hur känner den av allt då inte fan kan den tala om hur lång bromssträckan blir osv osv

jo, och det mycket exakt dessutom. Den mäter acceleration och tid och räknar ut sträcka baserat på det med mycket enkla formler.

Du kan göra samma sak själv med en golfboll i ett snöre samt en gradskiva.


Hurvida just denna modellen funkar det jag inte men G-tech är suverän!

slå ett öga här för en graf med hastighet vs tid, derivatan blir accelrationen. Behändigt när man mappar tändning så kan man jämföra derivatan mellan exempelvis 4-5000rpm och se om man nått peak än eller ej smile

http://www.garaget.org/?car=62730

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
StiFf Wankel
29 november 2007 · 1 080 Inlägg

ironhead skrev:

StiFf skrev:

ironhead skrev:
tror inte denna skulle funka alls

som jag fattar det funkar den väl som vilken g-tech mätare som helst, så varför inte ?

jo men hur känner den av allt då inte fan kan den tala om hur lång bromssträckan blir osv osv

hur den gör det har jag ingen aning om, men har hört att dom ska vara jävligt bra

MDS Västerås
Losgard
29 november 2007 · 1 688 Inlägg

ironhead skrev:

StiFf skrev:

ironhead skrev:
tror inte denna skulle funka alls

som jag fattar det funkar den väl som vilken g-tech mätare som helst, så varför inte ?

jo men hur känner den av allt då inte fan kan den tala om hur lång bromssträckan blir osv osv

Sänder bilen ut data via cig-uttaget över hur många hk den har också? big_smilebig_smilebig_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
TRYIT Teddan
29 november 2007 · 2 495 Inlägg

Losgard skrev:

ironhead skrev:

StiFf skrev:

som jag fattar det funkar den väl som vilken g-tech mätare som helst, så varför inte ?

jo men hur känner den av allt då inte fan kan den tala om hur lång bromssträckan blir osv osv

Sänder bilen ut data via cig-uttaget över hur många hk den har också? big_smilebig_smilebig_smile

fy fan en del vill verkligen göra sig dummare än vad dom ärwink

räkna ut ungefärlig effekt går ju med en g-mätare.
kanppar man in vikten och eventuelt cw värde , manuell, automat så kan den med hjälp av 402m test se ungefär vad du har för effekt.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
joel_h Väghyvel
29 november 2007 · 252 Inlägg

har testat g tech lite granna o jag bler riktigt förvånad av hur bra dom stämmer känner av exakt när det går hundra kmh  o ungefärliga hk..

torpis Forummoderator
29 november 2007 · 10 572 Inlägg

Losgard skrev:
Sänder bilen ut data via cig-uttaget över hur många hk den har också? big_smilebig_smilebig_smile

Nej, men den känner av varvtalet i cigutaget via generatorn pulser....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Bebbo Kocken
29 november 2007 · 487 Inlägg

torpis skrev:

Losgard skrev:
Sänder bilen ut data via cig-uttaget över hur många hk den har också? big_smilebig_smilebig_smile

Nej, men den känner av varvtalet i cigutaget via generatorn pulser....

Den räknar väll ut hästkrafterna genom att jämföra tid, hastighet och bilens vikt. Det krävs ju en viss mängd hästkrafter för att kunna röra X antal kilo på X antal sekunder. eller har jag fel?

zovix Maskinbefäl
29 november 2007 · 1 038 Inlägg

Detta är ren enkel fysik!

Den har en inbyggd accelerometer.

Med hjälp av den och några matematiska formler kan man räkna ut det mesta, eftersom precis som nämts en bil väger visst mycket (informationen kan man hitta i reg-beviset) samt att man kan anta/mata in ett luftmotståndsvärde (cv) och den innehåller även ofta en quartz-kristall som kan mäta tid väldigt exakt.

accelerometern kan beskrivas som ett enaxligt gyro och mäter förändringen i acceleration.

en viss acceleration i en viss tid ger både hastighet och stäcka. Lägger man till vikt får man även fram erfoderlig kraft, vet man den kan man få fram erfoderligt vridmoment på hjulen och om man då vet vilka däck man har kan man få fram erfoderlig effekt på hjulen (eftersom man i en viss hastighet kommer ha ett visst varvtal på hjulen)

Har man erfoderlig hjuleffekt kan man uppskatta vevaxeleffekt med allmänna förlustsiffror i en manuell/automatisk växellåda.

Naturligtvis kommer den som i alla beräkningar som bygger på ett mätdata att inte kunna redovisa ett exakt resultat, men den ger en fingervisning om du har 200 eller 900 pållar i din motor.

Dessutom kräver en exakt mätning med en sådan här produkt att man genomför växlingarna perfekt, och verkligen drar ut på maxeffekt, så prova gärna flera löpor och med olika förare, så ska ni få se att resultaten skiljer sig eftersom produkten mäter vid tillfället utvecklad effekt.

Den kan även användas tvärt om, för att se hur man kan köra så bränslesnålt som möjligt...

Räkna ut medelvärdet och du har en grov uppfattning som är betydligt exaktare än buttometern ;-)

Rätt mätt, för hyffsat exakt effekt är naturligtvis i en bromsbänk.

Grunden är högstadiefysikens sträcka = hastighet * tid och hastighet = accelerationen * tid


Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Losgard
29 november 2007 · 1 688 Inlägg

Sen har vi det där med utväxling också...
Blir nog roliga värden då turbobilar ofta har en högre utväxling än sugmotorbilar big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
zovix Maskinbefäl
29 november 2007 · 1 038 Inlägg

Losgard skrev:
Sen har vi det där med utväxling också...
Blir nog roliga värden då turbobilar ofta har en högre utväxling än sugmotorbilar big_smile

Om du läser igenom mitt tidigare svar ser du att det går att räkna ut/uppskatta effekten utan att veta utväxlingen roll

Det är ända sättet att lösa det på för att kunna fungera på alla bilar... Då behöver du ju inte veta motorns varvtal heller..

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
torpis Forummoderator
30 november 2007 · 10 572 Inlägg

precis, man behöver väldigt lite info för att räkna väldigt exakt i dessa låga farter. Dock får man ta effektsiffran med en nypa salt pga hjulspinn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Losgard
30 november 2007 · 1 688 Inlägg

zovix skrev:

Losgard skrev:
Sen har vi det där med utväxling också...
Blir nog roliga värden då turbobilar ofta har en högre utväxling än sugmotorbilar big_smile

Om du läser igenom mitt tidigare svar ser du att det går att räkna ut/uppskatta effekten utan att veta utväxlingen roll

Det är ända sättet att lösa det på för att kunna fungera på alla bilar... Då behöver du ju inte veta motorns varvtal heller..

/Magnus

Så en liten skitbil på 150 me pisslåg utväxling, som går skitbra, upp till sin toppfart på 160-180km/h kanske har bättre aceleration än en annan bil me 250hk och högre utväxling,  bara som exempel big_smile

Vore skoj å se vilken bil som hade fått mest hk på dendär skitmätarn big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
torpis Forummoderator
30 november 2007 · 10 572 Inlägg

Losgard skrev:
Så en liten skitbil på 150 me pisslåg utväxling, som går skitbra, upp till sin toppfart på 160-180km/h kanske har bättre aceleration än en annan bil me 250hk och högre utväxling,  bara som exempel big_smile

eh, bilen som går snabbare lär väl ha växellåda den med....

Som exempel så körde kompisen med sin S40 på Gelleråsen samtidigt som Tommy Rustad i en STCC-opel.  S40:n drog 3:an nästan hela vägen på rakan medans Opeln växlade 3ggr. och det var inte opeln som kom först fram...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Losgard
1 december 2007 · 1 688 Inlägg

torpis skrev:

Losgard skrev:
Så en liten skitbil på 150 me pisslåg utväxling, som går skitbra, upp till sin toppfart på 160-180km/h kanske har bättre aceleration än en annan bil me 250hk och högre utväxling,  bara som exempel big_smile

eh, bilen som går snabbare lär väl ha växellåda den med....

Som exempel så körde kompisen med sin S40 på Gelleråsen samtidigt som Tommy Rustad i en STCC-opel.  S40:n drog 3:an nästan hela vägen på rakan medans Opeln växlade 3ggr. och det var inte opeln som kom först fram...

Skrev ja nånsin att den snabba bilen inte har växellåda?
Hur du nu lyckades missa att det jag ville påpeka var att den motorsvagare bilen skulle ha bättre acceleration än den motorstarkare låter jag vara ett mysterium....

Hade folk bara lärt sig läsa på detta forumet så hade allt blivit så mycket enklare big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
torpis Forummoderator
2 december 2007 · 10 572 Inlägg

Losgard skrev:
Hur du nu lyckades missa att det jag ville påpeka var att den motorsvagare bilen skulle ha bättre acceleration än den motorstarkare låter jag vara ett mysterium....

Läs mitt inlägg igen innan du börjar gnälla om att jag missat din poäng, mitt exempel påvisar genom prövning att du har fel. Där ser du en motorsvag bil med låg utväxling(Tommys opel) som kör mot en motorstarkare bil med hög utväxling(Martins S40).

Senast redigerat av torpis (2 december 2007)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
SaabLejon ÖSM #1 -08
2 december 2007 · 484 Inlägg

torpis skrev:
(Martins S40)

Länk ?

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang