3274
Sök

Nu är det dags för julbord och värt att veta.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Lite lång upplysning men värt att veta om hur det går till:
En gammal tradition säger att man ska äta julbord i december månad, det är mycket trevligt utom när man blir magsjuk efter.
Om ni går på en restaurang för äta julbord, ni måste veta att: många restauranger som serverar julbord dag efter dag är inte så fräsh som dom säger och som ni tror.
Produkter som finns på ett bord som ligger flera timmar om dagen utan kylning under, när man ser så mycket folk som tafsar på maten antingen med gaffel eller ibland med fingar, det samlar miljon tal bakteriler.
Vad händer med mat som är kvar efter maten? i princip, det ska slängas, men ikke! det är kostar pengar, allt mat läggs i kylrum med sina bakteriler och serveras dagen efter på nya fat och kompletering av det som saknas.
Det finns flera rätter som ska finnas på bord och som folk inte rör så mycket, dessa rätter kan vara flera dagar gamla.
Ett julbord som kan har upp till 60 mat rätter kostar otroligt mycket pengar och ingeting kan slängas, det serveras igen.
Detta är inte bara de mindre restauranger, nej nej, det är alla, även de stora kännda.
det finns en kalkyl som säger att man ska har en brutovinst 60-65%, inköpt av produkter ska inte överstiga 35%, resten? (60-65%) jo, det är ni som betala för.
December pengar som kommer in i restauranger kommer att täcka januari och februari då är det inte så mycket folk som går ut för äta, hella jul har gjort sitt, planboker är tomma och måste ladda om.
Om ni går äta julbord på en restaurang, titta nära färgen på maten, ibland har dom en special belysning ovanpå som gör att maten ser ut varkrare men det hjälper inte.
Kolla att maten inte har torkad, den torkad har stårt för länge och det är rätt till utbytes, varie mat rätt har sin doft, när ni har maten på tallrik, först, njut av doften, sen smaken, är det tväksam? rör inte den.
Vad händer om ni har ätit och får ont i magen och kräker, jo, går direk till läkare eller akutmotagning, du har förmodligen fått en matförgifting och det är ingeting att leka med. dom kommer att ta prover, fråga dig var ha du vart och åt, och medela hälsovårdsnämden som i sin tur kommer att göra en kontrol där du har vart och åt maten. dom är mycket stäng när det gäller kontroler. Flera restaurnger stänger varie år på grund av det.
Var finns det bästa julbord ni kan äta?, Jo, det är den ni äter med familjen hemma
om ni behöver veta någonting kan jag svar så gått det går.
jag kanske missade någonting och kommer att kompletera.
Ursätka om det finns fel stavning, Tack! cool
Källa: jag själv som kan det. MVH.
Senast redigerat av alain (2 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 567 Inlägg
30 november 2007
HEHE skall ut på julbord med jobbet ikväll!!!

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
30 november 2007
Tur att man bara äter julbord hemma på julafton då smile

I do it my way

Byfåne
368 Inlägg
30 november 2007
Jobbigt att jag redan har 3 julbord bokat just nu. Kommer bli några fler innan året är slut. Överlever min mage denna jul ska jag ge den en present i januari.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Bubbaman skrev:
Jobbigt att jag redan har 3 julbord bokat just nu. Kommer bli några fler innan året är slut. Överlever min mage denna jul ska jag ge den en present i januari.

Kolla därefter om din våg klara av övervikt. lol

4 571 Inlägg
30 november 2007
Vet inte var ni har ätit med på de 4 restauranger jag jobbat på har det inte gått till på det viset.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
Izual skrev:
Vet inte var ni har ätit med på de 4 restauranger jag jobbat på har det inte gått till på det viset.

menar du att ni slänger allting som har vart på en julbord under kvällen, jag har jobbat 43 år i köket, jag vet hur det går till och kan säga att det finns inget eller inte så många  restauranger som slänger allting där efter, och jag vet att hällsovårdsnämden har mycket att göra under december med kontrol av julborder.
Eller vad menar du som inte går på det viset?
Jag har faktist vart med inom bestämelser om hur ska fungera kontroler och vad som kan gälla.
Senast redigerat av alain (3 december 2007)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Hur många rätter och vad äter ni på era familje jul bord?

4 554 Inlägg
2 december 2007
hoppas iaf att alkoholen är färsk:D

945 Inlägg
2 december 2007
Gäller samma sak inom Catering?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
loudness skrev:
hoppas iaf att alkoholen är färsk:D

JJÄÄÄ, det berör på, en alkohol som är 12-16 år gamal kan vara välligt gott efter maten. Under maten, det är bara snaps och öl som gäller, eller bara vin. (som kan också vara gamal).

1 582 Inlägg
3 december 2007
Ska på julbord med flickvännen och hennes familj på söndag, sen även med jobbet den 14:e december smile

Väghyvel
252 Inlägg
3 december 2007
I dom kök som jag har jobbat i har då maten kastats efter att den varit ute inte kakor o godis då men all annan mat iaf...

den maten som har legat ute på själva bordet tror jag faktist alla resturanger slänger för det brukar mest vara en sörja av den mat som kommer tillbaka till köket...
Senast redigerat av joel_h (3 december 2007)

7 100 Inlägg
3 december 2007
godaste julbordet är fan på birka de smile
mmm julbord,gaaaaaa..........

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

582 Inlägg
3 december 2007
spela roll hur det sköts, man ska inte va så kräsen. lite skit rensar magen! jag har ätit julbord lite här o var och även andra buféer och jag har då aldrig blivit risig i kistan! Det största felet med känsliga magar o så, är nog att fler o fler blir "anti-bakteriella" det är för rent hemma helt enkelt. Så PANG magsjuka direkt man får i sig nåt som inte har blivit "rätt" tillagat. Sen är det nog en del inbillnings-sjuka också... Misstolka inte det här nu, jag diskar o gör rent som vanligt folk. Men jag överdriver inte det hela som en del nyblivna föräldrar gör, då får man känsliga barn-magar!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

582 Inlägg
3 december 2007
Ska på Hotell Scheele på lör 8/12 o äta, jag återkommer om magsjuka efter det! wink

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
norpan skrev:
Ska på Hotell Scheele på lör 8/12 o äta, jag återkommer om magsjuka efter det! wink

Det är absolut inte nödvanligt att man få magsjuka, men det jag skrev är en upplysning om hur i bland det kan gå till,
Jag anklagar inte alla restauranger, men det är just den perioden som är skänslig just från det maten som står flera timmar på bordet i ett varmt matsal.
Alla kockar vet att det är så och tyvär inte kan göra någonting åt det.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Tradegy84 skrev:
alain skrev:
norpan skrev:

Jag anklagar inte alla restauranger,

Få det inte att låta så då  mad

men tyvär dom finns och du behöver inte känna dig träffad! tongue

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Som jag ser det nu, det är inte bara julbord som drabar med fusk, vi har ICA och kött och alla andra som inte nämndes
Senast redigerat av alain (7 december 2007)

Kockafan
224 Inlägg
7 december 2007
Tradegy84 skrev:
jag är utbildad kock, och jag kan säg att på de Julbord jag deltagit i (som kock) och utfört själv (som kökschef) har det DEFENITIVT INTE gått till på det sättet TS beskriver saken!

Det handlar om vilken restaurang man sätter foten på!

säger exakt samma sak.. sj kökschef o jobbat på flera julbord o det går inte tills så..

tror kanske att tråd skaparen har haft dålig erfarenhet av detta kanske jobbat på fel resturang lr nått. men starta inte en tråd och dra alla över en kant... sen så har vi handlat för hittils för ca 160 000 - 200 000 och 2500 * 400 är lika med 1 000 000 det blir ganska mkt över och mkt går till löner osv men sen tillkommer ju drickat med och tror dom går rätt kraftigt plus endå.. så skippa skitsnacket
Senast redigerat av linusgrabo (7 december 2007)

Kocken

Sök