LCD tv vad ska man köpa?

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
3 december 2007 · 1 300 Inlägg

ÅH herregud! Tänk att jag nästan innan visste vad pixel garanti var bra för! Otroligt. =P

Tack för svaren John87 och klimpan smile

I do it my way
blacken
3 december 2007 ·

BadGirl_854T5 skrev:
Förhöj din bildupplevelse med Pixel Plus HD.
Ny fantastisk TV som inte bara har utmärkt bild och ljud utan också en modern design. Den är försedd med Pixel Plus HD för naturliga, klara bilder och Incredible Surround för utmärkt ljud.




Vi tittar bara på TV, spelar inga spel eller något. Glor på film gör man ju ibland det klart.

Vad tror ni om den då?



Kanske ska tillägga att vi har parabol med.



Jag har varit inne på  en butik i stan som heter Norlanders (tror inte det finns någon annanstans..) ? ja, då iaf tittade jag ju på en 32" från Philpis för 9 990 och denna som finns i detta inlägget finns hos Siba, det är en 37" Philips för 9 290.

Vad är det för skillnad på dem?

Konstigt att den större är billigare det måset ju vara något extra på 32"..?

Jag är helt yr... tongue

Om ni bara ska se på film och inte ha den till spel eller dator. Så är det plasma som gäller, mycket bättre bild ( mjukare, behagligare helt enkelt). Vill ni ha bra garantier så välj Samsung (dom har fullständig pixelgaranti dvs en enda pixel paj = ny/rep). Annars så glutta på Panasonic Viera serien. Och bry dej inte så mycket om dom som skriker att plasmerna "brinner" ut. Dom håller ett bra tag. ( Min tjej jobbar på en känd och stor butikskedja och dom har sålt plasmor i flera år nu och ännu inte fått in en som bildskärmen har "brunnit" ut på)

SaabLejon ÖSM #1 -08
3 december 2007 · 484 Inlägg

En helt ok tv i dagsläget är Panasonic TH-42PV70, hd-ready och med blank-svart finish.
Ligger heller inte så blodigt i pris utan precis över 10 tusen, systern PX-70 har inbyggt digitalbox för boxer för den som önskar och kostar ett par hundralappar till.

Prisjakt.nu PV-70 , Prisjakt.nu  PX-70

BRL har även lite dyrare Philips full-hd skärmar med trevlig bild där >40 tum ligger på ca 17900kr.

Edit: fixat ena länken /Edit

Senast redigerat av SaabLejon (3 december 2007)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
decib3L Körv
3 december 2007 · 3 535 Inlägg

BadGirl_854T5 skrev:

decib3L skrev:
Kan säga att jag har en Philips 32".

Och jag spelar tv-spel och ser på film och slö-tittar på tv rätt ofta. Och jag är helt klart nöjd med min tv smile Ni kanske kallar den liten och så.. men vad gör det? Jag är ju nöjd smile

Jag tycker att 32" inte alls är litet har ju själv funderat på att köpa en så smile

Har 28" vanlig fet tv nu så. =P

Vad är kostade den och så då? Lägg gärna in en länk smile

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=161298

Där har du den smile Är gör-nöjd med den som sagt smile

Truckdriving Man
Kanse
3 december 2007 · 1 120 Inlägg

42lc46 wink Lg

"If God doesn´t drive BMW then why is the sky blue, and white.."
Något saknas.. Något önskas.. Framtiden är oviss.. Bitter!? jovisst, Absolut..självklart!
Bjork OEM <3
3 december 2007 · 6 957 Inlägg

Vet inte om ja blir idiotförklarad nu men det är inte så många som har nämnt
LG...ja har en LG 37" Lcd jättebra bild, kanon till både film och sport smile
Å den e förbaskat snygg också big_smile

Tycker själv att den är prisvärd, min kosta 10k, och eftersom du ska ha 32" så
finns den mkt billigare.
Sök på T.ex. www.pricerunner.se "LG LC51" så får du upp en del smile

Lite info:
HD-Ready 37" LCD-TV
2 HDMI-ingångar
Full HD XD Engine bildbehandling
Endast 88 mm tjock
1080 Pixlar

(Finns i 32"-42")

Mkt nöje tongue

Mvh

OEM <3
Lady_Milla Alecci's fästmö
3 december 2007 · 708 Inlägg

jag ha en panasonic 32 den e bra tycker jag...hm men plasma hade väl problem med sina eller ha jag fel där..alltså sånt som bränner fast å sånt hm

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
SaabLejon ÖSM #1 -08
5 december 2007 · 484 Inlägg

Lady_Milla skrev:
jag ha en panasonic 32 den e bra tycker jag...hm men plasma hade väl problem med sina eller ha jag fel där..alltså sånt som bränner fast å sånt hm

Har en plasma på 42 tum.
Både lcd och plasma har sina nackdelar, skulle jag surfa med dator och ofta ha statiska bilder hade jag valt en lcd då plasma ganska lätt får spökbilder och senare inbränningar.

De 1a 200 timmarna är speciellt känsliga så då bör man dra ner ljus och kontrast på sin plasma om man är rädd om skärman.
LCD med sin bakgrundsbelysning är inte alls känslig på det sättet.

Plasma har gasbehållare som återger färgen beroende på temperatur, en för varje pixel, lcd har flytande kristaller som belyses och släpper igenom olika kulör per motsvarande pixel.

Små faktorer man kan ta med i beräkningen är att en lcd drar ung lika mkt ström hela tiden, medans en plasma skiftar rätt mkt mellan ljusa bilder och mörka på skärmen.
Större skärmar drar mera ström och en plasma kan lätt dra runt 300w i timmen mot flera ggr mindre hos en gammal hederlig tjocktv.
För egen del brukar jag därmed kalla gamla tjocktvs för "miljötv" då de drar mindre ström.

Jag fick en markant ökning på elräkningen när jag bytte min 100Hz matchline mot min nuvarande tv dvs 42a plasma.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
13 december 2007 · 1 300 Inlägg

Hallon!

Idag har jag och min pappi varit på Elgiganten, Siba, ONOFF och det här Norlanders som jag pratat om där jag hade varit och kikat innan på TV.


Kommer in på Elgiganten ställer oss och kikar lite, det kommer liksom inte fram någon och frågar om vi vill ha hjälp... Så vi tittade och gick.

Klevade in på Siba, ställde oss och kika lite samma där, vi fick stå där och titta men ingen kom även fast dem såg oss. Så vi gick därifrån med, men vi tittade ju på det vi ville innan vi gick det klart.

Sen in på ONOFF, kikar och då kommer det faktist en kille och frågar om vi ville ha hjälp, så vi fick veta det vi ville. smile

Åkte mot Norlanders, klev in hinner knappt ställa oss till ro och kika innan det kommer en kille och hjälper oss. smile

Pappa har fått hjälp med att köpa en annan TV därinne förut smile.

Och han förklarade väldig bra hur allting funkar och så.

Så ja, pappa frågade om det  var sista priset på den jag ville köpa.

Och ja, det var det.

Ja ja, iaf jag lade undan en Philips 32" LCD Pixel Plus HD tv.

Denna kostar 9 990 kr.

Mycket bra bild för dem pengarna om man jämnför tycker jag, med andra bilder. smile

Och jag ställde mig på rätt avstånd till TV:n som vi har hemma (3,5 m vägg till vägg, alltså lite kortade ändå) och då insåg jag att en 37" är för stort, man får ingen ro =P.

Och ja, den hade allt som behövs för att vi ska kunna titta på det vi gör.

Så detta är väl slutet på denna lilla historia tills jag köpt den och han fått den. smile

Det var allt för mig.


Puss och Kram smile

I do it my way
yakozan
13 december 2007 · 333 Inlägg

En polare köpte en Samsung 40"LCD HD-ready häromdagen. Riktigt bra bild och DVI-ingång för datorn samt komponent och jag tror även HDMI.

Prisvärd rackare. tror att det går att hitta för lite över 10papp för 40".

Han var lite inne på Full-HD, men enligt mig så är det för tidigt för det om man inte har allt annat för Film och spelande i full HD format.
Dvs. HD-DVD spelare eller Blue-ray med filmer i dom formaten och för spelande så är det bara PS3 som stöder full HD på vissa spel.

För vanliga DVD filmer, Xbox360 digitalTV (även HD-sändningar) så duger 720p upplösning gott. Går ändå inte att få bättre då digitalTV sänds som sänds idag är max på 720p.

Enligt mig så är det inte värt att köpa Full-HD idag om man inte har t.ex PS3 och kör HDMI kontakter genom hela systemet.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Ena Colaberoende
13 december 2007 · 1 219 Inlägg

Vi köpte en Sharp Aquos LCD 42".
Är helnöjd, stod länge och tittade på olika skärmar men det fick bli denna som jag handlade.

Dock fanns en Full Hd 40" Lcd från Samsung som hade ännu bättre och skarpare bild men den kostade 18 000. Jag gav 15 000 för den jag har nu.

http://www.pricerunner.se/pi/2-1002056/ … nformation

aenfors
13 december 2007 · 375 Inlägg

Köpte en Andersson 32 tum för några dar sen. Jag är skitnöjd. Du kan kopla till datorn, den är HD klar och förbredd för digital tv (på nåt sett som jag inte vet hur). Den verkar alltså ha allt man kan behöva. Är inget teknik freak som ni kanske märker men jag tycker det är riktigt bra bild och ljud. Kostar 6000 kr på netonnet inkl väggfäste. Har hört att den har fått bra kritik också.

Carlsberg
13 december 2007 · 111 Inlägg

Vet inte om trådskaparen har köpt Tv'n som lades undan men "jag" köpte en ny samsung LCD 40" i veckan och är extremt onöjd. Sämre bild får man leta efter.....
Kan iof bero på att jag har en pioneer annars men, Oavsett om samsungen är bättre på pappret går det inte att jämföra bild kvalite. Och då har jag provat DVD, digital-tv, kabel-tv, HDMI, scart, Top notch scart, you name it. Lägg på några tusen  och köp något kvalitativt.

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 900 s (1990)
Saab 9-3 (2008)
Izual
13 december 2007 · 4 571 Inlägg

Carlsberg skrev:
Vet inte om trådskaparen har köpt Tv'n som lades undan men "jag" köpte en ny samsung LCD 40" i veckan och är extremt onöjd. Sämre bild får man leta efter.....
Kan iof bero på att jag har en pioneer annars men, Oavsett om samsungen är bättre på pappret går det inte att jämföra bild kvalite. Och då har jag provat DVD, digital-tv, kabel-tv, HDMI, scart, Top notch scart, you name it. Lägg på några tusen  och köp något kvalitativt.

Får du dålig bild, du har inte övervägt att det är fel på tv'n?

Jag jobbar dagligen med samsung tv och jag kan säga på rak arm att har du testat det du skriver och fortfarande får dålig bild så är panelen trasig.

Kan du beskriva modell på tv'n samt vad du kopplat till och på vilket sätt bilden blir dålig?

Carlsberg
13 december 2007 · 111 Inlägg

Jo, är rätt säker på att det är något fel på tv'n. Mitt inlägg kanske missuppfattades endel. Eller det gjorde det antagligen, inte bara kanske. Är lite sur då inware house inte tar på sig ansvaret att frakta returen och att posten måste godkänna emballaget(ska tåla ett fall från 50cm, vilket en plasma, lcd inte gör).

Bilden är kornig och allmänt dåligt. Färgerna är väl OK när man tittar på TV men testade Sagan Om Ringen och då vart färgerna helt åt H**vete.

Anledningen till att jag köpte just en Samsung är ju att dem har det ryktet att göra riktigt schyssta LCD's. De vinner ju var och varannat test i t.ex M3. Så det var inget direkt påhopp mot alla Samsung injengörer:P.

"The beast got 500 horsepower and a Borla exhaust system, it does 0-60 in about.... ehm 4.3 seconds..yeaah. -Wow you can read the broschuer."
Saab 9-3 (2008)
Saab 900 s (1990)
Serreos
13 december 2007 · 182 Inlägg

Du ska klart ha sony, om inte fickan räcker så samsung big_smile ingen philips eller annan skit

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
14 december 2007 · 1 300 Inlägg

Carlsberg skrev:
Vet inte om trådskaparen har köpt Tv'n som lades undan men "jag" köpte en ny samsung LCD 40" i veckan och är extremt onöjd. Sämre bild får man leta efter.....
Kan iof bero på att jag har en pioneer annars men, Oavsett om samsungen är bättre på pappret går det inte att jämföra bild kvalite. Och då har jag provat DVD, digital-tv, kabel-tv, HDMI, scart, Top notch scart, you name it. Lägg på några tusen  och köp något kvalitativt.

Den som lades undan var ju en Philpis... Ingen Samsung.

Och jag är helnöjd vill jag lova smile.
Blir nästa vecka som jag hämtar den. smile.

och det är ju lättare att veta vad det är för bild och så på den när man varit inne i butiken och kikat på dem, då ser och känner man ju vilken man själv tycker är bäst och så. smile

I do it my way
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
23 december 2007 · 1 300 Inlägg

Köpte den i måndag.

I morgon är det julafton... Jag är änna nervös.. =P

Hoppas på en bra och glad reaktion.


God Jul.

I do it my way
TheHumbleGangstas Gangsta medlem
23 december 2007 · 59 Inlägg

Samsung eller Sonys bravia... valde en samsung iår, designen är ju för jävla grym ;P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang