2262
Sök

eftermontera xenon..

bjompa
1 december 2007
Trådstartare
#1
Har lite funderingar på att eftermontera xenon på en Volvo v40 -01.
Ja har hört från folk att de ska vara "lagligt" å folk som säger att de inte går igenom besikningen...

Hur fan är de egentligen????


Tacksam för svar

Dieselgypsy
538 Inlägg
1 december 2007
#2
Korta versionen: Olagligt om det inte är fabriksmonterad. Om du vill göra en laglig konvertering av halvljuset måste du göra följande:
Montera automatisk nivåreglering av strålkastarna och automatisk strålkastarspolning.
eller: Enbart xenonkonvertara helljuset.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 268 Inlägg
1 december 2007
#3
bjompa skrev:
Har lite funderingar på att eftermontera xenon på en Volvo v40 -01.
Ja har hört från folk att de ska vara "lagligt" å folk som säger att de inte går igenom besikningen...

Hur fan är de egentligen????


Tacksam för svar

Volvos S40/V40 -03 har ju Xenon på sina som man kunde köpa till när man beställde bilen kolla om inte det går att köpa sådana å montera?

bjompa
1 december 2007
Trådstartare
#4
jo de kan ju vara nått...

2 655 Inlägg
1 december 2007
#5
Eller så byter du bara lamporna vid besiktningen. Har gjort så på mina bilar.. De har bara tittat på boxarna men inte sagt något.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
1 december 2007
#6
köp hela lampsatserna från en skrotad bil (samma som din såklart) och montera på din så är de lungt.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

IT-Tekniker
376 Inlägg
1 december 2007
#7
Enklast är ju att byta till halogen vid besiktningen.. kommer jag att göra.


204 Inlägg
1 december 2007
#8
Håller med föregående talare....byt lampor vid besiktning. Jag gör så och det fungerar kanon, lika enkelt att byta en xenonlampa som att byta en vanlig..

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"

bjompa
1 december 2007
Trådstartare
#9
ja tror ja kör på de.. att skifta vid besiktning.. får tacka för alla svar...

1337
1 343 Inlägg
1 december 2007
#10
Mäki skrev:
köp hela lampsatserna från en skrotad bil (samma som din såklart) och montera på din så är de lungt.

Det värsta som finns är folk som tror sig veta och skriver skit i alla trådar.
Det är absolut INTE lugnt att bara byta insats oavsett om det sitter på en annan bil som är av samma modell och färg..
Otroligt att man tror en sak och sen skriver precis som om man skulle veta..

I'm not a fighter, I'm a lover!

12 086 Inlägg
1 december 2007
#11
Jag tror de står i registeringen att de är xenonljus. Därför är de inte lagligt förens den är omtypad. Tror jag..

1337
1 343 Inlägg
1 december 2007
#12
JapMax skrev:
Jag tror de står i registeringen att de är xenonljus. Därför är de inte lagligt förens den är omtypad. Tror jag..

Då tror du fel.
Monterar man xenon och man fyller alla krav som ställs så är det lagligt.
Då behöver man först och främst lyktor som är gjorda för xenon (inte xenonkit med ballast då detta inte är lagligt oavsett)
Man behöver spolning på glasen som fungerar..
Man behöver en automatisk nivåreglering i lyktan, dvs en motor som ställer höjden automatiskt.
För att nivåregleringen ska fungera så måste man montera en givare på bakaxeln på bilen och en givare på framaxeln som känner av nivån..

Har man gjort detta så är lyktorna lagliga!
Punkt slut!

I'm not a fighter, I'm a lover!

1 268 Inlägg
1 december 2007
#13
Nille_del_Mar skrev:
JapMax skrev:
Jag tror de står i registeringen att de är xenonljus. Därför är de inte lagligt förens den är omtypad. Tror jag..

Då tror du fel.
Monterar man xenon och man fyller alla krav som ställs så är det lagligt.
Då behöver man först och främst lyktor som är gjorda för xenon (inte xenonkit med ballast då detta inte är lagligt oavsett)
Man behöver spolning på glasen som fungerar..
Man behöver en automatisk nivåreglering i lyktan, dvs en motor som ställer höjden automatiskt.
För att nivåregleringen ska fungera så måste man montera en givare på bakaxeln på bilen och en givare på framaxeln som känner av nivån..

Har man gjort detta så är lyktorna lagliga!
Punkt slut!

nu snacka du blahaj då åker ju alla dit som plockar torkarna på sina bilar... då finns där ingen spolning?

1337
1 343 Inlägg
1 december 2007
#14
LazerHawke skrev:
Nille_del_Mar skrev:
JapMax skrev:
Jag tror de står i registeringen att de är xenonljus. Därför är de inte lagligt förens den är omtypad. Tror jag..

Då tror du fel.
Monterar man xenon och man fyller alla krav som ställs så är det lagligt.
Då behöver man först och främst lyktor som är gjorda för xenon (inte xenonkit med ballast då detta inte är lagligt oavsett)
Man behöver spolning på glasen som fungerar..
Man behöver en automatisk nivåreglering i lyktan, dvs en motor som ställer höjden automatiskt.
För att nivåregleringen ska fungera så måste man montera en givare på bakaxeln på bilen och en givare på framaxeln som känner av nivån..

Har man gjort detta så är lyktorna lagliga!
Punkt slut!

nu snacka du blahaj då åker ju alla dit som plockar torkarna på sina bilar... då finns där ingen spolning?

Va?
Vem har sagt nåt om torkare?
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

Jag vet inte men jag vågar nog säga att du hittar ingen bil med orginalmonterade xenon som har torkare på lyktorna.. och om det finns är det ganska begränsat..

Men eftersom du anklagar mig för att snacka blahaj får du gärna utveckla och förklara var jag skrev något om torkare!!!

I'm not a fighter, I'm a lover!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 december 2007
#15
Nille_del_Mar skrev:
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

lite off topic, min -98 har torkare tongue

Jonas

1337
1 343 Inlägg
1 december 2007
#16
Volvo__Mannen skrev:
Nille_del_Mar skrev:
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

lite off topic, min -98 har torkare tongue

Ja det finns 2008 års modeller som har det också.
Men du läste nog inte vad jag skrev.
Orginalmonterade xenon med torkare...
Har du xenon på din -98??

I'm not a fighter, I'm a lover!

1 268 Inlägg
2 december 2007
#17
Nille_del_Mar skrev:
LazerHawke skrev:
Nille_del_Mar skrev:

Då tror du fel.
Monterar man xenon och man fyller alla krav som ställs så är det lagligt.
Då behöver man först och främst lyktor som är gjorda för xenon (inte xenonkit med ballast då detta inte är lagligt oavsett)
Man behöver spolning på glasen som fungerar..
Man behöver en automatisk nivåreglering i lyktan, dvs en motor som ställer höjden automatiskt.
För att nivåregleringen ska fungera så måste man montera en givare på bakaxeln på bilen och en givare på framaxeln som känner av nivån..

Har man gjort detta så är lyktorna lagliga!
Punkt slut!

nu snacka du blahaj då åker ju alla dit som plockar torkarna på sina bilar... då finns där ingen spolning?

Va?
Vem har sagt nåt om torkare?
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

Jag vet inte men jag vågar nog säga att du hittar ingen bil med orginalmonterade xenon som har torkare på lyktorna.. och om det finns är det ganska begränsat..

Men eftersom du anklagar mig för att snacka blahaj får du gärna utveckla och förklara var jag skrev något om torkare!!!

ja du nämnde nåt om att man måste ha högtrycksspolning å sånt för att få ha Xenon.... jag själv har det på min Xenon alltså men tror jag bara har torkare där för lyktorna är skitiga trots torkare... sen har jag sett på andra att dom demonterat sina torkare och satt på Xenon,... den vägen kom den "anklagelsen" som du kalla det.. för att jag sa Blahaj... wink

1337
1 343 Inlägg
2 december 2007
#18
LazerHawke skrev:
Nille_del_Mar skrev:
LazerHawke skrev:

nu snacka du blahaj då åker ju alla dit som plockar torkarna på sina bilar... då finns där ingen spolning?

Va?
Vem har sagt nåt om torkare?
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

Jag vet inte men jag vågar nog säga att du hittar ingen bil med orginalmonterade xenon som har torkare på lyktorna.. och om det finns är det ganska begränsat..

Men eftersom du anklagar mig för att snacka blahaj får du gärna utveckla och förklara var jag skrev något om torkare!!!

ja du nämnde nåt om att man måste ha högtrycksspolning å sånt för att få ha Xenon.... jag själv har det på min Xenon alltså men tror jag bara har torkare där för lyktorna är skitiga trots torkare... sen har jag sett på andra att dom demonterat sina torkare och satt på Xenon,... den vägen kom den "anklagelsen" som du kalla det.. för att jag sa Blahaj... wink

Jag har sett folk sätta xenon på sin moped. det betyder väl inte att det är lagligt.
Jag redogjorde för vad som ska uppfyllas för att det ska vara lagligt...
Man behöver inte ha torkare men man måste ha spolning...

Sen vad andra gör bryr jag mig inte om.
Jag förklarade hur man skulle göra för att göra det lagligt inget annat!

I'm not a fighter, I'm a lover!

1 268 Inlägg
2 december 2007
#19
Nille_del_Mar skrev:
LazerHawke skrev:
Nille_del_Mar skrev:

Va?
Vem har sagt nåt om torkare?
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

Jag vet inte men jag vågar nog säga att du hittar ingen bil med orginalmonterade xenon som har torkare på lyktorna.. och om det finns är det ganska begränsat..

Men eftersom du anklagar mig för att snacka blahaj får du gärna utveckla och förklara var jag skrev något om torkare!!!

ja du nämnde nåt om att man måste ha högtrycksspolning å sånt för att få ha Xenon.... jag själv har det på min Xenon alltså men tror jag bara har torkare där för lyktorna är skitiga trots torkare... sen har jag sett på andra att dom demonterat sina torkare och satt på Xenon,... den vägen kom den "anklagelsen" som du kalla det.. för att jag sa Blahaj... wink

Jag har sett folk sätta xenon på sin moped. det betyder väl inte att det är lagligt.
Jag redogjorde för vad som ska uppfyllas för att det ska vara lagligt...
Man behöver inte ha torkare men man måste ha spolning...

Sen vad andra gör bryr jag mig inte om.
Jag förklarade hur man skulle göra för att göra det lagligt inget annat!

sveriges lag suger... olagligt sätta bättre ljus på bilen e ju sjukt.... då det är en fördel...

men men

1337
1 343 Inlägg
2 december 2007
#20
LazerHawke skrev:
Nille_del_Mar skrev:
LazerHawke skrev:

ja du nämnde nåt om att man måste ha högtrycksspolning å sånt för att få ha Xenon.... jag själv har det på min Xenon alltså men tror jag bara har torkare där för lyktorna är skitiga trots torkare... sen har jag sett på andra att dom demonterat sina torkare och satt på Xenon,... den vägen kom den "anklagelsen" som du kalla det.. för att jag sa Blahaj... wink

Jag har sett folk sätta xenon på sin moped. det betyder väl inte att det är lagligt.
Jag redogjorde för vad som ska uppfyllas för att det ska vara lagligt...
Man behöver inte ha torkare men man måste ha spolning...

Sen vad andra gör bryr jag mig inte om.
Jag förklarade hur man skulle göra för att göra det lagligt inget annat!

sveriges lag suger... olagligt sätta bättre ljus på bilen e ju sjukt.... då det är en fördel...

men men

Har du mött en bil med eftermonterat ljus som inte uppfyller kraven så förstår du att det inte är ett dugg bättre för mötande trafik.

Sveriges lagar är inte till för att det ska bli sämre, tvärtom.
Men för att 1 person ska ha bättre ljus och alla 1000 han möter inte ser nåt är väl inte direkt någon fördel?!
Därför har man reglerat det att ska man göra det får man göra det ordentligt och det är det ingen som säger något om!

I'm not a fighter, I'm a lover!


Sök