eftermontera xenon..

bjompa
1 december 2007 ·

Har lite funderingar på att eftermontera xenon på en Volvo v40 -01.
Ja har hört från folk att de ska vara "lagligt" å folk som säger att de inte går igenom besikningen...

Hur fan är de egentligen????


Tacksam för svar

TheDeadDorkster Dieselgypsy
1 december 2007 · 538 Inlägg

Korta versionen: Olagligt om det inte är fabriksmonterad. Om du vill göra en laglig konvertering av halvljuset måste du göra följande:
Montera automatisk nivåreglering av strålkastarna och automatisk strålkastarspolning.
eller: Enbart xenonkonvertara helljuset.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
LazerHawke
1 december 2007 · 1 268 Inlägg

bjompa skrev:
Har lite funderingar på att eftermontera xenon på en Volvo v40 -01.
Ja har hört från folk att de ska vara "lagligt" å folk som säger att de inte går igenom besikningen...

Hur fan är de egentligen????


Tacksam för svar

Volvos S40/V40 -03 har ju Xenon på sina som man kunde köpa till när man beställde bilen kolla om inte det går att köpa sådana å montera?

bjompa
1 december 2007 ·

jo de kan ju vara nått...

Streckkoden
1 december 2007 · 2 655 Inlägg

Eller så byter du bara lamporna vid besiktningen. Har gjort så på mina bilar.. De har bara tittat på boxarna men inte sagt något.

Mäki Långsam Perfektionist
1 december 2007 · 4 800 Inlägg

köp hela lampsatserna från en skrotad bil (samma som din såklart) och montera på din så är de lungt.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
billy IT-Tekniker
1 december 2007 · 376 Inlägg

Enklast är ju att byta till halogen vid besiktningen.. kommer jag att göra.

Volvo V70 "Greyline" (1999)
joacim77
1 december 2007 · 204 Inlägg

Håller med föregående talare....byt lampor vid besiktning. Jag gör så och det fungerar kanon, lika enkelt att byta en xenonlampa som att byta en vanlig..

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
bjompa
1 december 2007 ·

ja tror ja kör på de.. att skifta vid besiktning.. får tacka för alla svar...

Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

Mäki skrev:
köp hela lampsatserna från en skrotad bil (samma som din såklart) och montera på din så är de lungt.

Det värsta som finns är folk som tror sig veta och skriver skit i alla trådar.
Det är absolut INTE lugnt att bara byta insats oavsett om det sitter på en annan bil som är av samma modell och färg..
Otroligt att man tror en sak och sen skriver precis som om man skulle veta..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Germax
1 december 2007 · 12 086 Inlägg

Jag tror de står i registeringen att de är xenonljus. Därför är de inte lagligt förens den är omtypad. Tror jag..

Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

JapMax skrev:
Jag tror de står i registeringen att de är xenonljus. Därför är de inte lagligt förens den är omtypad. Tror jag..

Då tror du fel.
Monterar man xenon och man fyller alla krav som ställs så är det lagligt.
Då behöver man först och främst lyktor som är gjorda för xenon (inte xenonkit med ballast då detta inte är lagligt oavsett)
Man behöver spolning på glasen som fungerar..
Man behöver en automatisk nivåreglering i lyktan, dvs en motor som ställer höjden automatiskt.
För att nivåregleringen ska fungera så måste man montera en givare på bakaxeln på bilen och en givare på framaxeln som känner av nivån..

Har man gjort detta så är lyktorna lagliga!
Punkt slut!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
LazerHawke
1 december 2007 · 1 268 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:

JapMax skrev:
Jag tror de står i registeringen att de är xenonljus. Därför är de inte lagligt förens den är omtypad. Tror jag..

Då tror du fel.
Monterar man xenon och man fyller alla krav som ställs så är det lagligt.
Då behöver man först och främst lyktor som är gjorda för xenon (inte xenonkit med ballast då detta inte är lagligt oavsett)
Man behöver spolning på glasen som fungerar..
Man behöver en automatisk nivåreglering i lyktan, dvs en motor som ställer höjden automatiskt.
För att nivåregleringen ska fungera så måste man montera en givare på bakaxeln på bilen och en givare på framaxeln som känner av nivån..

Har man gjort detta så är lyktorna lagliga!
Punkt slut!

nu snacka du blahaj då åker ju alla dit som plockar torkarna på sina bilar... då finns där ingen spolning?

Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

LazerHawke skrev:

Nille_del_Mar skrev:

JapMax skrev:
Jag tror de står i registeringen att de är xenonljus. Därför är de inte lagligt förens den är omtypad. Tror jag..

Då tror du fel.
Monterar man xenon och man fyller alla krav som ställs så är det lagligt.
Då behöver man först och främst lyktor som är gjorda för xenon (inte xenonkit med ballast då detta inte är lagligt oavsett)
Man behöver spolning på glasen som fungerar..
Man behöver en automatisk nivåreglering i lyktan, dvs en motor som ställer höjden automatiskt.
För att nivåregleringen ska fungera så måste man montera en givare på bakaxeln på bilen och en givare på framaxeln som känner av nivån..

Har man gjort detta så är lyktorna lagliga!
Punkt slut!

nu snacka du blahaj då åker ju alla dit som plockar torkarna på sina bilar... då finns där ingen spolning?

Va?
Vem har sagt nåt om torkare?
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

Jag vet inte men jag vågar nog säga att du hittar ingen bil med orginalmonterade xenon som har torkare på lyktorna.. och om det finns är det ganska begränsat..

Men eftersom du anklagar mig för att snacka blahaj får du gärna utveckla och förklara var jag skrev något om torkare!!!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Volvo_Mannen Volvoskadad
1 december 2007 · 6 017 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

lite off topic, min -98 har torkare tongue

Jonas
Xtravagant 1337
1 december 2007 · 1 343 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

Nille_del_Mar skrev:
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

lite off topic, min -98 har torkare tongue

Ja det finns 2008 års modeller som har det också.
Men du läste nog inte vad jag skrev.
Orginalmonterade xenon med torkare...
Har du xenon på din -98??

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
LazerHawke
2 december 2007 · 1 268 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:

LazerHawke skrev:

Nille_del_Mar skrev:

Då tror du fel.
Monterar man xenon och man fyller alla krav som ställs så är det lagligt.
Då behöver man först och främst lyktor som är gjorda för xenon (inte xenonkit med ballast då detta inte är lagligt oavsett)
Man behöver spolning på glasen som fungerar..
Man behöver en automatisk nivåreglering i lyktan, dvs en motor som ställer höjden automatiskt.
För att nivåregleringen ska fungera så måste man montera en givare på bakaxeln på bilen och en givare på framaxeln som känner av nivån..

Har man gjort detta så är lyktorna lagliga!
Punkt slut!

nu snacka du blahaj då åker ju alla dit som plockar torkarna på sina bilar... då finns där ingen spolning?

Va?
Vem har sagt nåt om torkare?
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

Jag vet inte men jag vågar nog säga att du hittar ingen bil med orginalmonterade xenon som har torkare på lyktorna.. och om det finns är det ganska begränsat..

Men eftersom du anklagar mig för att snacka blahaj får du gärna utveckla och förklara var jag skrev något om torkare!!!

ja du nämnde nåt om att man måste ha högtrycksspolning å sånt för att få ha Xenon.... jag själv har det på min Xenon alltså men tror jag bara har torkare där för lyktorna är skitiga trots torkare... sen har jag sett på andra att dom demonterat sina torkare och satt på Xenon,... den vägen kom den "anklagelsen" som du kalla det.. för att jag sa Blahaj... wink

Xtravagant 1337
2 december 2007 · 1 343 Inlägg

LazerHawke skrev:

Nille_del_Mar skrev:

LazerHawke skrev:

nu snacka du blahaj då åker ju alla dit som plockar torkarna på sina bilar... då finns där ingen spolning?

Va?
Vem har sagt nåt om torkare?
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

Jag vet inte men jag vågar nog säga att du hittar ingen bil med orginalmonterade xenon som har torkare på lyktorna.. och om det finns är det ganska begränsat..

Men eftersom du anklagar mig för att snacka blahaj får du gärna utveckla och förklara var jag skrev något om torkare!!!

ja du nämnde nåt om att man måste ha högtrycksspolning å sånt för att få ha Xenon.... jag själv har det på min Xenon alltså men tror jag bara har torkare där för lyktorna är skitiga trots torkare... sen har jag sett på andra att dom demonterat sina torkare och satt på Xenon,... den vägen kom den "anklagelsen" som du kalla det.. för att jag sa Blahaj... wink

Jag har sett folk sätta xenon på sin moped. det betyder väl inte att det är lagligt.
Jag redogjorde för vad som ska uppfyllas för att det ska vara lagligt...
Man behöver inte ha torkare men man måste ha spolning...

Sen vad andra gör bryr jag mig inte om.
Jag förklarade hur man skulle göra för att göra det lagligt inget annat!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
LazerHawke
2 december 2007 · 1 268 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:

LazerHawke skrev:

Nille_del_Mar skrev:

Va?
Vem har sagt nåt om torkare?
När slutade man tillverka torkare för framlyktor??
Det måste varit någongång under första världskriget....

Jag vet inte men jag vågar nog säga att du hittar ingen bil med orginalmonterade xenon som har torkare på lyktorna.. och om det finns är det ganska begränsat..

Men eftersom du anklagar mig för att snacka blahaj får du gärna utveckla och förklara var jag skrev något om torkare!!!

ja du nämnde nåt om att man måste ha högtrycksspolning å sånt för att få ha Xenon.... jag själv har det på min Xenon alltså men tror jag bara har torkare där för lyktorna är skitiga trots torkare... sen har jag sett på andra att dom demonterat sina torkare och satt på Xenon,... den vägen kom den "anklagelsen" som du kalla det.. för att jag sa Blahaj... wink

Jag har sett folk sätta xenon på sin moped. det betyder väl inte att det är lagligt.
Jag redogjorde för vad som ska uppfyllas för att det ska vara lagligt...
Man behöver inte ha torkare men man måste ha spolning...

Sen vad andra gör bryr jag mig inte om.
Jag förklarade hur man skulle göra för att göra det lagligt inget annat!

sveriges lag suger... olagligt sätta bättre ljus på bilen e ju sjukt.... då det är en fördel...

men men

Xtravagant 1337
2 december 2007 · 1 343 Inlägg

LazerHawke skrev:

Nille_del_Mar skrev:

LazerHawke skrev:

ja du nämnde nåt om att man måste ha högtrycksspolning å sånt för att få ha Xenon.... jag själv har det på min Xenon alltså men tror jag bara har torkare där för lyktorna är skitiga trots torkare... sen har jag sett på andra att dom demonterat sina torkare och satt på Xenon,... den vägen kom den "anklagelsen" som du kalla det.. för att jag sa Blahaj... wink

Jag har sett folk sätta xenon på sin moped. det betyder väl inte att det är lagligt.
Jag redogjorde för vad som ska uppfyllas för att det ska vara lagligt...
Man behöver inte ha torkare men man måste ha spolning...

Sen vad andra gör bryr jag mig inte om.
Jag förklarade hur man skulle göra för att göra det lagligt inget annat!

sveriges lag suger... olagligt sätta bättre ljus på bilen e ju sjukt.... då det är en fördel...

men men

Har du mött en bil med eftermonterat ljus som inte uppfyller kraven så förstår du att det inte är ett dugg bättre för mötande trafik.

Sveriges lagar är inte till för att det ska bli sämre, tvärtom.
Men för att 1 person ska ha bättre ljus och alla 1000 han möter inte ser nåt är väl inte direkt någon fördel?!
Därför har man reglerat det att ska man göra det får man göra det ordentligt och det är det ingen som säger något om!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang