4490
Sök

4st 12" basar i golf II, förslag?

16 197 Inlägg
9 december 2007
#21
5 liter på varje bas gör rätt mycke va gäller avstämmingen.. nån uträkning på porten?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#22
evilaudio skrev:
5 liter på varje bas gör rätt mycke va gäller avstämmingen.. nån uträkning på porten?

självklart får ju porten räknas om till den minskade volymen. jag har dock inte räknat ut detta än. har en 500kvatrat cm port nu, hade tänkt mig en 600 till den nya lådan. om det är så att du vill räkna tongue 50hz tuning ska jag iaf ha.

PoLoud =D

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 december 2007
#23
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:
5 liter på varje bas gör rätt mycke va gäller avstämmingen.. nån uträkning på porten?

självklart får ju porten räknas om till den minskade volymen. jag har dock inte räknat ut detta än. har en 500kvatrat cm port nu, hade tänkt mig en 600 till den nya lådan. om det är så att du vill räkna tongue 50hz tuning ska jag iaf ha.

600cm2 port, dvs 6dm2. Och så vad, 2dm lång säger vi? Det är 12 liter det. Som PORTEN tar upp, dvs då måste du bygga lådan 52liter per styck, plus elementet plus stag. Dvs, för att verkligen erhålla en lådvolym som ELEMENTET använder sig utav på 40liter, så krävs en BRUTTOvolym på lådan som är MINST 55liter.

Bara så att det tas med i åtanke....jag kan säga att 90% utav alla som håller på med "spelahögtsomsatan" grejer inte ens tänker i dem banorna, speciellt inte om man är ny inom området.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 058 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#24
jonash skrev:
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:
5 liter på varje bas gör rätt mycke va gäller avstämmingen.. nån uträkning på porten?

självklart får ju porten räknas om till den minskade volymen. jag har dock inte räknat ut detta än. har en 500kvatrat cm port nu, hade tänkt mig en 600 till den nya lådan. om det är så att du vill räkna tongue 50hz tuning ska jag iaf ha.

600cm2 port, dvs 6dm2. Och så vad, 2dm lång säger vi? Det är 12 liter det. Som PORTEN tar upp, dvs då måste du bygga lådan 52liter per styck, plus elementet plus stag. Dvs, för att verkligen erhålla en lådvolym som ELEMENTET använder sig utav på 40liter, så krävs en BRUTTOvolym på lådan som är MINST 55liter.

Bara så att det tas med i åtanke....jag kan säga att 90% utav alla som håller på med "spelahögtsomsatan" grejer inte ens tänker i dem banorna, speciellt inte om man är ny inom området.

mvh Jonas

jag är medveten om detta. men eftersom jag fick rekomendationen av BRL, som inte sa något om att lägga till för bas och port, så skiter jag helt enkelt i det. men 55 liter kan du väl ändå inte mena?? har du missat att det handlar om 4st basar?? lådan ska alltså vara på 162liter.

PoLoud =D

Ovejävel!
261 Inlägg
10 december 2007
#25
En liten fråga bara... Slotport, e det en rektangulär port istället för en vanlig rund?
(aldrig för sent o lära sig nåt nytt:) )

Kör du så dör du!

1 058 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#26
Truckeroffe skrev:
En liten fråga bara... Slotport, e det en rektangulär port istället för en vanlig rund?
(aldrig för sent o lära sig nåt nytt:) )

alldeles riktigt. big_smile

PoLoud =D

16 197 Inlägg
10 december 2007
#27
vw_performance skrev:
jonash skrev:
vw_performance skrev:

självklart får ju porten räknas om till den minskade volymen. jag har dock inte räknat ut detta än. har en 500kvatrat cm port nu, hade tänkt mig en 600 till den nya lådan. om det är så att du vill räkna tongue 50hz tuning ska jag iaf ha.

600cm2 port, dvs 6dm2. Och så vad, 2dm lång säger vi? Det är 12 liter det. Som PORTEN tar upp, dvs då måste du bygga lådan 52liter per styck, plus elementet plus stag. Dvs, för att verkligen erhålla en lådvolym som ELEMENTET använder sig utav på 40liter, så krävs en BRUTTOvolym på lådan som är MINST 55liter.

Bara så att det tas med i åtanke....jag kan säga att 90% utav alla som håller på med "spelahögtsomsatan" grejer inte ens tänker i dem banorna, speciellt inte om man är ny inom området.

mvh Jonas

jag är medveten om detta. men eftersom jag fick rekomendationen av BRL, som inte sa något om att lägga till för bas och port, så skiter jag helt enkelt i det. men 55 liter kan du väl ändå inte mena?? har du missat att det handlar om 4st basar?? lådan ska alltså vara på 162liter.

du måste ALLTID lägga till för den volymen porten samt elementet tar..  så de där me 55 liter kan stämma..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#28
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:
jonash skrev:

600cm2 port, dvs 6dm2. Och så vad, 2dm lång säger vi? Det är 12 liter det. Som PORTEN tar upp, dvs då måste du bygga lådan 52liter per styck, plus elementet plus stag. Dvs, för att verkligen erhålla en lådvolym som ELEMENTET använder sig utav på 40liter, så krävs en BRUTTOvolym på lådan som är MINST 55liter.

Bara så att det tas med i åtanke....jag kan säga att 90% utav alla som håller på med "spelahögtsomsatan" grejer inte ens tänker i dem banorna, speciellt inte om man är ny inom området.

mvh Jonas

jag är medveten om detta. men eftersom jag fick rekomendationen av BRL, som inte sa något om att lägga till för bas och port, så skiter jag helt enkelt i det. men 55 liter kan du väl ändå inte mena?? har du missat att det handlar om 4st basar?? lådan ska alltså vara på 162liter.

du måste ALLTID lägga till för den volymen porten samt elementet tar..  så de där me 55 liter kan stämma..

har iaf börjat bygga nu.. basarna får inte den volym dom borde få. får se hur det blir i slutändan. bara de spelar högt och inte låter förjävligt är jag nöjd tongue

ne då.. jag hoppas ju på att dom ska spela nåt sådär tajt och snyggt, men det finns helt enkelt inte någon bra lösning på problemet. det finns inte plats. och jag vägrar att bygga lådan högre än baksätet..

PoLoud =D

16 197 Inlägg
10 december 2007
#29
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:

jag är medveten om detta. men eftersom jag fick rekomendationen av BRL, som inte sa något om att lägga till för bas och port, så skiter jag helt enkelt i det. men 55 liter kan du väl ändå inte mena?? har du missat att det handlar om 4st basar?? lådan ska alltså vara på 162liter.

du måste ALLTID lägga till för den volymen porten samt elementet tar..  så de där me 55 liter kan stämma..

har iaf börjat bygga nu.. basarna får inte den volym dom borde få. får se hur det blir i slutändan. bara de spelar högt och inte låter förjävligt är jag nöjd tongue

ne då.. jag hoppas ju på att dom ska spela nåt sådär tajt och snyggt, men det finns helt enkelt inte någon bra lösning på problemet. det finns inte plats. och jag vägrar att bygga lådan högre än baksätet..

bättre å bygga en låda för 2 basar då me rätt volym än me 4 basar å fel volym..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
10 december 2007
#30
vw_performance skrev:
Truckeroffe skrev:
En liten fråga bara... Slotport, e det en rektangulär port istället för en vanlig rund?
(aldrig för sent o lära sig nåt nytt:) )

alldeles riktigt. big_smile

Nja, det stämmer delvis. En slotport använder lådans vägg som en del av porten, den är alltså inte fristående "mitt i lådan". Slotporten blir lite kortare för samma avstämning jämfört med en rund och "vanlig" fyrkantig port. Så har jag fått det förklarat för mig.

21 761 Inlägg
10 december 2007
#31
vw_performance skrev:
har iaf börjat bygga nu.. basarna får inte den volym dom borde få. får se hur det blir i slutändan. bara de spelar högt och inte låter förjävligt är jag nöjd tongue

ne då.. jag hoppas ju på att dom ska spela nåt sådär tajt och snyggt, men det finns helt enkelt inte någon bra lösning på problemet. det finns inte plats. och jag vägrar att bygga lådan högre än baksätet..

Vilka mått kommer lådan att få?

Basarna borde vara ca 31cm i ytterdiameter och ha ca 28cm i inbyggnadsmått, då måste lådan vara minst 59cm åt ena hållet och minst 59cm+portens bredd åt andra hållet. Du skrev i bildexemplet att ena måttet skulle vara högst 55cm, det går ju inte vad jag kan se iaf.

Om vi ska kunna räkna ut en port så måste vi veta om lådan vekligen kommer att bli på 162 liter eller inte smile.
Senast redigerat av Drönirettab (10 december 2007)

1 058 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#32
Drönirettab skrev:
vw_performance skrev:
har iaf börjat bygga nu.. basarna får inte den volym dom borde få. får se hur det blir i slutändan. bara de spelar högt och inte låter förjävligt är jag nöjd tongue

ne då.. jag hoppas ju på att dom ska spela nåt sådär tajt och snyggt, men det finns helt enkelt inte någon bra lösning på problemet. det finns inte plats. och jag vägrar att bygga lådan högre än baksätet..

Vilka mått kommer lådan att få?

Basarna borde vara ca 31cm i ytterdiameter och ha ca 28cm i inbyggnadsmått, då måste lådan vara minst 59cm åt ena hållet och minst 59cm+portens bredd åt andra hållet. Du skrev i bildexemplet att ena måttet skulle vara högst 55cm, det går ju inte vad jag kan se iaf.

Om vi ska kunna räkna ut en port så måste vi veta om lådan vekligen kommer att bli på 162 liter eller inte smile.

iom att jag gjorde lådan något lägre så gick den att göra bredare, kommer längre in under sätet. lådans inner mått är 90*30*60cm. porten är 9*60*27cm och gjord i 22mm material. tar mao upp ca 21liter. basarna kanske tar upp 3 liter styck, 12 liter. 162-33=129.
129/4=32.25 liter per bas.

lådan är iaf klar och provspelad. har inte hunnit spela så mkt med tycker att den spelar lite mindre än den andra lådan sad kanske har det med den mindre volymen att göra..
rent ljudmässigt har jag inte hunnit tänka efter riktigt men den spelar inte som skräp iaf...

PoLoud =D

21 761 Inlägg
11 december 2007
#33
Har kollat hur frekvenskurvan och avstämningen ser ut i mitt program. Om nettovolymen hade varit 162 liter så skulle avstämningen varit 50 Hz, men med 129 liters nettovolym så borde avstämningen hamna på runt 55-56 Hz om de inte är något dämpmaterial i lådan (jag antar att det inte är dämpning eftersom du vill kunna spela högt).

Det ser ut som att frekvenskurvan får sin peak vid 50-100 Hz, under 50 Hz så faller kurvan. Om det där stämmer så får du inte så mycket tryck under 50 Hz alltså, men det är ju bara enligt teorin.

Nu har jag räknat på GAS Metal som har Vas=92 liter, Fs=29,55 Hz, Qts=0,401. Vet inte om det är just den modellen som du har, var ju lite förvirrande med modellbeteckningen smile.

Om du skjuter in en 22mm spånskiva i porten, så att den blir 68mm i innerbredd, då borde avstämningen bli ungefär 50 Hz och lufthastigheten ska inte öka märkvärdigt mycket. I programmet så blir det aningen mer tryck under 50 Hz jämfört med som det är nu, men inte så väldigt stor skillnad.

Men lådvolymen är nog ändå för liten för att få bra tryck under 50 Hz tror jag. Ifall det stämmer att det handlar om Metal-modellen så tror jag att 200 liter avstämt till 40-45 Hz (samma portdimensioner som nu) skulle spela med bra tryck över ett brett register.

1 058 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
Har kollat hur frekvenskurvan och avstämningen ser ut i mitt program. Om nettovolymen hade varit 162 liter så skulle avstämningen varit 50 Hz, men med 129 liters nettovolym så borde avstämningen hamna på runt 55-56 Hz om de inte är något dämpmaterial i lådan (jag antar att det inte är dämpning eftersom du vill kunna spela högt).

Det ser ut som att frekvenskurvan får sin peak vid 50-100 Hz, under 50 Hz så faller kurvan. Om det där stämmer så får du inte så mycket tryck under 50 Hz alltså, men det är ju bara enligt teorin.

Nu har jag räknat på GAS Metal som har Vas=92 liter, Fs=29,55 Hz, Qts=0,401. Vet inte om det är just den modellen som du har, var ju lite förvirrande med modellbeteckningen smile.

Om du skjuter in en 22mm spånskiva i porten, så att den blir 68mm i innerbredd, då borde avstämningen bli ungefär 50 Hz och lufthastigheten ska inte öka märkvärdigt mycket. I programmet så blir det aningen mer tryck under 50 Hz jämfört med som det är nu, men inte så väldigt stor skillnad.

Men lådvolymen är nog ändå för liten för att få bra tryck under 50 Hz tror jag. Ifall det stämmer att det handlar om Metal-modellen så tror jag att 200 liter avstämt till 40-45 Hz (samma portdimensioner som nu) skulle spela med bra tryck över ett brett register.

har provlyssnat lite mer nu. och lådan låter väldigt pangigt. väldigt mycket diskodunk men tappar tryck som fan under 50 som du säger sad

jag är väldigt nöjd med hur lådan ser ut och orkar inte bygga en helt ny men ska fundera på ett sätt att öka volymen...

kanske bygga en låda som går ner i reservhjulsbaljan tongue Vad tror du om det?? spelar formen på lådan stor roll ??
Senast redigerat av vw_performance (11 december 2007)

PoLoud =D

21 761 Inlägg
11 december 2007
#35
Nej, formen ska inte spela någon roll egentligen vad jag vet. Så länge man inte gör lådan uppåt 1,5-2m åt något håll så ska det inte bli problem med stående vågor heller, men så stor låda gör man ju normalt sett inte wink.

De där parametrarna som jag skrev, är det samma som står i dina papper också?.

1 058 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#36
Drönirettab skrev:
Nej, formen ska inte spela någon roll egentligen vad jag vet. Så länge man inte gör lådan uppåt 1,5-2m åt något håll så ska det inte bli problem med stående vågor heller, men så stor låda gör man ju normalt sett inte wink.

De där parametrarna som jag skrev, är det samma som står i dina papper också?.

ja det stämmer bra angående parametrarna. har nu luskat ut ett sätt att få dom där 180litrarna, men det kräver att jag kapar lite i bilen men det får det vara värt om jag får ett bättre ljud. för den här lådan spelar fan skit.. sad

kommer det vara stor skillnad om jag gör lådan 180liter? vill helst ha porten tunad kring 48-50hz, vilken längd för en 9*60cm port bör man ha då?

PoLoud =D

21 761 Inlägg
11 december 2007
#37
Jag tycker inte att det verkar bli så stor skillnad med 180 liter om du fortfarande vill ha runt 50 Hz avstämning, för att få mindre "pang" så tror jag att avstämningen måste vara lägre. Men jag kan ju bara utgå ifrån mitt program tyvärr, det är ofta skillnad på teori och praktik som du vet.

Har för lite praktisk erfarenhet om hur det brukar bli när man ändrar lite hit och dit med lådvolym och avstämning.

1 058 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#38
Drönirettab skrev:
Jag tycker inte att det verkar bli så stor skillnad med 180 liter om du fortfarande vill ha runt 50 Hz avstämning, för att få mindre "pang" så tror jag att avstämningen måste vara lägre. Men jag kan ju bara utgå ifrån mitt program tyvärr, det är ofta skillnad på teori och praktik som du vet.

Har för lite praktisk erfarenhet om hur det brukar bli när man ändrar lite hit och dit med lådvolym och avstämning.

men eftersom min andra låda som visserligen också var för liten, fast ändå 25 liter större än den här, spelade fan så mkt bättre. Och ändå var sämre byggd, med två basar bakåt och två uppåt. Så borde man ju tycka att denna lådan med samma avstämning som den förra och mer volym borde spela bättre..

Kolla på mitt galleri och jämför lådorna. den nya borde ju bortsett från volymen vara mer optimal än den gamla?

jag ska iaf imorgon bygga ut lådan ca 50 liter. alltså höja den 8-10cm.. jag blir tvungen att kapa bort lite plåt och kanske inte kommer kunna låsa baksätena, men det får det fan vara värt om det spelar bättre..

Vart hamnar avstämningen om jag låter porten vara som den är nu, 540cm2 och 27cmlång ? enligt mitt program räknat 180liter blir det 44Hz.. tycker det låter väldigt lågt ?
men iofs bättre det än 56 eller vad jag nu hade tongue

återkommer med resultat imorgon..

PoLoud =D

1 058 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#39
nu har jag byggt om lådan så den är 216L minus basar och porten.. spelar fan så mkt bättre ! mycket mindre dunk, men högre och djupare! spelar så det är på snudd obehagligt tongue

trots det vill jag ha mer, så undrar om det skulle göra mkt skillnad med ett kraftigare steg, tex ett Sinus Live 1500, mot mitt nuvarande mutant mt800.1 ? kommer det spela mkt högre?

PoLoud =D

1 058 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#40
vw_performance skrev:
nu har jag byggt om lådan så den är 216L minus basar och porten.. spelar fan så mkt bättre ! mycket mindre dunk, men högre och djupare! spelar så det är på snudd obehagligt tongue

trots det vill jag ha mer, så undrar om det skulle göra mkt skillnad med ett kraftigare steg, tex ett Sinus Live 1500, mot mitt nuvarande mutant mt800.1 ? kommer det spela mkt högre?

fick idag provspela ett sinus live sl-a1500 hos BAE, bertilssons auto electronics, och det var en jäkla skilnad mot mitt nuvarande mutant mt800.1, både vad gäller kontroll och spela högt.. vart helt chockad över hur bra det faktiskt spelade.. till ett så bra pris dessutom, det är ju till och med billigare än det jag har nu tongue
Senast redigerat av vw_performance (14 december 2007)

PoLoud =D


Sök