Har kollat hur frekvenskurvan och avstämningen ser ut i mitt program. Om nettovolymen hade varit 162 liter så skulle avstämningen varit 50 Hz, men med 129 liters nettovolym så borde avstämningen hamna på runt 55-56 Hz om de inte är något dämpmaterial i lådan (jag antar att det inte är dämpning eftersom du vill kunna spela högt).
Det ser ut som att frekvenskurvan får sin peak vid 50-100 Hz, under 50 Hz så faller kurvan. Om det där stämmer så får du inte så mycket tryck under 50 Hz alltså, men det är ju bara enligt teorin.
Nu har jag räknat på GAS Metal som har Vas=92 liter, Fs=29,55 Hz, Qts=0,401. Vet inte om det är just den modellen som du har, var ju lite förvirrande med modellbeteckningen

.
Om du skjuter in en 22mm spånskiva i porten, så att den blir 68mm i innerbredd, då borde avstämningen bli ungefär 50 Hz och lufthastigheten ska inte öka märkvärdigt mycket. I programmet så blir det aningen mer tryck under 50 Hz jämfört med som det är nu, men inte så väldigt stor skillnad.
Men lådvolymen är nog ändå för liten för att få bra tryck under 50 Hz tror jag. Ifall det stämmer att det handlar om Metal-modellen så tror jag att 200 liter avstämt till 40-45 Hz (samma portdimensioner som nu) skulle spela med bra tryck över ett brett register.