Känsligt för kyla?

Luddefrank
17 november 2005 · 17 Inlägg

Jag undrar om bilstereoprylar tål hög kyla?
dvs baslåda slutsteg framsystem osv.
Har hört att kondesatorer är ganska så känsliga. Tacksamför svar. 


/
  Ludde

Gredd
18 november 2005 · 42 Inlägg

Planerar du åka till nordöstra Sibirien nu i vinter? Vanlig elektronik brukar iallafall vara klassad till -40 C. Tror inte högtalare och annat har några problem runt -40 strecket heller.

Semifreak
18 november 2005 · 98 Inlägg

De här skulle jag behöva ha ett defenitivt svar på då jag köpte på mig en del dyra prylar som jag helst vill behålla intakta! smile

BMW 435d "OemPlus" (2016)
Tesla X P90DL "Dark Yoda" (2016)
BMW 120d "M-Sport" (2007)
b0hman
18 november 2005 · 202 Inlägg

Jag bor uppe i norrland, gällivare för att vara exakt och vi brukar ha väldigt kallt under vinterhalvåret... Jag har inte haft några som helst problem med mina stereoprylar och jag har använt dom vid många minusgrader (40<)

Så nej! Dom är inte känsliga. Tror bilen din fryser ihop innan bilstereogrejerna. smile

Ford Mustang GT "Singelturbo" (1995)
TeQuilla
18 november 2005 · 764 Inlägg

Slayer9 skrev:
De här skulle jag behöva ha ett defenitivt svar på då jag köpte på mig en del dyra prylar som jag helst vill behålla intakta! smile

Om dom nu var sååå dyra lär dom nog klara av en hel del.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Gredd
18 november 2005 · 42 Inlägg

Fast nu kanske trådskaparen verkligen funderar på att åka till Sibirien där temperaturen kan krypa ner mot -70 eller så. Kan tänka mig att man skulle kunna få problem med diverse prylar då, inte minst med bilen wink Tror bilen tar stryk innan stereon.

Drönirettab
18 november 2005 · 21 761 Inlägg

I Sbirien fryser väl strömmen fast i kabeln.

TeQuilla
18 november 2005 · 764 Inlägg

Drönirettab skrev:
I Sbirien fryser väl strömmen fast i kabeln.

hehehe

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Gredd
19 november 2005 · 42 Inlägg

Nej för helvete, tvärtom! Mindre resistans i kabeln vid lägre temp. Du kan alltså köra med klenare matning till steget faktiskt!  wink  Du har säkert hört talas om supraledare. I princip en kabel med noll förluster = 0 ohm. Man har länge kunnat göra supraledare fast det krävs tyvärr extrem kyla för att få det att lira. Målet är ju att få det att funka i rumstemp. Då skulle man kunna mata steget med en kabel tjock som ett hårstrå.

Drönirettab
19 november 2005 · 21 761 Inlägg

Jo, jag har hört talas om supraledare. Vet inte riktigt hur långt forskningen har kommit än.

Annars håller jag med bOhman och Gredd, bilen lägger av innan stereon.

Gredd
19 november 2005 · 42 Inlägg

Det finns tydligen en supraledande testkabel som kyls med flytande kväve, men det går åt mer energi att kyla än man sparar i förluster än så länge. Finns en mängd material som blir supraledande nära absoluta nollpunkten. Kruxet e ju att hitta material som funkar i högre temp.

Drönirettab
19 november 2005 · 21 761 Inlägg

Det blir ju lite kyligt att hålla på med saker som ligger ner mot -273 grader förstås. Man behöver nog långkallingar och vantar åtminstone.

Elrobbo
19 november 2005 · 75 Inlägg

Kylan är nog inget problem för elektroniken, det är fukten. Däremot blir vissa material segare när det är kallt. /Robin

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..
Volkswagen Typ 1 117 "1200" (1960)
Malmoe SSS -12
19 november 2005 · 3 217 Inlägg

Jag har en billig huvudenhet frå Clarion som säckar ihop vid kyla... Displayen visar inte det den brukar och den skruvar upp resp. ner ett steg oavsett hur mycket man än skruvar tongue

Men det kan vara för att den är gammal också tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
novaland
19 november 2005 · 99 Inlägg

Det största problemet med kylan är batterier och linser för CD/DVD-läsarna.
Även annan finmekanisk utrustning såsom hårddiskar m.m. gillar inte att köras i kraftig kyla.

Ni får inte glömma bort att komponenters egenskaper förändras vid kyla jämntemot normal drift, så t.e.x ett motstånd som vid normal arbetstemperatur ska vara ett särskilt värde kan ha ett annat värde vid 40 minusgrader, varpå andra saker kan gå sönder. Dock är dom chanserna väldigt små :-)

Sakerna är ju trots allt anpassade för normala temperaturer.

Did Henry Ford write “You can have any color as long as it’s black.” on his website?
loudness
19 november 2005 · 4 554 Inlägg

e man lite rädd om grejerna så kan man ta de lite lugnt i börja tills de kommit upp i temp..
skulle tänka mej att membran å sånt kan bli lite stela när de blir kallt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang