4672
Sök

Vart går gräns på A-traktor vikt + storlek= ??

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
Tja tja sitter här o diskuterar med min kusin som  e 15 år   och kåt på att bygga a-traktor
men han vill inte ha en "vanlig"  traktor som alla andra utan han vill ha en A-traktor som är av märket

http://www.blocket.se/vi/14524643.htm?ca=15_s

då till han och min fråga... går det att regga en sån här till traktor
och hur bär man sig åt?

vi vet www.vv.se  men det står inte så mycket om troktor o hur man gör
lika så SBP står det inte heller så mycket på.. nån somhar erfarenhet?
Senast redigerat av Okim (13 december 2007)

Mvh// Okim // Jocke

207 Inlägg
13 december 2007
Varför ha en SÅÅ jä*la stor ?
:S

QUATTRO = De ä bar å åk

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
AUDI_NÖRD skrev:

Ja fråga han just det o  han tyckte det skulle vara collt att vara störst   men men liten K...k elelr nått haha ja vet inte han vill ha det!??

men han kunde tänka sig en minde traktor dock ej valp  utan han ville hellst ha mellan lastbil..

hmm

Mvh// Okim // Jocke

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
13 december 2007
Sjuka regler, vanlig bil måste man va 18 för att köra.
Men man behöver bara vara 16 för att köra en lastbil på 5 ton och skita i alla regler som hastighetsbegränsningar osv, och detta genom att bara göra ett simpelt prov.

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

plattsättare!
804 Inlägg
13 december 2007
under karriären som a-traktor förare träffade man en hel del andra me a-traktor och jag vet då att det var en som körde runt med en lastbil som drack 6liter milen =P

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

207 Inlägg
13 december 2007
hahah sk*tregler

QUATTRO = De ä bar å åk

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
dj_aggwa skrev:
Men man behöver bara vara 16 för att köra en lastbil på 5 ton och skita i alla regler som hastighetsbegränsningar osv, och detta genom att bara göra ett simpelt prov.

Ja  knepigt detdär...

men jag tror jag har läst att det var nån ung kille som hade byggt traktor av en scania dragare???? kan det stämma för mig ja  har läst det i nån biltidning dock ett tag sen

i vikektfall som hellst så ville han ha en stor traktor ingen lite Äcklig Epa som han sa ordagrant  hmm
det gör juh det hela lite svårare hmm

Mvh// Okim // Jocke

207 Inlägg
13 december 2007
Okim skrev:
AUDI_NÖRD skrev:

Ja fråga han just det o  han tyckte det skulle vara collt att vara störst   men men liten K...k elelr nått haha ja vet inte han vill ha det!??

men han kunde tänka sig en minde traktor dock ej valp  utan han ville hellst ha mellan lastbil..

hmm

F*n en volvo valp skulle ju vara asfett och ha tongueroll

QUATTRO = De ä bar å åk

plattsättare!
804 Inlägg
13 december 2007
Okim skrev:
dj_aggwa skrev:

Ja  knepigt detdär...

men jag tror jag har läst att det var nån ung kille som hade byggt traktor av en scania dragare???? kan det stämma för mig ja  har läst det i nån biltidning dock ett tag sen

i vikektfall som hellst så ville han ha en stor traktor ingen lite Äcklig Epa som han sa ordagrant  hmm
det gör juh det hela lite svårare hmm

det stämmer den gick i tidaholm lr falköping hans farsa hade åkeri å allt så han tog soppan där ifrån för den va något törstig fast den va faktiskt mäktig att komma med tror ja allt =P

Medlem
www.pro-racing.se

Driifter;)
1 630 Inlägg
13 december 2007
vet iaf 4 st häromkring som har haft lastbilar som a-traktorer. så de klart man får.. traktorer finns ju ingen gräns på tyung så länge de klarar sig inom de regler somf ins för axeltryckl o så videare.. väl mer de grejjar som gäller u för a-trakor du får tänka på.. men på med vänds kiva så brukar de funka få¨r då klarar du dig utan flak tror ja till o med

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
ja regler ja hur ligger det till med regler??

skall det vara dubbla lådor o grejer som förr eller hur är det??

2 st platser endast e det va o  o flak/vändskiva/skåp ???

vad mera...

Mvh// Okim // Jocke

Driifter;)
1 630 Inlägg
13 december 2007
är bilen gjord för 1 förare o 2 passagerare ifram så får man ah de så sätt i nånl ite soffa bis bes åd får du ha med en till lagligt hade polaren i sin hanomag..

anintgen lite fjuttigt flag på nån kvadrat m2 typ eller vändskiva..

dubbla lådor klarar du nog utan om du skja bygga på lastbil tror ja lovar inget men.. e de vanliga bil-atraktor så e de ju dubbla lådor som gäller.. sen finns de väl regeler på hur långt taket får vara o allt va det är nu för tiden..

plattsättare!
804 Inlägg
13 december 2007
allt står på www.vv.se wink har byggt en a-traktor själv så jag vet hur jäkligt det va wink det ända ja fick 2:a på var att ja inte hade bälte i den så fick ner å visa upp det sen va det bara att tuta och köra då gjorde 240in 23km/h på 6000rpm xD

Medlem
www.pro-racing.se

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
O jisses o jag som har lovat honom att hjälpa till o bygga sad
va har ja get mig in på smile

Mvh// Okim // Jocke

Driifter;)
1 630 Inlägg
13 december 2007
de e lite sent ute du:P

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
det är inte jag som skall ha den... det är kusinen smile

men jag skall hjälpa honom  sad iichh

Mvh// Okim // Jocke

8 156 Inlägg
13 december 2007

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
13 december 2007
snackade med min fordons lärare, om skillnaden mellan a-traktor och epa, och a-traktor får vara i princip hur stor som helst, man kan ta en helt vanlig lastbilsdragare o göra om så får man köra med den, men det skulle vara coolare och ha en fet buss som man kan slänga in 20 av sina polare i smile tror att de e någe att ifall fordonet e äldre en 1960 så får man ha så många som man vill i bilen bara föraren kan se framåt och åt sidorna

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

8 156 Inlägg
13 december 2007
Smiley skrev:
snackade med min fordons lärare, om skillnaden mellan a-traktor och epa, och a-traktor får vara i princip hur stor som helst, man kan ta en helt vanlig lastbilsdragare o göra om så får man köra med den, men det skulle vara coolare och ha en fet buss som man kan slänga in 20 av sina polare i smile tror att de e någe att ifall fordonet e äldre en 1960 så får man ha så många som man vill i bilen bara föraren kan se framåt och åt sidorna

Karosseri, förarhytt
Bilen ska vara ombyggd så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förare får dock finnas. Bilens ordinarie förarhytt eller karosseri ska behållas men måste i förekommande fall kortas av så att utrymmet bakom framsäten inte kan rymma passagerare eller gods. Blindutrymme godtas inte. Att fylla ut ett blindutrymme bakom framsäte med till exempel högtalare eller bränsletank kan inte heller accepteras.

Den stora skillnaden mellan EPA- och A-traktor är fjädringen på A-traktorn och att en EPA traktor får ha vilken topphastighet som helst (men får bara framföras i 30km/h)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
13 december 2007
Egentligen skulle jag låsa tråden med hänvisning till den här regeln.
Men jag låter den vara kvar en stund till, då jag finner själva idén kreativ.

§1 Sundhet och "netiketten"
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.

Här har du två bra länkar:
http://30traktor.egetforum.se/index.php
http://www.terrangbil.net/info.asp?category=27

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök