4631
Sök

Max antal KW

573 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Hur många KW får man ha i en S60 T5 för besiktningen?

Är det +20% eller har Volvo något andra siffror.

Bilen är en 01a. Enligt pappret så är den på 184kw.

Jag skall använda Volvons bromssystem på min gamla Mustang.
Jag behöver uppgifterna för kunna lämna dom till SFRO.
Så att jag kan få ett ungefärligt svar på hur många kw som han godkänner i Mustangen.

385 Inlägg
14 december 2007
De mäter väl inte KW på besiktingen...?

3 059 Inlägg
14 december 2007
KG skrev:

SFRO gör och lämnar sedan uppgifterna till svensk bilprovning.
Byter man vissa delar på bilen räknas den som ombyggt fordon och ska regbesiktas och då behövs det lite olika uppgifter..
Byter du bromsar helt så måste bes. veta att dessa kan stoppa bilen på ett säkert och effektivt sätt. alltså t.ex. om man nu som i detta fall sätter volvo bromsar på en mustang.

Något åt det hållet är det iallafall..
Senast redigerat av Smajly (14 december 2007)

385 Inlägg
14 december 2007
Smajly skrev:
KG skrev:

SFRO gör och lämnar sedan uppgifterna till svensk bilprovning.
Byter man vissa delar på bilen räknas den som ombyggt fordon och ska regbesiktas och då behövs det lite olika uppgifter..
Byter du bromsar helt så måste bes. veta att dessa kan stoppa bilen på ett säkert och effektivt sätt. alltså t.ex. om man nu som i detta fall sätter volvo bromsar på en mustang.

Något åt det hållet är det iallafall..

Okej. Men hur får de reda på att man "byggt" om bilen? Vad händer om man bara kör in o besiktigar bilen som vanligt?

8 156 Inlägg
14 december 2007
Jag tror inte att Volvo satt någon annan högre begränsning på S60 T5, så du får nog räkna med 184kW.
Men sen måste man ju räkna in bilens vikt i det hela.

Läs om vilka regler som gäller (generellt) om bromssystem här:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872781

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
14 december 2007
Jag är lite nyfiken rosten1000.
Hur går det med din '75 Mustang?

Hoppas att det inte blir något problem med bromsbytet. Jag misstänker att originalbromsarna är sämre än volvons.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

573 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Så här funkar det.
Jag har en V6a i mustangen. Om jag byter till en Ford V8 så får jag ha 145 hästar i bilen. Ca 110kw. Jag är då tvungen att skaffa ett intyg från Ford. Måste sedan uppdatera vissa saker från V6 modell till V8 modell för att ford skall skriva ut intyget. (bromsservo och liknade saker)

Då skulle jag få en värstingbil som skulle kunna piska vilken elbil som helst. big_smile
Så det är inget alternativ.

Nu till det intressanta alternativet.
Jag typar bilen som ombyggt fordon. Då är det SFRO som bestämmer hur mycket hästar som jag får stoppa in i bilen. SFRO säger att jag får ha så myckat hästkrafter som bilen är byggd för i princip. Så man titta på hur mycket karossen klara med eventuella förstärkningar. Hur mycket hjulupphängning och bromsar klarar. Att inte vikten på framvagnen överskrider maxvikt mm.

Så byter jag hela drivlinan från motor till bakaxel så blir den regad som ombyggd fordon. Sätter jag dit starkare fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och bättre bromas så trodde han att 2-300kw inte skulla vara något problem.

Då är det inte bara elbilar som får känna på amerikanskt gjutjärnshämd.cool

Volvo S60 T5 är ca 150kg tyngre än mustangen. Så vikten är inget problem. Men förmodligen så kommer SFRO att säga att jag får ha ungefär lika många hästkrafter i mustangen som volvo godkänner i den modellen som bromsarna kommer ifrån.
Så frågan är hur många hästkrafter som man max får ha i en S60 T5

En av mina elever pratade om S 60R eller något liknade. Är det några bromsar som går att få tag på begagnade? Vart och ungefärligt pris?
Senast redigerat av rosten1000 (14 december 2007)

Sök