Wankelmotor till en Mazda 818?

Christoffer_V
14 december 2007 · 13 Inlägg

Tjoho!

Jag har försökt letat information om detta men inte lyckats något vidare, därför tänkte jag konsultera er expert istället. ^^
Nåväl, vad jag förstått är Mazda RX3 i stort sett en Mazda 818 fast med wankelmotor.

Är det någon som vet vilka wankelmotorer som passar i Mazda 818 utan allt för mycket ombygge.
Frågan är då, hur avancerat borde det vara att byta ut motorn i 818an till en wankelmotor, och vad är det man lär få byta ut isåfall (mer än motorn alltså)? Är det mycket jobb och mycket pengar som skulle behövas läggas ner för att fullfölja ett sånt projekt? Alltså, om det värt det.

Jag har kikat och läst mycket om wankel annars och jag tycker det verkar som ett trevligt alternativ till ottomotorn, och speciellt ljudet är härligt från wankel ^^

Vad är era erfarenheter av wankelmotorer i övrigt, i driftsäkerhet och sånt (och nackdelar och fördelar)? smile

Tack på förhand!

rotary12
28 februari 2008 · 482 Inlägg

Japp! Mazda 818 är samma bil som mazda rx-3. Vad jag vet så borde ju en wankelmotor passa ganska bra utan en massa modifieringar. I en rx-3:a sitter det en 12a i orginal, men tror det inte är något större problem att få i en 13b heller. Tycker du ska ta och höra med SushiCamaro Racing här på graget hur han har gjort.

Jag har själv haft en mazda rx-4 med wankel och vad gäller driftsäkerhet, så tror jag inte det är något större bekymmer, så länge du inte toktrimmar. Min höll trots allt väldigt bra trots ständig varvning över det normala.

Den största nackdelen med wankel är bara att dom drar väldigt mycket bensin. Fördelen med wankelmotorn är att den är liten, lätt, varvar bra och går som ett skott.

MVH Ronny

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
PlatinumRacing
1 mars 2008 · 597 Inlägg

Vad jag vet så drar wankelmotorn otroligt mycket bensin vid högre varv.

Marcus_Carlsson
1 november 2008 · 27 Inlägg

På Mazda Rx-3 eller 818 så passar alla motorder både 12a och 13b fram till 92 Dvs Rx-7 (Fc). 93- (FD) så sitter främre motorfäste fel. För 20B så krävs stora modifikationer. Sedan så kommer problemet med lådan, 5växlade lådor passar offtast men ibland så måste växelådstunneln förstoras

Har lite koll på det då jag håller på att bygga en Rx-3 Med Rx-7 Turbo II S5 motor.

"If it ain't a rotor it ain't a motor"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang