Besiktningshändelse

Marcusen
15 december 2007 · 76 Inlägg

Igår  tog jag emot en bil som hade fått underkännt på avgas ändrat!

Bilen var en V70 R och det som hade gjorts var att man hade bytt till ett ferrita sportavgas!
Detta är alltså inte tillåtet på helbilsgodkänd bil!

Jag hade själv INTE satt en anmärkning på enbart avgas, men man har rätt att göra det!
Så tänk på det när ni bygger om!


NYTT är också att GPS elller liknande cykeldator gäller inte på helbilsgodkändbil, däremot annan pålitlig hastighetsmätare på gammal   bil  gäller!

Life is like a turbo
alain www.bimmerpower.org
15 december 2007 · 3 995 Inlägg

sportavgas, det visst jag.  Jag vill inte påstor att jag är trögg, men vad menar du med GPS eller cykeldator?

Senast redigerat av alain (15 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
anvandare_12345
15 december 2007 · 654 Inlägg

Utveckla gärna, varför får man inte byta avgasrör?

SpittaN Hobby-Skruvare
15 december 2007 · 203 Inlägg

Jag tror han menar att man inte får använda gps eller cykeldator istället för hastighetsmätare ifall ens egna har slutat att fungera.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Nattugglan Idiot..
15 december 2007 · 285 Inlägg

danhild skrev:
Utveckla gärna, varför får man inte byta avgasrör?

Det står ju. För dom nya bilarna måste vara helbilsgodkända.
Och då får du inte byta ut såna delar,du får inte ens ändra till 18" fälgar om du har 16" orginal.

anvandare_12345
15 december 2007 · 654 Inlägg

Nattugglan skrev:

danhild skrev:
Utveckla gärna, varför får man inte byta avgasrör?

Det står ju. För dom nya bilarna måste vara helbilsgodkända.
Och då får du inte byta ut såna delar,du får inte ens ändra till 18" fälgar om du har 16" orginal.

Suck, när gäller det ifrån, -07?

kalle_fiat bäst
15 december 2007 · 319 Inlägg

jag anser att det är mesigt utav besktningen att klnaka ner på såna grejer! kom in me med fd s40 98 årsmodel hade ett öppet filter de klagade dom på men fick ingen 2a då det inte går någon vevhus ventalation till burken!

alain www.bimmerpower.org
15 december 2007 · 3 995 Inlägg

jag tror att vi har haft en diskution om det förut och någon sa att det var ändring 2006 på VV och att därefter kunde man ändra storlek på fälgar, även på nya bilar.
Jag ska ringa på måndag till VV och återkomma angående fälgar och avsgas.
Bra att veta och vara på säkra sida.

Senast redigerat av alain (15 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
mektrollet Reparatör
15 december 2007 · 630 Inlägg

danhild skrev:

Nattugglan skrev:

danhild skrev:
Utveckla gärna, varför får man inte byta avgasrör?

Det står ju. För dom nya bilarna måste vara helbilsgodkända.
Och då får du inte byta ut såna delar,du får inte ens ändra till 18" fälgar om du har 16" orginal.

Suck, när gäller det ifrån, -07?

har för mig det gäller från bilar efter 98 om det ska följa lagen , sen vet jag inte hur noga lagen e med att kolla så gamla bilar . Men vet folk som fått böter på tex bytta framlampor på 00 or tex

John87 Stolt Volvoägare
15 december 2007 · 4 913 Inlägg

cherylee skrev:
så om jag har ny bytt till japsdämp på min lancer så går d ej igenom besiktningen, och vill jag har större fälgar än 13"  på min lancer får inte jag ha d då??? :S helvete..

Du läser varannat ord eller?
Det gäller för nyare bilar. -93 räknas inte.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
MeloveGolf Vw trimmare
15 december 2007 · 2 995 Inlägg

cherylee skrev:
så om jag har ny bytt till japsdämp på min lancer så går d ej igenom besiktningen, och vill jag har större fälgar än 13"  på min lancer får inte jag ha d då??? :S helvete..

Din är en 93:a då är det inte lika kinkigt du kan byta hela avgas/Fälgar/Kjolpaket osv

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
twin_cam Smålänning
15 december 2007 · 7 877 Inlägg

Allt var inte sämre förr tydligen hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Moser .-ϻΘϨƎЯ
15 december 2007 · 1 313 Inlägg

twin_cam skrev:
Allt var inte sämre förr tydligen hmm

hmm, det heter ju "de va bättre förr" wink

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
henkebenke
15 december 2007 · 1 703 Inlägg

cherylee skrev:
jaha förlåt.. fan förlåt big_smile
dåså.. haha... fan tycker ändå d e dumt av dem o ändra på sådant.. att man inte får byta

Däremot kan du få anmärkning på för hög ljudnivå. Dom har blivit sjukt hårda på det den senaste tiden hmm

Senast redigerat av henkebenke (15 december 2007)

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
weser bil intreserad anläggare
15 december 2007 · 467 Inlägg

så om man inte får styla upp nyare bilar kommer man ju styla upp äldre och mer osäkra bilar. är det det dom vill ha massa osäkra bilar som här mer motor och massa annat. tycker detta verkar väldigt skumt skulle gärna vilja veta hur det ärhmm

//mackan

henkebenke
15 december 2007 · 1 703 Inlägg

weser skrev:
så om man inte får styla upp nyare bilar kommer man ju styla upp äldre och mer osäkra bilar. är det det dom vill ha massa osäkra bilar som här mer motor och massa annat. tycker detta verkar väldigt skumt skulle gärna vilja veta hur det ärhmm

//mackan

Tror nog att vägverket och sbp skiter fullkomligt i de som vill styla och trimma sina bilar.
VV och SBP är till för Harald -64 Skoda Octavia och Svensson -42 och trebarnsfar med volvo v70.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
15 december 2007 · 1 781 Inlägg

Nattugglan skrev:

danhild skrev:
Utveckla gärna, varför får man inte byta avgasrör?

Det står ju. För dom nya bilarna måste vara helbilsgodkända.
Och då får du inte byta ut såna delar,du får inte ens ändra till 18" fälgar om du har 16" orginal.

där har du fel... dem ändrade den lagen för ett tag sedan.. du får byta hjul så länge rummomkretsen stämmer med din originalfälg, du får byta ut lycktor mm bara dem är E-märkta!!!!!

och varför skulle du inte få byta avgassystem? t'nk om det har gått sönder och du måste köpa ett nytt? ska du åka till din bilhandlare för att köpa ett svindyrt istället för att bygga eget?

Team Insane Racing
anvandare_12345
15 december 2007 · 654 Inlägg

Malm3n skrev:

Nattugglan skrev:

danhild skrev:
Utveckla gärna, varför får man inte byta avgasrör?

Det står ju. För dom nya bilarna måste vara helbilsgodkända.
Och då får du inte byta ut såna delar,du får inte ens ändra till 18" fälgar om du har 16" orginal.

där har du fel... dem ändrade den lagen för ett tag sedan.. du får byta hjul så länge rummomkretsen stämmer med din originalfälg, du får byta ut lycktor mm bara dem är E-märkta!!!!!

och varför skulle du inte få byta avgassystem? t'nk om det har gått sönder och du måste köpa ett nytt? ska du åka till din bilhandlare för att köpa ett svindyrt istället för att bygga eget?

Tack, det var det jag flög efter!

NIzmO Ollikkala Racing
15 december 2007 · 1 724 Inlägg

Dom anmärkte nog inte avgassystemet för att det inte var ett Volvo orginal utan för att det förmodligen var uppenbart att det var ett sportsystem och inte tillverkat för att efterlikna ett orginalsystem, piratgrejer som är gjorda för att efterlikna orginal är tillåtna.

- Time Attack -
E30Tompa Rörpulare
15 december 2007 · 1 453 Inlägg

Tur att bmw bygge de balla bilarna i mitten av 80 början av 90 wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang