Strömmen försvinner o steget går in i protection

speedshop
16 december 2007 · 246 Inlägg

Bra + o - till stereon är osso viktig..

David Carlsson Värmlänning
17 december 2007 · 172 Inlägg

Hm ja det kankse är där det e fel då. Men det har ju funkat felfritt förut

David Carlsson Värmlänning
18 december 2007 · 172 Inlägg

igen mer som har någon ide om vad det kan vara för fel?

vw_performance Greve
18 december 2007 · 1 058 Inlägg

jag tycker det verkar helt sjukt! du ska alltid ha 12Volt över anslutningarna på steget oavsett om stereon är på eller inte.. det finns ingenting på vägen som kan ändra på det.. tycker du ska lämna in slutsteget för en översyn om du har garantin kvar, om inte så an du alltid öppna och kolla själv, eller alternativt lämna bort det till nån som är duktig på elektronik.

PoLoud =D
David Carlsson Värmlänning
18 december 2007 · 172 Inlägg

vw_performance skrev:
jag tycker det verkar helt sjukt! du ska alltid ha 12Volt över anslutningarna på steget oavsett om stereon är på eller inte.. det finns ingenting på vägen som kan ändra på det.. tycker du ska lämna in slutsteget för en översyn om du har garantin kvar, om inte så an du alltid öppna och kolla själv, eller alternativt lämna bort det till nån som är duktig på elektronik.

Ja det är ju det som e så himal sjukt. JAg har fasen provat allt här nu i flera dagar o blir tokig snart. Slutstegena har precis varit inne på service för de gick sönder. Men de kankse inte har lagat dem då... hmm...

Micke754 Diktator
18 december 2007 · 433 Inlägg

Jag hade liknande fel på mitt steg då lös protecr lampan på steget någon sekund å sen slocknade det helt, då visade det sig att det var mina högtalarkablar som var kortslutna. Så kolla över den monteringen igen, Hur har du kopplat steget? Är det bryggat eller direkt?

Varför köra sakta när man kan köra fort?
David Carlsson Värmlänning
18 december 2007 · 172 Inlägg

Micke754 skrev:
Jag hade liknande fel på mitt steg då lös protecr lampan på steget någon sekund å sen slocknade det helt, då visade det sig att det var mina högtalarkablar som var kortslutna. Så kolla över den monteringen igen, Hur har du kopplat steget? Är det bryggat eller direkt?

Ofan där ser man. Nja de ska inte vara kortslutna men jag får kanse kolla det. Men isf är ju både basarna o högtalarna kortslutna då? märkligt

Drönirettab
18 december 2007 · 21 761 Inlägg

Nu sammanfattar vi fakta:

# Remotekabeln ger ut rätt spänning när den sitter ansluten på steget.
# Steget har spänning när det inte är påslaget.
# Steget har INTE spänning när det slås på av remotekabeln.

Allt det där tyder på att det är något fel på själva strömförsörjningen, glapp någonstans, det är jag i princip 100% säker på. Även om det skulle vara kortslutning i högtalarkablarna eller lågnivåkablarna så försvinner inte spänningen i strömkablarna bara för det, det enda som händer är att steget går i protect-läge.

Om du gör exakt de mätningarna som jag skrev om i inlägg #20 så ska det visa vart spänningen försvnner.

Expoze
18 december 2007 · 2 024 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nu sammanfattar vi fakta:

# Remotekabeln ger ut rätt spänning när den sitter ansluten på steget.
# Steget har spänning när det inte är påslaget.
# Steget har INTE spänning när det slås på av remotekabeln.

Allt det där tyder på att det är något fel på själva strömförsörjningen, glapp någonstans, det är jag i princip 100% säker på. Även om det skulle vara kortslutning i högtalarkablarna eller lågnivåkablarna så försvinner inte spänningen i strömkablarna bara för det, det enda som händer är att steget går i protect-läge.

Om du gör exakt de mätningarna som jag skrev om i inlägg #20 så ska det visa vart spänningen försvnner.

Håller med. Kan absolut inte vara något annat än spänningsfall, troligen pga dålig kontakt nånstans.
Första att kolla är att jorden verkligen har bra kontakt mot bilens chassi och att det inte är glapp runt säkringen. Glapp runt säkringen är inte ovanligt alls.......

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
David Carlsson Värmlänning
18 december 2007 · 172 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nu sammanfattar vi fakta:

# Remotekabeln ger ut rätt spänning när den sitter ansluten på steget.
# Steget har spänning när det inte är påslaget.
# Steget har INTE spänning när det slås på av remotekabeln.

Allt det där tyder på att det är något fel på själva strömförsörjningen, glapp någonstans, det är jag i princip 100% säker på. Även om det skulle vara kortslutning i högtalarkablarna eller lågnivåkablarna så försvinner inte spänningen i strömkablarna bara för det, det enda som händer är att steget går i protect-läge.

Om du gör exakt de mätningarna som jag skrev om i inlägg #20 så ska det visa vart spänningen försvnner.

Oki jag fåe mäta o kolla på alla kablar när jag är i garaget nästa gång. Får se om jag hinne rinnna jul. Det e ju en jäkla massa nu innna jul tyvärr:(

David Carlsson Värmlänning
18 december 2007 · 172 Inlägg

Expoze skrev:

Drönirettab skrev:
Nu sammanfattar vi fakta:

# Remotekabeln ger ut rätt spänning när den sitter ansluten på steget.
# Steget har spänning när det inte är påslaget.
# Steget har INTE spänning när det slås på av remotekabeln.

Allt det där tyder på att det är något fel på själva strömförsörjningen, glapp någonstans, det är jag i princip 100% säker på. Även om det skulle vara kortslutning i högtalarkablarna eller lågnivåkablarna så försvinner inte spänningen i strömkablarna bara för det, det enda som händer är att steget går i protect-läge.

Om du gör exakt de mätningarna som jag skrev om i inlägg #20 så ska det visa vart spänningen försvnner.

Håller med. Kan absolut inte vara något annat än spänningsfall, troligen pga dålig kontakt nånstans.
Första att kolla är att jorden verkligen har bra kontakt mot bilens chassi och att det inte är glapp runt säkringen. Glapp runt säkringen är inte ovanligt alls.......

Oki jag ska kolla. Vill fan få igång det nu. kankse ska upp till vemdalen över jul o det är ju en bit o åka:(

Micke754 Diktator
18 december 2007 · 433 Inlägg

Det kan ju vara fel i stereon också, Prova att sätta direkt + på remotekabeln istället för att koppla den i stereon.. en av mina gamla stereos pajade så att remoten inte startade steget, då handlade jag mig en söt blå switch på biltema och en kabel och sen var det hela löst. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Drönirettab
18 december 2007 · 21 761 Inlägg

Men han skrev ju att det fanns spänning i remotekabeln vid steget även när stereon slogs på, dessutom försvinner inte spänningen i strömkablarna om remotekabeln skulle sluta fungera smile.

Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2007)

David Carlsson Värmlänning
28 december 2007 · 172 Inlägg

Hej igen. NU har jag äbtligen kommit ifrån och fått lite tid över. Jag slet ur allting ur bilen, kablar, slutsteg, skärmar, kondensator ja you name it. Sedan installerade jag allting på nytt igen och det blev samma sak. Denna gången provade jag även andra kablar, andra jordpunkter sam även annat steg dock inte annan stereo. Jag visste att steget som jag testade funkade och det blev samma visa med detta när jag kopplade in det. Känns som om stereon har gått sönder någonstans:( eller vad tror ni? någon som vill köpa?tongue haha

micke7406
28 december 2007 · 1 400 Inlägg

Hmmm. Provat Med Ett Annat Bateri

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
David Carlsson Värmlänning
28 december 2007 · 172 Inlägg

micke7406 skrev:
Hmmm. Provat Med Ett Annat Bateri

Hmm ne det har jag inte gjort faktiskt... ska göra det nu...

Expoze
28 december 2007 · 2 024 Inlägg

David Carlsson skrev:
Hej igen. NU har jag äbtligen kommit ifrån och fått lite tid över. Jag slet ur allting ur bilen, kablar, slutsteg, skärmar, kondensator ja you name it. Sedan installerade jag allting på nytt igen och det blev samma sak. Denna gången provade jag även andra kablar, andra jordpunkter sam även annat steg dock inte annan stereo. Jag visste att steget som jag testade funkade och det blev samma visa med detta när jag kopplade in det. Känns som om stereon har gått sönder någonstans:( eller vad tror ni? någon som vill köpa?tongue haha

Men att spänningen försvinner till slutsteget kan omöjligtvis ha något med stereon att göra såvida du inte har kopplat nåt fruktansvärt fel.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
David Carlsson Värmlänning
28 december 2007 · 172 Inlägg

Expoze skrev:

David Carlsson skrev:
Hej igen. NU har jag äbtligen kommit ifrån och fått lite tid över. Jag slet ur allting ur bilen, kablar, slutsteg, skärmar, kondensator ja you name it. Sedan installerade jag allting på nytt igen och det blev samma sak. Denna gången provade jag även andra kablar, andra jordpunkter sam även annat steg dock inte annan stereo. Jag visste att steget som jag testade funkade och det blev samma visa med detta när jag kopplade in det. Känns som om stereon har gått sönder någonstans:( eller vad tror ni? någon som vill köpa?tongue haha

Men att spänningen försvinner till slutsteget kan omöjligtvis ha något med stereon att göra såvida du inte har kopplat nåt fruktansvärt fel.

MM ne jag vettefan vad det är. Jag har provat med att byta slutsteg och det blir samma. Har provat att bytt batteri och det blev samma. NU provade jag även att sätta in en annans stereo och det blev samma. NU blir jag fan tokig snart...

CroZZeN
28 december 2007 · 400 Inlägg

David Carlsson skrev:

Expoze skrev:

David Carlsson skrev:
Hej igen. NU har jag äbtligen kommit ifrån och fått lite tid över. Jag slet ur allting ur bilen, kablar, slutsteg, skärmar, kondensator ja you name it. Sedan installerade jag allting på nytt igen och det blev samma sak. Denna gången provade jag även andra kablar, andra jordpunkter sam även annat steg dock inte annan stereo. Jag visste att steget som jag testade funkade och det blev samma visa med detta när jag kopplade in det. Känns som om stereon har gått sönder någonstans:( eller vad tror ni? någon som vill köpa?tongue haha

Men att spänningen försvinner till slutsteget kan omöjligtvis ha något med stereon att göra såvida du inte har kopplat nåt fruktansvärt fel.

MM ne jag vettefan vad det är. Jag har provat med att byta slutsteg och det blir samma. Har provat att bytt batteri och det blev samma. NU provade jag även att sätta in en annans stereo och det blev samma. NU blir jag fan tokig snart...

Hmm..så du har alltså provat på en och SAmma gång: Annans stereo, batterie och slutsteg?
Nu har du ju provat det mesta och folk har tipsat om mycket....nån kommer säkert kommentera om de ja skriver nu men...

Använder du original Iso kablaget, eller har du dragit separata strömkablar till stereon?
Har du provat att "brygga" remoten och + ? (+ kabel på +ingången och remoteingången)
Vad händer då?
Om du samtidigt har stereon av resp. på?
Provat annan RCA kabel? (långsökt men men..)

Ride Like You´ve Never Been Hurt
Expoze
28 december 2007 · 2 024 Inlägg

David Carlsson skrev:

Expoze skrev:

David Carlsson skrev:
Hej igen. NU har jag äbtligen kommit ifrån och fått lite tid över. Jag slet ur allting ur bilen, kablar, slutsteg, skärmar, kondensator ja you name it. Sedan installerade jag allting på nytt igen och det blev samma sak. Denna gången provade jag även andra kablar, andra jordpunkter sam även annat steg dock inte annan stereo. Jag visste att steget som jag testade funkade och det blev samma visa med detta när jag kopplade in det. Känns som om stereon har gått sönder någonstans:( eller vad tror ni? någon som vill köpa?tongue haha

Men att spänningen försvinner till slutsteget kan omöjligtvis ha något med stereon att göra såvida du inte har kopplat nåt fruktansvärt fel.

MM ne jag vettefan vad det är. Jag har provat med att byta slutsteg och det blir samma. Har provat att bytt batteri och det blev samma. NU provade jag även att sätta in en annans stereo och det blev samma. NU blir jag fan tokig snart...

Prova att dra en tillfällig plus, direkt till batteriet utan säkringar, du behöver inte dra nåt grovt för du ska bara se om steget startar eller inte, dra även gärna en minus på samma sätt, direkt till batteriet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang