Ända fördelarna jag ser me vista är att det är 64bitars vilket vanliga XP inte är. Sen är det lite finare
XP kan inte hantera mer en omkring 2gb ram. pga av att det är 32 bitars. Finns säkert många fler skillnader mellan 64-32bitars. Så ska man köpa en "top of the line" burk ska man nog slänga i Vista eller XP pro x64
Eh, du kanske borde lära dig lite ?
Jo, xp finns som 64-bitars.. jag hade det på min stationära förut.
Xp klarar väl mer än 2 gb ram lille gosse.. det är bara att använda 64-bitars versionen av operativsystemet
ööö? vanliga 32bitars Xp klarar visst mer än 2gb.. måste ju fråga vart ni fått det ifrån? menar känner flera som har mera än 2gb på xp.. å då är det inte 64bitars...
Ända fördelarna jag ser me vista är att det är 64bitars vilket vanliga XP inte är. Sen är det lite finare
XP kan inte hantera mer en omkring 2gb ram. pga av att det är 32 bitars. Finns säkert många fler skillnader mellan 64-32bitars. Så ska man köpa en "top of the line" burk ska man nog slänga i Vista eller XP pro x64
Eh, du kanske borde lära dig lite ?
Jo, xp finns som 64-bitars.. jag hade det på min stationära förut.
Xp klarar väl mer än 2 gb ram lille gosse.. det är bara att använda 64-bitars versionen av operativsystemet
ööö? vanliga 32bitars Xp klarar visst mer än 2gb.. måste ju fråga vart ni fått det ifrån? menar känner flera som har mera än 2gb på xp.. å då är det inte 64bitars...
Den klarar bara av att hantera 3GB minne. Har du 8GB i datorn så kvittar det. XP klarar bara av att hantera 3GB, resten skiter den i.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jag har 2GB i min dator (med en AMD 64 X2 5600+, Geforce 8800GTS) Ändå så tycker jag att Windows Vista suger resurser. Varför välja ett segare operativsystem när Windows XP fortfarande duger?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
Jag kör vista på min laptop och har inte märkt av några buggar eller långsamhet, är jättenöjd med det, men det tog ju ett tag att komma in i det med menyer och så, är ju som sagt lite skillnad på det och XP
OK det verkar som jag har fått mer kött på ben och kommer att har kvar XP som fungerar bra för mig ********************* John87: det finns flera windows managers att tanka ner, vilken pratar du om?
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
Den klarar bara av att hantera 3GB minne. Har du 8GB i datorn så kvittar det. XP klarar bara av att hantera 3GB, resten skiter den i.
Okej.. men vart går det att läsa?? menar jag har dock inte sett det nånstans:S sen var det en som sa att det går att ha 4gb men xp visar bara 3gb men arbetar ändå med 4gb... Vill ha korekt fakta dvs att typ microsoft säger detta eller liknande:) vore snällt om nån kan lägga upp det
Okej.. men vart går det att läsa?? menar jag har dock inte sett det nånstans:S sen var det en som sa att det går att ha 4gb men xp visar bara 3gb men arbetar ändå med 4gb... Vill ha korekt fakta dvs att typ microsoft säger detta eller liknande:) vore snällt om nån kan lägga upp det
Räcker det inte med att ja har hört av polares brorsas polare som hörde av en nära vänn som har hört av en data nörd att så är det inte, utan den arbetar bara med 3gb
inte en anning, overkill med 3gb. kör 2 å de funkar alldeles ypperligt, provade vista i några dagar, gillar utseendet osv men som många säger deras "start meny" suger, kan även meddela att ja märkte inge segt med det å då körde ja 2 os samtidigt, ska plugga nån månad till våren så funderar på införskaffa en ny bärbar med vista, för då sitter man helt solid med endast den så då lär man lära sig vista
Nu ni ska ni få se på korekt info... 32Bitars klarar 4gb RAM.. 64bitarn kan klara upp 128gb ram Home basic klarar 8gb Home premium klarar 16 gb och dom där efter klarar 128+gb..
Dvs den klarar av 4GB, men den klarar bara av att använda 3GB per process. Dvs spelar man spel, eller jobbar med tunga program så kan det programmet ändå bara använda sig av 3GB.
När det gäller vilken CPU man har så är det ändå Windows som sätter begränsningen. Bara för att CPU:n klarar av att hantera mer ramminne så innebär det ju inte att Windows använder ramminnet? Det är ju ändå Windows som i slutändan har hand om minnesadresserna? Minnesadresser som inte WinXP kan hantera står oanvända.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.