2639
Sök

Windovs XP eller Vista? behöver hjälp.

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 december 2007
Vistas Stora Plus. Dom stört sköna varningsljuden tongue Hade gärnat fått dom varenda minut bara för dom är så mjuka jämfört med XP o dom andra sakerna.

På Min Dator så märktes ingen större skillnad på hoppet mellan Vista O XP FÖRUTOM att som skrivet innan att Kompabiliteten sög/suger smile. Minnena i min burk fick arbeta 2% mer med vista än XP :p..

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
18 december 2007
Jag har kör Xp x64 i typ två år. Har hoppat över till Vista Ultimate några ggr men aldrig blivit nöjd. Har känts skumt och buggigt. Dåligt drivrutinsstöd och så.

Sen skulle jag stoppa in ett directx10-kort för någon dag sedan och tänkte, "ähh, jag slänger in Vista igen." Jag måste säga att denna gången blev jag väldigt nöjd. Många nya uppdateringar och Ati hade släppt fungerande drivrutiner till Vista så allting bara fungerar klockrent.
Sen får man inte glömma bort vilken otrolig skillnad det är i färger och skärpa med Vista. Även ljudet är mycket bättre. Finns säkert att ladda hem till xp så man får alla inställningar till grafiken i XP också men jag har inte orkat.

Just nu kör jag Aero-temat men jag brukar alltid köra "Win 98-look" Alltså inga effekter eller något sådant. Bara helt grått och tråkigt.

Ang. prestandan i Vista håller jag inte med någon tidigare talare, jag har högre fps i samtliga spel med Vista. Uppstarten är kortare än Xp, söktiderna är också markant förkortade. Möjligt att Vista har bättre stöd för min Raptor-disk men det tror jag inte.

Mvh

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
John87 skrev:
alain skrev:
John87: det finns flera windows managers att tanka ner, vilken pratar du om?

Jag har egentligen inte pratat om någon.
Du frågade vad programmet gjorde och jag svarade på det, sen har jag ingen aning om hur man skaffar det.

Det var "chrno" som pratade om det.

ursäkta fel av mig.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

820 Inlägg
18 december 2007
alain skrev:
Andreas79 skrev:
Vista har aldrig strulat för mig, kör det på en HP TX1250 bärbar dator,
klockrent! inga som helst problem.. grymt nöjd med det! smile

I ditt fall, du föredra vista?
På min stationer: finns 2 hårddisk en med 5,98 GB med filsystem : FAT 32 och en med 143 GB med filsystem: NTFS.
På min bärbar, också 2 hårddisk med båda FAT 32

WHAT? finns det hårddiskar på under 50GB nuförtiden? smile

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
18 december 2007
wh0re skrev:
alain skrev:
Andreas79 skrev:
Vista har aldrig strulat för mig, kör det på en HP TX1250 bärbar dator,
klockrent! inga som helst problem.. grymt nöjd med det! smile

I ditt fall, du föredra vista?
På min stationer: finns 2 hårddisk en med 5,98 GB med filsystem : FAT 32 och en med 143 GB med filsystem: NTFS.
På min bärbar, också 2 hårddisk med båda FAT 32

WHAT? finns det hårddiskar på under 50GB nuförtiden? smile

Haha jadå, jag har en Raptor på 36Gb

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

2 230 Inlägg
18 december 2007
decib3L skrev:
sveddan skrev:
Phaetoon skrev:
Den klarar bara av att hantera 3GB minne. Har du 8GB i datorn så kvittar det. XP klarar bara av att hantera 3GB, resten skiter den i.

Helt fel, detta beror på vilket chipset man har i CPUn.
Intel Core 2 klarar exempelvis av 3,3 GB RAM.

Det är inte XP som sätter gränserna.

Äntligen någon som vet vad han pratar om...

Missade du dom senaste inläggen av mig å Phantom(stavning?)
det har inget att göra med det. det är XP 32bit som sättre gränsen..
läs länkarna får du se..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

8 156 Inlägg
18 december 2007
Rojpen skrev:
decib3L skrev:
sveddan skrev:

Äntligen någon som vet vad han pratar om...

Missade du dom senaste inläggen av mig å Phantom(stavning?)
det har inget att göra med det. det är XP 32bit som sättre gränsen..
läs länkarna får du se..

Jag vet att jag har lite krånglig stavning (svengelska av ödesfigur Fate + Toon, Phaetoon.

Iaf. Minnet delas upp i två delar, user processes och kernel processes.
User processes får 2GB att dela på. Dvs det finns en vits med att ha lika med, eller lite mer än 3GB minne, då kernel kan använda sig av 1GB och övriga program kan använda sig av 2GB.
När det gäller dom som har 3.3GB i ram så handlar det om ~300MB som allokeras av PCI Express. Dvs, det beror på moderkortet. Så just det extra minnet kan inte Windows använda sig av till dom vanliga programmen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fartygsingenjör
550 Inlägg
18 december 2007
En smaksak skulle jag säga dock föredrar jag xp för det finns för mycket grafiskt och onödiga funktioner i vista som bara tar en massa processorkraft och minne. Dock har vista den fördelen att man behöver inte installera drivrutiner själv om man köpt en ny produkt utan vista har en funktion som automatiskt installerar.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Trendsetter
21 december 2007
windovs måste vara något helt galet bra program, synd att jag inte vet vad det är sad

Smålänning
7 887 Inlägg
21 december 2007
Läste att om Vista segar så är datorn för klen... Var någon som skrev så...
Hade mer än gärna nergraderat till XP på den bärbara för att batteriet ska hålla lite längre. Om man inte har laddaren i så drar bara starten ut typ halva batteriet. Kan ha att göra med att den är otroligt seg i starten. Och den kan ju omöjligtvis vara för klen för vista eftersom det är en s.k OEM, så det är installerat från fabrik. Går inte avinstallera något program som följde med datorn. Försökte faktiskt avinstallerad Norton-skiten, men det gick inte. Samma sak med firefox. SÅÅÅ onödigt när explorer 7 finns i datorn.

Sen det faktum at Apple gjorde samma sak bättre flera år tidigare gör inte saken bättre. Hadde dom bara lagt mer energi på att finslipa så det blibit snabbare så hade det vart optimalt. För snyggt är det som fan.
Väntar på den LINUX-baserade gratisversionen av windows... Den skulle bara designas först. Dom som gör den tar funktionen i första hand och formen i andra hand till skillnad från MS.
sveddan skrev:
Phaetoon skrev:
Den klarar bara av att hantera 3GB minne. Har du 8GB i datorn så kvittar det. XP klarar bara av att hantera 3GB, resten skiter den i.

Undrar vad pentium II chipset stöder roll

Får bli den som jag har liggande i ett skåp nånstans...
Antingen Windows 98 SE, eller man kanske skulle lägga in Windows 95 med stöd för USB... Blir nog perfa tongue

Ingen somhar en AMIGA 500 till salu?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
22 december 2007
Har märkt att vista presterar olika beroende på vilken version man har, lillbrorsan har en bärbar hp men vista home premium (Eller vad det heter),seg som bara den, sen fick han ultimate av mig och nu kan han köra vista med alla effekter på utan att den segar

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
¨

Vad är det för skillnad mellan vista home premium och ultimat?
den bärbar dator jag köpte är raedy för vista premium, menar dom att jag kan köpa vista eller bara uppgradera den?
Kan man bara uppgradera till ultimat? eller är det en extra program som kostar?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

212 Inlägg
23 december 2007
twin_cam skrev:
Funkar aldeles utmärkt att ha Windows XP på den stationära och Windows Vista på bärbar.
Har vi hemma.

Vista är dock ingen höjdare jämfört med XP tycker jag. Vista ihop med norton antivirus som vi har på vår (från fabrik) ger en fruktansvärt slö dator, i alla fall i uppstart och den första halvtimmen innan alla processer är igång.
Sen funkar det hyfsat, men känns som ett hottat XP med massa irriterande detaljer som att så fort man ska göra nått med datorn sintsällningar så måste man godkänna... den funktionen går inte att stänga av heller...

Dock är aeroglass-funktionen het som fan big_smile

Det är med nästan 100% säkerhet skämtet Norton som är problem, byt till nått annat antivirusprogram typ NOD32 så kommer du märka en enorm skillnad på prestandan...
Jo UAC går visst att stänga av, dock inte rekomenderat av flera anledningar.

Hade fler kört Vista så hade man nog sluppit alla som "råkat" fått datorn full av virus och annat skit... Menmen wink
Senast redigerat av JohanW (23 december 2007)

212 Inlägg
23 december 2007
alain skrev:
¨

Vad är det för skillnad mellan vista home premium och ultimat?
den bärbar dator jag köpte är raedy för vista premium, menar dom att jag kan köpa vista eller bara uppgradera den?
Kan man bara uppgradera till ultimat? eller är det en extra program som kostar?

http://www.microsoft.com/windows/produc … =10000VHb1

Läs om dom olika versionerna här, det går utmärkt att uppgradera från premium till ultimate, kostar dock ett par tusen sist jag kollade... m.a.o. troligvis inte värt det...

212 Inlägg
23 december 2007
Kan trösta folk med att SP1 verkar snabba upp Vista rejält på flera sätt, bl.a. filhantering/kopiering m.m. Så det är bara att hålla ut wink

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 december 2007
twin_cam skrev:
Väntar på den LINUX-baserade gratisversionen av windows... Den skulle bara designas först. Dom som gör den tar funktionen i första hand och formen i andra hand till skillnad från MS.

Ska du vänta länge till eller ska jag berätta en hemlis för dig? Lycoris har funnits ute i tja 3-4år och är en "klon" av Windows xp snyggt snabbt och totalt krash fritt fick utmärkelse för
den enklaste installationen nånsin av ett linux baserat os...

Gangsta medlem
59 Inlägg
23 december 2007
Om du ska välja vista välj då dem dyrare versionerna, som ultimate. Funkar perfa, men home basic, fy fan... premium kanske funkar har inte testat

3 Inlägg
24 februari 2008
Har själv problem med vista ska lägga in nero 7 gäår inte allt har kompatiblitetsproblemmed vista vet ni om det finns något annat bra cd/dvd brännar prog ute på marknaden

Servicerådgivare
715 Inlägg
24 februari 2008
AcidMartin skrev:
Har själv problem med vista ska lägga in nero 7 gäår inte allt har kompatiblitetsproblemmed vista vet ni om det finns något annat bra cd/dvd brännar prog ute på marknaden

Nero 8 funkar alldeles utmärkt!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

3 Inlägg
24 februari 2008
tack tack får åka å köpa det då

Sök