4779
Sök

Projekt idé med en Lada Samara

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
Tjena. Skulle vilja fråga er här lite vad ni tror om detta. Det kan låta jättedumt alltihopa men jag ber om seriösa svar för jag själv är seriös.

Jag går fordonsprogrammet, och fr.o.m. nästa år ska vi starta projektarbetet i skolan som vi ska hålla på med i just, ett år.

Jag har en Lada Samara som bara står o skräpar. Och då har jag fått en rolig men en rätt svår (?) Idé om vad jag vill göra med den.

Jag skulle vilja rwd konvertera den med delar från Volvo (Typ äldre 240is eller liknande)

Menar då att jag skulle använda mig av motor, växellåda, kardan och bakaxel från säg för sakens skull en 240 TIC. Är väl iofs mest motorn som skiljer sig där men endå..

Anledningen till att jag tänker på just Volvodelar är att det är förhållandevis billiga saker. Kommer självklart ha tillgång till alla möjliga verktyg och billyftar osv eftersom det är i skolan.

Men.. Tänker jag helt tokigt endå? Hur dyrt kan det bli?  Nu känner jag iofs också folk som kan sälja saker till lite kompispris så men endå.  Jag förstår att det är ett J*vla arbete med precis hela bilen om detta ska funka, men går det verkligen på jättemycket mer än just drivlinan och diverse annan plåt osv som man behöver för ev. förstärkningar o så?

Tar tacksam emot tankar och idéer, ris/ros?

MVH

No dice !

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 december 2007
En volvomotor får du för en tusenlapp, likaså växellåda.
Går ju att hitta en reservdelsbil för en tusenlapp eller två och då har du alla delar från den.

Frågan är om du ska trimma och så också, det är egentligen bara då som kostnaderna börjar dra iväg.

Kul projekt annars.
Hade vart kul att dra ner en Wankel-motor eller en motor från en Yamaha R1'a eller nåt, men det blir nog lite dyrare smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Almännt tokig
481 Inlägg
20 december 2007
nope tror du skall lägga ner det. har en samara som brukis och det kommer vara onödigt mycke jobb att bygga om det då kardan tunneln är för liten mm. satsa på att köpa en lada 2105 eller 2107 istället och häng i volvo turbo motor har själv en sådant projekt som avstannat och står i gömmorna så det vet jag är fullt möjligt. big_smile

Inline sixes ist sie scheisse.......

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
20 december 2007
Jag hade gjort som John87 sa. Köp en reservdelsbil för 2-3000 kr. Där har ni ju dom flesta delarna direkt. Och skulle det saknas något så finns det ju alltid skroten att plocka ifrån? smile

De verkar dock vara ett riktigt häftigt projekt! Me like! smile

Allt för den där jävla hatten!

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
20 december 2007
Trådstartare
LoFET skrev:
nope tror du skall lägga ner det. har en samara som brukis och det kommer vara onödigt mycke jobb att bygga om det då kardan tunneln är för liten mm. satsa på att köpa en lada 2105 eller 2107 istället och häng i volvo turbo motor har själv en sådant projekt som avstannat och står i gömmorna så det vet jag är fullt möjligt. big_smile

Jo precis, Men det ingår ju i arbetet.  Har som sagt ett år och alla verktyg man kan tänka sig behöva. Din idé är inte alls dum, låter skitfräckt det med.

Men iallafall, det verkar ju inte som om folk tycker det är helt idiotiskt smile  Kanske är nått att sikta på endå.

Som ni säger så finns det reservdelsbilar för 2-3tusen..  Får jag bara tilllåtelse så blir det nog detta då smile

Någon mer som har något i tanke?

MVH

No dice !

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
20 december 2007
Tycker det verkar vara en rolig idé. Som inte behöver kosta för mycket heller.
Och som du säger så har du ju plats och de verktyg som behövs.

bara att köra igång

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

Sök