Något drar ut mitt batteri helt plötsligt:S?

Jolle87
23 december 2007 · 1 585 Inlägg

Nu är det så att min bil har börjat äta batteriet. Har man bilen ståendes ett dygn så startar den men det är också precis. Och ibland startar den inte alls. Väldigt seg startad. Bilen har fungerat perfekt sen jag köpte den och köpte även nytt batteri på biltema i oktober.

Kan väll inte redan va slut? Batteriet ligger på 80Ah.
Har batteriet i bagageluckan om nån undrar. Har 2st slutsteg inkopplade på batteriet. Ett slutsteg på 2400w och ett slutsteg på 400w typ. Sen en kondensator på 3F. Har kört med denna setupen sen i sommras. Och jag har inte ändrat på nått, eller rört några kontakter eller så. Kabblarna till slutstegen är på 33mm2. Batteriet är jordat i karossen på orginal jordpunkt. Har skrapat plåtrent nyss också. Kan det va generatorn som börjar ge upp?
Eller vad är det som är fel? Vart ska jag börja leta efter mitt problem? Kondensatorn visar att batteriet har 12.4 volt när bilen är avstängd och 14.2 volt när bilen är igång. Vilket är ganska normalt enligt mig.

Det är inte mer än max 4 minus grader här än. Och jag börjar bli lite fundersam på hur det kommer bli när den riktigt kylan kommer. Då bilarna oftast blir lite segstartade pg.a kylan. Kanske skulle ta och hitta en ny jordpunkt och byta ut jordkontakten mellan batteriet och karossen. Då den är kanske 16mm2. Men tänkte höra med er på garaget först;)

Tacksam för hjälp.

BilstereoSEX
23 december 2007 · 210 Inlägg

Ström och jord ska vara lika tjocka !

Men det är nog inte det som är felet !

MVH   B i M

Jolle87
23 december 2007 · 1 585 Inlägg

jo tack jag vet hehe. Men tror inte iheller att det är det som är felet. Fins bara tre saker det kan vara och det är att generatorn inte laddar upp batteriet tillräckligt eller att något laddar ur batteriet. Men inga lampor eller nått är igång. Eller att det är nån kabbel eller nått som är sönder eller massa rost och oxider på.

Senast redigerat av Jolle87 (23 december 2007)

madsoul Mr.
23 december 2007 · 30 Inlägg

Kan vara bara att kolen i generatorn är slut, hade i Forden att kolen fastnade så de inte fick rätt kontakt, så vid högre varv så laddade den mindre än vad den skulle. Den började göra så nu till vintern. smile
Men de kan vara många saker.
Mät Amperen, hur mycket de drar när den är avstängd?

Skellefteå
Är .net (c#), actionscript, javascript programmerare på http://www.thomson.nu/
Fiat 128 "Fijaten" (1977)
Losgard
23 december 2007 · 1 688 Inlägg

madsoul skrev:
Kan vara bara att kolen i generatorn är slut, hade i Forden att kolen fastnade så de inte fick rätt kontakt, så vid högre varv så laddade den mindre än vad den skulle. Den började göra så nu till vintern. smile
Men de kan vara många saker.
Mät Amperen, hur mycket de drar när den är avstängd?

Har han 14.2 volt nät bilen är igång så tippar jag på att generatorn är i prima skick big_smile

Sätt dig i bilen med avslagen tändning, ingen förbrukare skall vara på.
Sen lossar du säkring för säkring i säkrings-dosan och mäter med en multimeter inställd på Ampere.
Den säkring som drar ström tar du numret på och kollar på "facit" som brukar sitta fastklistrat på luckan man tar loss för att komma åt säkrings-dosan big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Jolle87
23 december 2007 · 1 585 Inlägg

Losgard skrev:

madsoul skrev:
Kan vara bara att kolen i generatorn är slut, hade i Forden att kolen fastnade så de inte fick rätt kontakt, så vid högre varv så laddade den mindre än vad den skulle. Den började göra så nu till vintern. smile
Men de kan vara många saker.
Mät Amperen, hur mycket de drar när den är avstängd?

Har han 14.2 volt nät bilen är igång så tippar jag på att generatorn är i prima skick big_smile

Sätt dig i bilen med avslagen tändning, ingen förbrukare skall vara på.
Sen lossar du säkring för säkring i säkrings-dosan och mäter med en multimeter inställd på Ampere.
Den säkring som drar ström tar du numret på och kollar på "facit" som brukar sitta fastklistrat på luckan man tar loss för att komma åt säkrings-dosan big_smile

Okey mm det är nog enklast att göra så. Ska ut och testa det imorgon om jag hinner, hoppas bara att det är nån säkring som drar mer än dom andra:P Återkommer när jag har kollat det. Ska jag mäta direkt på batteriet eller?

Senast redigerat av Jolle87 (23 december 2007)

TTTTT
23 december 2007 · 945 Inlägg

har du mätt upp hur många ampere du har i batteriet da? Tar det verkligen emot 80 ampere fortfarande?
har man otur så kan man ju få ett dåligt batteri från början.
Och du har ju en heldel ljud prylar kopplat till batteriet åxå, vet inte var du bor, men kyla gör ju att batteriet tappar lite mos åxå.

blinka blått om du vill rejsa!
Drönirettab
23 december 2007 · 21 761 Inlägg

Går bra att mäta i säkringsdosan också, det blir lite enklare då smile.

Men för att vara helt säker på om det verkligen är batteriet som inte orkar så kan du mäta spänningen på själva batteripolerna (inte polskorna) när du kör startmotorn, ifall det går så pass segt att den inte orkar dra runt så borde spänningen sjunka ner en bit under 9V.

Om inte spänningen sjunker så mycket, utan tex kanske ligger över 11V, då har du dålig kontakt någonstans i strömförsörjningen.

Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2007)

Sharky
23 december 2007 · 10 287 Inlägg

Om du känner att du har tillräcklig erfarenhet av starkströmsinstallationer - låt någon som kan titta på din batteriinstallation.
Det du själv kan göra är att mäta upp om något drar ström med en amperemeter.

/Göran

Jolle87 skrev:
jo tack jag vet hehe. Men tror inte iheller att det är det som är felet. Fins bara tre saker det kan vara och det är att generatorn inte laddar upp batteriet tillräckligt eller att något laddar ur batteriet. Men inga lampor eller nått är igång. Eller att det är nån kabbel eller nått som är sönder eller massa rost och oxider på.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jolle87
23 december 2007 · 1 585 Inlägg

Okey tack för tipsen ska ge mig ut och mäta imorgon eller övermorgon. Sen får vi se vad det ger för resultat, Är inte speciellt kunnig i EL men man försöker väll lite. Men gäller att ha respekt för det. Men man skulle kanske låta nån kunnig kolla på det. Ska mäta säkringarna och batteriet först och främst iallafall.

Senast redigerat av Jolle87 (23 december 2007)

Jolle87
25 december 2007 · 1 585 Inlägg

Har en liten halvdum fråga. Har en multimeter hemma men har aldrig lyckats lära mig hur den fungerar. Vad ska den stå på när jag ska mäta hur många ampere varje säkring drar? här är en bild på den

http://www.garaget.org/gallery/archive/40033/214968_3iti91.jpg
multimeter

Senast redigerat av Jolle87 (25 december 2007)

Miklen
25 december 2007 ·

Ser inte på bilden men du ska ju ha den på A (ampere) mätning osså största värdesvisningen.. 10A eller va den nu klarar.. så mäter du på en säkring som är större än 10A så är ju risken rätt stor att säkringen i multimetern går..Om den inte klarar mer.. sen kan du ju bara stoppa ner pinnarna där säkringen sitter.. Risken att du blåser säkringen i multimetern är som sagt rätt stor...

Jolle87
25 december 2007 · 1 585 Inlägg

Det fins fyra olika kategorier eller vad man ska kalla det, 4 olika lägen man kan mäta. Och det är V - med ... under Sen V~ och sen ohm Ω och ampare A. Men i varje kategori står det tex i ampare, 200µ 2000µ 20m 200m vad ska jag sätta den på?

Drönirettab
25 december 2007 · 21 761 Inlägg

På någon av dessa mätområden för Ampere så borde det även stå ett till värde, tex 10A eller 20A.

Är det så?

joacim77
25 december 2007 · 204 Inlägg

Jag hade en Kadett GSI för länge sedan där detta uppstod och efter MÄNGDER med felsökning så visade det sig att det var fronten till CD-spelaren som helt plötsligt börjat dra ur batteriet. Efter det så lossande jag alltod fronten så det inte var någon kontakt och felet försvann.....

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
Drönirettab
25 december 2007 · 21 761 Inlägg

Jolle87 skrev:
Men i varje kategori står det tex i ampare, 200µ 2000µ 20m 200m vad ska jag sätta den på?

Det ser ut som en multimeter från CD Cardic, har kikat på en hemsida i Danmark. Det ska finnas ett till läge där det står "10A", nedanför "200m" och har en vit ram runt sig. Det läget ska du ställa vredet i.

Plusmätpinnen ska sitta i det övre röda uttaget som är märkt "10ADC", minusmätpinnen ska sitta i det svarta uttaget.

Observera att det röda uttaget som är märkt med "10ADC" bara ska användas när man mäter ström som är högre än 200mA.

Om man ska mäta ström som är mindre än 200mA eller om man ska mäta Volt och Ohm så ska plusmätpinnen sitta i det nedre röda uttaget.

Minusmätpinnen ska alltid sitta i det svarta uttaget.

Senast redigerat av Drönirettab (25 december 2007)

Jolle87
25 december 2007 · 1 585 Inlägg

Okey det står DC 2 A i den vita rutan Och även i Hålet längst upp för att sätta i den röda kontakten. Ska jag köra på det eller? Står inte 10 som du sa utan 2 kanske fins olika modeller. Har haft denna ett bra tag nu men aldrig använt den.

Drönirettab
25 december 2007 · 21 761 Inlägg

Aha, då är det kanske en annorlunda modell, stämmer nog smile. Den ser iaf precis likadan ut som den jag kollade på.

Ja, då är det 2A uttaget som du ska stoppa in pluspinnen i och "DC2A" mätområdet som vredet ska stå på.

Jolle87
25 december 2007 · 1 585 Inlägg

Okey då vet jag:) då är det bara till att gå ut och testa imorgon.

RonnieH Ford är min grej!
25 december 2007 · 582 Inlägg

Det kan vara Dioderna i generatorn som har pajjat! gör dom det så går strömmen åt båda håll i generatorn, alltså laddar i när du kör men suger ur batt, när den står... mät med en tångampere-mätare på generator kabeln om du har möjlighet, så ser du om generatorn är schysst i diod-plattan!

Lycka Till!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang