Acceleration, börjar med 1:ans växel?

Traz
31 december 2007 · 576 Inlägg

Kan det vara skadligt för motorn att börja varva redan på ettans växel?

Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
31 december 2007 · 224 Inlägg

jag brukar göra det då o då, vill helst slippa det men kan inte haha, är väl inte så jävla bra tror jag, varvar mest på 2:an annars...

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
snackcalahan
31 december 2007 · 482 Inlägg

ska väll inte göra ett skit så länge bilen är varm

just real power
no turbo shit
Traz
31 december 2007 · 576 Inlägg

snackcalahan skrev:
ska väll inte göra ett skit så länge bilen är varm

Men när motorn väl blir varm?

Superman
31 december 2007 · 321 Inlägg

Traz skrev:
Kan det vara skadligt för motorn att börja varva redan på ettans växel?

Nej det tror jag inte eftersom jag börjar varva redan innan  Ettan...

Buick Invicta "Victa60" (1960)
Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
-Persson- It takes one to catch one
31 december 2007 · 98 Inlägg

Ska jag berätta en hemlighet för er?

Varvräknaren är inte kopplad till växellådan!

Vilket innebär att tex 6000 varv/min är samma på alla växlar och även friläge big_smile
Alltså: Nej det är inte mer skadligt för motorn att varvas på 1:an än nån annan växel!

Och om ni inte fattade så innehåller detta inlägg en gnutta ironi i början smile

Senast redigerat av Persson-v70 (31 december 2007)

Skaune
31 december 2007 ·

Snarare drivlinan som tar mer stryk om du ger fullt ös från stillastånde på ettan!

viccoA
31 december 2007 · 3 110 Inlägg

Tar stryk gör väl det mesta i bilen av riktigt aktiv körning, på ett eller annat sätt.

Jag brukar inte gasa rödvarv i min S80T6 varje dag då den inte är särskilt rolig att plåga.
BMWn däremot brukar jag gasa upp strax innan varvstopp varje gång jag kör den mer eller mindre. Man köper ju bilar med effekt för att använda dem, och de håller för det smile

Skulle du gasa upp någon gång ibland är det inte så farligt.

Jag låg på över 5500 varv (och betydligt högre emellanåt) mer eller mindre konstant i 80 mil på autobahn för inte så länge sedan, går utmärkt...

TurboAnders
31 december 2007 · 90 Inlägg

Kan man få fråga hur du fått för dig att de skulle va mer skadligt för MOTORN att varva på ettan gentemot dom andra växlarna??

Samma motor, samma varvtal, olika växlar.. varför då mer slitage på ettan??

zovix Maskinbefäl
31 december 2007 · 1 038 Inlägg

På ettans växel kommer du få mer slitage på drivlinan eftersom du sannorlikt startar från stillastående.

När du kliver av kopplingen med varvet uppe kommer växellådan att fördela kraften till kardan/drivaxlarna och dessa kommer att elastiskt vrida sig innan hjulet kommer att börja rotera med.

På ettans växel är hjulvridmomentet som störst därför är det farligast för transmissionen medans det är farligast för motorn på högsta växeln då motorn möter messt motstånd då.

om du har en utväxling på 4:1 Så kommer motorns maximala vridmoment multipliceras med fyra, den belastningen ligger på drivaxlen. Därför går drivaxlar ofta av i starten, på 1ans eller 2:ans växel och inte på 5:ans växel.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Skyracer Skyracer
31 december 2007 · 917 Inlägg

Om det är skadligt att varva en motor i ettans växel, är det något fel på bilen. Bilar brukar byggas så att det går att varva i alla växlar. wink

Däremot kan man ju ta det lite lugnt precis när man släpper kopplingen ifall man misstänker att det finns något som inte står rätt till med transmissionen (drivlinan).

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
zovix Maskinbefäl
31 december 2007 · 1 038 Inlägg

Nej det är inte skadligt för motorn att varva fullt oavsett växel, bara den har tillräcklig kylning.

Precis som den skadliga delen när du skall göra en burnout är precis innan däcken släpper. När däcken släppt kan du gasa hur mycket du vill utan att skada något.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Masterworks
31 december 2007 ·

På ettan brukar det väll spinna,
är väll värre när däcken får fäste och man har max vrid?

Rushman Evolution Garage
31 december 2007 · 1 299 Inlägg

Tycker de e många som är livrädda för att varva uppemot 6000 varv en längre tid.
Har bilen en varningsmarkering från tillverkaren (som har en redig marginal själva) vid 7000rpm så är bilens arbetsregister tomgång - 7000 rpm och därimellan kan man ligga, visst det sliter mer på högre varv naturligtvis, men är absoult inte farligt, även om det låter en del.

Däremot tar, som det tidigare skrivits drivlinan mycket stryk om du axxar snabbt på låga växlar, eftersom utväxlingen är mycket starkare där. Men att långsamt gå upp till 5000 rpm på ettan sliter inte mer än på nån annan växel på motorn.

Sky´s the limit...
henkebenke
31 december 2007 · 1 703 Inlägg

Traz skrev:
Kan det vara skadligt för motorn att börja varva redan på ettans växel?

hihi, nej lol

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Ponuts
31 december 2007 · 220 Inlägg

Det skulle väl vara v-lådan som ger sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang