4853
Sök

Juridisk hjälp efter bilköp

Körv
3 535 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Sålde min ford igår och nya ägaren besiktade den idag.

Nu ringde hon mig för en timma sen och skällde på att jag popnitat i balken..!?

För det första är det fett önödigt. Och för det andra har jag inte gjort det.

Nu vill hon väl att jag ska fixa bilen.. Men jag vill inte ens ta i skiten. Vad kan hända mig!?

Truckdriving Man

DFFL
9 020 Inlägg
3 januari 2008
Beroende på vad det står i kontraktet så har du ingen lagstadgad skyldighet att fixa sådant väl?
Ifall du använde dig av t.ex. köpeskontraktet från KO så ska du vara skyddad.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Körv
3 535 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Eftersom det var en skitbil för 5000 kronor så nej.

Hade inte ens tänkt sälja bilen den morgonen, så det gick så snabbt typ.
Senast redigerat av decib3L (3 januari 2008)

Truckdriving Man

2 911 Inlägg
3 januari 2008
Du har inget att oroa dig för, ska hon anmäla dig måste hon stämma dig i tingsrätten och dom behandlar det som småmål.
Dessutom kan hon bli skyldig till både sina egna och dina rättegångskostnader vilket troligen är 5-10ggr köpesumman på bilen.

En popnit i en balk säger inte så mycket, är det ett fel för att dölja rost kan man tänka sig att du som tidigare ägare bör ha vetat om det. Men om du bara ägt bilen mellan två besiktningsperioder utan att ha besiktat den själv går du totalt fri från ansvar.

261 Inlägg
3 januari 2008
måste väl helt vara upp till köparen att kolla upp bilen eller?
skriver alltid att bilen säljes i ett av köparen godkänt skick på mina kvitton. om det nu kan hjälpa mig mot sånt.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
3 januari 2008
Skrev du "Säljes i befintligt skick" på kvittot?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

DFFL
9 020 Inlägg
3 januari 2008
Mäki skrev:
Skrev du "Säljes i befintligt skick" på kvittot?

Den formuleringen fungerar inte längre.

EDIT:
När tanten ringer igen så slänger du upp detta i ansiktet på henne.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900931.HTM

Och speciellt denna biten (19 §):
"varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

För 5000kr ska man inte förvänta sig mycket till bil, och då kan hon inte klaga på småfel heller.
Senast redigerat av FireTraXX (3 januari 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2008
Är bilen ärligt såld (som man förutsätter på prisnivån) så tycker jag sunt förnuft råder.

Håller med FireTraXX.

Finns ingen gammal annonstext kvar till bilen nånstans? Om den legat ute på annons.

3 235 Inlägg
3 januari 2008
När man säljer en billig skitbil som inte är besiktigad, då kan man inte förvänta att den går igenom besiktningen.
Så länge du inte har lovat och garanterat nåt, så kan hon nog inte kräva kompensation för det...

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
3 januari 2008
det är inte ditt problem längre.. är ju inte du som äger bilen.. så skit i henne..

Körv
3 535 Inlägg
3 januari 2008
Trådstartare
Sådär, har kommit överens med henne om det.

Allt fixat, tack för all hjälp smile

Truckdriving Man

Sök