Vägverket och barmarksstrategin !

Muttley
4 januari 2008 ·

Hellre salt än ishala vägar, tvätta bilen kan man göra i vilken gds hall som helst vilken tid som helst under året om man är känslig mot saltet.
Kör försiktigt när de är halt och blir helst kvitt all snö som ligger uppe på vägarna då plogarna inte tar bort exakt all snö på vägen.

ingesalt
4 januari 2008 · 45 Inlägg

Hoolmgren och tkd_rille

Jag hävdar bestämt SAND ger absolut inte stenskott ! Vad Vägverket använder för något får de själva redogöra för, men jag skulle hellre kalla det GRUS !!
Kul också att du Hoolmgren studerat Vägverkets hemsida, men dessvärre Vägverkets har lurat både dig och sig själva. Med rätt teknik så ligger sanden kvar, snarare bättre än den småsten som man nu använder av bekvämlighetsskäl !

tkd_rille verkar som många andra andra oerhört rädd för halkiga och snöbelagda vägar och kan uppenbarligen acceptera vilket medel mot detta som helst. Skrämmande !

loffe007
4 januari 2008 · 905 Inlägg

Andreas 940 skrev:
ingesalt: Har du kört långtradare själv? Även om långtradare använde dubbdäck räcker det inte för att 60ton ska kunna ta sig upp för en lutande skridskobana. Sen vill ju politikerna att så få som möjligt kör med dubbat eftersom de river sönder asfalten och drar upp skadliga ämnen i luften.

salt på e4an? ja på värsta ställena.

anldeningn till att dubbdäcken river sönder asfalten och sabbar lugnorna hos folk är för att den ligger bar. Slutar dom salta så mycket så äre snön som nöts och både bil, hälsa, och natur och djur(saltslickande lappkossor) kommer må betydligt bättre.

Muttley
4 januari 2008 ·

ingesalt skrev:
Hoolmgren och tkd_rille

Jag hävdar bestämt SAND ger absolut inte stenskott ! Vad Vägverket använder för något får de själva redogöra för, men jag skulle hellre kalla det GRUS !!
Kul också att du Hoolmgren studerat Vägverkets hemsida, men dessvärre Vägverkets har lurat både dig och sig själva. Med rätt teknik så ligger sanden kvar, snarare bättre än den småsten som man nu använder av bekvämlighetsskäl !

tkd_rille verkar som många andra andra oerhört rädd för halkiga och snöbelagda vägar och kan uppenbarligen acceptera vilket medel mot detta som helst. Skrämmande !

Men tar sanden bort snön från vägen? alltså smälter det? klart att sanden ger stenskott, saltet gör ju inte det. 
jag har inte studerat någon hemsida utan de är vad jag själv har erfarenhet av på vägarna. där de inte saltat finns de ingen snö på vägen, och där de har grusat finns snön kvar på vägarna.
Nej jag är inte rädd för att köra på halkiga vägar utan jag är rädd för alla andra som inte kan hantera sitt fordon på halt väglag? nu sen snön kom till skåne så har jag varit nära att få 3 bilar uppkörda i min bakdel på bilen för att de låg snö på vägen.
ja om de räddar liv och ger lite smårost på bilen så accepterar jag detta.

Jimmy_N Makaronborrare
4 januari 2008 · 993 Inlägg

ingesalt skrev:

Hoolmgren skrev:
Salt är bra på tungt trafikerade vägar som E4, utan saltet blir vägbanan som polerad och väldigt hal vid korsningar, avfarter och påfarter.

Korsningen som jag använder när jag svänger ut på e4an är snorhal dom 20 första metrarna även när det har saltats.

Det går ju liksom inte att ploga vägen när är underkylt regn, och sand är ett dåligt alternativ på en väg som E4, saltet kan man spola bort från bilen när man kommer hem, jag har då aldrig lyckats att få bort stenskott med vattenslangen.

S-a-n-d ger inga s-t-e-nskott, det säger sig självt, eller hur?
Du tror att saltet är värst för lacken, förmodar jag. Hoppas att du spolar underedet också ...?!

Nej sand ger inga stenskott men hur realistiskt alternativ till salt är det egentligen?
Ren sand är knappast någon oändlig naturresurs,redan i dag så är myndigheterna sparsamma till att ge tillstånd till nya sandtäkter utan man ser i stället stenkross som alternativ.

THEBADGUY Gorgilus addictus
4 januari 2008 · 4 736 Inlägg

ingesalt skrev:

Andreas 940 skrev:
ingesalt: Har du kört långtradare själv? Även om långtradare använde dubbdäck räcker det inte för att 60ton ska kunna ta sig upp för en lutande skridskobana. Sen vill ju politikerna att så få som möjligt kör med dubbat eftersom de river sönder asfalten och drar upp skadliga ämnen i luften.

Ditt inlägg visar att du talar emot dig själv.
Är din bil så dåligt utrustad som du beskriver det, med din liknelse, då ska du nog inte ut på vägarna när det är halt.

Att vi andra tvingas köra omkring i saltlake hela vinterna för att du och dina chaufförskompisar och de åkerier som anställt er inte förmår att utrusta bilarna med lämpliga däck, slirskydd med mera, anser du alltså vara helt OK ?

Vad politikerna har för kunskap om salt, ger jag inte mycket för !

Jag kan lova dig, att dubbdäck på ett 60 tons ekipage inte hade räckt för att ta sig upp för en backe. Med tanke på att du har kanske 25-35 ton på släpet sen resten(av tillåtna lastvikt då) på bilen. Hur tror du det blir att dra upp?

Nej salt på vägarna ska det vara tycker jag!

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Hoolmgren
4 januari 2008 · 83 Inlägg

Men det är ju så här också att alla är ju inte lika duktiga på att köra bil som du och dina kompisar. det är ju som sagt ett antal bilar som rullar på våra vägar varje dag, vägarna måste vara säkra, vägarna måste ha bra framkomlighet. SÅ är det bara. Olyckorna skulle öka rätt fint om saltet försvann från våra vägar, det fattar både du och jag, eller? vilket skulle resultera i en höjd försäkring.

Vilken är denna teknik som gör att sanden ligger kvar då? du som har forskat i allt vad vinterväg innebär.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.
Jimmy_N Makaronborrare
4 januari 2008 · 993 Inlägg

Masterworks skrev:
Att korsningar och av/påfarter är polerat beror till stor del av att folk kör odubbat!

Dom som har fört dessa hatkampanjer mot dubbdäck
har ofta ingen aning om vad dom skriver.

Ofta skrivs det att dubbdäck river upp partiklar som är farliga,
det konstiga är att dessa ökningar av partiklar ökar
även i länder där dubbdäck är förbjudet!

Tror att denna debatt grunnar sig på okunskap och ovillja
att inse att dubbdäck sparar liv!

Salt är ett problem då det saltas vid 0 gradigt och slkapar
en våt vägbana sedan sjunker temeraturen till under 6 grader
och saltets funktion försvinner och vi får glashala vägbanor!

Att dubbdäck är effektivare på is borde alla vara överens om.
Det enda och stora felet som görs är att man inte tar hänsyn till hur långt sverige är när man stiftade vinterdäckslagen. Här på västkusten har inte varit en enda dag med snö och is hittils denna säsongen och då blir det en hel del onödigt slitage när pensionärena sätter på sina dubbdäck i slutet på Oktober och plockar av dom i April. Längre norrut däremot så är det helt rätt

Senast redigerat av calibra1992 (4 januari 2008)

Taunuus
4 januari 2008 · 263 Inlägg

Hoolmgren skrev:
Men det är ju så här också att alla är ju inte lika duktiga på att köra bil som du och dina kompisar. det är ju som sagt ett antal bilar som rullar på våra vägar varje dag,

Men de heter ju oxo att man ska anpassa hastigheten efter väglaget, och ja jag vet att det kanske inte alltid är så lätt å göra det om man har långt till jobbet å så, men klarar man inte av att reglera hastigheten på sin bil, ska man nog inte köra den heller smile

Ford 17M "Taunus" (1967)
Masterworks
4 januari 2008 ·

För er som är intresserade så finns en artikel om debatten om
dubbade vinterdäck och partiklar i fack tidningen Däck debatt!

Läs sidorna 6 - 7 och kommentera därefter! smile

http://www.pm-pressmedia.se/files/dd_0607.pdf

Ramrod
4 januari 2008 · 674 Inlägg

ingesalt skrev:

Andreas 940 skrev:
ingesalt: Har du kört långtradare själv? Även om långtradare använde dubbdäck räcker det inte för att 60ton ska kunna ta sig upp för en lutande skridskobana. Sen vill ju politikerna att så få som möjligt kör med dubbat eftersom de river sönder asfalten och drar upp skadliga ämnen i luften.

Ditt inlägg visar att du talar emot dig själv.
Är din bil så dåligt utrustad som du beskriver det, med din liknelse, då ska du nog inte ut på vägarna när det är halt.

Att vi andra tvingas köra omkring i saltlake hela vinterna för att du och dina chaufförskompisar och de åkerier som anställt er inte förmår att utrusta bilarna med lämpliga däck, slirskydd med mera, anser du alltså vara helt OK ?

Vad politikerna har för kunskap om salt, ger jag inte mycket för !

Din trångsynta kunskap ger inte JAG mycket för.   Har du nån jävla aning om vad ETT däck kostar till en lastbil eller buss? Jag vet inte exakt men ca 5000 & uppåt....  & det är LÅGT räknat.  Ta det gånger 22 däck.   För det är ungefär så många däck som sitter på en 24 metare.  & ta det gånger 2 för de ska ju också ha sommar däck till varje fordon.  Lägg till också tyngden på de tunga fordon som rullar -som gör dubbdäcken orelevant & se hur mycket det sliter på vägen & i sin tur orsakar skador på vägen & hur mycket det i sin tur orsakar olyckor & sjukt mycket högre vägskatt.  Om du för en sekund tror att saltet BARA har med dina komenterade anledning att göra med så är du ute på hal is! Då kan du börja räkna på EKONOMIN som styr mer än du verkar förstå.  Vakna upp & var åtminstone lite realistisk.  Efter allt det kan du få komma med dina upplyftande komentarer.

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Hamilton
4 januari 2008 · 8 864 Inlägg

ingesalt skrev:

Hoolmgren skrev:
Salt är bra på tungt trafikerade vägar som E4, utan saltet blir vägbanan som polerad och väldigt hal vid korsningar, avfarter och påfarter.

Korsningen som jag använder när jag svänger ut på e4an är snorhal dom 20 första metrarna även när det har saltats.

Det går ju liksom inte att ploga vägen när är underkylt regn, och sand är ett dåligt alternativ på en väg som E4, saltet kan man spola bort från bilen när man kommer hem, jag har då aldrig lyckats att få bort stenskott med vattenslangen.

S-a-n-d ger inga s-t-e-nskott, det säger sig självt, eller hur?
Du tror att saltet är värst för lacken, förmodar jag. Hoppas att du spolar underedet också ...?!

Självklart får man stenskott av S-a-n-d , iaf den som används här. Vet att ökensand inte ger stenskott, men den sanden är ju inte aktuell för vintervägar.
Sedan att sanden inehåller salt visste du ju redan..

Fotograf på tierpidag.se
ingesalt
4 januari 2008 · 45 Inlägg

calibra1992 skrev:

ingesalt skrev:

Hoolmgren skrev:
Salt är bra på tungt trafikerade vägar som E4, utan saltet blir vägbanan som polerad och väldigt hal vid korsningar, avfarter och påfarter.

Korsningen som jag använder när jag svänger ut på e4an är snorhal dom 20 första metrarna även när det har saltats.

Det går ju liksom inte att ploga vägen när är underkylt regn, och sand är ett dåligt alternativ på en väg som E4, saltet kan man spola bort från bilen när man kommer hem, jag har då aldrig lyckats att få bort stenskott med vattenslangen.

S-a-n-d ger inga s-t-e-nskott, det säger sig självt, eller hur?
Du tror att saltet är värst för lacken, förmodar jag. Hoppas att du spolar underedet också ...?!

Nej sand ger inga stenskott men hur realistiskt alternativ till salt är det egentligen?
Ren sand är knappast någon oändlig naturresurs,redan i dag så är myndigheterna sparsamma till att ge tillstånd till nya sandtäkter utan man ser i stället stenkross som alternativ.

Sand är absolut lika realistiskt som salt, för du tror väl ändå inte på Vägverkets falska propaganda att sanden är ändligare än salt ?
Salt finns inte över huvud taget i Sverige, snacka om ändlig naturresurs !!!
Skulle Vägverket importera sand i stället för salt, så får begreppet ändlig en helt ny innebörd, eller hur ! Behöver jag säga mer ?

ingesalt
4 januari 2008 · 45 Inlägg

Ramrod skrev:

ingesalt skrev:

Andreas 940 skrev:
ingesalt: Har du kört långtradare själv? Även om långtradare använde dubbdäck räcker det inte för att 60ton ska kunna ta sig upp för en lutande skridskobana. Sen vill ju politikerna att så få som möjligt kör med dubbat eftersom de river sönder asfalten och drar upp skadliga ämnen i luften.

Ditt inlägg visar att du talar emot dig själv.
Är din bil så dåligt utrustad som du beskriver det, med din liknelse, då ska du nog inte ut på vägarna när det är halt.

Att vi andra tvingas köra omkring i saltlake hela vinterna för att du och dina chaufförskompisar och de åkerier som anställt er inte förmår att utrusta bilarna med lämpliga däck, slirskydd med mera, anser du alltså vara helt OK ?

Vad politikerna har för kunskap om salt, ger jag inte mycket för !

Din trångsynta kunskap ger inte JAG mycket för.   Har du nån jävla aning om vad ETT däck kostar till en lastbil eller buss? Jag vet inte exakt men ca 5000 & uppåt....  & det är LÅGT räknat.  Ta det gånger 22 däck.   För det är ungefär så många däck som sitter på en 24 metare.  & ta det gånger 2 för de ska ju också ha sommar däck till varje fordon.  Lägg till också tyngden på de tunga fordon som rullar -som gör dubbdäcken orelevant & se hur mycket det sliter på vägen & i sin tur orsakar skador på vägen & hur mycket det i sin tur orsakar olyckor & sjukt mycket högre vägskatt.  Om du för en sekund tror att saltet BARA har med dina komenterade anledning att göra med så är du ute på hal is! Då kan du börja räkna på EKONOMIN som styr mer än du verkar förstå.  Vakna upp & var åtminstone lite realistisk.  Efter allt det kan du få komma med dina upplyftande komentarer.

Menar du verkligen allvar med det du säger ?
Här skaffar man alltså en lastbil med så många hjul, att man bara har råd med omgång däck och inte inte anser sig ha råd att utrusta den för vintertrafik ?
Detta visar på en skrämmande nonchalans mot oss övriga trafikanter !

Hamilton
4 januari 2008 · 8 864 Inlägg

ingesalt skrev:
Vägverkets barmarksstrategi – en livsfarlig idé

Detta gäller dock inte, av någon outgrundlig anledning den tunga trafiken, som kräver att få fortsätta att köra som om ingenting har hänt och på samma typ av däcksutrustning !

Klart att dom kräver det då lagstiftnigen för tunga fordon ser ut som den gör.

Fotograf på tierpidag.se
Egget
4 januari 2008 · 50 Inlägg

En lösning är ju att bygga ett uppvärm körfält för tyngre trafik (i branta backar) det har vi fått i Jönköping nu och det verkar ju fungera bra. Nu är väl detta ios inte möjligt överallt men det är ju ett bra alternativ till saltet.

Jimmy_N Makaronborrare
5 januari 2008 · 993 Inlägg

ingesalt skrev:

calibra1992 skrev:

ingesalt skrev:

S-a-n-d ger inga s-t-e-nskott, det säger sig självt, eller hur?
Du tror att saltet är värst för lacken, förmodar jag. Hoppas att du spolar underedet också ...?!

Nej sand ger inga stenskott men hur realistiskt alternativ till salt är det egentligen?
Ren sand är knappast någon oändlig naturresurs,redan i dag så är myndigheterna sparsamma till att ge tillstånd till nya sandtäkter utan man ser i stället stenkross som alternativ.

Sand är absolut lika realistiskt som salt, för du tror väl ändå inte på Vägverkets falska propaganda att sanden är ändligare än salt ?
Salt finns inte över huvud taget i Sverige, snacka om ändlig naturresurs !!!
Skulle Vägverket importera sand i stället för salt, så får begreppet ändlig en helt ny innebörd, eller hur ! Behöver jag säga mer ?

http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/plane … index.html Kanske du som ska läsa på lite om naturgruset i stället?

Andreas 940 -utan 940
5 januari 2008 · 1 728 Inlägg

ingesalt skrev:
Ditt inlägg visar att du talar emot dig själv.
Är din bil så dåligt utrustad som du beskriver det, med din liknelse, då ska du nog inte ut på vägarna när det är halt.

Att vi andra tvingas köra omkring i saltlake hela vinterna för att du och dina chaufförskompisar och de åkerier som anställt er inte förmår att utrusta bilarna med lämpliga däck, slirskydd med mera, anser du alltså vara helt OK ?

Vad politikerna har för kunskap om salt, ger jag inte mycket för !

Det är inte ens lag på att tunga fordon ska ha vinterdäck men Scanian jag kör på jobbet har friktionsdäck på drivaxeln och framhjulen, totalt 6st vinterdäck. Tack vare saltningen räcker detta.
Du tycker alltså att vi ska stanna och hänga på snökedjor i alla branta backar?

Vad du har för kunskap om hur tunga fordon beter sig vid halt väglag ger jag inte mycket för...

/Andreas, inne på femte vintern med långtradare.

Stefan Varberg Supraman
5 januari 2008 · 2 300 Inlägg

ingesalt skrev:

Ramrod skrev:

ingesalt skrev:

Ditt inlägg visar att du talar emot dig själv.
Är din bil så dåligt utrustad som du beskriver det, med din liknelse, då ska du nog inte ut på vägarna när det är halt.

Att vi andra tvingas köra omkring i saltlake hela vinterna för att du och dina chaufförskompisar och de åkerier som anställt er inte förmår att utrusta bilarna med lämpliga däck, slirskydd med mera, anser du alltså vara helt OK ?

Vad politikerna har för kunskap om salt, ger jag inte mycket för !

Din trångsynta kunskap ger inte JAG mycket för.   Har du nån jävla aning om vad ETT däck kostar till en lastbil eller buss? Jag vet inte exakt men ca 5000 & uppåt....  & det är LÅGT räknat.  Ta det gånger 22 däck.   För det är ungefär så många däck som sitter på en 24 metare.  & ta det gånger 2 för de ska ju också ha sommar däck till varje fordon.  Lägg till också tyngden på de tunga fordon som rullar -som gör dubbdäcken orelevant & se hur mycket det sliter på vägen & i sin tur orsakar skador på vägen & hur mycket det i sin tur orsakar olyckor & sjukt mycket högre vägskatt.  Om du för en sekund tror att saltet BARA har med dina komenterade anledning att göra med så är du ute på hal is! Då kan du börja räkna på EKONOMIN som styr mer än du verkar förstå.  Vakna upp & var åtminstone lite realistisk.  Efter allt det kan du få komma med dina upplyftande komentarer.

Menar du verkligen allvar med det du säger ?
Här skaffar man alltså en lastbil med så många hjul, att man bara har råd med omgång däck och inte inte anser sig ha råd att utrusta den för vintertrafik ?
Detta visar på en skrämmande nonchalans mot oss övriga trafikanter !

Dags för fakta istället för folks olika uppfattningar och tolkningar av författningar och lagar.

Jag själv tycker att det saltas för mkt.
Men salt behövs på farligare partier t,ex korsningar osv.

1. det är inte sand som sprid utan det är grus.
det innebär att det är allt från 0-10 mm i sanden som används för halkbekämpning.
detta kommer när man kör på det att agera som en bläster mot den som kör bakom plus att det kommer att behövas läggas påofta då det försvinner från vägbanan väldigt snabb och det beror helt på att trafiken "lyfter" det från vägarna när dom kör på det.
det blirtvåspår där det inte är något grus.

2. Svenska åkare vinterustar sina bilar i den mån som finns.
När tempen kryper ner så är det lagom att sätta på nya däck.
Däcken välj efter som förhållanden man kör på men man kan säga att det är dubbfria vinterdäck man sätter på som när dom slits får en sommarslityta
Dom svenska åkaran är inte problemet utan det är dom utländska som av ovana eller ren snålhet inte sätter på rätt däck.

3. Generellt så förlorar saltet sin förmåga runt -7 grader, lite beroende på nerkylningeffekten från vind och friktion från trafiken.
Salt tas från olika ställen, import givetvis men det tas även från inhemsk produktion.

Vägverket har inte allt ansvar utan vi trafikanter har mkt ansvar på hur vägverket agerar i vissa frågor.
Som min trafiklärare sa " du ska alltid förutsätta att alla andra trafikanter är dummare än vad du är"
det är precis så vägverket tänker, dom vill skydda oss från oss själva.
Och så länge som folk kör som dom gör så kommer inget att ändras.

"den som anser sig fullärd och tro sig veta allt så är det den som har mest kvar att lära"

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
loffe007
5 januari 2008 · 905 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Dags för fakta istället för folks olika uppfattningar och tolkningar av författningar och lagar.

Jag själv tycker att det saltas för mkt.
Men salt behövs på farligare partier t,ex korsningar osv.

1. det är inte sand som sprid utan det är grus.
det innebär att det är allt från 0-10 mm i sanden som används för halkbekämpning.
detta kommer när man kör på det att agera som en bläster mot den som kör bakom plus att det kommer att behövas läggas påofta då det försvinner från vägbanan väldigt snabb och det beror helt på att trafiken "lyfter" det från vägarna när dom kör på det.
det blirtvåspår där det inte är något grus.

2. Svenska åkare vinterustar sina bilar i den mån som finns.
När tempen kryper ner så är det lagom att sätta på nya däck.
Däcken välj efter som förhållanden man kör på men man kan säga att det är dubbfria vinterdäck man sätter på som när dom slits får en sommarslityta
Dom svenska åkaran är inte problemet utan det är dom utländska som av ovana eller ren snålhet inte sätter på rätt däck.

3. Generellt så förlorar saltet sin förmåga runt -7 grader, lite beroende på nerkylningeffekten från vind och friktion från trafiken.
Salt tas från olika ställen, import givetvis men det tas även från inhemsk produktion.

Vägverket har inte allt ansvar utan vi trafikanter har mkt ansvar på hur vägverket agerar i vissa frågor.
Som min trafiklärare sa " du ska alltid förutsätta att alla andra trafikanter är dummare än vad du är"
det är precis så vägverket tänker, dom vill skydda oss från oss själva.
Och så länge som folk kör som dom gör så kommer inget att ändras.

"den som anser sig fullärd och tro sig veta allt så är det den som har mest kvar att lära"

salt är som du säger för vår egen skull men det försvara inte vägverkets barmarksstrategi, salt infarter till rondeller, korsningar och backar? ja varför inte det kan inte skada men att tock salta e4an det det kommit 1dm snö istället för att fälla ner den där plogen dom ha fram på lastbilen och skapa en spår fri snöväg är ren idioti.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang