bensinkvalite??

kalle57
4 juni 2008 · 5 Inlägg

LeNNy_ skrev:

LazerHawke skrev:

Mortalis skrev:
Behöver inte ha med bensinen o göra? Har ju o göra med hur ofta och noga, deras pumpar är kalibrerade. Hade samma sak på min Preem mack tills de gjort en ny kalibrering, då "sjönk" min förbrukning..

hur kan kalibreringen på pumpen påverka bilens dator som styr tändning och bränslemängd?

antar att personen syftade på om man räknar hur mycket man tankar och hur långt man kommer på det, är de då inte 100% lika kalibrerade så kanske du får någon liter mer på en full tank. Då kommer du ju givetvis längre ( om man kör under samma förhållanden som innan )

Möjligt att det kan påverka ngt om man inte använder färddatorn som mätare. I mitt exempel var ju skillnaden i förbrukning minst 7, 5 % och om man får några deciliter mer eller mindre vid tankningen spelar ju då mindre roll. Alltså är det bränslekvaliteten som gjort mest skillnad oavsett hur dåligt kalibrerad pumpen kan vara (tror inte man får typ 5-10 liter extra p g a detta).

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Dom flesta "soppa-mätare" räknar ju med hur mycket bensin som går åt mot hur lång sträcka man kör, så står man ofta med bilen på tex tomgång så sticker "förbrukningen" iväg något hiskeligt mot vad den ligger på om man inte har motorn på tomgång.

Min bil räknar iaf på det viset och det är lätt kollat eftersom det inte tar många minuters tomgångskörning innan förbrukningen börjar ticka på enligt datorn.

Prova själva vetja tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
gamlingen
4 juni 2008 · 5 198 Inlägg

engolf skrev:

camaro67 skrev:

engolf skrev:
Jag tankade diesel som regel på Shell innan, men bytte sen till Statoil, och märkte med en gång att bilen plötsligt drog BETYDLIGT mindre bränsle. Jag kom närmast 100 km längre på en full tank. Det hela tyckte jag var märkligt, så jag tankade på Shell igen, och då drog den lite mer igen.
JDet var diesle då, men bensin vet jag inte helt. kanske nån liten skillnad är det...

Så extremt tror jag inte att de kan ha varit. De måste nog bero på foten wink

Nja, tror inte det.
Min brorsa gjorde likadant experiment med sin Passat diesel, och fick samma resultat.
Jag försökte ringa shell och statoil för att undersöka det lite närmare, men folk där fattade inte ens vad jag menade, riktiga kontorslavar...
Jag pendlade då väldigt mycket, (i stortsett bara motorvägskörning), så jag tror inte det berodde på foten. Kom lite över 900 km på 50 liter från Shell, och lite över 1000 km på 50 liter från Statoil. Låter kanske väldigt märkligt, men helt sant.

Lyckades köra 1070 km på full tank (50-51 liter), då var det statoil i Stockholm jag tankade på, och hade fullastad bil...

För att göra en sån jämförelse måste man ju ha 100% samma förutsättningar... varken mer eller mindre..exakt samma olja foöter stift, väg däck tryck mm,,,, mao en omöjlighet.

Jonsa_
4 juni 2008 · 118 Inlägg

kalle57 skrev:

LeNNy_ skrev:

LazerHawke skrev:

hur kan kalibreringen på pumpen påverka bilens dator som styr tändning och bränslemängd?

antar att personen syftade på om man räknar hur mycket man tankar och hur långt man kommer på det, är de då inte 100% lika kalibrerade så kanske du får någon liter mer på en full tank. Då kommer du ju givetvis längre ( om man kör under samma förhållanden som innan )

Möjligt att det kan påverka ngt om man inte använder färddatorn som mätare. I mitt exempel var ju skillnaden i förbrukning minst 7, 5 % och om man får några deciliter mer eller mindre vid tankningen spelar ju då mindre roll. Alltså är det bränslekvaliteten som gjort mest skillnad oavsett hur dåligt kalibrerad pumpen kan vara (tror inte man får typ 5-10 liter extra p g a detta).

Nej sant, sen skall väll dom vara märkta och antar att de kalibreras regelbunder, kan inte tänka mig att de låter en tanka för mer än man betalar... wink

kalle57
5 juni 2008 · 5 Inlägg

Ok, chiptrim då? Powerchip.se säljer just nu ett chip för 2500 kr som även sägs sänka förbrukningen ngt. Kan det t o m vara så att (om man kör som vanligt vill säga) att man kan tjäna in 2500 kr på säg 2500 mil? D v s, kan man tjäna in 1 kr milen så får man ju fler hästar gratis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang