kylarvattnet läcker?

JeyGee
6 januari 2008 · 29 Inlägg

hej, vet inte om jag frågar på rätt ställe men jag har iallafall en 740 från -85 och jag vet inte om det är nå läckage nånstans eller vad det nu är. men jag tror det är kylar vatten som har täckt mattan vid förarplatsen. inte så att det är indränkt utan det är fuktigt som fan.

kan det vara något med själva "värmesystemet" i kupén som det hänt nå med? 


tack för svar

Motorbreath - that's how I live my life
engolf
6 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Om vattennivån i behållaren sjunker, och det är kylarvätska inne i kupen, så är det förmodligen värmepaketet som läcker.
Om det är så, så bör du känna tydlig lukt från kylarvätskan och att det immar för rutorna trots att du har viften på.

engolf
6 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Du kan ju alltid testa värmepaketet med tryckluft för att se om det är hål.

JeyGee
6 januari 2008 · 29 Inlägg

jo jag tyckte det lukta som det. och precis som du sa så har vattennivån sjunkit.  men hur kan man fixa det?

Motorbreath - that's how I live my life
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
6 januari 2008 · 857 Inlägg

sitter det inte en värmekran inne under brädan på 740:is som brukar gå sönder.. har för mig att 2st på jobbet har haft det problemet..

JeyGee
6 januari 2008 · 29 Inlägg

tack för svaren.

vart sitter den där kranen?

och om det är någon som har hafr liknande problem, eller vet hur det kan fixas?

Motorbreath - that's how I live my life
volvo_grabb
4 januari 2010 · 1 028 Inlägg

Några frågor. min läcker inte vatten å de e en volvo 740 87 med dålig värme!
1.Den dära varmekranen vad har den för betydelse? jag plocka bort min för några år sen.

2.Å nu i vinter får jag dålig värme i bilen, värmen ökar desto mer jag varvar vad kan de vara? stopp i elementets vissa kanaler? kan de vara vatten pumpen? men då borde den ju koka me om den inte cirkulerar vattnet? kanske bara allmän sleten pump?

3. nedre slanden till enementet där kranen ska sitta på e varm å nedre biten av elementet e varmn men rätt kallt på övre slangen och elementet visst de kyls ju av med hjälp av fläkten.'

4. Tacksam för svar å fråga mig gärna!

Senast redigerat av volvo_grabb (4 januari 2010)

Har inget å skriva ännu
vwdragrod
7 januari 2010 · 9 Inlägg

volvo_grabb skrev:
Några frågor. min läcker inte vatten å de e en volvo 740 87 med dålig värme!
1.Den dära varmekranen vad har den för betydelse? jag plocka bort min för några år sen.

2.Å nu i vinter får jag dålig värme i bilen, värmen ökar desto mer jag varvar vad kan de vara? stopp i elementets vissa kanaler? kan de vara vatten pumpen? men då borde den ju koka me om den inte cirkulerar vattnet? kanske bara allmän sleten pump?

3. nedre slanden till enementet där kranen ska sitta på e varm å nedre biten av elementet e varmn men rätt kallt på övre slangen och elementet visst de kyls ju av med hjälp av fläkten.'

4. Tacksam för svar å fråga mig gärna!

Vattenpumpen kan vara trött utan att motorn kokar men det kan ha beckat igen i systemet oxå. Misstänkt om man har hällt i någon sörja typ kylartätning om den tidigare läkt är att lösningen blivit problemet wink

mattisbig45 jabaär
7 januari 2010 · 103 Inlägg

börja med att göra rent systemet o spola rent värmepaketet fast från det håll som vattnet passerar ut(oftast får man stopp i början av värmepaketet)då slipper man få stopp längre in.och sedan i med nytt vatten/glykol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang