Shibby skrev:
Har du kollat på bilden när den är som störst?, när man klickar på den så den ploppar upp. Jag tycker den är skön iallfall.
HDR = High dynamic range, tycker jag den lever upp till.
Vist är bilden fin. Den är säkert HDR också, men.... där finns alltid ett men.

Bilden är så mörk att stora partier inte innehåller någon färg information alls, och det strider lite mot idén med HDR. Tanken med HDR är just att man inte skall varken bränna ut delar av bilden, (Så de blir helt vita, =Ingen bild info i vitt.) eller att partier är så under exponerade så att där inte finns någonting i skuggorna.
Har du gjort bilden i Photomatix? Där finns ett gäng parametrar att ändra, bilden, om du gillar den mörk, kan forfarande vara lika mörk, men utan att den innehåller dessa helt svarta partier.
Och så tycker jag du missat en liten detalj, som gör att bilden tappar i trovärdighet. (Bild manipulation för mig handlar alltid om att bilden måste se trovärdig ut, det gör inte en HDR-bild på en bil där man maskerat dåligt så den har en "halo" gloria runt bilen, man avslöjar manipulationen direkt.)
Längst ner på ljusen, har de en annan nyans... Du har troligtvis mörkat ner bilden, mer än vad du kommer undan med. (Eller så har jag fel och ljusen ser ut så i verkligheten?)
Sedan är ju inte bildbehandlingen klar oim att HDR programmet gjort sitt. Denna mörka bild till exempel, skulle du kunnat göra betydligt ljusare i HDR programmet, där finns inte så mycket reflexer som bränner ut. Spara sedan bilden som 16 bitars TIFF fil, (Tiff filen är helt oförstörande, du kan på så sätt flytta bilden och fortsätta i annat program, utan att tappa nått i bilden.) ta in den i ditt vanliga bildbehandlings program och mörka ner den efteråt. Men akta även där, så du inte går för långt...
(OBS, om för att spara om bilden från Tiff till Jpeg när du är klar, måste du först ändra den från 16 till 8 bitar. Har du inte Jpg som val när du skall spara, så beror det på att bilden fortfarande är 16 bitars.)
Jag postar upp en skärmdump av min Camera RAW med din bild inladdad, jag tog även med högerkolumnen, så man ser att alla reglar står på noll=Neutral. Jag har inte manipulerat bilden.
Det blå som du ser i bilden är Camera RAW som varnar för att i dessa partier (De blå) finns ingen färg info kvar, de är helt svarta. Klickar jag på den vänstra pilen vid diagrammet uppe till höger, kan jag slå av/på denna varning. Har du ett program som kan varna för skuggor / högdagrar, är det bra om du kikar på denna ibland.
Bild som förlorat bild information i skuggorna. Camera RAW varnar för detta med att markera områdena med blått.