De så kallade prickarna som uppstår (Speciellt i mörka partier) kallas för "brus". Ser ut lite som om man fotat med hög ISO...
Det blir så med program som blandar var enda pixel. Därför blir det ofta bätre att manuellt maskera detaljer i PS, eller använda sig av "Color range" under select. (Vet inte vad de kallas på svenska.)
Att maska ihop bilder manuellt är faktiskt inte så svårt efter lite träning.
Vill man publicera kvalité? Eller kvantité? Ett program som Photomatix klarar säkert 50 bilder på den tid det tar att maska en manuellt, men vilken bild blir bäst? /Minst brus?
Jag använder Photomatix, vist, men inte som allrådande medicin mot allt. Bara där den passar.
Prova att maska i Photoshop/Gimp/Elements, eller vilket foto program ni föredrar, innan ni springer och köper en massa dyra program, eller gör er till kriminella, genom att använda olagligt nerladdade program!!!
Ni kommer upptäcka att det inte behövs en massa HDR program...
Att ljusa upp och mörka ner delar av bilden, har använts så länge fotografering har funnits. Det har gått bra utan program som gör det automatiskt...
Prova Dodge and Burn (Skugga och efterbelys) i PS... Sätt penseln på 10-15% opacitet och noll i hårdhet och dra några gånger i bilden skall ni se. Det kallas skugga/efterbelys för att man i mörkrumet brukade just efterbelysa, eller skugga delar av exponeringen. Kanske inte blir direkt HDR, men användbart.
Nästa steg är att lägga två foton på varandra och sudda i den övre, så den undre framträder. HDR? Kanske!
Beror på vad man suddar ut och vad man lämnar kvar.
Sedan håller jag med Urkas, att det är en hel del bilder postade här, som snarare är LDR (Low dynamic Range). Alltså tvärt emot trådskaparens idé om att posta HDR bilder.
Tråden handlar om HDR, bilar eller ej! (Garaget är om bilar) jag tycker en del bilder på annat är sjysta, har man en riktigt fin HDR på träd, ja upp med den i tråden då!

Men ha i åtanke att gorg ändå är en bil site.
Bara min åsikt.