tecman möter mr. Holset (S13 med ca18det och en HX35)

En 200sx s13 som får behålla sin ca18det motor. Effekten har ökats ordentligt och nu ska jag ha otroligt roligt med den! :) Laddar 2.1 bar och effekten landade på 361 hk och 420 nm på naven. Men mer kommer.
  • 29 Följare
  • 118 555 Visningar
  • Projektet avslutat 23 november 2017
hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
8 mars 2012 · 152 Inlägg

Är bilen redo för våren nu?

tecman
8 mars 2012 · 1 741 Inlägg

Har fått för mig att bygga ett insug. Suttit och räknat endel, mätt och börjat inhandla delar.

Men hittade ingen fläns eller var man kan köpa detta. Så fick lov att göra det själv. smile

http://mappning.judgecreek.com/Upload/insug.jpg

Inte ritat i ett CAD program på ca 9 år så orkade inte göra den annat än rektangulär.

Det får jag väl ta med vinkelslipen sen om det styper någonstans. Men mindre risk att den slår sig när jag svetsar med mer yta smile

Flänsen skärs ut i veckan hoppas jag.

Trattarna ligger hemma och väntar på att få fästas smile
_______________________________________________________________________________________

Även investerat i Tomei ventilfjädrar och VAG tändspolar.
Nu ska jag förhoppningsvis slippa oroa mig för tändmissar och dyl vid högre ladd.

Hade lite problem förra sommaren med spolarna så känns skönt med något beprövat.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
tecman
8 mars 2012 · 1 741 Inlägg

Smurfenglubb skrev:
Är bilen redo för våren nu?

Vilken tajming du har!

Precis då jag sitter och uppdaterar tråden så ställer du frågan om den är färdig för våren smile

Rätt lång tid tills det är vår här så känner inte riktigt stressen än.
Men har äntligen börjat lägga lite tid på den.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
8 mars 2012 · 152 Inlägg

Hehe, passande.

Vad ska du använda för material?
Du använder original mellandelen för spridare antar jag? Väldigt smidig konstruktion om jag får säga det själv.

tecman
8 mars 2012 · 1 741 Inlägg

Smurfenglubb skrev:
Hehe, passande.

Vad ska du använda för material?
Du använder original mellandelen för spridare antar jag? Väldigt smidig konstruktion om jag får säga det själv.

Svartstål, känns enklast och billigast då jag inte har tillgång till någon ac tig.
Jo använder original mellandel onödigt att uppfinna hjulet igen smile

Om jag märker att måtten på ritningen stämmer kanske jag även lägger upp cad ritningen så även andra får möjlighet att skära ut sina flänsar utan att behöva mäta och rita själva.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
tecman
26 mars 2012 · 1 741 Inlägg

Det dök upp en sån här i min brevlåda,
http://judgecreek.com/200sx/projekt/Mars/110324/carnia.jpg
Hade råkat vinna den i en tävling på facebook smile

Så då fick man ju nästan bråttom att få något klart.

Då det såg ut såhär:
http://judgecreek.com/200sx/projekt/Mars/110324/motor.jpg
Så ni ser att det är endel som ska fixas.

Hade Tomei ventilfjädrar som väntade på montering.
Här ser ni skillnaden på dessa. Ordentligt mycket stadigare!
http://judgecreek.com/200sx/projekt/Mars/110324/tomei.jpg

Men då jag började lossa ventilfjädrarna och tittade hur allt mådde så upptäckte jag detta.
http://judgecreek.com/200sx/projekt/Mars/110324/ventilt.jpg

Och en till bild som förklarar hur trasiga dom var:
http://judgecreek.com/200sx/projekt/Mars/110324/ventilt2.jpg

Så nu måste jag beställa 3 nya ventiltätningar. 2 avgas och 1 insug var dålig.
Fixade även tändspolarna. Nu bör man inte ha några tändmissar i sommar smile
http://judgecreek.com/200sx/projekt/Mars/110324/topp.png


Fick även tips om nya tändstift.


Ser mycket intressant ut enligt mig.

Råkade även upptäcka att min reservdiff som jag tänkte få svetsad var en s14 diff smile
Så den ska monteras så fort som möjligt. Lite roligt att den legat under arbetsbänken ett bra tag... och först nu vet jag vad som legat där under tongue
http://judgecreek.com/200sx/projekt/Mars/110324/s14.jpg

Fotsättning följer smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Skruvar till det
26 mars 2012 · 1 702 Inlägg

Det känns som du var ute o körde med bilen typ igår men jag har nog missat en del.
Får kolla i din tråd imorn vad som hänt , men fråga vad kör du med för spolar. Sen kör du väl med vems har jag för mig.
Jag ska själv lära mig megasquirt inom en snar framtid så tänkte om du hade några bra spolar att rekommendera.
Jag kommer köra separata tändsteg 4 st.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
audifippe
26 mars 2012 · 23 Inlägg

Här har du fläns finns även i 10mm om du vill ha det.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/fla … 3-8mm.html

tecman
27 mars 2012 · 1 741 Inlägg

audifippe skrev:
Här har du fläns finns även i 10mm om du vill ha det.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/fla … 3-8mm.html

Dom där passar bara på avgassidan. Funkar inte då jag ska bygga insug tyvärr.

Skruvar till det skrev:
... ... ...

Ja, inte var det igår jag var ute och körde med den tyvärr sad men besiktning bokad den 25:e så innan dess måste den vara fungerande med "original" saker på plats.

Jag ska köra med VAG 115R spolar med inbyggda tändsteg så får flytta till utgångarna i VEMS boxen som inte har tändsteg.
Min box har 4 utgångar med tändsteg (dessa använder jag nu) och 4 utan som jag ska använda med dessa spolar.

VAG spolarna är riktigt bra spolar kolla på dom. Ska finnas en variant utan tändsteg också så du kan köra dom.

Senast redigerat av tecman (31 mars 2012)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Skruvar till det
28 mars 2012 · 1 702 Inlägg

Ja tror det finns spolar på biltema ska kolla där.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
tecman
12 juli 2012 · 1 741 Inlägg

Saknar rätt medbringare till S14 diffen så den driver fortfarande bara på ena hjulet.
Får tänka positivt dvs. att jag skonar lådan på det sättet.

Bilen besiktad och godkänd.
Rätta sakerna är på plats igen.
Har precis uppgraderat till dubbla bränslepumpar i tanken då bilen vill ha omkring 185 liter i timmen på 1.3 bar.
Och det är precis så min ena pump klarar det. Men jag vill upp i 1.7 bar.

Då jag lättade på klammret på ena pumpen hittade jag detta i min slang.

http://mappning.judgecreek.com/Upload/SlangPlugg.jpg
Den satt på tvären i slangen. Fantastiskt att den orkat pumpa så pass bra ändå!

Även fixat så att jag loggar med GPS var jag kör och hur jag kört. Kan jag se i loggarna sedan var något gått snett.
http://mappning.judgecreek.com/Upload/GPS.jpg
Fin laptimer är det iaf.

Och på tisdag är det mappningsdags! smile
Hoppas allt håller och lirar bra!

Men insuget är fortfarande inte klart. Får se när jag får tummen ur och fixar det.

Senast redigerat av tecman (12 juli 2012)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
tecman
18 juli 2012 · 1 741 Inlägg

Nästan allt gick bra smile

Termostaten på backup bilen la av så den fick ingen vattentemp på hemvägen.
Och ena bromsoket fram verkar vilja trycka ur sig bromsvätska.

Fick stanna på 1.5 bar i ladd pga för veka fjädrar i mina wastegates. Tydligen är dom på 0.4 och inte 0.7. Blev för känsligt att försöka mappa högre då fjädern är helt satt ur spel då.

Sedan rekommenderade han mig att montera en riktig vevtrigger för att slippa fladdret på varvsignalen.


Såhär firades det att bilen överlevde hela dagens hårda körning smile



Hade inget problem med soppatrycket under mappningen.
Upptäckte innan jag åkte att jag hade kört med omkring 1,5-2 bar soppatryck. Inget att rekommendera om man vill spridarna ska räcka länge smile
Så ställde upp trycket till det vanliga 3.5 och blev en jäkla skillnad. Oj så fett den gick och spridarna räckte betydligt längre sedan.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
tecman
12 augusti 2012 · 1 741 Inlägg



Jäklar så kul det är.
Filmen visar sista leken av däcken. Hoppas ni blir nöjda ändå.

Kollade i de få loggar jag gjorde för dagen. Och...
Måste bara visa.... en trevlig sak jag lyckades med smile
http://mappning.judgecreek.com/Upload/booost.jpg

1.7 bar, 7200 rpm och går inte magert! Den ni! big_smile
Duty på 88% wink Fan så nöjd! smile

http://mappning.judgecreek.com/Upload/lekfalg.jpg
Skaffat lite lekfälgar smile dom som sitter bak här på bilden.

Blev nästan tvingad att skaffa ett par fälgar när de däcken jag hade tog slut på filmen här ovan.
Lika bra att skaffa fälgar så man har 2 uppsättningar fälgar.

Senast redigerat av tecman (12 augusti 2012)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Akkes
12 augusti 2012 · 9 Inlägg

hej:) stylingbutiken.se och scstylingar har nog ratnav till nästan alla bilar så kolla där om ni inte redan har hittat ett!smile

tecman skrev:
Tomei power på min moddade rail.
http://judgecreek.com/200sx/projekt/Februari/railliten.jpg

Bara för lite extra motivation så "råkade" jag köpa en ratt smile
Väldigt skitig på bilden men svart mocka är aldrig fel!

http://judgecreek.com/200sx/projekt/Februari/ratt.jpg

Men var hittar man ett nav till bra pris? Nytt? Beg? Spelar ju ingen roll.


I helgen så blir det att mäta hur långa slangar jag måste ha för olja in, vatten in och ut till turbon.

Äntligen lite bilder smile

Porsche Macan S Diesel "Paddan" (2015)
BMW M3 DKG "E93 Cab" (2011)
Audi Coupé 2,6E "Fullutrustad" (1993)
tecman
12 augusti 2012 · 1 741 Inlägg

Akkes skrev:
hej:) stylingbutiken.se och scstylingar har nog ratnav till nästan alla bilar så kolla där om ni inte redan har hittat ett!smile

Sidan efter (sidan 12) så skrev jag att jag fått hjälp att hitta ett. Så har kört med det ett bra tag nu smile
Tack för hjälpen ändå smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
tecman
18 augusti 2012 · 1 741 Inlägg

Fått upp laddet till 1.8 bar nu och är rätt stabilt. Så var det jag hade tänkt köra i bänken idag.

http://mappning.judgecreek.com/Upload/laddkurva.jpg

Även lyckats trolla fram tidigare ladd. Detta är en repa på 4:e växeln.

http://mappning.judgecreek.com/Upload/ovikgatbil.jpg

Dekaltrimmade den igår och städade lite under huven smile



http://mappning.judgecreek.com/Upload/banken.jpg

Detta var det enda som hände den här dagen. Stod brevid bänken ett par timmar tills vi tillslut gav upp pga datorhaveri. sad

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
tecman
19 augusti 2012 · 1 741 Inlägg

Har ju tänkt testa lite dragrace nästa år.
Då måste man nog pyssla med launch controlen i vemset.

Så först och främst är det dags att sluta upp med dumheterna att trigga både primär och sekundär på kammen.
Får fixa en trigger på veven.
36 tänders bör väl bli rätt enkelt att montera dit. Kamlägesgivaren låter jag sitta kvar som den gör.

Sedan blir det nog att försöka få in hastighetssignalen till VEMSet. Då bör jag inte behöva bry mig om knapp för launch man ska komma ihåg att släppa eller dyl om jag förstår funktionen rätt.

Någon som vet om det går dra in original givaren till vems?

Japanese standard
637turns/1km
637rpm on 60km/h driving

Here a difference in the VSS senders
4 Magnets : Toyota,Honda, etc
2 Magnets : Nissan

4 Magnets (4 Pulse Car) : 39.25 cm/pulse
2 Magnets (2 Pulse Car) : 78.50 cm/pulse

Får nog ta och mäta lite.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
tecman
31 augusti 2012 · 1 741 Inlägg

http://mappning.judgecreek.com/Upload/dynologo.png

På söndag kl 12 är det dags för ett nytt försök!

Hoppas verkligen att det fungerar nu.

Men är lite orolig över hur laddet kommer fungera i bänken.
Har 1.8 bar rätt stadigt på alla växlar förutom 5:an där den vill ladda över 2 bar som jag satt laddtryckspärren på.
Men frågan är hur motståndet i dynon påverkar laddtrycket.

Kommer köra på 4:an i bänken då 1:1 förhållandet är där. (Minst förlust i transmissionen)
Och vid vanlig gatkörning fungerar det bra, bör väl inte kunna gå tyngre i bänken så den överladdar även på 4:an då?

För det känns onödigt att köra i bänken och den hostar på laddtrycksspärren. Kanske helt enkelt flyttar upp den lite till... Då märker jag vad bilen vill ladda smile

Men det regnar och regnar så omöjligt att åka ut och försöka ställa in laddet.


Passade även på att åka till Mittsverigebanan och se på drifting förra helgen.
Finalen i Holeshot Drifting Series, nu är det bara sista superfinalen på Mantorp kvar mellan de bästa i Norr mot de bästa i Söder.
Håller tummarna för Norrland big_smile

http://mappning.judgecreek.com/Upload/drifting.jpg

De flesta körde riktigt fint och det var roligt att det var så mycket folk som var intresserade!
Blev rätt sugen att testa själv!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
31 augusti 2012 · 152 Inlägg

Motståndet i bänken varierar ju på vilken typ det är, men är det en dynapack så kan man säkert ställa motståndet. Däremot så vet jag inte tillräckligt för att uttala mig mer om det.

Märkligt att det inte fungerar ändå, för du har väl dubbla wastegates ännu?

Senast redigerat av Smurfenglubb (31 augusti 2012)

tecman
31 augusti 2012 · 1 741 Inlägg

Jo, är dynapack... men bör väl bli som att köra på väg för att få rätt siffror?

Är jag som är för kass för att justera magnetventilen, är därför den vill överladda.
Sedan är väl wg fjädrarna för mjuka för det ladd jag kör nu. 1,8 bar laddar jag och wastegate fjädrarna är på 0.7 bar dvs en hel del mottryck.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang