Utegångsförbud.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
10 januari 2008 · 5 042 Inlägg

richardoo290 skrev:

Hammarslag skrev:

richardoo290 skrev:

mnja 99% av allt på internet påstås ju faktiskt vara ren skit så det är väll inte så konstigt cool

Så du menar att du bara snackade skit och i verkligheten inte alls är nån körgosse? wink

det vi snackar om är vad man brukar kalla skitsnack... är det nån mening med vårat tjöt egentligen?  nee... men de flesta tjötar väll här för bil-intresset och för man inte har nått annat för sig för tillfället..  jag ljög inte men skitsaker är de vi diskuterar cool

Hallelujiah! lol

C H E V R O L E T <3
Kristian_L
10 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Alla som åker i fängelse har förtjänat allt ont som kan drabba dem, sammhällets vrede! <- Ironi hmm

Problemet är bara att i sverige har vi ingen bevis börda. Alltså domstol kan dömma dig, mig, vem som helst på som det heter "på sannorlika skäl".
Alla vi som är uppfödda med amerikanska deckar serier, filmer m.m. har ju sett att i USA är åklagare tvungen att visa "bortom all rimlig tvivel" att den åtalade är skyldig. Så är det inte i sverige!

Här räcker det med lite indicier, så att de kan säga att man är "på sannorlika skäl misstänkt" (Den kommentaren har ni säkert alla hört och läst i tidningar och i TV.) Dommen kan lyda precis likadant! Personen i fråga kan bli dömd  "på sannorlika skäl". Med andra ord, åklagaren kan inte bevisa att den åtalade har begått brottet i fråga, åklagaren kan bara visa upp att det är möjligt eller troligt. Och det räcker i sverige.
(Vad åklagaren är helt ointresserad av, är att det kanske är minst lika troligt att den åtalade INTE är skyldig. "Icke skyldig" ger inte en åklagare en fjäder i hatten och en sjuss på kariärs stegen.)

Hittar någon droger i din trädgård, så är chansen aldeles för stor att du åker på det, det hittades ju i DIN trädgård. (Tillgänglig för hela världen, bara en grind med hasp i vägen.) Kanske lite vagt, men på det stora hela är det allt som behövs om du har otur. Bätre rätssäkerhet än så har vi inte.

Med "sannorlika skäl" sitter, eller har suttit, alldeles för mycket folk oskyldigt dömda i svenska fängelser. Det kostar samhället oerhörda resurser, inte bara de pengarna som det kostar att ha folk inlåsta, utan som "Hammarslag" skrev, de skall börja på botten, med fogden i hälarna. Det är illa nog om man var skyldig till brottet man suttit för. Men har man fått sitta oskyldigt och kommer ut till en verklighet utan hus/hem, jobb och kanske med stora skulder pga att räkningarna tar inte paus, bara för att du gör det. Det är lätt att ge upp i det läget. och DET kostar de riktigt stora pengarna för samhället. För det kanske rör sig om en kunskap som kostar miljoner, som faller ur, kunnskap som kunde servat samhället i 30-40 år till, fram till pension, som ramlar ur för att personen väljer att inte ställa upp mera på det samhälle som högg en kniv i ryggen. Istället kryper det runt på botten levandes på soc. Eller som två av mina gamla skol kamrater, de åkte med några års mellanrum på var sin sketen "på sannorlika skäl" och har sedan dess levat utanför samhället, de hämtar sitt bidrag, de jobbar svart, allt står på familj och vänner, skulle jag låsas in på ett år (Som den ena satt.) skulle jag nog också göra allt, suga ur "systemet" var enda krona jag kunde.

"Hammarslag" verkar ta det som om han gjort sig skyldig till det. Tack vare bojan slipper han börja på botten när han kommer ut. Han kan fortsätta livet där han lämnade det. Är man dess utom skyldig till det man är dömd för, så är man nog inte så bitter över samhället.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
richardoo290 VOLVO for life..
10 januari 2008 · 2 113 Inlägg

hur många procent av internet tror du inte består av porr/forum/aftonblader/facebook/osv?

tongue

Kristian_L
10 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Jag är mest skrämd, över den brist på rättssäkerhet som vi faktiskt lever under.
Fast jag hamnade nog ganska off topic, tråden skule ju handla om vad "Hammarslag" kan hitta på under sin hus arrest. Sorry.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
richardoo290 VOLVO for life..
10 januari 2008 · 2 113 Inlägg

Kristian_V skrev:
Problemet är bara att i sverige har vi ingen bevis börda. Alltså domstol kan dömma dig, mig, vem som helst på som det heter "på sannorlika skäl".
Alla vi som är uppfödda med amerikanska deckar serier, filmer m.m. har ju sett att i USA är åklagare tvungen att visa "bortom all rimlig tvivel" att den åtalade är skyldig. Så är det inte i sverige!

Här räcker det med lite indicier, så att de kan säga att man är "på sannorlika skäl misstänkt" (Den kommentaren har ni säkert alla hört och läst i tidningar och i TV.) Dommen kan lyda precis likadant! Personen i fråga kan bli dömd  "på sannorlika skäl". Med andra ord, åklagaren kan inte bevisa att den åtalade har begått brottet i fråga, åklagaren kan bara visa upp att det är möjligt eller troligt. Och det räcker i sverige.
(Vad åklagaren är helt ointresserad av, är att det kanske är minst lika troligt att den åtalade INTE är skyldig. "Icke skyldig" ger inte en åklagare en fjäder i hatten och en sjuss på kariärs stegen.)

Hittar någon droger i din trädgård, så är chansen aldeles för stor att du åker på det, det hittades ju i DIN trädgård.

vet inte villken weird sida du hittar allt på, men!
i sverige friar man hellre än att fälla.. det behövs alltid någon form av bevis,
ett känt fall: 2 män befinner sig i en stuga och mördar en man. polisen vet att denna man dödades av nån av dessa 2.. bevisat! .. polisen vet att offret dog av ett slag i skallen med en stekpanna.. bevisat!.. men polisen vet inte vem av dem som gjorde det.

tror ni mördaren blev fälld trots bevisen?
tror ni dom straffade båda 2? (för båda var med på de och de var planerat, bevisat!)
NÄ! dom släpper båda helt fria eftersom dom inte får reda på vem som "dödade" honnom.

sverige dömer mindre oskyldiga än USA....  oavsett vad aftonbladet skriver ^^

Senast redigerat av richardoo290 (10 januari 2008)

Kristian_L
10 januari 2008 · 1 893 Inlägg

richardoo290 skrev:
vet inte villken weird sida du hittar allt på,

Läser du inläggen över huvud taget innan du ger dig på folk?
Jag skrev ganska tydligt att två av mina forna skolkamrater råkat ut för detta. Jag har således INTE hittat det på någon sida! Jag har läst dommarna. En tjock lunta papper skriven av sveahovrätts notarie.

richardoo290 skrev:
men!
i sverige friar man hellre än att fälla.. det behövs alltid någon form av bevis,
ett känt fall: 2 män befinner sig i en stuga och mördar en man. polisen vet att denna man dödades av nån av dessa 2.. bevisat! .. polisen vet att offret dog av ett slag i skallen med en stekpanna.. bevisat!.. men polisen vet inte vem av dem som gjorde det.

tror ni mördaren blev fälld trots bevisen?
tror ni dom straffade båda 2? (för båda var med på de och de var planerat, bevisat!)
NÄ! dom släpper båda helt fria eftersom dom inte får reda på vem som "dödade" honnom.

Jag känner till fallet i Lindomme du refererar till. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

richardoo290 skrev:
sverige dömer mindre oskyldiga än USA....  oavsett vad aftonbladet skriver ^^

Var hittade du info att sverige dömmer mindre (Färre) oskyldiga än USA? (Aftonbladet?) Har du någon källa för den kommentaren, eller hittade du bara på?
Aftonbladet är det flera år sedan jag slutade läsa, går inte ens in på deras web... Vill jag läsa skvaller, passar jag på att läsa hänt i veckan när jag hälsar på morsan.

Var lite vaken om du läser nyheter den kommadne månaden, så skall du se att du springer på kommentaren "på sannorlika skäl" mer än en gång.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Hamilton
10 januari 2008 · 8 873 Inlägg

Alla som sitter inne är ju oskyldiga om man frågar dom.
Varför ska dom som sitter i fängelse ha bättre vilkor än övriga vad gäller lån,skulder m.m
som någon föreslog.

Ge dom intagna samma standard som vi har för våra äldre i stället, det är ett bättre straff än 3målmat om dagen och TV på rummet+att dom även får betalt! (Inga stora summor, men ändå)

Senast redigerat av Hamilton (10 januari 2008)

Fotograf på tierpidag.se
richardoo290 VOLVO for life..
10 januari 2008 · 2 113 Inlägg

Kristian_V skrev:

richardoo290 skrev:
vet inte villken weird sida du hittar allt på,

Läser du inläggen över huvud taget innan du ger dig på folk?
Jag skrev ganska tydligt att två av mina forna skolkamrater råkat ut för detta. Jag har således INTE hittat det på någon sida! Jag har läst dommarna. En tjock lunta papper skriven av sveahovrätts notarie.

richardoo290 skrev:
men!
i sverige friar man hellre än att fälla.. det behövs alltid någon form av bevis,
ett känt fall: 2 män befinner sig i en stuga och mördar en man. polisen vet att denna man dödades av nån av dessa 2.. bevisat! .. polisen vet att offret dog av ett slag i skallen med en stekpanna.. bevisat!.. men polisen vet inte vem av dem som gjorde det.

tror ni mördaren blev fälld trots bevisen?
tror ni dom straffade båda 2? (för båda var med på de och de var planerat, bevisat!)
NÄ! dom släpper båda helt fria eftersom dom inte får reda på vem som "dödade" honnom.

Jag känner till fallet i Lindomme du refererar till. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

richardoo290 skrev:
sverige dömer mindre oskyldiga än USA....  oavsett vad aftonbladet skriver ^^

Var hittade du info att sverige dömmer mindre (Färre) oskyldiga än USA? (Aftonbladet?) Har du någon källa för den kommentaren, eller hittade du bara på?
Aftonbladet är det flera år sedan jag slutade läsa, går inte ens in på deras web... Vill jag läsa skvaller, passar jag på att läsa hänt i veckan när jag hälsar på morsan.

Var lite vaken om du läser nyheter den kommadne månaden, så skall du se att du springer på kommentaren "på sannorlika skäl" mer än en gång.

min gamle lärare som tidigare jobbat inom tingsrätten o massa skit, förklarade iallafall raka motsatsen till allt va du säger. bara för att de hände just din kompis betyder inte det att sverige e jättehemskt och värre än usa... gonatt

EDIT sannorlika skäl kan betyda att dem har bevis till 99%.
i USA räker det med en bra advokat så klarar du allt.

Senast redigerat av richardoo290 (10 januari 2008)

Kristian_L
10 januari 2008 · 1 893 Inlägg

richardoo290 skrev:
min gamle lärare som tidigare jobbat inom tingsrätten o massa skit, förklarade iallafall raka motsatsen till allt va du säger. bara för att de hände just din kompis betyder inte det att sverige e jättehemskt och värre än usa... gonatt

Då uppstår ju följd frågan, hur vet din gamla lärare att det är så? Nej, jag tänker inte fråga honom! DU skrev det som sanning i din kommentar.

Det som fick mig att sväva ut från topic med posten om "på sannorlika skäl" var den här posten.

richardoo290 skrev:
tänk om inte soc fanns då? wink

deras egna skit dem satt sig i, den får dom själva ta sig upp ifrån.
dem visste om riskerna när de gjorde sina brott.
och får dem ett hyffsat jobb ett år eller 2 efter de kommit ut så lär dom ju inte göra samma dumma sak igen? så egentligen är det en bra sak.
men visst det beror på vad man gjort också. en mördare får ju nästan samma straff som en ligist om man ska se det så. roll så visst kan det kännas förjävligt hmm

Jag ville belysa att alla inte satt sig i den skiten själva. Har man inte begått brottet, var man ju knappaast medveten om någon risk heller.

"Ser man välden i svart och vitt, missar man mycket, då livet är i WideScreen och HighColor."
God natt! wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
10 januari 2008 · 5 042 Inlägg

Hamilton skrev:
Alla som sitter inne är ju oskyldiga om man frågar dom.
Varför ska dom som sitter i fängelse ha bättre vilkor än övriga vad gäller lån,skulder m.m
som någon föreslog.

Ge dom intagna samma standard som vi har för våra äldre i stället, det är ett bättre straff än 3målmat om dagen och TV på rummet+att dom även får betalt! (Inga stora summor, men ändå)

Tv på rummet finns inte på alla ställen wink
sen för det andra så tjänar man allt mellan 5kr till 14 kr där.
de flesta som sitter har betalat skatt innan så därav matmålen o inget mer med det.
Men om du vill leva som dom så visst. Du blir inlåst i ditt hem kl 19.00 Varje kväll.
Du vågar inte ropa efter vakten om du blir skitenödig för då kommer dina grannar tro att du tjallar & då blir det smisk dagen efter när alla e lösa. vilket slutar med att du kommer skita rätt i din papperskorg o torka dig med en strumpa...

C H E V R O L E T <3
beemer_man20
10 januari 2008 · 23 Inlägg

hehe.  kul och   läsa  era svar till denna  kille. om  hur det  är  på kåken  m,m,  hamnar m an  på en  öppen  anstalt. får  man oftast  jobba.

själv  har  jag    haft  en kort "semester " på Skenäs. för grovmisshandel.

där  man antingen få kunskaper  om  svetsning.  eller  plugga. samt snickeri. och truck utbildning.

man  tjänar  9:80kr/tim.  c,a 300 i  veckan  som  ska gå  till kiosk. och  telefonkort.

väldigt sällan  det  är bråk på ett sånt ställe.

där sitter det  blandat  med folk.  allt ifrån  18år. till gammla gubbar.  och  få som är dömda till livstid,,

du  blir  oftast    bemött som du  själv vill

gäller  också  även  plitarna



Alla gör fel, det  är dumt att dra alla som    varit  "kåkfarare" över en  och samma  kam.


det finns  dock sånna som  alltid trillar tillbaka,  Hjälp dom  istället för att  se  ner  på dom!


det finns ett  ordspråk som säger , engång kriminell alltid  kriminell.


det  är den  största  lögn  jag  hört.
dom  som  blev  mina vänner  har  i  dom  flesta fall  fast jobb.  egen bostad   och  ett  ordnat  liv i  dagsläget

tack  och   godnatt


///Trött

awsome
TRYIT Teddan
10 januari 2008 · 2 495 Inlägg

tråkigt å sitta hemma , men jag tror oxå det är en bättre lösning.
Jag fick avslag på bojja när jag åkte dit, pga brottetsart och person så var det inte lämpligt med bojja.

ang att man dömmer på skäligen misstänkt så är det någon som har en sned uppfattning och mycket lögner.

men kan bli anhållen och senare häktad om man är skäligen misstänkt, skall du bli dömd för brottet skall det vara utom allt rimligt tvivel.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
TRYIT Teddan
10 januari 2008 · 2 495 Inlägg

om mman får längre fängelse straff så hyr man ut sin lägenhet , ber banken om att ta bort amorteringen och betalar endast räntan lånet.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
lollo
10 januari 2008 · 596 Inlägg

kom att tänka på en film ja sett me en kille som får en sån grej runt foten och han blir ju helt tokig och så rastlös men sen ser han ju ett mord genom fönstert..
det ploppa upp i huvet på mig när ja såg din bild..

du får lära dig PS eller nått det e tidsfördrivnade eller som en annan skrev möblera för det e ju hur kul som helst :-)

Hammarslag Inläggskritiker
10 januari 2008 · 990 Inlägg

Kristian_V Du har mycket rätt i ang rättväsendet, vi har inget bevistvång och hellre fria än fälla. Det går ju att spekulera i hur ofta den typen används.

Kåken är som ett semesterställe, en fritidsgård för vuxna i princip.
Det ja skrev att man mår dåligt över är ju givetvis att man inte har sin frihet, resten är ju rena lyxen, Iaf på skennäs skänninge & roxtuna.
Och ja jag tycker faktiskt att dom borde sänka standarden på kåken, även om ja själv lär hamna där nån gång i framtiden. Och sedan lägga pengarna på äldrevård tex, ett straff ska kännas. Men när man avtjänat straffet så ska det vara bra sen, så röstar för möjlighet att kunna frysa betalningar.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Kristian_L
10 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Hammarslag skrev:
Kristian_V Du har mycket rätt i ang rättväsendet, vi har inget bevistvång och hellre fria än fälla. Det går ju att spekulera i hur ofta den typen används...

Tack för det. smile
Tyvär lever alldeles för många som hjärntvättade av staten, i tron att vi lever i ett snudd på perfekt samhälle, man klagar lite på det höga skattetrycket, sedan blir det "men vi har det ju så bra här!"

r-ted skrev:
...ang att man dömmer på skäligen misstänkt så är det någon som har en sned uppfattning och mycket lögner...

För din skull, hoppas jag du aldrig behöver uppleva hur fel du har i den kommentaren.
Det är ganska lätt när man lever i svart och vitt! Bankar man på någon, åker man in, kanske direkt på plats. Vitnen, offer, gärningsman. Saken är klar!

Men det finns andra anledningar man kan få fängelse för, som inte är lika svart på vitt. Där en tjänsteman säger att "så här är det", nämndemännen i rätten köper hans/hennes teori och du åker på semmester. ("På sannorlika skäl")

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Hamilton
10 januari 2008 · 8 873 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Hamilton skrev:
Alla som sitter inne är ju oskyldiga om man frågar dom.
Varför ska dom som sitter i fängelse ha bättre vilkor än övriga vad gäller lån,skulder m.m
som någon föreslog.

Ge dom intagna samma standard som vi har för våra äldre i stället, det är ett bättre straff än 3målmat om dagen och TV på rummet+att dom även får betalt! (Inga stora summor, men ändå)

Tv på rummet finns inte på alla ställen wink
sen för det andra så tjänar man allt mellan 5kr till 14 kr där.
de flesta som sitter har betalat skatt innan så därav matmålen o inget mer med det.
Men om du vill leva som dom så visst. Du blir inlåst i ditt hem kl 19.00 Varje kväll.
Du vågar inte ropa efter vakten om du blir skitenödig för då kommer dina grannar tro att du tjallar & då blir det smisk dagen efter när alla e lösa. vilket slutar med att du kommer skita rätt i din papperskorg o torka dig med en strumpa...

Men ta och vakna upp nu va..det är inte som på film att man ropar efter en vakt.
TV på rummet beror på i vilken typ av anstallt man sitter på och avdelning
Kolla vad jag skrev ang det äldre dom har det värre än internerna

Fotograf på tierpidag.se
TRYIT Teddan
10 januari 2008 · 2 495 Inlägg

Kristian_V skrev:

Hammarslag skrev:
Kristian_V Du har mycket rätt i ang rättväsendet, vi har inget bevistvång och hellre fria än fälla. Det går ju att spekulera i hur ofta den typen används...

Tack för det. smile
Tyvär lever alldeles för många som hjärntvättade av staten, i tron att vi lever i ett snudd på perfekt samhälle, man klagar lite på det höga skattetrycket, sedan blir det "men vi har det ju så bra här!"

r-ted skrev:
...ang att man dömmer på skäligen misstänkt så är det någon som har en sned uppfattning och mycket lögner...

För din skull, hoppas jag du aldrig behöver uppleva hur fel du har i den kommentaren.
Det är ganska lätt när man lever i svart och vitt! Bankar man på någon, åker man in, kanske direkt på plats. Vitnen, offer, gärningsman. Saken är klar!

Men det finns andra anledningar man kan få fängelse för, som inte är lika svart på vitt. Där en tjänsteman säger att "så här är det", nämndemännen i rätten köper hans/hennes teori och du åker på semmester. ("På sannorlika skäl")

ja du, jag har själv suttit inne någon gång så jag vet hur det är.


det är ingen tjänsteman som säger att det är så utan att dom har lite rätt.


ang anstalter så är det rena semestern, problemet är ju allt runt som rasar familj, ekonomi osv.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
richardoo290 VOLVO for life..
10 januari 2008 · 2 113 Inlägg

r-ted skrev:
ang anstalter så är det rena semestern, problemet är ju allt runt som rasar familj, ekonomi osv.

men samtidigt verkar det som att du har byggt up det rätt hyffsat endå?

Hammarslag Inläggskritiker
10 januari 2008 · 990 Inlägg

richardoo290 skrev:

r-ted skrev:
ang anstalter så är det rena semestern, problemet är ju allt runt som rasar familj, ekonomi osv.

men samtidigt verkar det som att du har byggt up det rätt hyffsat endå?

Hehe och hur vet du att bilarna är  betalda med skattade pengar wink ?
Kanske fortsatte badboy style och lyckades ? smile

Senast redigerat av Hammarslag (10 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang