Dator-problem.

Volvoz84 "Ijenkligen"
9 januari 2008 · 786 Inlägg

hej smile

det började med att den la av 2-3 ggr om dagen,
men nu stänger den ner efter 10-15 sekunder.. precis som om nåt blir för varmt, eller strömmen inte räcker till.

vad kan vara fel? dammsugade och ryckte lite i sladdarna men det hjälpte inte roll
råkade dessutom dra av några små kontakter till startknapp, usb och sånt..
ska försöka fixa det med sladdarna nu iaf.

nån som vet vad som är fel?

mvh

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Man ska aldrig dammsuga en dator om man inte vill ha en förvuxen brevpress på skrivbordet istället big_smile

Man kan göra det utan fara men det är säkrast att låta bli.

Om det inte är skit i kylflänsarna så låter det som om nätagget sjunger på sista versen, det är det som oftast strular på datorer när dom börjar bli lite äldre.

Annars kan det vara minnet eller någon trasig kylfläkt som spökar.

Och sladdarna till kontakterna i fronten kan alla koppla rätt med lite tålamod och en IQ över 10 tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (13 januari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
s40kungen
9 januari 2008 · 180 Inlägg

fan sån var min datorn också för ett tag sen men jag vette fan hur det löste sig sen..aja har ny nu så.

NJ_
9 januari 2008 · 2 118 Inlägg

kanske är dags att formatera ? kolla så att alla kylfläktar snurrar osv, lr så att ingen kylfläns lossnat.

D.i.l.l.i.g.a.f
Volvoz84 "Ijenkligen"
9 januari 2008 · 786 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Ma ska aldrig dammsuga en dator om man inte vill ha en förvuxen brevpress på skrivbordet istället big_smile

Man kan göra det utan fara men det är säkrast att låta bli.

Om det inte är skit i kylflänsarna så låter det som om nätagget sjunger på sista versen, det är det som oftast strular på datorer när dom börjar bli lite äldre.

Annars kan det vara minnet eller någon trasig kylfläkt som spökar.

Och sladdarna till kontakterna i fronten kan alla koppla rätt med lite tålamod och en IQ över 10 tongue

jag drog ut alla sladdar och lät den stå ett tag innan jag dammsög smile

skit i kylflänsarna kan man ju lugnt säga lol
datorn är ju inte speciellt gammal heller hmm (augusti 07)
finns 2st kylfläktar tror jag. en i nätaggregatet, och en mitt på kortet innuti, och båda fungerar neutral

måste få ordning på den väldigt snart! sitter just nu och surfar på en laptop från stenåldern...

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Volvoz84 "Ijenkligen"
9 januari 2008 · 786 Inlägg

NJ_ skrev:
kanske är dags att formatera ? kolla så att alla kylfläktar snurrar osv, lr så att ingen kylfläns lossnat.

då blir jag väl av med allt jag har sparat i hårddisken? skoj mad har typ 2500 bilder som jag inte vill förlora..

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
zewmah
9 januari 2008 · 81 Inlägg

CPU-fläkten är kass (men startar - annars hade inte moderkortet dragit igång POST'en), eller kasst nätagg.

Kan även vara en kass kondensator nånstans på moderkortet eller ett instickskort (instickskorten ger sällan riktiga kalldyk dock, brukar ge blåskärmar eller andra spännande fel). Sist men inte minst; kolla minnesmodulerna. Samma här, sällan att strömmen bryts, mer troligt att det blir en blåskärm.

Och som tidigare talare var inne på; nätagget.

Kort sagt, det kan vara vad fan som helst. Enklast är att testa del för del, börja med nätaggregatet och syna igenom moderkortet efter sprängda/spruckna/läckande kondingar.

EDIT: Får du blåskärmar eller bryts strömmen? Formatering är INGET bra råd, i vilket fall.

Senast redigerat av zewmah (10 januari 2008)

chrizz Administratör
10 januari 2008 · 11 790 Inlägg

Dammsuga måste man ju göra då och då. Processorfläkt med mera kläggar ju igen, och kyler mycket sämre med tiden, vilket leder till högljudd dator till en början (för att fläktar måste gå på högvarv för att kyla) och till sist börjar allt hänga sig och gå åt pipan. Jag har tätat min låda så gott jag kunnat med tejp på insidan (primitivt, jag vet, men det funkar rätt OK), och sen har jag filter framför alla fläktar som cirkulerar luften i burken (insug i fronten, utsläpp bak). Dessa damsuger jag ungefär en gång i veckan, och det kan vara rejält med damm efter bara en vecka faktiskt. Resultat? Problemfri dator... smile

Nu behöver detta naturligtvis inte vara lösningen på alla problem, det kan ju faktiskt vara hårdvarufel på datorn. Men hänger den sig efter 10-15 sekunder så tippar jag på värmeproblem iaf.

Jag är tveksam till att formatering hjälper och jag hade inte börjat felsökningen med det iallafall. Det är en sista utväg....

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
zewmah
10 januari 2008 · 81 Inlägg

chrizz skrev:
Dammsuga måste man ju göra då och då. Processorfläkt med mera kläggar ju igen, och kyler mycket sämre med tiden, vilket leder till högljudd dator till en början (för att fläktar måste gå på högvarv för att kyla) och till sist börjar allt hänga sig och gå åt pipan. Jag har tätat min låda så gott jag kunnat med tejp på insidan (primitivt, jag vet, men det funkar rätt OK), och sen har jag filter framför alla fläktar som cirkulerar luften i burken (insug i fronten, utsläpp bak). Dessa damsuger jag ungefär en gång i veckan, och det kan vara rejält med damm efter bara en vecka faktiskt. Resultat? Problemfri dator... smile

Nu behöver detta naturligtvis inte vara lösningen på alla problem, det kan ju faktiskt vara hårdvarufel på datorn. Men hänger den sig efter 10-15 sekunder så tippar jag på värmeproblem iaf.

Jag är tveksam till att formatering hjälper och jag hade inte börjat felsökningen med det iallafall. Det är en sista utväg....

Nej, nej, nej!
ALDRIG dammsuga datorer. Blås igenom med tryckluft istället, dammsugarmunstycken har en förkärlek till ESD. Nu har jag iofs aldrig själv haft ihjäl en komponent med ESD varken från dammsugare eller händer, men det är en réell risk.

Däremot helt riktigt att man ska hålla fläktar och flänsar dammfria.
Formatering är aldrig ens en sista utväg; sista utväg en ny fräsch installation på en annan hårddisk, och sedan kopiera över det gamla materialet (foton med mera) från den gamla disken. Hårddiskar kostar noll och inget nuförtiden.

chrizz Administratör
10 januari 2008 · 11 790 Inlägg

zewmah skrev:

chrizz skrev:
Dammsuga måste man ju göra då och då. Processorfläkt med mera kläggar ju igen, och kyler mycket sämre med tiden, vilket leder till högljudd dator till en början (för att fläktar måste gå på högvarv för att kyla) och till sist börjar allt hänga sig och gå åt pipan. Jag har tätat min låda så gott jag kunnat med tejp på insidan (primitivt, jag vet, men det funkar rätt OK), och sen har jag filter framför alla fläktar som cirkulerar luften i burken (insug i fronten, utsläpp bak). Dessa damsuger jag ungefär en gång i veckan, och det kan vara rejält med damm efter bara en vecka faktiskt. Resultat? Problemfri dator... smile

Nu behöver detta naturligtvis inte vara lösningen på alla problem, det kan ju faktiskt vara hårdvarufel på datorn. Men hänger den sig efter 10-15 sekunder så tippar jag på värmeproblem iaf.

Jag är tveksam till att formatering hjälper och jag hade inte börjat felsökningen med det iallafall. Det är en sista utväg....

Nej, nej, nej!
ALDRIG dammsuga datorer. Blås igenom med tryckluft istället, dammsugarmunstycken har en förkärlek till ESD. Nu har jag iofs aldrig själv haft ihjäl en komponent med ESD varken från dammsugare eller händer, men det är en réell risk.

Däremot helt riktigt att man ska hålla fläktar och flänsar dammfria.
Formatering är aldrig ens en sista utväg; sista utväg en ny fräsch installation på en annan hårddisk, och sedan kopiera över det gamla materialet (foton med mera) från den gamla disken. Hårddiskar kostar noll och inget nuförtiden.

Dammsuger naturligtvis aldrig direkt mot komponenterna, det säger ju sig självt. Jag har dammsugit mina datorer sen 90-talet, och kommer fortsätta göra det. Funkar utmärkt, men som sagt, var försiktig med munstycket och tryck aldrig det mot moderkort, minnen eller annat känsligt. Använd det för att få bort det grövsta dammet bara och damm från fläktar och kylflänsar.

Formattering i mitt fall innebär ominstallation av program med mera på systemdisken. Allt annat som är av värde ligger på andra hårddiskar/servrar. Lagrar aldrig något av värde på systemdisken (dvs hårddisken med windows, installerade program, spel osv).

Separat disk för windows och installerade program. Sen andra hårddiskar för mp3, film och allt annat är en enkel "hemlighet" för en snabb dator btw. Hårddiskar är billiga idag så det kan man kosta på sig tycker jag, även om det kan tyckas frestande att nyttja det lediga utrymmet på "C:", låt det vara och låt den hårddisken jobba med systemet och dina installerade program, och lagra allt annat på en annan hårddisk istället.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Volvoz84 "Ijenkligen"
10 januari 2008 · 786 Inlägg

zewmah skrev:
CPU-fläkten är kass (men startar - annars hade inte moderkortet dragit igång POST'en), eller kasst nätagg.

Kan även vara en kass kondensator nånstans på moderkortet eller ett instickskort (instickskorten ger sällan riktiga kalldyk dock, brukar ge blåskärmar eller andra spännande fel). Sist men inte minst; kolla minnesmodulerna. Samma här, sällan att strömmen bryts, mer troligt att det blir en blåskärm.

Och som tidigare talare var inne på; nätagget.

Kort sagt, det kan vara vad fan som helst. Enklast är att testa del för del, börja med nätaggregatet och syna igenom moderkortet efter sprängda/spruckna/läckande kondingar.

EDIT: Får du blåskärmar eller bryts strömmen? Formatering är INGET bra råd, i vilket fall.

Nej, inga blåskärmar eller så. det kan vara när som helst, men speciellt när jag har många program igång, eller kollar youtube tongue då dör den helt plötsligt, utan förvarning hmm
eller, ja.. den va så innan. nu går den inte att starta upp helt. trycker jag på startknappen så startar den upp som vanligt, för att sedan dö efter 10-15 sekunder mad
måste verkligen fixa det snart, får fan psykiska problem av laptopen lol

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
zewmah
10 januari 2008 · 81 Inlägg

opeltiffi skrev:
Nej, inga blåskärmar eller så. det kan vara när som helst, men speciellt när jag har många program igång, eller kollar youtube tongue då dör den helt plötsligt, utan förvarning hmm
eller, ja.. den va så innan. nu går den inte att starta upp helt. trycker jag på startknappen så startar den upp som vanligt, för att sedan dö efter 10-15 sekunder mad
måste verkligen fixa det snart, får fan psykiska problem av laptopen lol

Byt nätaggregat & CPU-fläkt. Såvida du inte har prestandaprylar i burken funkar budgetvarianterna perfekt, och blir lagom 'dyrt'.

Passa även på att köra ett testprogram för RAM-minne och kolla att dessa är OK,
kvarstår felet; byt moderkort.

chrizz Administratör
10 januari 2008 · 11 790 Inlägg

opeltiffi skrev:

zewmah skrev:
CPU-fläkten är kass (men startar - annars hade inte moderkortet dragit igång POST'en), eller kasst nätagg.

Kan även vara en kass kondensator nånstans på moderkortet eller ett instickskort (instickskorten ger sällan riktiga kalldyk dock, brukar ge blåskärmar eller andra spännande fel). Sist men inte minst; kolla minnesmodulerna. Samma här, sällan att strömmen bryts, mer troligt att det blir en blåskärm.

Och som tidigare talare var inne på; nätagget.

Kort sagt, det kan vara vad fan som helst. Enklast är att testa del för del, börja med nätaggregatet och syna igenom moderkortet efter sprängda/spruckna/läckande kondingar.

EDIT: Får du blåskärmar eller bryts strömmen? Formatering är INGET bra råd, i vilket fall.

Nej, inga blåskärmar eller så. det kan vara när som helst, men speciellt när jag har många program igång, eller kollar youtube tongue då dör den helt plötsligt, utan förvarning hmm
eller, ja.. den va så innan. nu går den inte att starta upp helt. trycker jag på startknappen så startar den upp som vanligt, för att sedan dö efter 10-15 sekunder mad
måste verkligen fixa det snart, får fan psykiska problem av laptopen lol

Det låter som nätaggregatet i mina öron. Gammalt eller otillräckligt nätagg i kombination med överhettning. Testa med ett annat och se om problemet kvarstår, det hade jag börjat med iaf.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Andreas_ace
10 januari 2008 · 375 Inlägg

Vad är det för system du anv?

Och vet du kraften för ditt nätagg? Står på sidan av ditt agg.
Skriv helst hur många Ampere varje "lina" klarar, dvs  +3v, +5v, +1v osv
Watt antalet är mindre viktigt egentligen, då många stirrar sig blind på detta och inte kollar hur mycket den klarar av att leverera för varje lina.

Vilket fall som helst så låter det iaf som att ditt nätagg har gjort sitt

Senast redigerat av Andreas_ace (10 januari 2008)

Volvo 740GL (1990)
Zlasher Pulare
10 januari 2008 · 248 Inlägg

Låter helt klart som ett värmeproblem.
Som sagt kolla att dina fläktar funkar okej.
Om det är en märkes dator du har så kolla i bios om du kan stänga av automatisk kontroll av cpu fläkten. Och låt den snurra på max ett tag och se om burken klarar sig längre då.
Jag förmodar att du har en Intel Processor då de stänger av sig när de blir för varmt.
Vet dock inte hur den nya generationens amd processorer funkar, men de hade ju förr en tendens att brinna upp.
För er som är rädda att dammsuga i burken och är lite händig i era datorer. Så skruva loss fläktarna och tvätta dem under rinnade vatten, eller torka av dem med fuktig trasa.
Var bara nog med att torka dem efteråt, Sen funkar de som nya.
Sen kan det ju även vara så att du har dåligt med kylpasta mellan kylfläns och processorn.
Jag tycker du ska se efter vilka tempraturer du har på processorn med mera.
Jag rekomenderar programet Everest,
Finns testversioner gratis att hämta på www.lavalys.com
Lycka till.

Subaru Impreza Wrx STI "Pittbull" (2008)
Phaetoon
10 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Testa med ett annat nätagg. Det är ett rätt så typiskt fel när datorn stänger av sig så snabbt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Volvoz84 "Ijenkligen"
10 januari 2008 · 786 Inlägg

hej smile

har fixat ett annat nätaggregat nu. måste bara ta reda på hur sladdarna från startknapp, usb osv, ska sitta i moderkortet hmm
har ett sånt här
http://www.lojatnc.com/images/p5vd2mxse.gif
längst ner till vänster ska dom sitta. vet inte hur bara tongue

nån som vet kanske?

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
knugis
10 januari 2008 · 57 Inlägg

opeltiffi skrev:
hej smile

har fixat ett annat nätaggregat nu. måste bara ta reda på hur sladdarna från startknapp, usb osv, ska sitta i moderkortet hmm
har ett sånt här
http://www.lojatnc.com/images/p5vd2mxse.gif
längst ner till vänster ska dom sitta. vet inte hur bara tongue

nån som vet kanske?

eftersom du valde att länka till en jätteliten bild så kan ja inte säga hur dom ska sitta.. men om du kollar nere i högra hörnet där dom ska sitta så står det (oftast) skrivet på moderkortet HDD LED, POWER LED, SW POWER och SW RESTART (konsentrera dig på att få SW-P och SW-R rätt, dom andra e skit samma).. jämför texten på sladdarna och texten på moderkortet och tryck sedan dit.. svårare än så är det inte..

"fattar inte hur du kan upploada med din afrikanska adsl uppkoppling. tankar i 20kb/s, skandalöst. tankar fan snabbare från en chinesefarm som spelar wow och tankar 10 filmer från sin polare."
NJ_
11 januari 2008 · 2 118 Inlägg

knugis skrev:

opeltiffi skrev:
hej smile

har fixat ett annat nätaggregat nu. måste bara ta reda på hur sladdarna från startknapp, usb osv, ska sitta i moderkortet hmm
har ett sånt här
http://www.lojatnc.com/images/p5vd2mxse.gif
längst ner till vänster ska dom sitta. vet inte hur bara tongue

nån som vet kanske?

eftersom du valde att länka till en jätteliten bild så kan ja inte säga hur dom ska sitta.. men om du kollar nere i högra hörnet där dom ska sitta så står det (oftast) skrivet på moderkortet HDD LED, POWER LED, SW POWER och SW RESTART (konsentrera dig på att få SW-P och SW-R rätt, dom andra e skit samma).. jämför texten på sladdarna och texten på moderkortet och tryck sedan dit.. svårare än så är det inte..

lr om du bara ska testa lite snabbt så kortsluter du "Piggarna" på SW-Power med en liten skruvmejsel, brukar då jag göra när jag tester grejer lite snabbt..

D.i.l.l.i.g.a.f
Urkas Kräsen grafiker
11 januari 2008 · 1 775 Inlägg

Det är nog modermodemet, själva hjärtat i hårddisken som har gått sönder.

... Men RTFM är en ganska bra regel. Står faktiskt ganska mycket bra i manualen hur man ska koppla saker.

Whine whine!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang