Dator-problem.

twin_cam Smålänning
11 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Att man inte får dammsuga var nått nytt...
Min dator har vi dammsugit med jämna mellanrum sen den köptes för 10 år sen... Den lever ännu...
Fast bara fläktar och flänsar, resten är taget med blås på dammsugaren eller tryckluft smile 8 bar ge perfekt effekt på rengöringen smile

I ditt fall skulle jag också gilla på antingen HDD problem, eller nätagg.

Gå in och kolla på processorinställningarna i bios. Har du intelprocessor så ska det inte finnas mågon temperatur angiven när den ska stänga av, för intel sköter det automatiskt genom att klocka ner sig om den bli för varm.

Hade det felet på den nya datorn när den hade vart inne på HDD-byte. Då hade reparatören som var van vid AMD ställt procssorn på att stänga av vid 37 grader, och då stannade datorn, har för mig att det var ca 10 - 20 sek efter att windows hade startat.
När vi stängde av det så har den fungerat perfekt sen dess.

Värt att kolla iaf.. går ju fort.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MeloveGolf Vw trimmare
11 januari 2008 · 2 995 Inlägg

om datorn "Stänger av sig sjävt" skulle ja då INTE börja med att byta nätagg...är din dator 2år+ så är det KYLPASTAN du ska kolla först...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MeloveGolf Vw trimmare
11 januari 2008 · 2 995 Inlägg

twin_cam skrev:
Hade det felet på den nya datorn när den hade vart inne på HDD-byte. Då hade reparatören som var van vid AMD ställt procssorn på att stänga av vid 37

smart kille utbildning på cornflakes paketet? roll
De flesta AMD x2 har overheat protection inställt på 60-70C intel något högre..
37 grader = sitta i kylskåpet och spela lol

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
twin_cam Smålänning
11 januari 2008 · 7 877 Inlägg

MeloveGolf skrev:

twin_cam skrev:
Hade det felet på den nya datorn när den hade vart inne på HDD-byte. Då hade reparatören som var van vid AMD ställt procssorn på att stänga av vid 37

smart kille utbildning på cornflakes paketet? roll
De flesta AMD x2 har overheat protection inställt på 60-70C intel något högre..
37 grader = sitta i kylskåpet och spela lol

Ja den va ställd på nått sånt sjukt lågt i alla fall.. Kan ju vart ett misstag också... tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sushikocken Sleeper
11 januari 2008 · 3 084 Inlägg

farligare att ha damm som blir statiskt på korten än att suga bort det man får hålla lite avstånd så går det ju finemang... Kom ihåg att jag haft ett liknande problem men den startade helt oväntat av sig själv ibland också tongue knasigt men den hade ställt om sig själv i bios har jag för mig att det var.

Urkas skrev:
Det är nog modermodemet, själva hjärtat i hårddisken som har gått sönder.

... Men RTFM är en ganska bra regel. Står faktiskt ganska mycket bra i manualen hur man ska koppla saker.

modermodemet var det ja big_smile

http://vvv.hallah.nu/pics/modermodem.jpg

Senast redigerat av Sushikocken (11 januari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
knugis
13 januari 2008 · 57 Inlägg

Sushikocken skrev:
http://vvv.hallah.nu/pics/modermodem.jpg

HAHAHAHA vilket stolpskott!! hahaha, skrattar seriöst så ja gråter ^^

Senast redigerat av knugis (13 januari 2008)

"fattar inte hur du kan upploada med din afrikanska adsl uppkoppling. tankar i 20kb/s, skandalöst. tankar fan snabbare från en chinesefarm som spelar wow och tankar 10 filmer från sin polare."
richardoo290 VOLVO for life..
13 januari 2008 · 2 113 Inlägg

knugis skrev:

Sushikocken skrev:
http://vvv.hallah.nu/pics/modermodem.jpg

HAHAHAHA vilket stolpskott!! hahaha, skrattar seriöst så ja gråter ^^

kan bara hålla med lol

Volvoz84 "Ijenkligen"
13 januari 2008 · 786 Inlägg

hej tongue

har fixat sladdarna iaf. jättesvårt faktiskt roll kylpastan antar jag är den gråa geggiga smeten mellan aluminiumgrejen och processorn eller vad det är tongue
tror jag råkade torka bort lite sånt hmm  men det var efter den började dumma sig iofs..
men ska inte aluminiumgrejen där fläkten sitter sitta ända inpå processorn? jag har iaf ett glapp på ett par mm. kanske värt att kolla upp?

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
richardoo290 VOLVO for life..
13 januari 2008 · 2 113 Inlägg

opeltiffi skrev:
hej tongue

har fixat sladdarna iaf. jättesvårt faktiskt roll kylpastan antar jag är den gråa geggiga smeten mellan aluminiumgrejen och processorn eller vad det är tongue
tror jag råkade torka bort lite sånt hmm  men det var efter den började dumma sig iofs..
men ska inte aluminiumgrejen där fläkten sitter sitta ända inpå processorn? jag har iaf ett glapp på ett par mm. kanske värt att kolla upp?

dedära glappet kanske skulle täckas med kylpastan du så fint torka bort? lol

Volvoz84 "Ijenkligen"
13 januari 2008 · 786 Inlägg

mycket möjligt tongue

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Zlasher Pulare
13 januari 2008 · 248 Inlägg

hehe, jo utan kylpasta kommer processorn inte må så bra.
Kylpastan gör stor nytta:P
Så kila iväg och köp ny. Kylflänsen ska sitta rakt på processorn. Med kylpasta imellan.

EDIT: Men innan du lägger på ny kylpasta är det bra att du tar bort den gamla....
Använd benzin eller funkar iofs lika bra med aceton. Det avdunstar iaf lätt, och löser upp kylpastan bra.

Senast redigerat av Zlasher (13 januari 2008)

Subaru Impreza Wrx STI "Pittbull" (2008)
MeloveGolf Vw trimmare
13 januari 2008 · 2 995 Inlägg

opeltiffi skrev:
hej tongue

har fixat sladdarna iaf. jättesvårt faktiskt roll kylpastan antar jag är den gråa geggiga smeten mellan aluminiumgrejen och processorn eller vad det är tongue
tror jag råkade torka bort lite sånt hmm  men det var efter den började dumma sig iofs..
men ska inte aluminiumgrejen där fläkten sitter sitta ända inpå processorn? jag har iaf ett glapp på ett par mm. kanske värt att kolla upp?

Den är grå? du skulle jag verkligen byta eftersom den gått varmt och alldeles för länge köper artic silver 75kr du kommer inte ens använda halva sprutan så räcker till flera datorer...

glapp på ett par mm!!??  då är det noll kylning till cpu fläkt/fläns ska sitta "stenhårt" mot cpun med kylpasta mellan fläns/cpu dock inte för mycket kylpasta så det rinner utanför...kolla om byglarna är hela eller sitter som dom ska annars köp allt ny fläkt och fläns...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Martin 9-3 Fisketokig
13 januari 2008 · 2 997 Inlägg

opeltiffi skrev:
hej tongue

har fixat sladdarna iaf. jättesvårt faktiskt roll kylpastan antar jag är den gråa geggiga smeten mellan aluminiumgrejen och processorn eller vad det är tongue
tror jag råkade torka bort lite sånt hmm  men det var efter den började dumma sig iofs..
men ska inte aluminiumgrejen där fläkten sitter sitta ända inpå processorn? jag har iaf ett glapp på ett par mm. kanske värt att kolla upp?

Låter inge vidare om du utan kylpasta har ett litet glapp mellan processor och kylare.

Du ska utan vidare kunna montera en kylare så den sitter fast mot processorn, ska inte finnas det minsta spelrum mellan.

Lagret kylpasta ska vara precis så det bildar ett lager, så tunnt det bara går.
Efter montering kan du testa vrida kylare lite lite åt båda hållen för att trycka ut ojämn pasta. Mycket försiktigt.

Du märker ganska snabbt om det är värmeproblem.
Kolla om datorn kommer längre i startprocessen när den stått och kallnat helt än när den försökt starta några gånger och gått varm, om intervallerna blir kortare så är det värmen.

Annars kan du hoppa in i bios direkt när datorn startar upp och kolla om du kan hoppa mellan inställningar längre tid där än när den ska ladda operativsystemet. Om den inte hänger sig eller startar om då är en formatering rätt given.

Har du taskigt med backup på grejorna så låt det bli en läxa, montera in hårddisken i en annan dator och starta upp på den och hämta över allt du behöver, montera tillbaka och formatera om.

Senast redigerat av Martin 9-3 (13 januari 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Volvoz84 "Ijenkligen"
13 januari 2008 · 786 Inlägg

MeloveGolf skrev:

opeltiffi skrev:
hej tongue

har fixat sladdarna iaf. jättesvårt faktiskt roll kylpastan antar jag är den gråa geggiga smeten mellan aluminiumgrejen och processorn eller vad det är tongue
tror jag råkade torka bort lite sånt hmm  men det var efter den började dumma sig iofs..
men ska inte aluminiumgrejen där fläkten sitter sitta ända inpå processorn? jag har iaf ett glapp på ett par mm. kanske värt att kolla upp?

Den är grå? du skulle jag verkligen byta eftersom den gått varmt och alldeles för länge köper artic silver 75kr du kommer inte ens använda halva sprutan så räcker till flera datorer...

glapp på ett par mm!!??  då är det noll kylning till cpu fläkt/fläns ska sitta "stenhårt" mot cpun med kylpasta mellan fläns/cpu dock inte för mycket kylpasta så det rinner utanför...kolla om byglarna är hela eller sitter som dom ska annars köp allt ny fläkt och fläns...

grå ja... glappet beror på att "fötterna" på flänsen inte når ända ner till moderkortet på alla sidor samtidigt. så om jag sätter i flänsen på höger sida, så poppar den upp på vänster sida..
jag har satt fast den med buntband på enqa sidan iaf lol
får nog ta o kolla upp det kanske big_smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
MeloveGolf Vw trimmare
13 januari 2008 · 2 995 Inlägg

opeltiffi skrev:
grå ja... glappet beror på att "fötterna" på flänsen inte når ända ner till moderkortet på alla sidor samtidigt. så om jag sätter i flänsen på höger sida, så poppar den upp på vänster sida..
jag har satt fast den med buntband på enqa sidan iaf lol
får nog ta o kolla upp det kanske big_smile

nej nej nej klart den "poppar" det gör alla det är skitsvårt att få dit den man får ta (akta moderkortet!!) i utav bara helvete det är normalt den ska sitta rejält hårt och pressad mot cpun..

EDIT: en gång till : Ta i men inte ta sönder wink prova att sätta den sidan som inte har "tum pressaren" på sig i först sen lirka och ta i för att få i den i andra sidan...

hur länge har du kört med den så?

Senast redigerat av MeloveGolf (13 januari 2008)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Volvoz84 "Ijenkligen"
13 januari 2008 · 786 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

opeltiffi skrev:
hej tongue

har fixat sladdarna iaf. jättesvårt faktiskt roll kylpastan antar jag är den gråa geggiga smeten mellan aluminiumgrejen och processorn eller vad det är tongue
tror jag råkade torka bort lite sånt hmm  men det var efter den började dumma sig iofs..
men ska inte aluminiumgrejen där fläkten sitter sitta ända inpå processorn? jag har iaf ett glapp på ett par mm. kanske värt att kolla upp?

Låter inge vidare om du utan kylpasta har ett litet glapp mellan processor och kylare.

Du ska utan vidare kunna montera en kylare så den sitter fast mot processorn, ska inte finnas det minsta spelrum mellan.

Lagret kylpasta ska vara precis så det bildar ett lager, så tunnt det bara går.
Efter montering kan du testa vrida kylare lite lite åt båda hållen för att trycka ut ojämn pasta. Mycket försiktigt.

Du märker ganska snabbt om det är värmeproblem.
Kolla om datorn kommer längre i startprocessen när den stått och kallnat helt än när den försökt starta några gånger och gått varm, om intervallerna blir kortare så är det värmen.

Annars kan du hoppa in i bios direkt när datorn startar upp och kolla om du kan hoppa mellan inställningar längre tid där än när den ska ladda operativsystemet. Om den inte hänger sig eller startar om då är en formatering rätt given.

Har du taskigt med backup på grejorna så låt det bli en läxa, montera in hårddisken i en annan dator och starta upp på den och hämta över allt du behöver, montera tillbaka och formatera om.

ja om den har stått ett tag, så kommer jag nästan fram till där man loggar in innan den dör.
trycker jag en gång till, så klarar den typ 10 sekunder innan den dör hmm det blir kortare intervaller ju mer jag försöker alltså.
kylpastan ser ut så här iaf hmm
http://geting.se/image.php/79679-DSC00074.JPG
ny kylpasta och sätta rätt flänsen? räcker det tro?
mvh

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
richardoo290 VOLVO for life..
13 januari 2008 · 2 113 Inlägg

opeltiffi skrev:
ja om den har stått ett tag, så kommer jag nästan fram till där man loggar in innan den dör.
trycker jag en gång till, så klarar den typ 10 sekunder innan den dör hmm det blir kortare intervaller ju mer jag försöker alltså.
kylpastan ser ut så här iaf hmm
http://geting.se/image.php/79679-DSC00074.JPG
ny kylpasta och sätta rätt flänsen? räcker det tro?
mvh

ny kylpasta behövs! roll

jensonnn
13 januari 2008 · 180 Inlägg

förlåt om jag lånar tråden en stund, men jag har en fråga angående nät aggregat som ni pratade om tidigare. Hur vet man hur många Watt som krävs av ett nätagg?

trosor är röda kalsonger är blå,eh va fan dom ska ju av endå!
knugis
13 januari 2008 · 57 Inlägg

jensonnn skrev:
förlåt om jag lånar tråden en stund, men jag har en fråga angående nät aggregat som ni pratade om tidigare. Hur vet man hur många Watt som krävs av ett nätagg?

beror på hur mycket fläktar, neonrör, hdd, etc. du har i burken.. ett nätagg på ca 300W klarar sig en standard dator utmärkt på.. men som någon nämnde tidigare, stirra dig inte blind på antalet Watt, utan kolla istället vad varje kabel ger..

"fattar inte hur du kan upploada med din afrikanska adsl uppkoppling. tankar i 20kb/s, skandalöst. tankar fan snabbare från en chinesefarm som spelar wow och tankar 10 filmer från sin polare."
MeloveGolf Vw trimmare
13 januari 2008 · 2 995 Inlägg

jensonnn skrev:
förlåt om jag lånar tråden en stund, men jag har en fråga angående nät aggregat som ni pratade om tidigare. Hur vet man hur många Watt som krävs av ett nätagg?

Finns ofta angivet på delarna man köper vad dom tar i watt tex moderkort cpu/minnen...
sen är det bara börja räkna wink en "normal" dator klarar sig oftast på 400-450watt

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang