2693
Sök

Hur växlar man på en lastbil?

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
henkebenke skrev:
twin_cam skrev:
henkebenke skrev:
Det är ju även bevisat att gamla gubbar som kört lastbil i hundra år även har ont i axlar och skit av allt växlande.
Nä, automat ska det va. Men visst, det är lite ballt med manuell låda i början av sin karriär.

Det var då det smile Moderna lastbilar är så lättväxlade så man undrar om spaken sitter ihop med lådan wink

Men en scania 6x6 med allisonautomat e gutt wink

Förvisso, men det blir ju ett antal dragande i spaken under ett körpass ändå smile
När vi ändå är inne på det spåret. Varför kan inte volvo tillverka en manuell låda som inte skrapar när man ska lägga i backen?

Jo, visst de de lite dragande, men jag menar att ni har det enklare nu än dom hade förr wink

Varför volvo inte kan göra en låda som inte skrapar?
Klart dom kan det! Men det är en tradition att det ska skrapa lite wink

FH12:an vi hade i skolan hade bara gått 6000 mil, och t.o.m den skrapade lite smile

Men den sexhjulsdrivna FM12:an med automat skrapade ingenting (svårt att få skrap i en automat roll ) wink Däremot gjorde den typ 30 eller 40 på tomgång big_smile
Letade efter farspärren på den när vi lärde oss datorn, men jag hittade den inte tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
Såhär funkar det..

Rangeväxeln är bara Hög/Låg, Och ska man dra en lastbil genom registret så gör man såhär:
LR:
1, 2, 3, 4, 5

Sen skiftar man till HR så blir 1=6, 2=7, 3=8, 4=9, 5=10

Splitväxeln är halvväxel, eftersom en lastbil har ett smalt varvtalsområde, kanske 1400 - 1800 rpm där grönfält ligger och har maxvrid, så kan man inför en backe slå till strömbrytaren för splitväxeln, och då räcker det med att trampa ner kopplingen för att den ska gå ner en halv växel när ekipaget börjar sacka, och därigenom ligga på ett ekonomiskt varvtal.
På samma sätt kopplas det ur...

Den är kort och gått en ekonomiväxellåda.

Sen kan man köra Volvos 1:a Geartronic sekventiella låda av förseriemodell som har programvarufel. Min lärare sa att det är enda gången som han gjort burout med lastbil när han flyttade den från skolans gamla till den nya verkstaden. Ingen påbyggnad, 1200 NM och fullastläge sen plattan så den gör en kick-down wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
11 januari 2008
Det där med att backen skorrar e inget jag har lagt märke till. iofs har den volvon jag kört inte många mil heller på mätaren. Vad som jag däremot tycker e att backen kan vara seg ibland att få i. Hålla på o lägg ain krypen o massa skit först, sen brukar den hoppa in. sen kunde de haft liite lättare motsånd i backspärren. idag har runt 7-80 % av fh bilarna I-shift.

1 703 Inlägg
11 januari 2008
Ja justdet, geartronic, fömodligen universums och tidernas sämsta automatlåda. Har nog blivit ståendes 100tals gånger mitt i korsningar mellan två växlar mha av denna fantaskiska uppfinning.
Minns en gång då jag hade besiktningstid med en FL10 med en grymt strulande geartroniclåda. Besiktningsmannen skuttade nog över bromstestgroparna 10 gånger. Underhållande!

2 118 Inlägg
11 januari 2008
jag brukar då växla 2an 4an 5an 6an på sen upp på högsplit me volvos klassiska låda tongue
och scanias 10växlade brukar jag gå 3an 5an 7an 8an 9an 10an tongue
så har då våra fordonslärare lärt oss att växla tongue
var ju en liten sport först att hålla reda på vilken som var range å split big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
henkebenke skrev:
Ja justdet, geartronic, fömodligen universums och tidernas sämsta automatlåda. Har nog blivit ståendes 100tals gånger mitt i korsningar mellan två växlar mha av denna fantaskiska uppfinning.
Minns en gång då jag hade besiktningstid med en FL10 med en grymt strulande geartroniclåda. Besiktningsmannen skuttade nog över bromstestgroparna 10 gånger. Underhållande!

Haha big_smile du skulle gått i min klass i gymnasiet big_smile Vår lärare var volvofantast smile

Han påstod ihärdigt att Geartronic var det bästa som hänt sveriges näringliv, och skapat många jobb big_smile

Inte utan att det ligger lite sanning i det wink Driftsäkerheten va ju inte strålande som sagt tongue

Mycket roliga saker som kan gå sönder med tongue

Nä, då är Scanias Opticruise bättre... Mycket bättre tongue

299 Inlägg
11 januari 2008
haha varför d skorrar på backen är ju för att ni har för bråttom å lägga i den.......lådan draggar me rätt bra så man får vänta typ 3-7 sekunder efter det att man kopplat ur till det man lägger i backen är fullt normalt för en fh 12 me en VT låda enlgit volvo själva........prova me d så ska ni se att d inte skorrar.......

haha ja volvos geartronic är ju inte världen främsta under direkt brukar strula en heeel del men enligt mycke kunder och mej själv så har volvo slagit tillbaka ordenttligt med den nya I-SHIFT lådan som är helt underbar växlar otroligt mjukt och snabbt och utan skorrande på backen ganska otroligt me tanke på  att det är en osynkad 3växlad baslåda i den me lamell vanlig koppling......
Senast redigerat av johan-s70-t5 (11 januari 2008)

* Voff voff *
10 946 Inlägg
11 januari 2008
Det finns ju även slaglåda...

Där har du 1 2 3 4 först och sedan när du ska från 4 till 5 så trycker du växelspaken åt höger! Då ligger plötsligt 5 där 3 låg förut och 6 där 4 låg förut och två växlar till (7 och 8) har uppenbarat sig till höger om 5 och 6...

Gick det att begripa?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
Brådhis skrev:

Där har du 1 2 3 4 först och sedan när du ska från 4 till 5 så trycker du växelspaken åt höger! Då ligger plötsligt 5 där 3 låg förut och 6 där 4 låg förut och två växlar till (7 och 8) har uppenbarat sig till höger om 5 och 6...

Gick det att begripa?

//Brådhis

Japp, och tack o lov så är det ett rätt gammalt system som dom övergett... Dom allra felsta iaf...

280 Inlägg
11 januari 2008
Team-Adolfsson skrev:
Norbro skrev:
Lite ot men på tal om många växlar hehe.. valtran ja rattar runt har 32 st, både frammåt och bakåt cool

våran hade 42 coolcoolcool

Valtra är ju medeltida grejjer....wink

Det ska vara steglöst.......cool

* Voff voff *
10 946 Inlägg
11 januari 2008
twin_cam skrev:
Brådhis skrev:

Gick det att begripa?

//Brådhis

Japp, och tack o lov så är det ett rätt gammalt system som dom övergett... Dom allra felsta iaf...

Finns/fanns dock på bussar utan att gå ens 10 år tillbaka i tiden! Är inte SÅ hemskt att köra med egentligen!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

22 Inlägg
11 januari 2008
UseDubbelTurbo skrev:
finns de inte typ lastbilar med 18 växlar?

I USA ja, men I sverige har man oftast runt 12 +2 som mest, dvs 12växlar +2 Rangesplit. I USA så växlar chaffisarna riktigt fort när de kört med 18 Speed lådor. wink

Farsan har 10 +1 Rangesplit på sin 114L 380. ^^
Senast redigerat av Skusty (11 januari 2008)

putte-p
11 januari 2008
henkebenke skrev:
Så jävla gött med opticruise eller i-shift, slippa hålla på att växla 10012miljoner gånger.

Håller inte med. Föraktar dom lådorna fullständigt. Växlar långsamt och fel och skapar bara irritation. Det påstås också att man kör dom bränslesnålare än manuella lådor vilket är bullshit, iallafall för mig.

En kollega menade att det bara är att "åka med lastbilen" med Opticruise osv. Jag föredrar att själv ha kontrollen över fordonet.

1 703 Inlägg
11 januari 2008
putte-p skrev:
henkebenke skrev:
Så jävla gött med opticruise eller i-shift, slippa hålla på att växla 10012miljoner gånger.

Håller inte med. Föraktar dom lådorna fullständigt. Växlar långsamt och fel och skapar bara irritation. Det påstås också att man kör dom bränslesnålare än manuella lådor vilket är bullshit, iallafall för mig.

En kollega menade att det bara är att "åka med lastbilen" med Opticruise osv. Jag föredrar att själv ha kontrollen över fordonet.

Opticruise är seg ibland och väljer ofta fel växlar när det är halt, så även i-shift. Då går det mycket bättre att låsa växlarna och växla manuellt.
Jag försvarar inte automatiska lådor, skulle exempelvis aldrig ha det på en personbil. Men ligger man och trycker långa sträckor är det rätt fint att slippa växla i uppförsbackar osv. Men har ju alltid så mycket annat för sig, kaffe, dricka, mackor, etc etc big_smile

1 703 Inlägg
11 januari 2008
johan-s70-t5 skrev:
den nya I-SHIFT lådan som är helt underbar växlar otroligt mjukt och snabbt och utan skorrande på backen ganska otroligt me tanke på  att det är en osynkad 3växlad baslåda i den me lamell vanlig koppling......

Ja, den är faktiskt riktigt bra! Syns bara att volvos förarmiljö suger, den lilla knubbiga ratten tex. Eller hur stötig och vinglig en ny fh är till skillnad mot scanias goa 4**modeller.

Skaune
11 januari 2008
Ja halvautomaternas vara eller icke vara i lastbilen! Klart det har förbättrat för många, men som föregående även skrivit, de finns de som hellre bestämmer själv, vissa av halvautomatarna (För det e inte såå många som har automat typ allison) har ju en tendens att välja lite fel växel i t.ex en uppförsbacke.

Men smaken e som baken, eller ja växelspaken! tongue

Supraman
2 300 Inlägg
11 januari 2008
Det ska vara rätt låda till rätt körning.

Kör man som jag grusbil vill man inte ha något i-shift el dyl, bättre kontroll med en vanlig manuell plus att man har möjligheten att gunga loss sig.
Halvautomatarna är för långsama för det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
11 januari 2008
UseDubbelTurbo skrev:
finns de inte typ lastbilar med 18 växlar?

Bmw osv..

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
11 januari 2008
18 växlar. Hmm då hamnar du nog mer på amerikanska lastbilar tror ja. Är inte så insatta i dom men jag har för mig att det finns några med såna.

Annars är nog 12 och 16 vxl vanligast. (16 vxlar på amerikanska)

Ngn, rätta mig om jag har fel..

Ont om hästkrafter är det gott om.

Trucker
234 Inlägg
11 januari 2008
16 växlar har dom gamla Volvo F12 4-lägen med Range/splitt

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

Sök