Såhär funkar det..
Rangeväxeln är bara Hög/Låg, Och ska man dra en lastbil genom registret så gör man såhär:
LR:
1, 2, 3, 4, 5
Sen skiftar man till HR så blir 1=6, 2=7, 3=8, 4=9, 5=10
Splitväxeln är halvväxel, eftersom en lastbil har ett smalt varvtalsområde, kanske 1400 - 1800 rpm där grönfält ligger och har maxvrid, så kan man inför en backe slå till strömbrytaren för splitväxeln, och då räcker det med att trampa ner kopplingen för att den ska gå ner en halv växel när ekipaget börjar sacka, och därigenom ligga på ett ekonomiskt varvtal.
På samma sätt kopplas det ur...
Den är kort och gått en ekonomiväxellåda.
Sen kan man köra Volvos 1:a Geartronic sekventiella låda av förseriemodell som har programvarufel. Min lärare sa att det är enda gången som han gjort burout med lastbil när han flyttade den från skolans gamla till den nya verkstaden. Ingen påbyggnad, 1200 NM och fullastläge sen plattan så den gör en kick-down
