2870
Sök

Hjälp! Köp av Kamera!

P. Geiborg
33 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
Hej jag funderar på att köpa mig en bra kamera. Vet inte direkt mycket om kamerar och det finns ett antal ute på markanaden!
Det ska vara digital och ha runt 5 Mega pixel.

Jag är beredd att lägga ut ungrfär 2000:- Kronor.

Kom med förslag tack smile
Senast redigerat av Gborg (28 november 2005)

Take me to the clouds above.
team-011.tk - Gborg

Administratör
11 962 Inlägg
28 november 2005
Kan rekomendera metoden: 1) leta upp några kameror i rätt prisklass på t.ex. www.cyberphoto.se eller www.scandinavianphoto.se, och 2) leta sen upp dem och läs om dem på www.dpreview.com. Mycket seriös fotosida som recenserar diverse kameror.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

P. Geiborg
33 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
Tack för tipset! Vad kostade din kamera då?

team-011.tk - Gborg

Administratör
11 962 Inlägg
28 november 2005
En Nikon D70 med kitobjektivet 18-70mm kostar idag ca 10000kr. Inget minneskort.

Utöver det har jag diverse tillbehör som trissar upp priset. Har ingen exakt siffra, men när jag köpte allt så kostade kittet runt 13000 om jag inte minns fel.

Edit: Den är till salu i vår om du är intresserad smile

Administratör
2 981 Inlägg
28 november 2005
Canon ixus 40  är en bra kamera om du bara ska ta lite kort på bilen o vid grillpartyt. ca pris 2600kr på elgiganten bättre kamera för dom pengarna hittar man nog inte.
Senast redigerat av Daniel T (28 november 2005)

En kopp av den svarta såsen...

P. Geiborg
33 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
Om jag hade dom pengarna så skulle jag nog köpt en bil istället wink Men aja denna är jag sugen på http://www.cyberphoto.se/kodak/z740l.jpg

team-011.tk - Gborg

1 453 Inlägg
28 november 2005
Köpte en Canon Ixus 750 för ett par månader sedan, helt underbar. Snabb som attan och grymt bra bilder om man lägger lite tid på manuella inställningar. Går loss på 4000-4500.

Administratör
11 962 Inlägg
28 november 2005
Jag håller med Daniel T. Canon ixus 40 eller 50 hade varit mitt val idag om jag hade köpt en billigare kompaktkamera.

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
28 november 2005
kan någon rekommender en billig bra digitalkamera, som även tar bra kort på natten, som man har sett en hel del göra här på garaget?

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

Administratör
11 962 Inlägg
28 november 2005
n0ll skrev:
kan någon rekommender en billig bra digitalkamera, som även tar bra kort på natten, som man har sett en hel del göra här på garaget?

Vad du behöver då är en kamera som klarar att ställa in slutartiden manuellt, och ett stativ. Du ställer bara slutartiden lite godtyckligt och provar dig fram tills du får bilden som du vill ha den.

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
28 november 2005
precis, att det hänger på slutartiden är jag med på.. men vart ser man på kameror man ska köpa om den ens har en slutartidfunktion? tongue har lixom redan en digitalkamera som nyss inhandlades från teknikmagasinet, ligger på 3,2mpx.. inte fasiken finns någon sån funktion..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B ST2000 ( såld )

2 122 Inlägg
28 november 2005
rekomenderar nikon eller konica minolta, 2 stora märken på marknaden äger själv en konica minolta

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
28 november 2005
Det finns en uppsjö av kameror, runt 2000:- kan det vara lite svårt att hitta kameror med manuella inställningar.

Då kanske det vore bättre om kollade på ex. blocket efter beggade kameror.

Annars är: Olympus Camedia C-315 Zoom (5mpix 3xoptisk zoom, dock hel automatisk, kostar 1595:-).
Min kusin har den tidigare versionen av samma kamera C-310, (3.2mpix 3xoptisk zoom, tar för övrigt riktigt bra bilder).

Tar du steget och går upp över 3000;- så kan du hitta fler kameror med manuella inställningar.
Håller du dig till kända märken blir du inte lurad; (Olympus, Nikon, Cannon, Konica Minolta, Fujifilm).

Som nämnts tidigare besök gärna http://www.cyberphoto.se/
klicka på digitalkameror högst upp i menyn så får du en lista över alla "hyfsat nya" och nyaste kameror som säljs, inkl, pris och erbjudande.

Lycak till.
Senast redigerat av Edge83 (28 november 2005)

//Edge

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
28 november 2005
tack för det långa svaret edge! nu är jag med på noterna! smile

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B ST2000 ( såld )

P. Geiborg
33 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
hej igen, tack för alla svar.

har titta igenom ett antal kameror.. (många)

Den här verkar väldigt intresant just nu. Värkar väldigt vettig och ser bra ut och ser ut att vara skön i handen!
Vad tycker ni om den här: http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z3b.php

Med och mot argument uppskattas

//Mvh Patric
Senast redigerat av Gborg (29 november 2005)

team-011.tk - Gborg

321 Inlägg
29 november 2005
Gborg skrev:
Om jag hade dom pengarna så skulle jag nog köpt en bil istället wink Men aja denna är jag sugen på http://www.cyberphoto.se/kodak/z740l.jpg

Såg ju "spejsad" ut, måste vara bra, köp den smile

Tough ain´t...ENOUGH!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
29 november 2005
Det är ingen dålig kamera, vet några som har den.
Det man bör tänka på när man fotar med en kamera som har såpass bra otisk zoom som 12x, är att man måste hålla redigt stilla, eftersom minsta skakning blir redigt förstorad med 12x zoom.
(tips, använd aldrig den digitala zoomen som kameror har, den pajjar bara bilden).
Ett annat tips. köp uppladdningsbara batterier, som original får du bara med ingångsbatterier. 2500mah är (vad jag sett) de bästa, ger ett helt nytt liv till kameran, är minst 3ggr så bra som vanliga köpebatterier.
Större minneskort behövs också. tongue

//Edge

P. Geiborg
33 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare

team-011.tk - Gborg

645 Inlägg
Säljare
341 Inlägg
29 november 2005
Gborg skrev:

kodak är inge bra om det blir fel på den... ingen reparation i sverige....
kan bli reparations tid på 3 månader om man har otur...

Sök