Beslutsamhetsångest Volvo lr Saab

Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Många turbo bilar brukar var hårt körda, så kolla den innan, skulle valt saaben om jag var illa tvungen och om turbon är frisk, eftersom jag redan har en volvo, och du har ju redan två wink omväxling förnöjer.

Nej nu har jag ingen. Jag vet, jag ska lägga in dom på "gamla fordon" när jag får ork.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
AeroMalm BMW fantast
17 januari 2008 · 1 172 Inlägg

lätt saaben.. hur kul är det och köra volvo automat låst i ecu läget??? sabben går bra, spec om den ahr steg 3... fälgarna går alltid att byta när man spart lite pengar... framskärm bör man med kunna hitta lätt på skroten och få lackad för en billig peng....  Sen gillar jag saab mycket mer än volvo också...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

AeroMalm skrev:
lätt saaben.. hur kul är det och köra volvo automat låst i ecu läget??? sabben går bra, spec om den ahr steg 3... fälgarna går alltid att byta när man spart lite pengar... framskärm bör man med kunna hitta lätt på skroten och få lackad för en billig peng....  Sen gillar jag saab mycket mer än volvo också...

Och jag gillar volvo mycket mer än saab :hmm

Att fixa den lilla dosan till lådan på volvon är nog inga probelm. + att det är kul att pilla lite.

Men jag är fortfarande så jävla klyven. En grej till som gnager i bakhuvet är att killen som har volvon kör som en galning tongue han har redna kört sönder fontspoilern. Så ska jag ha den måste jag köpa den typ NU. hehe

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
aenfors
17 januari 2008 · 375 Inlägg

låter som att du är mer sugen på volvon, så varför inte tongue

Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

aenfors skrev:
låter som att du är mer sugen på volvon, så varför inte tongue

Jo men saaben har ju så många fördelar. den går myckert bra. är hyfftas fräsh, skön att åka i drar inte så mycket bensin.
Men det är ju en saab hmm

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
laaantz
17 januari 2008 · 465 Inlägg

själv skulle jag lätt välja saab 9000!!

bazooka_
17 januari 2008 · 406 Inlägg

abs_motorsport skrev:
volkswagwen så var detta problem löst..

Haha du gillar vw du=)

:DPlattan i mattan:D
camaro67 Meister
17 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Men du är ju volvo-raggare ända in i själen! Då kan du ju inte åka saab? Men lådan på volvon kan ju inte vara några problem, perra har väll ett par 740 som står som du kan köpa billigt. big_smile Jag vet inte vad du ska ta men du kommer ju få höra en del om du köper saaben. Hur mycke pengar har du föresten? Kanske kan komma med andra förslag?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

camaro67 skrev:
Men du är ju volvo-raggare ända in i själen! Då kan du ju inte åka saab? Men lådan på volvon kan ju inte vara några problem, perra har väll ett par 740 som står som du kan köpa billigt. big_smile Jag vet inte vad du ska ta men du kommer ju få höra en del om du köper saaben. Hur mycke pengar har du föresten? Kanske kan komma med andra förslag?

Per har inga m90 lådor. Och jag är ingen RAGGARE! mad

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
camaro67 Meister
17 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

camaro67 skrev:
Men du är ju volvo-raggare ända in i själen! Då kan du ju inte åka saab? Men lådan på volvon kan ju inte vara några problem, perra har väll ett par 740 som står som du kan köpa billigt. big_smile Jag vet inte vad du ska ta men du kommer ju få höra en del om du köper saaben. Hur mycke pengar har du föresten? Kanske kan komma med andra förslag?

Per har inga m90 lådor. Och jag är ingen RAGGARE! mad

Haha. Passar inte vanlig m46 eller vad  dom heter då?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Hammarslag Inläggskritiker
17 januari 2008 · 990 Inlägg

Stadigare bottendelar med smidda vevstakar, stadiga kolvar (9000/900).
Snålare.
Sput som man inte verkar behöva byta om man ska trimma till 5-600hk.
Man behöver inte byta kolvar och stakar om man ska ha över 300 hk som på tex volvo 850
Även veven är smidd, som en upplysning.

Några av argumenten varför välja saab före volvo om man ska trimma.

Såg att bilen redan är steg3 kittad, men om du mot förmodan vill gå högre så klarar motorn det med GOOOODA marginaler smile

Du får garanterat mer körglädje i en 9000Turbo än en gammal 740.

Hade valet varit mellan S60R och en 93 Aero så hade jag tagit S60n

Senast redigerat av Hammarslag (17 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
twin_cam Smålänning
17 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Hammarslag skrev:
Stadigare bottendelar med smidda vevstakar, stadiga kolvar (9000/900).
Snålare.
Sput som man inte verkar behöva byta om man ska trimma till 5-600hk.
Man behöver inte byta kolvar och stakar om man ska ha över 300 hk som på tex volvo 850
Även veven är smidd, som en upplysning.

Några av argumenten varför välja saab före volvo om man ska trimma.

Va en -92 va? I så fall har den LH-Jetronic, som visseligen är ett mycket bra system, men inte som trionic.. Får byta det sprutet vid ca 350 - 400 hk.

Å andra sidan så behöver du inte byta nått annat i motorn, då stakar och kolvar tål 500 hk med original flöde i toppen om man gör på rätt sätt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mr_EmCom Med.lem
17 januari 2008 · 3 759 Inlägg

Hur är det med lådor i saabar då? Hört att dom är klena som fan

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Ekbl0m Stövarn
17 januari 2008 · 225 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Ekbl0m skrev:
varför inte slänga in en manuel låda i volvon, drar lite mindre då men det kan vara lite riskabelt att ha en bil som är trimmad och gått 30,000 mil, lite långt tycker jag.

hehe där kom volvonissen tongue
Jo visst det är ingen omöjlighet. Men frågan är hur många som kommer vilja köpa den med felaktid låda. (för jag kommer inte ha råd att  ha nån av bilarna kvar så värst  länge. Kanske bara till sommaren.

ja men det är ju endå bytt motor till en rak 6 så vafan har man det så gör det inge om lådan är bytt:P så länge det funkar så är det lungt:P

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 januari 2008 · 10 427 Inlägg

Byt växellåda på 740n och kör den!

Riktigt tufft med rak sexan i en sån!
Lär ju flytta på sig rätt bra smile
en 740 väger ju ett par hundra kilo mindre än en 960.

Kan ju fixa manuell låda till sexan om inte annat.

NJ_
17 januari 2008 · 2 118 Inlägg

vem fan vill ha en framhjulsdriven skitbil på vintern som dessutom gått 32k mil? nä just de, köp volvon å glid som en kung å ha kul i vinter ist big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Holiace
17 januari 2008 · 1 754 Inlägg

Saaben är 10 år nyare.

Jag vet inte vilken jag hade valt.

Jag kan inget om allt.
Aga_Diff Bärs!
17 januari 2008 · 3 456 Inlägg

Jag hade köpt 740'n utan att blinka.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 januari 2008 · 6 170 Inlägg

Jag hadde tagit Saaben smile

-96:a = T5 = trimmar som fan.

Är man rädd att lådan ska rasa kan man köpa en drevsats utvecklad av Quaife och Maptun(?) och då ska den klara 540 hk/700 Nm.

Och även om man inte ska trimma så hadde jag valt Saaben eftersom den är tio år nyare och tekniken går ju framåt en del på tio år. Sen är även 9000 förbannat sköna att åka och köra.

Och sen är ju som sagt Saaben betydligt mer soppasnål än en sexa tongue

EDIT:

http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=688

Priset var ju lite högt (lol) men ja, det finns iaf en drevsats till prestandasaabar att köpa tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (17 januari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Hammarslag Inläggskritiker
17 januari 2008 · 990 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Hur är det med lådor i saabar då? Hört att dom är klena som fan

Ungefär lika dåliga som volvos. Beror helt på hur man kör.
Till gamla saab 900 och neråt var de dåliga, bättre nu och från 98 och uppåt håller de tom bättre.
Men världen har klart sett bättre lådor, det är inte lådan som rasar utan diffen.

Senast redigerat av Hammarslag (17 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang