Dödsstraff? För eller emot?

maliin
20 januari 2008 ·

Om en individ tar livet av en annan individ har inte denne individ rätt till att leva. (Min åsikt)

evilaudio
20 januari 2008 · 16 195 Inlägg

azid skrev:

jessica1 skrev:
För dödsstraff! Självklart efter stark bevisning! Dödsstraff är inte för att skrämmas enbart...det är för att slöddren ska bort från denna jord! Punkt slut!
I dagens läge...om man mejar ner en hel familj med lastbil, givetvis onykter kan man få 6 mån-1 år i svenskt "fängelse"! Vart fan är rättvisan!?

Om någon gjorde min familj något allvarligt ont(mord el dylikt)  skulle jag i dagens Sverige enkelt skaffa mig pistol, leta upp den jäveln, låta han lida först, nåt knä sönderskjutet mm och sen pang! Sen bli tagen och hamna på ett svenskt fängelse för mord max några år! Man blir juh behandlad som kung idag!

Många säger att dödsstraffen inte sänker brottsligheten, men det gör den väl? Inga återfall av mördarna samt att slöddren försvinner!

Usch, positiva jag!big_smile

Som sagt måste juh bevisningen vara stark!

Dagens rättssystem i sverige har gått galet nånstans! Skattesmitare får värre straff än mördare och våldtäktsmän!???mad

är det mini usa vi vill ha? om vi ska ta bort slöddret kan det ju börjas redan vid dagis för redan där kann man se vilka som har det svårt vilka som inte passar in vilka som kommer få problem  är det så det ska vara`? nej dom ska få hjälp redan som små så blir det inte som det blir

men den bevisningen finns ju inte sen försvarar jag inte det rättsystem som finns idag för ekonomisk brottslighet är värre än våldsbrott

men tror inte dödstraff är lösningen

så va tycker du man ska göra me folk då dom haft ihjäl flera personer??   vårda dom? visst finns de inte vård för så e de bara.. kostar bara en jävla massa pengar för oss/samhället..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
bazooka_
20 januari 2008 · 406 Inlägg

Beror väl på vad man har gjort, har man kallblodigt dödat någon annan så förtjänar man inget bättre själv heller,

:DPlattan i mattan:D
Muttley
20 januari 2008 ·

anser att man är bra korkad att ta livet av en mördare de är ju faktiskt för lätt att komma undan? de har ont en stund sen vilar de i frid ju. 
Mördare skall sitta i väldigt små celler resten av sina liv till den dag de ryker med, de behöver väl inte kosta så mycket direkt, en bit bröd om dagen och ett glas vatten.
de är vad jag kallar straff, och i rummet så skall inget ljus få komma in så de mår rejält dåligt.

azid Det som inte dödar gör ont
20 januari 2008 · 2 668 Inlägg

evilaudio skrev:

azid skrev:

jessica1 skrev:
För dödsstraff! Självklart efter stark bevisning! Dödsstraff är inte för att skrämmas enbart...det är för att slöddren ska bort från denna jord! Punkt slut!
I dagens läge...om man mejar ner en hel familj med lastbil, givetvis onykter kan man få 6 mån-1 år i svenskt "fängelse"! Vart fan är rättvisan!?

Om någon gjorde min familj något allvarligt ont(mord el dylikt)  skulle jag i dagens Sverige enkelt skaffa mig pistol, leta upp den jäveln, låta han lida först, nåt knä sönderskjutet mm och sen pang! Sen bli tagen och hamna på ett svenskt fängelse för mord max några år! Man blir juh behandlad som kung idag!

Många säger att dödsstraffen inte sänker brottsligheten, men det gör den väl? Inga återfall av mördarna samt att slöddren försvinner!

Usch, positiva jag!big_smile

Som sagt måste juh bevisningen vara stark!

Dagens rättssystem i sverige har gått galet nånstans! Skattesmitare får värre straff än mördare och våldtäktsmän!???mad

är det mini usa vi vill ha? om vi ska ta bort slöddret kan det ju börjas redan vid dagis för redan där kann man se vilka som har det svårt vilka som inte passar in vilka som kommer få problem  är det så det ska vara`? nej dom ska få hjälp redan som små så blir det inte som det blir

men den bevisningen finns ju inte sen försvarar jag inte det rättsystem som finns idag för ekonomisk brottslighet är värre än våldsbrott

men tror inte dödstraff är lösningen

så va tycker du man ska göra me folk då dom haft ihjäl flera personer??   vårda dom? visst finns de inte vård för så e de bara.. kostar bara en jävla massa pengar för oss/samhället..

men pengar är det vad det handlar om spara några slantar ¨på att ta död på nån??

ska du ha ihjäl dom som går på a-kassa med eller dom som inte kan jobba och får pengar av försäkringskassan också

att spara pengar igenom att ha ihjäl folk är ju sjuk med

2slow
PorscheJezzica
20 januari 2008 · 415 Inlägg

Det här med psyket är juh en annan grej som inte verkar funka särskilt bra! roll

Det spelar ingen roll att Michailovic eller vad han nu heter som dödade Anna mitt på ljusa dan, dödade väl en 6 åring på dagis efteråt oxå el?, sitter och blir "rehabiliterad" på psyket i sverige!
Vill ändå inte ha han ute på gatorna igen...punkt!
Och här i sverige kan han juh fan gå och utbilda sig till dagisfröken efter utskrivningen!mad

Och livstid i sverige...? Kom igen, plasma, bättre mat än i skolan, gym, polare, knark som smugglas in mm! Det enda dessa livstids fångar inte får e flickor!!!
DESSUTOM FINNS INTE LIVSTID I SVERIGE! Livstid här är 12 år som kan minskas med gott uppförande?
Ännu en sak som e helt åt skogen! Har man mördat spelar det ingen roll hur jäkla snäll du e i fängelset efter dina utförda mord...du ska inte ut innan du avtjänat ditt straff!!!!

Man kan väl göra så här för att behaga alla!
Återfallsförbrytare får dödsstraff, rätt och slätt! Givetvis inte för att dem smakat godis inne på affären men ni vet vart jag vill komma va? Inget pjosk!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
blacken
20 januari 2008 ·

richardoo290 skrev:

jessica1 skrev:
För dödsstraff! Självklart efter stark bevisning! Dödsstraff är inte för att skrämmas enbart...det är för att slöddren ska bort från denna jord! Punkt slut!
I dagens läge...om man mejar ner en hel familj med lastbil, givetvis onykter kan man få 6 mån-1 år i svenskt "fängelse"! Vart fan är rättvisan!?

Om någon gjorde min familj något allvarligt ont(mord el dylikt)  skulle jag i dagens Sverige enkelt skaffa mig pistol, leta upp den jäveln, låta han lida först, nåt knä sönderskjutet mm och sen pang! Sen bli tagen och hamna på ett svenskt fängelse för mord max några år! Man blir juh behandlad som kung idag!

Många säger att dödsstraffen inte sänker brottsligheten, men det gör den väl? Inga återfall av mördarna samt att slöddren försvinner!

Usch, positiva jag!big_smile

Som sagt måste juh bevisningen vara stark!

Dagens rättssystem i sverige har gått galet nånstans! Skattesmitare får värre straff än mördare och våldtäktsmän!???mad

ÄNTLIGEN! en smart person som tänker som jaag!
fan va skönt o höra att inte alla gått o blivigt galna big_smile

Dom länder/stater som har dödsstraff har även FLEST mord. Så frågan är, har dödsstraff avsedd effekt?? icke.
Det pratas en hel del om att döda, det är inte så lätt som en del tror. I självförsvar är en sak för det är i "stridens hetta" som det heter. Men att med berått mod trycka av, är mycket svårare än man kan tro. Självklart så snacka, går ju men när det kommer till kritan så är det inte så enkelt, för man tar ändå en människas liv.

richardoo290 VOLVO for life..
20 januari 2008 · 2 113 Inlägg

tkd_rille skrev:
anser att man är bra korkad att ta livet av en mördare de är ju faktiskt för lätt att komma undan? de har ont en stund sen vilar de i frid ju. 
Mördare skall sitta i väldigt små celler resten av sina liv till den dag de ryker med, de behöver väl inte kosta så mycket direkt, en bit bröd om dagen och ett glas vatten.
de är vad jag kallar straff, och i rummet så skall inget ljus få komma in så de mår rejält dåligt.

ja helst vill man ha de så,
men för att vara lite realistisk så står valet mellan dödstraff och bo 5-6 år på hotell nu.
om du bara kan välja därimellan då? vad tycker du? tycker du en kallblodig mördare ska få god mat tv.. osv.. i 3år..  eller en kula i skallen?

azid Det som inte dödar gör ont
20 januari 2008 · 2 668 Inlägg

jessica1 skrev:
Det här med psyket är juh en annan grej som inte verkar funka särskilt bra! roll

Det spelar ingen roll att Michailovic eller vad han nu heter som dödade Anna mitt på ljusa dan, dödade väl en 6 åring på dagis efteråt oxå el?, sitter och blir "rehabiliterad" på psyket i sverige!
Vill ändå inte ha han ute på gatorna igen...punkt!
Och här i sverige kan han juh fan gå och utbilda sig till dagisfröken efter utskrivningen!mad

Och livstid i sverige...? Kom igen, plasma, bättre mat än i skolan, gym, polare, knark som smugglas in mm! Det enda dessa livstids fångar inte får e flickor!!!
DESSUTOM FINNS INTE LIVSTID I SVERIGE! Livstid här är 12 år som kan minskas med gott uppförande?
Ännu en sak som e helt åt skogen! Har man mördat spelar det ingen roll hur jäkla snäll du e i fängelset efter dina utförda mord...du ska inte ut innan du avtjänat ditt straff!!!!

Man kan väl göra så här för att behaga alla!
Återfallsförbrytare får dödsstraff, rätt och slätt! Givetvis inte för att dem smakat godis inne på affären men ni vet vart jag vill komma va? Inget pjosk!

vem har sagt att det är så bra att sitta i fängelse? vad då plasma? vem har en plasma i ett fängelse?

2slow
richardoo290 VOLVO for life..
20 januari 2008 · 2 113 Inlägg

blacken skrev:
Dom länder/stater som har dödsstraff har även FLEST mord.

du tänker nog på USA där.. o några andra skit-länder..
men det är inte straffen som spelar in. utan hur folk i de länderna mår.
i USA mår folk betydligt sämre än i sverige.. knark o vapen överallt.
+ de måste jobba eller vara kriminella för att överleva.. många väljer fel väg
i sverige kan man leva på soc tills man kan ta hand om sig. villket gör att folk inte tvingas till kriminalitet.

hänger du me lite på va ja menar? straffen är inte problemet.
så i sverige tror ja inte våldet skulle öka, däremot skulle enligt mig, mer rättvisa skapas!

richardoo290 VOLVO for life..
20 januari 2008 · 2 113 Inlägg

azid skrev:
vem har sagt att det är så bra att sitta i fängelse? vad då plasma? vem har en plasma i ett fängelse?

en här på garaget sa i en tråd för inte så länge sedan att han suttit inne, och de var ett skämt!  som att bo på hotell, de hade tillgång till allt.. och dessutom skapade han bara massa nya dåliga kontakter

blacken
20 januari 2008 ·

richardoo290 skrev:

blacken skrev:
Dom länder/stater som har dödsstraff har även FLEST mord.

du tänker nog på USA där.. o några andra skit-länder..
men det är inte straffen som spelar in. utan hur folk i de länderna mår.
i USA mår folk betydligt sämre än i sverige.. knark o vapen överallt.
+ de måste jobba eller vara kriminella för att överleva.. många väljer fel väg
i sverige kan man leva på soc tills man kan ta hand om sig. villket gör att folk inte tvingas till kriminalitet.

hänger du me lite på va ja menar? straffen är inte problemet.
så i sverige tror ja inte våldet skulle öka, däremot skulle enligt mig, mer rättvisa skapas!

Folk mår ganska så pissigt även här. knark och vapen har vi MER än USA per capita räknat.  Så vi skulle få ungefär likadant här efter ett tag, om vi införde dödsstraff..
Men jag håller med dig om att lagar och attityd hos både menighet och lagstiftare/domare måste "justeras" en smula.

Senast redigerat av blacken (20 januari 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
20 januari 2008 · 2 668 Inlägg

richardoo290 skrev:

azid skrev:
vem har sagt att det är så bra att sitta i fängelse? vad då plasma? vem har en plasma i ett fängelse?

en här på garaget sa i en tråd för inte så länge sedan att han suttit inne, och de var ett skämt!  som att bo på hotell, de hade tillgång till allt.. och dessutom skapade han bara massa nya dåliga kontakter

ja har han sagt det så är det så då

ska kolla upp det

2slow
TLO
20 januari 2008 · 1 062 Inlägg

I pajaslandet Sverige blivit, finns inga straff längre. Är därför kriminalitetet bara ökar och ökar....

"You Go, we go!"
richardoo290 VOLVO for life..
20 januari 2008 · 2 113 Inlägg

azid skrev:

richardoo290 skrev:

azid skrev:
vem har sagt att det är så bra att sitta i fängelse? vad då plasma? vem har en plasma i ett fängelse?

en här på garaget sa i en tråd för inte så länge sedan att han suttit inne, och de var ett skämt!  som att bo på hotell, de hade tillgång till allt.. och dessutom skapade han bara massa nya dåliga kontakter

ja har han sagt det så är det så då

ska kolla upp det

livet efter fängelset är jobbigt, inte när han satt där.. det var underbart tydligen..
och jag tycker bara de är fel att en som har stulit ett par tv-apparater.. eller liknande mindre brott får samma straff som en mördare.. hmm

tycker mördare borde få mkt högre straff än idag. helst döds-straff om det går att bevisa till 110% ok, det är inte ofta.. men ibland har man så bra bevis.. då tycker jag man kan göra sig av med den kallblodiga mördaren istället för att betala hans "rehab" och så ska familjemedlemmarna få vara rädda dygnet runt sen när mördaren till familjens offer är ute igen.  det känns inte rättvist hmm

usch, de borde utrotas roll

Android
20 januari 2008 · 892 Inlägg

Jag är starkt emot dödsstraff, men är helt för straffarbete. De som gjort sig skyldiga till grova brott ska "sitta inne" länge, men inte sitta och glo på film hela dagarna, utan vara ute och skrubba gatorna rena och fina. Om de nu ställt till det för personer och samhället, så kan de ju ge något tillbaka när de sitter inne...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
azid Det som inte dödar gör ont
20 januari 2008 · 2 668 Inlägg

richardoo290 skrev:

azid skrev:

richardoo290 skrev:

en här på garaget sa i en tråd för inte så länge sedan att han suttit inne, och de var ett skämt!  som att bo på hotell, de hade tillgång till allt.. och dessutom skapade han bara massa nya dåliga kontakter

ja har han sagt det så är det så då

ska kolla upp det

livet efter fängelset är jobbigt, inte när han satt där.. det var underbart tydligen..
och jag tycker bara de är fel att en som har stulit ett par tv-apparater.. eller liknande mindre brott får samma straff som en mördare.. hmm

tycker mördare borde få mkt högre straff än idag. helst döds-straff om det går att bevisa till 110% ok, det är inte ofta.. men ibland har man så bra bevis.. då tycker jag man kan göra sig av med den kallblodiga mördaren istället för att betala hans "rehab" och så ska familjemedlemmarna få vara rädda dygnet runt sen när mördaren till familjens offer är ute igen.  det känns inte rättvist hmm

usch, de borde utrotas roll

vi kommer inte längre du tycker så jag tycker si

2slow
richardoo290 VOLVO for life..
20 januari 2008 · 2 113 Inlägg

blacken skrev:

richardoo290 skrev:

blacken skrev:
Dom länder/stater som har dödsstraff har även FLEST mord.

du tänker nog på USA där.. o några andra skit-länder..
men det är inte straffen som spelar in. utan hur folk i de länderna mår.
i USA mår folk betydligt sämre än i sverige.. knark o vapen överallt.
+ de måste jobba eller vara kriminella för att överleva.. många väljer fel väg
i sverige kan man leva på soc tills man kan ta hand om sig. villket gör att folk inte tvingas till kriminalitet.

hänger du me lite på va ja menar? straffen är inte problemet.
så i sverige tror ja inte våldet skulle öka, däremot skulle enligt mig, mer rättvisa skapas!

Folk mår ganska så pissigt även här. knark och vapen har vi MER än USA per capita räknat.  Så vi skulle få ungefär likadant här efter ett tag, om vi införde dödsstraff..

nej vi har inte mer knark o vapen än USA.. har aftonbladet skrivit de?
sen asså, svårt att förklara men vi är väldigt olika dem, på måånga sätt.
döds-straff bringar inte sverige mer våld. det lovar jag. däremot ifall vi skulle börja ta efter amerikanarna på olika sätt och få en regering 10x extremare än moderaterna.. klart många mer skulle må sämre på många olika sätt. och mer våld skapas..

men tro mig. en lag ..ändring .. gör inte så stor skillnad på hur folk uppför sig.
skulle tex: du eller nån du känner börja döda folk för att vi nyligen fått döds-straff i sverige?

Greatsnyggo saabtok
20 januari 2008 · 1 306 Inlägg

Ja är  för,  om de är  riktigt  grova brott och om man är  100% säker på att de är rätt  förövare.

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Alecci
20 januari 2008 · 2 014 Inlägg

Börjar med att citera mig själv i den gamla tråden som redan omnämnts:

Alecci skrev:
Jag är nog egentligen för dödstraff, men...

a) Felmarginalen för dödsdomar ska vara 0%. Här snackar vi inte "rimligt tvivel", utan om det finns "något tvivel" i ett visst mål så går dödsstraffet bort i det målet.

b) Dödsstraff skall aldrig kunna utdömas för brott som utgör en förstagångsförbrytelse. Alla har faktiskt rätt till en andra chans.

c) Dödstraff ska enbart kunna utdömas som straff för förbrytare som i sin tur har tagit någon annans liv eller som avsiktligt och medvetet riskerat en större grupp människors liv. Alltså, inget dödsstraff för våldtäktsmän och pedofiler (även om de egentligen kanske förtjänar det). Dödsstraff skulle alltså effektivt enbart kunna utdömas för mördare, terrorister och förrädare (i den bemärkelse som används i krig).

Dessutom tycker jag också att många straff i Sverige bör skärpas, vissa straffmetoder bör enligt mitt tycke även införas/återinföras, däribland kroppsstraff, landsförvisning, hårda fängelsestraff (vatten, vitaminer & mineraler samt sämst möjliga smakande föda) en cell på 2x2 meter med en brits utan madrass och ett hål i golvet som toalett). Främst avser jag i detta avseende att straffen för våldsbrott, sexbrott och brott mot djur bör skärpas.

Precis som det skulle varit med dödsstraff, skall det med kroppsstraff vara 0% felmarginal som gäller.

Men framförallt är det viktigt att straffet står i proportion till förseelsen. Man ska inte heller förbise det faktumet att folk faktiskt kan förändra sig. Därför anser jag att alla är värda en andra chans, oavsett vilket brott som har begåtts (möjligtvis med undantag för massmord).

För återfallsförbrytare ska däremot ingen eller mycket, mycket liten nåd visas. Då har man själv bevisat att man inte vill/kan/orkar utgöra en produktiv och skötsam del av samhället, och då har man inte heller de rättigheter och privilegier som medföljer en gemensamhet med samhället.

Sedan några tillägg som kan vara tankvärda.

Har faktiskt ändrat åsikt lite grand, sedan jag skrev det där, angående att dömas till döden för förstagångsförbrytelser av grövre art. Min ståndpunkt nu är att ALDRIG ska kunna dömas till döden för EN förseelse, även om denna innebär massmord.

Som jag tidigare nämnt, alla är värda en andra chans. Människor kan faktiskt förändra sig själva om de upplever något som är tillräckligt starkt för att motivera det. Följande är jäkligt viktigt att komma ihåg, vare sig man är för eller emot dödsstraff: döden innebär inte bara att man tar bort allt en människa varit eller är, man tar även bort allt de kan bli.

En otroligt långsökt men dock inte omöjlig situation skulle kunna vara att en sönderstressad student i ett fall av nervkollaps spränger en skola i luften och dödar X antal barn. En massa år senare, när han/hon avtjänat sitt straff och återgått till samhället uppfinner han/hon botemedlet mot exempelvis cancer eller HIV. Visst, människan har dödat si och så många människor, men har räddat oändligt många fler och därtill inte bara från död, utan även från lidande.

Vi människor är tyvärr begåvade med förbannelsen av att vara efterkloka. Om det kunnat appliceras i ovanstående fall hade inte jag velat vara bödel.

Jag har aldrig avtjänat tid själv, men har gott om bekanta som gjort det. De flesta av dem beskriver fängelsetiden som något mitt emellan att vara arbetslös och att ha ett smidigt men instängt jobb. Det kallar inte jag ett straff.

Meningen med ett straff är just att det ska vara ett straff, något som i högsta grad är kännbart i negativ bemärkelse. Det ska även kunna tjäna till att ge eventuella offer eller anhöriga en känsla av upprättelse.

Som jag skrev ovan i mitt citat, ett fängelsestraff ska vara ett fängelsestraff. Utöver det bör vi enligt min åsikt införa kroppsstraff, straffarbete, landsförvisning och dödsstraff.

Nedan kommer ytterligare en viktig sak att hålla i minnet vare sig man är för eller emot, som på mer än ett sätt kan sätta saken i perspektiv om man fullt ut förstår innebörden... Vill först bara påpeka att jag INTE är religiös eller troende, men denna fras har åtminstone hjälpt mig till en större tolerans, respekt och ödmjukhet inför mina medmänniskor, hurdana de än ter sig ut:

"We should all clasp friendly hands in the consciousness of the fact that we are all brothers and sisters, and that the Lord our God is the father of us all."

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang